مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

مراسم تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید بیمارستان بهارلو برگزار شد

دکتر کریمی: روند واگذاری بخش اورژانس باید اصلاح شود و اورژانس تحت اداره بیمارستان قرار گیرد

رییس دانشگاه در مراسمی از تلاش‌های دکتر سید مجید موسوی موحدی رییس پیشین بیمارستان بهارلو قدردانی و حکم انتصاب دکتر محمدتقی طالبیان رییس جدید این مرکز را ابلاغ کرد.

گالری عکس
در مراسم تکریم دکتر موسوی موحدی رییس پیشین و معارفه دکتر طالبیان رییس جدید بیمارستان بهارلو که 28 مهر 98 در سالن اجتماعات این مرکز  برگزار شد، دکتر  بهنام بهنوش معاون درمان بیمارستان بهارلو بابیان اینکه  بیست و هفتمین مراسم تکریم و معارفه رییس بیمارستان بهارلو است که برگزار می‌شود گفت: این مرکز با قدمت بیش از 80 سال، فراز و نشیب‌های بسیاری را طی کرده است.  در مقطعی که کم مانده بود، جنبه درمانگاهی پیدا کند به همت  دکتر صادق نیت، ماهیت بیمارستانی خود را حفظ کرد و در ادامه مسیر، دکتر موسوی زحمات بسیاری را  برای حفظ این موقعیت متقبل شد که قدردان ایشان هستیم.

جایگاه ویژه بیمارستان بهارلو

دکتر بهنوش با اشاره به اهمیت ویژه بیمارستان بهارلو گفت: این بیمارستان ازنظر قرار گرفتن در منطقه جغرافیایی جنوب تهران، وجود نیروهای تخصصی و فوق تخصصی، بیشترین تعداد بخش‌های واگذاری شده اهمیت بسیاری دارد.
وی بابیان اینکه 100 درصد بیماران جنوب تهران برای درمان خود به بیمارستان بهارلو مراجعه می‌کنند افزود: اگر 80 درصد بیماران به بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌کنند در جنوب تهران این آمار 100 درصد است و این بیمارستان با بخش‌های حائز اهمیت خود مانند بخش زایمان، قلب، آندوسکوپی، مسمومیت، طب کار و... خدمات موردنیاز بیماران را ارائه می‌دهد.
دکتر بهنوش در پایان سخنان خود از تلاش‌های دکتر موسوی موحدی قدردانی و برای دکتر طالبیان رییس جدید بیمارستان آرزوی موفقیت کرد.

افق آینده بیمارستان بهارلو

سپس دکتر موسوی موحدی رییس پیشین بیمارستان، بابیان اینکه امروز نسبت به پنج سال پیش که این مسئولیت را پذیرفتم احساس بهتری دارم افزود: مسئولیت بیمارستان بهارلو را پس از دکتر صادق نیت که کارهای بسیار ارزشمندی انجام داده بود پذیرفتم لذا مسئولیت سنگینی برعهده داشتم و باید وضعیت خوب مرکز را حفظ می‌کردم. در این مدت درحد توانم تلاش کردم اما اینکه چقدر موفق بودم را همکاران قضاوت می‌کنند.
وی افزود: باوجود همه تلاش‌هایی که در این پنج سال انجام شد، اما هنوز کارهای بسیاری باقی‌مانده است که امیدوارم با حضور دکتر طالبیان، بیمارستان ارتقا بیشتری پیدا کند.
دکتر موسوی بابیان اینکه بیمارستان بهارلو نگاه به آینده دارد افزود: این بیمارستان باوجوداینکه قدمت طولانی دارد اما خود را برای انجام کارهای مهم آینده آماده می‌کند. در این راه نیز چالش‌های بسیاری وجود دارد که امیدوارم با کمک همه همکاران موانع،  پشت سر گذاشته شوند.
رییس پیشین بیمارستان بهارلو ایجاد همدلی و حفظ کرامت انسانی را از مهم‌ترین اصول مدیریتی خود دانست و گفت: در این مدت که مسئولیت بهارلو را برعهده داشتم سعی کردم با تعامل کارها را پیش ببریم تا همکاران این مرکز را مانند خانه خود بدانند.

تاکید بر برخورد مناسب با بیماران و حفظ پاکدستی

در ادامه دکتر طالبیان رییس جدید بیمارستان بهارلو  بابیان اینکه سیزده سال پیش با دستور دکتر صادق نیت و کمک همکاران بخش مسمومیت را در بیمارستان بهارلو راه‌اندازی کردیم افزود: خدمت در بیمارستان فرصتی است که خداوند در اختیارمان قرار داده که باید با پرهیز از روزمرگی، از آن درست استفاده کنیم.
وی بر رفتار مناسب کارکنان بیمارستان با بیماران و همراهان و پاکدستی کل مجموعه بیمارستان تأکید کرد و خطاب به همکاران خود گفت: قدر این جایگاه را بدانید چراکه افراد بسیاری آرزو دارند در این موقعیت قرار بگیرند و بتوانند به بیماران خدمت کنند.

هیچ سرمایه‌ای، جای سرمایه انسانی را نمی‌گیرد
سپس دکتر کریمی رییس دانشگاه، بیمارستان بهارلو را در بین 14 بیمارستان دانشگاه دارای شرایط خاصی دانست و گفت:  همه بیمارستان‌های دانشگاه قدیمی هستند و ساختمان‌های فرسوده‌ای دارند.  مانند بیمارستان سینا که  150 ساله از قدمت آن می‌گذرد و بیمارستان امام خمینی و... البته دراین‌بین بیمارستان‌های جدید و تازه‌ساز نیز وجود دارد.
رییس دانشگاه، با اشاره به سیاست دانشگاه در  شرایط موجود گفت: وجود ساختمان‌های فرسوده، مدیران را در طول سال‌های گذشته و درحال حاضر به سمت بازسازی و نوسازی هدایت کرده  و همه مدیران در زمان‌های مختلف براساس توان  و اعتبارات موجود در این زمینه اقدام کرده‌اند. در این‌که نوسازی و بازسازی بیمارستان‌ها نیاز جدی است هیچ جای شکی وجود ندارد.
 دکتر کریمی بابیان اینکه مدیر دانا مدیری است که شرایط را خوب تشخیص دهد و درست عمل کند، افزود: در طول این سال‌ها ساخت‌وسازهای  لازم در بیمارستان‌ها انجام‌شده است. اما  درحال حاضر وضعیت خاص دانشگاه و کشور و محدودیت‌های موجود، اجازه ساخت‌وساز جدید را نمی‌دهد. لذا در این شرایط بایستی رویکردمان  را از تهیه زمین و ساخت‌وساز جدید، به‌طور موقت تغییر دهیم و بر سرمایه اصلی، یعنی نیروی انسانی و تأمین تجهیزات موردنیاز سرمایه انسانی که بتواند بهترین خدمت را ارائه دهد، متمرکز شویم.
رییس دانشگاه با تأکید براینکه هیچ بنا و سرمایه‌ای نمی‌تواند جای سرمایه انسانی را بگیرد و ما باید به وضعیت آنان رسیدگی کنیم افزود: سرمایه اصلی‌مان همان نگهبان، کارگر خدماتی، کادر پرستاری، هیئت‌علمی، فراگیر و تمامی مسئولان قسمت‌های مختلف و سایر کارکنان گوشه و کنار بیمارستان هستند که ما گاهی یادمان می‌رود نام آن‌ها را ببریم. اگر همه آن‌ها درست کار نکنند و ما آن‌ها را سرمایه ندانیم  نقطه‌ضعفی در مدیریت‌مان محسوب می‌شود. لذا بایستی به وضعیت آنان و فراهم آوردن تجهیزات موردنیاز برای کار بهتر آنان رسیدگی کنیم.
وی افزود: در  دو سال گذشته با کمک هیئت‌رئیسه و سایر همکاران دانشگاه تلاش کردیم با حداقل امکانات موجود، زمینه بهتری را برای کار  همکاران فراهم کنیم و تا زمانی که در این مسئولیت هستیم این روند را ادامه می‌دهیم.
دکتر کریمی با اشاره به بخش‌های واگذاری شده بیمارستان بهارلو گفت: در دوره‌ای که بیمارستان بهارلو وضعیت خوبی نداشت به همت دکتر صادق نیت و کمک دیگر دوستان کارهای خوبی در بیمارستان انجام شد و تجهیز بخش‌های جدید به‌صورت واگذاری صورت گرفت که در آن دوران روش درستی بود. این رویکرد هم اکنون نیز در بعضی بخش‌ها می‌تواند ادامه پیدا کند.
رییس دانشگاه بابیان اینکه بیمارستان باید به‌صورت یکپارچه و با مدیریت متمرکز اداره شود افزود: من قصد برهم زدن امور بیمارستان را ندارم  ولی معتقدم  بیمارستان را باید به‌شکل یک مجموعه منسجم ببینیم. نمی‌شود هر  اتاق و هر بخش بیمارستان به‌صورت مجزا اداره شود. مگر می‌شود بخش اورژانس بیمارستان تحت نظارت و مدیریت یکپارچه  بیمارستان و دانشگاه نباشد. اگر دانشگاه  در تأمین امکانات و جذب نیروی انسانی این بخش‌ها مشکل داشته است ضعف سیستم ماست و باید آن را برطرف کنیم. 
وی افزود: درگذشته دوستان ما مجبور بودند بعضی بخش‌ها را به‌صورت واگذاری اداره کنند و همکارانی از بیرون دانشگاه لطف کردند و به راه‌اندازی این بخش‌ها کمک کردند. من هیچ‌گونه تعرضی به واحدها و بخش‌های واگذاری شده ندارم ولی در بعضی از بخش‌ها مانند اورژانس معتقدم این رویکرد باید تغییر کند.
دکتر کریمی بابیان اینکه بیمارستان وظیفه دارد خدمات اورژانس را به همه بیماران ارائه دهد افزود:  هریک از ما ممکن است یکی از اعضای خانواده‌مان دچار بیماری شود و به اورژانس مراجعه کند  و همگان انتظار داریم که در کوتاه‌ترین زمان و بدون در نظر گرفتن مسائل مالی و هیچ‌گونه رابطه‌ای، کار بیمارمان انجام شود لذا رویکرد واگذاری اورژانس در بیمارستان بهارلو و دو بیمارستان دیگر باید اصلاح شود.
دکتر کریمی مسئله دیگر بخش‌های واگذاری شده را ناهماهنگی در پرداخت کارکنان این بخش‌ها دانست و گفت: باوجوداینکه به معاونت توسعه تأکید کرده‌ام پرداخت شرکت‌های واگذاری شده به‌موقع انجام  شود ولی به دلیل محدودیت‌های موجود و بدهی بیمه‌ها، این پرداخت‌ها با تأخیر انجام می‌شود.  در این شرایط شرکت‌ها  به‌محض اینکه اعتباری از دانشگاه دریافت می‌کنند آن را به پرداخت حقوق کارکنان خود  اختصاص دهند تا کارکنان شرکت‌های واگذاری شده همانند سایر کارکنان دانشگاه  به‌موقع حقوق خود را دریافت کنند و بیمارستان دچار دوگانگی نشود.
رییس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به روند آموزشی شدن بخش‌های بیمارستان بهارلو اشاره کرد و گفت: بخش‌هایی از این بیمارستان آموزشی و بخش‌های دیگر غیر آموزشی هستند. بخش‌هایی که امکانات و پتانسیل علمی و آموزشی شدن را دارند؛ آموزشی کنید. ولی اگر بخشی شرایط لازم برای آموزشی شدن را  ندارد بر این امر اصرار نکنید و به همان صورت درمانی آن را اداره کنید.
وی با تأکید براینکه باید به مشکل بیمارانی که در صف انتظار این بیمارستان هستند رسیدگی کنیم افزود: اگر روزانه ده‌ها و صدها بیمار به  بخش غیر آموزشی این بیمارستان مراجعه می‌کنند باید تلاش کنیم نیروی موردنیاز این رشته را تأمین  و مشکل بیماران و صف انتظار در آن بخش را حل کنیم.
دکتر کریمی بابیان اینکه ارجاع بیمار از بیمارستان دولتی به بیرون به‌هیچ‌وجه موردقبول نیست  افزود: 31 سال پیش که نه طرح تحول سلامت مطرح بود و نه تجربه امروز را داشتم مسئول بیمارستانی در همدان بودم. در آن زمان قانونی را در بیمارستان پایه‌گذاری کردم مبنی بر اینکه هیچ بیماری نباید از بیمارستان خارج شود مگر اینکه خدمات درمانی موردنیاز خود را دریافت کند.
وی افزود: البته این قانون یک‌طرفه و به معنی فشار آوردن به پزشکان و پرستاران نیست. همان‌طور که باید به بیماران خدمت ارائه شود، پرداخت پزشکان و پرستاران و تمامی افرادی که در بیمارستان کار می‌کنند نیز باید به‌موقع انجام شود. در این زمینه در حد توانمان تلاش می‌کنیم و اگر در مواردی موفق نبودیم مطمئن باشید که  از توانمان خارج بوده است.
رییس دانشگاه، با اشاره به محدوده اختیارات رییس بیمارستان گفت: دوسال پیش که مسئولیت دانشگاه را پذیرفتم تأکید کردم رییس بیمارستان همه‌کاره بیمارستان است. ولی در شروع کار با توجه به بدهی هزارمیلیاردی بیمه‌ها، مجبور شدیم بعضی امور بیمارستان‌ها را به‌صورت متمرکز در دانشگاه انجام دهیم. بااین‌وجود معتقدم روسای بیمارستان‌ها در محدوده اختیاراتی که دارند باید از دانشگاه مطالبه‌گر باشند و ما هم در این زمینه کمکشان می‌کنیم.
رییس دانشگاه از  خدمات صادقانه دکتر موسوی در اداره بیمارستان بهارلو قدردانی کرد و خطاب به دکتر طالبیان گفت: سرمایه اصلی شما در بیمارستان نیروی انسانی است و این نیروی انسانی است که می‌تواند عامل رضایتمندی و یا نارضایتی در بیمارستان باشد. از افرادی که خودشان ناراضی هستند نمی‌توان انتظار داشت ایجاد رضایتمندی کنند. لذا به سرمایه‌های انسانی خود در بیمارستان توجه و رسیدگی کنید.
وی در پایان سخنان خود  بابیان اینکه قدر دوران مسئولیت خود در بیمارستان را بدانید افزود: باوجوداینکه رییس بیمارستانی از سخت‌ترین مسئولیت‌ها در دانشگاه است اما جز ناب‌ترین و باارزش‌ترین خدمات محسوب می‌شود. بخصوص وقتی‌که این خدمت با احترام به  مردم جنوب تهران ارائه شود. لذا قدر این دوران طلایی را بدانید و با همفکری، درایت، صمیمیت، صداقت، وقت گذاری، همراه شدن و اعتماد کردن به کارکنان خود، امور بیمارستان را پیش ببرید.
در پایان مراسم نیز رییس دانشگاه لوح سپاس و هدایایی را به دکتر موسوی و حکم انتصاب دکتر طالبیان را اعطا کرد.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: وحید مزاجردی

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی