مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

هیئت‌رئیسه دانشگاه برگزار شد

دکتر کریمی: اتخاذ تصمیمات در دانشگاه باید همانند جوامع پیشرفته، کارشناسی شده و براساس نیازسنجی باشد

در نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه، برنامه‌ها و چالش‌های پیش روی فعالیت‌های دانشکده پیراپزشکی، بحث و بررسی شد.

گالري عکس
در این نشست که صبح روز یکشنبه 11 شهریور 97 در سالن شورای دانشگاه برگزار شد، پیش از بررسی دستور، دکتر صحرائیان از موافقت شورای فناوری وزارت بهداشت با تأسیس پارک علم فناوری دانشگاه خبر داد و گفت: سرانجام پس از 15 سال، با راه‌اندازی این پروژه موافقت شد و اقدام بعدی طرح آن در شورای گسترش و اخذ مصوبه این شورا است.
دکتر صادق نیت رییس بیمارستان امام خمینی نیز به مسائل مربوط به هیئت‌امنای ارزی در تهیه تجهیزات پزشکی موردنیاز بیمارستان‌ها اشاره کرد و اعضای هیئت‌رئیسه پیشنهاد‌های خود را برای انجام اقدامات لازم مطرح کردند.

بررسی عملکرد دانشکده پیراپزشکی
سپس دستور جلسه موردبررسی قرار گرفت و دکتر چنگیزی رییس دانشکده پیراپزشکی به معرفی اقدامات و برنامه‌های آینده دانشکده پرداخت و گفت: پیراپزشکان عضو جدایی‌ناپذیر تیم مراقبت سلامت هستند و با توجه به افزایش بیماران و پیدایش بیماری‌های جدید روزبه‌روز بر نقش مؤثر آنان در فرآیند مراقبت افزوده می‌شود.
وی دانشکده پیراپزشکی را با قدمتی حدود سه دهه عنوان کرد و گفت: دانشکده پیراپزشکی در آغاز تأسیس در بخشی از دانشکده پزشکی با سه رشته در مقطع کاردانی علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی و مدارک پزشکی فعالیت خود را آغاز کرد و تا اوایل دهه هشتاد پذیرش دانشجویان در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته در رشته‌های متعدد صورت می‌گرفت و از سال 1388 پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی و دکترای تخصصی آغاز شد.
دکتر چنگیزی با اشاره به تعداد دانشجویان این دانشکده در مقاطع تحصیلی مختلف گفت: در حال حاضر 555 دانشجو کارشناسی، 90 دانشجو کارشناسی ارشد و 43 دانشجوی دکترای تخصصی در این دانشکده توسط 32 عضو هیئت‌علمی آموزش می‌بینند.
وی ارتقا کمی و کیفی آموزش و پژوهش در سطح ملی و بین‌المللی را مأموریت‌های اصلی دانشکده پیراپزشکی دانست و با تشریح کامل برنامه‌های آینده این دانشکده در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، دانشجویی فرهنگی و بین‌الملل گفت: دانشکده پیراپزشکی در نظر دارد با بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین و ایجاد فضای توأم با خلاقیت و نوآوری، در 4 سال آینده دانشکده برتر پیراپزشکی کشور باشد.
رییس دانشکده پیراپزشکی با اشاره به راه‌اندازی مرکز آزمون الکترونیک در این دانشکده گفت: این مرکز که به‌تازگی راه‌اندازی شده، ظرفیت برگزاری آزمون برای 60 نفر را دارد و تاکنون 75 آزمون الکترونیک در آن برگزارشده که صرفه‌جویی قابل‌توجهی را در منابع مختلف به همراه داشته است.
دکتر چنگیزی با اشاره به فضای فیزیکی در اختیار دانشکده پیراپزشکی که در سه ساختمان متمرکزشده، مهم‌ترین مسئله این دانشکده را فضای استاندارد آموزشی دانست و گفت: باوجوداینکه فضاهای در اختیار را بهینه‌سازی کردیم اما هنوز کلاس‌ها از استانداردهای آموزشی لازم برخوردار نیستند.
وی بر لزوم مدیریت منابع تأکید کرد و گفت: دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای پایان‌نامه خود نیاز به استفاده از آزمایشگاه سایر دانشکده‌ها داشتند؛ با بهینه‌سازی که در آزمایشگاه‌ها صورت گرفت، اکنون دانشجویان سایر دانشکده‌ها می‌توانند از ظرفیت آزمایشگاه‌های دانشکده پیراپزشکی استفاده کنند.
دکتر چنگیزی آموزش در عرصه را از دیگر چالش‌های دانشکده پیراپزشکی عنوان کرد و گفت: خصوصی‌سازی در بیمارستان‌ها نباید مانع پذیرش دانشجویان شود و باید امکان فعالیت دانشجویان در بیمارستان‌ها تسهیل شود.
رییس دانشکده پیراپزشکی در پایان سخنان خود ضمن تشریح چالش‌های پیش روی برنامه‌های دانشکده پیراپزشکی پیشنهاد داد:  روند جذب هیئت‌علمی و کارکنان اصلاح و بازنگری شود. تصمیم‌گیری در بعضی حوزه‌ها به‌صورت متمرکز انجام و امکان ادغام گروه‌ها و رشته‌هایی که مأموریت مشترک دارند فراهم شود. همچنین فضاهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه یکپارچه‌سازی شده و به این منظور کمیته‌ای تشکیل شود تا فضاهای موردنیاز را در اختیار دانشکده‌های مختلف قرار دهد.

ارزیابی هیئت رئیسه از عملکرد دانشکده
در ادامه هریک از اعضای هیئت‌رئیسه به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند. دکتر مرعشی مدیر مرکز آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه، با اشاره به تعامل و همکاری دانشکده مجازی با دانشکده پیراپزشکی گفت: درحال حاضر همکاری خوبی بین دو دانشکده وجود دارد و درزمینهٔ پذیرش دانشجوی بین‌الملل نیز دانشکده مجازی می‌تواند امکانات لازم را برای برگزاری دوره‌های آنلاین، در اختیار دانشکده پیراپزشکی قرار دهد.
دکتر صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، بر ضرورت ارتقا فعالیت‌های پژوهشی دانشکده پیراپزشکی تأکید کرد و گفت: این دانشکده برنامه‌های خوبی را آغاز کرده و با راه‌اندازی مرکز رشد  نیز می‌تواند فعالیت‌های تحقیقاتی و فناوری خود را توسعه بیشتری دهد.
دکتر کردی معاون بین‌الملل دانشگاه نیز، با اشاره به پیشنهاد مطرح‌شده درخصوص تصمیم‌گیری متمرکز در دانشکده‌ها افزود: در عرصه جذب دانشجویان بین‌المللی این امکان فراهم‌شده و تفاهم‌نامه آن نیز به‌زودی با دانشکده پیراپزشکی منعقد می‌شود. معاونت بین‌الملل از دانشکده حمایت می‌کند تا تعداد دانشجویان بین‌الملل خود را افزایش دهد و دانشکده نیز باید هم سو با سایر دانشکده‌های دانشگاه، جایگاه خود را  در کشور ارتقا دهد.
دکتر رستمیان معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه نیز ادغام گروه‌ها را رویکرد مهمی دانست و گفت: تاکنون دانشکده‌ها و رشته‌های بسیاری در کشور ایجادشده که ممکن است متناسب با نیاز واقعی کشور نباشند و منابع بسیاری را به خود اختصاص دهند. در حوزه خیرین نیز دانشگاه می‌تواند مشارکت اعضای مجموعه را تقویت کند؛ اختصاص ارقام آخر فیش حقوقی علاوه بر اینکه تعلق سازمانی افراد را افزایش می‌دهد، باعث می‌شود که خودشان در جذب  خیرین بیرون از دانشگاه مشارکت کنند.
دکتر حاجی محمودی معاون غذا و دارو و دکتر روئینی رئیس مجموعه داروخانه‌های دانشکده داروسازی و  بیمارستان‌ها، با اشاره به تجربه زمان تحصیل خود، بر بازنگری در مأموریت و نحوه توسعه  گروه‌ها تأکید کردند.
دکتر بیگلر معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه نیز، بابیان اینکه، انتقاد صرف مشکلی را حل نمی‌کند و باید از جایی اصلاحات را آغاز کرد گفت: شرایطی که با کمبود منابع روبرو هستیم باید در حوزه نیروی انسانی بازنگری جدی صورت گیرد.
وی افزود: فضای فیزیکی دانشکده از 2 هزار و 100 متر به بیش از 4 هزار متر افزایش‌یافته است اما آیا، در این مدت مأموریت‌های دانشکده نیز به دو برابر افزایش‌یافته است؟ به‌جای خرید ساختمان در کوچه‌پس‌کوچه‌ها، می‌توانستیم فضای آموزشی استانداردی را برای آنان ایجاد کنیم اما اغلب روسای وقت دانشکده‌ها به دلیل دور بودن از کمپوس دانشگاه، با آن مخالفت کردند.
دکتر موسوی رییس دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دانشگاه، نیز با اشاره به تجربه ادغام گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی گفت: ادغام گروه‌ها باید براساس مطالعه دقیق و متناسب با سیاست‌های دانشگاه انجام شود در غیر این صورت نتیجه خوبی به همراه ندارد.
دکتر دلاوری معاون بهداشت دانشگاه نیز یکی از عوامل توسعه گروه‌ها و رشته‌ها را بروکراسی حاکم بر نظام آموزشی دانست و گفت: باید دانشگاه بتواند پیشنهادهایی را متناسب با شرایط خود، برای بازنگری این شرایط، به هیئت‌امنا مطرح کند.
دکتر امینی مشاور رییس دانشگاه نیز بابیان اینکه زمانی تفکیک حوزه‌های مختلف، نشان‌دهنده توسعه‌یافتگی سازمان‌ها بود که این خود محاسن و معایبی به همراه داشت افزود: براساس بروکراسی موجود، برای ایجاد هر رشته جدید که مستلزم رشد و توسعه علمی است، باید گروه و بورد آن نیز ایجاد شود که این امر مسائلی را ایجاد می‌کند. باید پیش از اتخاذ هر تصمیم و انجام هر اقدامی، مطالعه دقیق و آینده‌نگری صورت گیرد که تأثیر مطلوبی داشته باشد.

 تاکید بر پرهیز از تصمیمات احساسی و بدون پشتوانه کارشناسی

در ادامه دکتر کریمی رییس دانشگاه در جمع‌بندی مطالب مطرح‌شده، از تلاش‌های رییس دانشکده پیراپزشکی قدردانی کرد و گفت: دکتر چنگیزی وارث عملکرد گذشته دانشکده پیراپزشکی است.
رییس دانشگاه با اشاره به ویژگی جوامع پیشرفته و کمتر توسعه‌یافته گفت: در جوامع عقب‌مانده تصمیمات احساسی، لحظه‌ای و فردی اتخاذ می‌شود درحالی‌که هرچه جوامع پیشرفته‌تر می‌شوند تصمیماتشان نیز براساس تحقیقات، کار کارشناس، نیازسنجی و پیش‌بینی آینده صورت می‌گیرد. لذا در دانشگاه ما نیز تصمیمات باید براساس کار اتخاذ شوند.
وی افزود: تغییراتی که تاکنون ایجادشده به‌راحتی قابل بازگشت نیست ولی قابل‌بررسی و اصلاح است. اگر قرار است گروهی ادغام و یا کوچک شود باید براساس مطالعه و بررسی دقیق باشد.
دکتر کریمی با مقایسه تعداد اعضای هیئت‌علمی و دانشجو در دو گروه علوم آزمایشگاهی و فناوری اطلاعات دانشکده پیراپزشکی گفت: 14 هیئت‌علمی برای 120 دانشجو در گروه علوم آزمایشگاهی و 4 هیئت‌علمی برای 160 دانشجو در گروه فناوری اطلاعات نشان می‌دهد که جذب هیئت‌علمی در دانشکده منطقی نیست و به‌طورکلی روند جذب نیروی انسانی باید اصلاح شود.
وی با تأکید براینکه به دنبال ایجاد موج در دانشگاه نیستیم و هر اصلاحی که صورت می‌گیرد باید ظریف و به‌تدریج انجام شود افزود: تصمیم‌گیری‌های دانشگاه به‌صورت جمعی انجام می‌شود اما نقطه آغاز اصلاحات دانشکده‌ها هستند و هر دانشکده‌ای که اعلام آمادگی کند دانشگاه نیز از آن حمایت می‌کند.
رییس دانشگاه بر تعامل روسای دانشکده‌ها با یکدیگر تأکید کرد و گفت: مسئله استفاده از کلاس‌های سایر دانشکده‌ها به‌راحتی قابل برطرف شدن است و  نیاز به هماهنگی بین روسای دو دانشکده دارد.
دکتر کریمی اصلاح فضای فیزیکی دانشکده‌ها را در دستور کار دانشگاه و جز برنامه‌های بلندمدت آن دانست و افزود: باید در کوتاه‌مدت و با استفاده از ظرفیت‌های موجود فضای آموزشی بهتری را در اختیار دانشجویان قرارداد. باید قبل از اینکه دانشجویان فعلی، فارغ‌التحصیل شوند، شرایط بهتری را برای دانشکده‌هایی که در کوچه‌پس‌کوچه‌ها واقع‌شده‌اند فراهم کنیم.
وی افزود: اگر در طول این سال‌ها، یک‌صدم منابع بسیاری که در بیمارستان‌های مختلف هزینه شد، صرف دانشکده‌ها می‌شد، دانشکده‌ها نیز در وضعیت بهتری قرار داشتند.
رییس دانشگاه در پایان سخنان خود خواستار اقدام عملیاتی در جهت اصلاح وضعیت موجود شد و گفت: باید از حد حرف و شعار خارج شویم و شرایط را بهبود ببخشیم.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: مهدی کیهان

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *