مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

معرفی دو داروی پلی پیل و سووداک برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و درمان هپاتیت C

دکتر کریمی: بیمه تأمین اجتماعی از بهمن 95 تاکنون هیچ‌گونه پرداختی به دانشگاه نداشته است

به همت پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه، دو داروی جدید سووداک با خاصیت ضد هپاتیت C و داروی پلی پیل با خاصیت ضد انعقاد خون و کاهنده فشار و چربی خون، معرفی شد.

 

گالری عکس

گالری عکس وب دا
در این مراسم که یکشنبه 13 اسفند 96 در سالن شهید پیرویان بیمارستان شریعتی برگزار شد، دکتر کریمی رییس دانشگاه با اشاره به ویژگی‌های بیمارستانی شریعتی گفت: از سال 1372 تا 1376 مسئول بیمارستان شریعتی بودم و به‌خوبی شرایط آن را می‌شناسم. بعضی از بیمارستان‌های دانشگاه ویژگی‌های خاصی دارند که آن‌ها را منحصربه‌فرد می‌کند و بیمارستان شریعتی هم جز این دسته است.
 وی افزود: فعالیت بیمارستان شریعتی فقط درمان نیست بلکه اساتید بزرگ این مجموعه در طول زمان‌های طولانی خدمات ارزنده‌ای را در همه زمینه‌ها ارائه کردند که جای قدردانی دارد.
دکتر کریمی در بخش دیگری از سخنان خود به بدعهدی بیمه ها در پرداخت معوقات دانشگاه اشاره کرد و گفت: باوجوداینکه همیشه سخنان امیدبخش را بیان می کنم، اما مطالبه شرکت‌های تجهیزاتی از دانشگاه به‌قدری زیاد شده که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. این درحالی‌که است که بیمه تأمین اجتماعی از بهمن‌ماه سال 95 تاکنون هیچ پرداختی به دانشگاه نداشته است.
وی افزود: در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت تجهیزات بیمارستان‌ها به‌روز باشد و هیات علمی و کارکنان احساس نارضایتی نکنند.
رییس دانشگاه با اشاره به نحوه مدیریت دانشگاه در شرایط موجود گفت: تأکیدداریم منابعی که در اختیار دانشگاه است به سه اولویت پرداخت‌های کارکنان و هیات علمی، تأمین دارو و تجهیزات پزشکی و تغذیه بیمارستانی تقسیم شود و تلاش می‌کنیم در این زمینه با کمبودی مواجه نشویم.
وی با اشاره به پرداخت نظام‌مند به کارکنان گفت:  روزی که مسئولیت دانشگاه را پذیرفتم پرداخت‌های پرسنلی حدود یکسال به تعویق افتاده بود و درحالی‌که که امروز باهمت همکاران  کارانه کارکنان تا  شهریورماه  پرداخت‌شده و امیدوارم پرداخت کارانه اعضای هیات علمی نیز یکی دو ماه جلوتر بیفتد.
دکتر کریمی با اشاره دوباره به مسائل دانشگاه با شرکت‌های تجهیزات پزشکی گفت: بدهی دانشگاه به این شرکت‌ها بسیار سنگین است و دکتر غلامی به‌سختی بیمارستان‌ها را اداره می‌کند که با کمبودی مواجه نشوند.
رییس دانشگاه در پایان سخنان خود تصریح کرد، به‌هرحال امروز تااندازه‌ای آرامش به دانشگاه بازگشته و امیدوارم با این روش مدیریتی و حمایت‌های وزیر محترم بهداشت و پرداخت به‌موقع بیمه تأمین اجتماعی شرایط دانشگاه در سال آینده بهتر از گذشته شود و همکاران در کنار فعالیت‌های درمانی، پژوهش‌های هدفمند را نیز پیش ببرند.

 سپس دکتر ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، به معرفی پژوهشگاه بیماری‌های گوارش و کبد پرداخت و گفت: بيمارستان شريعتي حدود ٤٠ سال عمر دارد كه ما از ٢٤ سال پيش كار راه‌اندازی مركز گوارش و كبد را در اين بيمارستان آغاز كرديم و اكنون نزدیک به شش سال است كه اين مركز به‌عنوان پژوهشگاه گوارش و كبد با سه مرکز تحقیقاتی فعالیت می‌کند.
وی این پژوهشکده را جوان و با آینده‌ای روشن‌بیان کرد و گفت: این پژوهشکده مركزي ادغام يافته از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و درمانی است که در ١٢٠ فوق تخصص گوارش و كبد تربیت‌شده‌اند و درحال حاضر در  اقصی نقاط كشور مشغول خدمت هستند.
دکتر ملک‌زاده با اشاره به انجام مراقبت‌های پزشكي پیشرفته در این مرکز گفت: اینجا تنها مرکزی است كه فلوشيب ها شب‌ها مقيم هستند و مراقبت‌های پیشرفته‌ای را درزمینهٔ گوارش و كبد ارائه می‌دهند.
رییس پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه، با اشاره به فعالیت‌های گسترده پژوهشی در این مرکز گفت: تحقیقات این  مرکز معطوف به مشكلاتي است كه مردم با آن دست‌به‌گریبان هستند و ما به دنبال ریشه‌یابی و حل این مسائل هستیم.
معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت در خصوص اهميت پژوهش گفت: طبق تعريف سازمان جهاني بهداشت، پژوهش يك تجمل و يا كالاي لوكس نيست كه فقط در مواقعي قابليت اجرايي داشته باشد و در صورت وجود  منابع مالي به آن پرداخته شود، بلكه يك ضرورت دائمي است و اين ضرورت هیچ‌گاه حتي با منابع مالي محدود كم نمی‌شود.
دکتر ملک‌زاده سرطان دستگاه گوارش از شایع‌ترین بیماری‌های کشور دانست و گفت: نيمي از بودجه و امكانات ما به اين مقوله اختصاص پيدا می‌کند. در اين زمينه مطالعه بزرگي را از ٢٠ سال قبل آغاز كرديم كه اكنون تا حدود زيادي پيش رفته و مقالات متعدد و دانش جدیدی در این زمینه در سطح جهان تولید کرده‌ایم.
دكتر ملک‌زاده در خصوص جديدترين یافته‌ها درزمینهٔ سرطان‌های گوارش و كبد گفت: سلامت دهان و دندان يكي از عوامل اصلي است كه بر ايجاد سرطان‌های گوارش و كبد تأثیر دارد و علاوه بر آن تغذيه، مسائل ژنتيكي و سيگار نيز  از عوامل خطر آن محسوب می‌شود كه در آينده روي آن‌ها تحقيق خواهیم کرد.
معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت بابیان اينكه محققان ما در تمام مجلات معتبر دنيا مقاله چاپ کرده‌اند، گفت: پژوهشگاه گوارش و كبد با ٥٠ دانشگاه درجه‌یک دنيا همكاري مشترك دارد و موفقیت‌های مرهون کار تیمی است که در آن وجود دارد می‌شود.
در ادامه دکتر مرآت معاون پژوهشی پژوهشکده گوارش و کبد، به تشریح فعالیت‌های پژوهشی که منجر به معرفی این دو دارو شده است پرداخت و گفت: حل مشکلات هدف نهایی تحقیقات است و تولید این دو دارو به کاهش مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و درمان هپاتیت C که کمک بسیاری می‌کند.
سپس دکتر جمشیدی مدیرعامل شرکت دارویی برکت حمایت‌کننده تولید این داروها نیز، این تحقیقات را زمینه مشترک همکاری دانشگاه با صنعت دانست و گفت: نتیجه تحقیقات پیچیده و طولانی طی 10 سال منجر به معرفی این داروها شده است.
در ادامه، دکتر هاشمی وزیر بهداشت نیز در سخنانی ضمن تبریک این موفقیت به دکتر ملک‌زاده و تیم او  افزود: داروی سووداک یک داروی ترکیبی و بسیار اثربخش است که مدعی است می‌تواند با هزینه‌ای کمتر از یک‌دهم معادل خارجی، هپاتیت cرا  درمان کند.
وزیر بهداشت داروی پلی پیل را یک داروی اثربخش برای پیشگیری از سکته‌های قلبی دانست و گفت: دکتر ملک‌زاده سال‌ها است از این دارو مصرف می‌کند و آن را به من نیز توصیه کرده است و می‌دانم که بسیاری از افراد از این دارو به دلیل اثربخشی آن استفاده می کنند.
وزیر بهداشت با اشاره بیش از 10 سال تلاش برای معرفی این داروها گفت: برای داروهایی که امروز معرفی شد، بیش از 10 سال تلاش و صبوری شده و امیدوارم که بیمه ها نیز از آن‌ها حمایت کرده و پوشش مناسبی برای نیازمندان فراهم کنند.
دکتر هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سخنان رییس دانشگاه مبنی بر تأخیر طولانی‌مدت  بیمه ها در پرداخت بدهی‌هایشان گفت: برخی مجموعه‌ها بخصوص تأمین اجتماعی، تمامی شادابی و نشاط طرح تحول سلامت را از ما گرفتند البته برخی از همکاران ما در دولت هم بی‌اثر نبودند و متأسفانه دریکی دو سال گذشته، در این بخش کمتر شاهد تدبیر بودیم.
وی افزود: متاسفانه 30 سال پیش در مورد خودگردانی مراکز و بیمارستان‌های آموزشی، به نحوی تصمیم‌گیری شد که نتوانسته‌ایم از سرمایه ارزشمند نیروی انسانی استفاده کنیم  و این شرایط باعث شد روسای بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها علاقه‌مند شوند که استاد و دانشجو برای مجموعه تحت مدیریتشان درآمدزایی کنند و وقت بیشتری را درمانگاه و اتاق عمل باشند که این با رویکرد آموزش و پژوهش کاملاً منافات دارد.
وزیر بهداشت با تأکید براینکه  جریان وجوه و منابع در طول سال باید منظم باشد افزود: رییس بیمارستان و دانشگاه باید بتواند مجموعه خود را اداره کند و این تدبیر نیست که بیش از یک سال مطالبات شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی و پرسنل را پرداخت نکنیم و آن را به یکی دو هفته پایانی سال موکول کنیم و امیدوارم این روند اصلاح شود.
در پایان مراسم نیز از دست‌اندرکارانی که در معرفی این دو دارو تاثیرگذار بودند قدردانی شد.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس:سیدمیثم عطری

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی