مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

نشست مشترک هیات رییسه دانشگاه با روسای بیمارستان‌ها برگزار شد

دکتر کریمی: باید از عملکرد روسای بیمارستان‌ها که از جان مایه می‌گذارند و با تمام ظرفیت خود تلاش می‌کنند دفاع کرد

در نشست هیات رییسه دانشگاه با روسای بیمارستان‌ها، انتظارات دانشگاه از بیمارستان در حوزه درمان، دارو، فناوری اطلاعات، مدیریت منابع مالی و بهداشت محیط تبیین شد.


گالری عکس

در این نشست که یکشنبه 25 شهریور 97، در سالن شورای دانشگاه تشکیل شد، دکتر رضایی معاون درمان با تشریح وضعیت دانشگاه، باتوجه به سقف اسناد ارسالی که بیمه سلامت در نظر گرفته است افزود: درحال حاضر سیاست وزارت بهداشت مدیریت منابع و مصارف است. البته در جلسات متعددی که در سطح وزارت بهداشت برگزار می‌شود همه تنگناها و دغدغه‌های بیمارستان‌ها را منتقل کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم برای آن‌ها راه‌حلی ارائه دهیم.

انتظارات حوزه درمان از بیمارستان‌ها
وی با اشاره به ارزیابی مدیریت منابع بیمارستان‌ها گفت: وزارت بهداشت در کنار اعتباربخشی آموزشی و درمانی، در زمینه مدیریت منابع نیز سنجه‌هایی را تعریف کرده و براساس آن عملکرد بیمارستان‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. لذا بیمارستان‌های دانشگاه باوجود همه شایستگی‌هایی که دارند باید در این عرصه نیز عملکرد خوبی را به‌نمایش بگذارند.
دکتر رضایی تأکید کرد: درحال حاضر دو سند بالادستی در زمینه مدیریت منابع به دانشگاه ابلاغ‌شده که باید بیمارستان‌ها آن را جدی بگیرند و بر مبنای آن عمل کنند.
معاون درمان دانشگاه با تشریح  سیاست‌های ده‌گانه‌ای که براساس آن بیمارستان‌ها موردسنجش قرار می‌گیرند گفت:  برای هریک از این موارد گام‌های عملیاتی، زمان‌بندی و شاخص‌های پایش پیشنهادشده تا براساس آن گزارش‌های بیمارستان‌ها تدوین شود.
دکتر رضایی جلب مشارکت روسای بخش‌ها، اعضا هیات علمی و فراگیران را در پیشبرد اهداف بیمارستان‌ها مؤثر دانست و افزود: در این شرایط باید کمیته اقتصاد درمان و تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها فعال شود تا تصمیماتی که اتخاذ می‌شود بر مبنای خرد جمعی باشد.

مأموریت بیمارستان‌ها در حوزه فناوری اطلاعات
در ادامه دکتر مرعشی مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه با اشاره به مسائل HIS بیمارستان‌ها گفت: براساس بررسی‌های انجام‌شده حدود 40 درصد مشکلات مربوط به HIS و 60 درصد آن مربوط به فرآیندهای کاری و کاربران است که امیدواریم در بازه زمانی مشخص بتوانیم این روند را اصلاح کنیم.
وی بر ثبت به‌موقع داده‌ها در سیستم اطلاعات بیمارستانی تأکید کرد و گفت: یکی از اولویت‌های ما حذف آمار روزانه دستی بخش‌هاست که درصورت اجرای موفق پایلوت آن، در موارد دیگر مانند حذف درخواست کاغذی دارو، خدمات و جواب دهی‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.
دکتر مرعشی اجرای پرونده الکترونیک سلامت بیمار را از دیگر مأموریت‌های دانشگاه برشمرد و گفت: باید در تمامی بیمارستان‌ها، امکان اسکن کامل پرونده بیمار و برقراری ارتباط آن با HIS فراهم شود.
مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه، از راه‌اندازی امضای دیجیتال صورتحساب بیماران خبر داد و گفت:  ازاین‌پس پرونده‌های الکترونیک برای سازمان‌های بیمه‌گر و دیگر مراجع قابل‌قبول است و روسای بیمارستان‌ها برای ورود به این عرصه باید آمادگی داشته باشند.

تبیین چالش‌های دارو و تجهیزات و راه‌حل آن
پس‌ازآن دکتر حاجی محمودی معاون غذا و داروی دانشگاه، با اشاره به دلایل متعدد کمبود دارو و تجهیزات در کشور گفت: بایستی با مدیریت صحیح این مرحله را پشت سر بگذاریم و برای عبور از این مرحله نیز راهکارهای متعددی در سطح کشور و دانشگاه وجود دارد.
  دکتر حاجی محمودی انتصابات جدید را در مدیریت دارویی کشور مؤثر دانست و گفت: بازخوانی نیازهای کشوری در دستور کار قرارگرفته است و در این زمینه از بیمارستان‌ها نیازسنجی می‌شود.
معاون غذا و داروی دانشگاه بر تسریع پرداخت مطالبات داروخانه‌های بیمارستان‌ها تأکید کرد و گفت: بیمارستان‌ها بایستی مسائل دارو و تجهیزات را در اولویت خود قرار دهند.
وی با اشاره به تعامل مؤثر داروخانه‌های بیمارستانی با داروخانه 13 آبان، خواستار توجه بیشتر پزشکان به مشکلات تأمین دارو و تجهیزات شد و گفت: هنوز برخی از پزشکان براساس الگوهای قبلی دارو تجویز می‌کنند درحالی‌که باید بپذیریم که در حال حاضر با مشکل کمبود دارو و تجهیزات مواجه هستیم.
پس‌ازآن، دکتر روئینی رییس رئیس مجموعه داروخانه‌های دانشکده داروسازی و  بیمارستان‌ها، با تأکید براینکه در شرایط کنونی یکپارچه‌سازی داروخانه‌های بیمارستانی اهمیت بسزایی دارد گفت: بخش شهری داروخانه‌ها مبالغی را برای حمایت از بخش بیمارستانی در نظر گرفته است.
وی با ابراز امیدواری از اینکه در یک ماه آینده وضعیت دارویی بهبود یابد گفت: واردات دارو به‌سرعت در حال انجام است البته در زمینه تجهیزات کار دشوارتر است که امیدواریم این مسائل نیز  به‌زودی برطرف شود.

توصیه‌های معاونت توسعه به بیمارستان‌ها
دکتر بیگلر معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه نیز یکی از چالش‌های جدی بیمارستان‌ها را تأمین غذای بیمار بیان کرد و گفت: برای حل این مسئله سناریوهای مختلفی وجود دارد و به دنبال بهترین راهکار هستیم که با مدیریت منابع، کیفیت غذای بیماران حفظ شود.
وی ضمن تشریح فرآیند تأمین غذای بیمار، خواستار مداخله جدی روسای بیمارستان‌ها بر مدیریت هزینه‌ها شد و تأکید کرد: بدون پیش‌بینی منابع موردنیاز، هرگز وارد مرحله  بازسازی و ساخت‌وساز جدید در بیمارستان نشوید.

الزام رعایت بهداشت حرفه‌ای در بیمارستان‌ها

دکتر دلاوری معاون بهداشت دانشگاه نیز بر توجه روسای بیمارستان‌ها بر مسائل بهداشت حرفه‌ای تأکید کرد و گفت: رسیدگی به این مسائل را در اولویت کار خود قرار دهید تا بتوانیم پاسخگوی سازمان‌های نظارتی باشیم.
پس‌ازآن روسای بیمارستان‌ها به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند.

تأکید بر تلاش و هماهنگی بیشتر در پاسخ به نیاز بیماران
دکتر کریمی رییس دانشگاه نیز در جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده، به مقایسه شرایط کنونی با دوران دفاع مقدس پرداخت گفت: در آن دوران من رزیدنت جراحی بودم. در آن زمان گاهی یک بخش را تعطیل و مجروحان را به آن منتقل می‌کردند. این امر برای همه قابل‌پذیرش بود و اساتید به درمان مجروحان می‌پرداختند. اکنون هرچند جنگی درکار نیست اما شرایط همان‌گونه است و مجروحان ما نیز همان کمبود نقدینگی، دارو و تجهیزات و... هستند.
وی بابیان اینکه ما هم بازمانده همان جنگ و کهنه سرباز هستیم افزود: یا باید در این جنگ شرکت کنیم و یا تسلیم شویم و کنار برویم. ما که قصد تسلیم شدن نداریم و نباید هم داشته باشیم؛ پس باید با تمام انرژی تلاش کنیم.
رییس دانشگاه، با تأکید براینکه بارها از عملکرد روسای بیمارستان‌ها دفاع کرده‌ام افزود: روسای بیمارستان‌ها و دیگر مسئولان دانشگاه، براساس اعتقادات خود ایستاده‌اند و کار می‌کنند. اگر قرار بود منطقی کار کنند باید مسئولیت را رها می‌کردند و  به دنبال رشد و پیشرفت خود می‌رفتند. اما اکنون‌که به دلایل مختلف این مسئولیت را پذیرفته‌اند حداکثر تلاششان را برای برطرف کردن مسائل به کار می‌برند.
رییس دانشگاه در توصیه خود به روسای بیمارستان‌ها تأکید کرد: در این شرایط سخت نباید به یکدیگر فشار بیاوریم و مطالبات غیرمنطقی را مطرح کنیم. تأمین برخی از کمبودها نیاز به مدیریت کلان کشوری و  بخش دیگر نیاز به مدیریت ما در دانشگاه دارد. لذا بایستی با هماهنگی بیشتر، تلاش کنیم مسائل بیماران به حداقل برسد.
وی افزود: هرچند شرایط سخت است اما مسئولان بالادستی قطعاً برای رفع مشکلات چاره‌اندیشی می‌کنند همان‌گونه  که در زمان جنگ مسائل را مدیریت می‌کردند.
دکتر کریمی بابیان اینکه دارو و تجهیزات در کنار پرداخت‌های پرسنلی از اولویت‌های اصلی دانشگاه است افزود: مدیریت داروخانه‌های 13 آبان و دانشگاه با تمام توان خود از داروخانه‌های بیمارستانی حمایت می‌کنند.
رییس دانشگاه با تأکید بر رسیدگی به مسائل بیماران گفت: 31 سال پیش زمانی که طرح تحول سلامت مطرح نشده بود و من  مسئولیت بیمارستان اکباتان شهر همدان را برعهده داشتم اعتقادم براین بود که بیماران برای تأمین دارو و تجهیزات نباید از بیمارستان خارج شوند؛ هنوز هم بر این امر تأکیددارم. مطمئنان روسای بیمارستان‌ها نیز به این موضوع توجه دارند و مسائل مربوط به دارو و تجهیزات را با جدیت پیگیری می‌کنند.
وی خواستار مداخله روسای بیمارستان‌ها بر امور مختلف شد و گفت: اگر بخشی در بیمارستان دچار مشکل است روسای بیمارستان‌ها با رییس و اعضای هیات علمی آن بخش صحبت کنند و به مسائل رسیدگی نمایند. باوجود همه اقدامات مثبتی که در بیمارستان‌ها انجام می‌شود؛ اگر کوچک‌ترین خطایی در یکی از بیمارستان‌ها رخ دهد به‌سرعت رسانه‌ای می‌شود و کل خدمات ارزشمند انجام‌شده تحت شعاع قرار می‌گیرد.
دکتر کریمی با تأکید دوباره براینکه باید از عملکرد روسای بیمارستان‌ها و اعضای هیات رییسه دانشگاه که از جان خود مایه می‌گذارند و با تمام ظرفیت خود تلاش می‌کنند دفاع کرد گفت: زمانی که مسئولیت مرکز قلب را پذیرفتم بسیاری از مسئولان معتقد بودند امکان ندارد این مرکز بدون بودجه دولتی راه بی افتد. اما چون امید داشتیم با کمک دوستان دیگر تلاش کردیم تا این مرکز شروع به فعالیت کرد.
رییس دانشگاه در پایان سخنان خود بابیان اینکه امروز ما نیاز به کمک داریم ممکن است فردا دیر باشد افزود: داروخانه‌های 13 آبان قطعاً به تأمین دارو و تجهیزات بیمارستان‌ها کمک می‌کنند و مسئولان بالادستی کشور نیز قطعاً برای حل مشکلات کشور فکرهایی دارند و امیدواریم به‌زودی مسائل برطرف شود.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی
 

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی