مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

بررسی فعالیت‌های پژوهشگاه غدد و متابولیسم در هیئت‌رئیسه دانشگاه

دکتر کریمی: سیاست دانشگاه تداوم پویایی علمی و اجرایی باوجود دوران سخت پاندمی کووید 19 است

در نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه، فعالیت‌ها و دستاوردهای پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه بررسی شد و تجربیات این مرکز در عرصه‌های مختلف پژوهشی، نوآوری و درمانی موردبررسی قرار گرفت.

افتتاح سالن مدافعان سلامت و گرامیداشت یاد و خاطره همه‌کسانی که در نظام سلامت جان‌فشانی می‌کنند

گالری عکس
همزمان با افتتاح سالن مدافعان سلامت در طبقه هشتم ستاد مرکزی دانشگاه، نشست هیئت‌رئیسه 20 مهر 99 در این سالن برگزار شد.

افتتاح سالن مدافعان سلامت گرامیداشت یاد عزیزان

در این نشست دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه، با اشاره به راه‌اندازی سالن جدید دانشگاه بانام «مدافعان سلامت» گفت: یاد و خاطره همه‌کسانی را که در نظام سلامت جان‌فشانی می‌کنند گرامی می‌داریم. نظام سلامت 8 ماهی است که درگیر اپیدیمی و یا پاندمی کووید 19 است و دوران سختی را پشت سر می‌گذارد.

توجه به آموزش و پژوهش حتی در شرایط اوج همه‌گیری کووید 19

دکتر کریمی بابیان اینکه مسئولیت دانشگاه در این دوران، با حجم کار آموزشی و پژوهشی که برعهده دارد بیش از گذشته است افزود: در این 8 ماه، باوجوداینکه مجموعه دانشگاه در اختیار بیماران کووید 19 بوده، از امر آموزش و پژوهش غافل نمانده و من بارها در شرایط بحرانی بر این مهم تأکید داشته‌ام.

از خدمت‌رسانی به بیمارانی که پشت در بیمارستان هستند غافل نمانید

رئیس دانشگاه، با اشاره به بخشنامه ممنوعیت بستری سایر بیماران غیر اورژانسی در بیمارستان‌ها گفت: متأسفانه به دلیل گسترش مجدد این بیماری،  بخشنامه ممنوعیت بستری بیماران غیر اورژانسی صادرشده، اما  بایستی حوزه‌های درمان و آموزش حواسشان باشد، بیمارستان‌های تک تخصصی که درگیری مستقیم با کووید 19 ندارند، آسیب نبینند و  از  خدمت‌رسانی به بیمارانی که به هر دلیلی پشت در بیمارستان هستند، غافل نماند.

زمان آموزش فراگیران را از دست ندهید

دکتر کریمی بابیان اینکه ممکن است کووید 19 مدت‌ها ادامه پیدا کند، لذا نباید زمان را برای آموزش فراگیران از دست بدهیم افزود: حضور دکتر لاریجانی در نشست هیئت‌رئیسه آن‌هم در اوج همه‌گیری کووید 19 نیز یادآور اهمیت مسئولیت اصلی دانشگاه در حوزه آموزش و پژوهش و ادامه پیدا کردن فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و درمانی  سایر بخش‌ها همانند گذشته است.

اگر کاری نمی‌کنیم؛ سنگ‌اندازی هم نکنیم

رئیس دانشگاه، سیاست دانشگاه را در ایجاد هماهنگی و تسهیل فعالیت‌های واحدهای زیرمجموعه دانست و گفت: رویکرد ما این است باوجود همه تلاش‌هایی که می‌شود، اگر کاری نمی‌توانیم انجام دهیم، دست‌کم مزاحمتی هم ایجاد نکنیم.

کم‌کارها از پرکارها انتقاد نکنند

دکتر کریمی با اشاره به موفقیت‌های پژوهشگاه غدد و متابولیسم و حواشی که گاهی پیرامون آن مطرح می‌شود گفت: شکی نیست به هر شیوه‌ای عمل کنید عده‌ای نسبت به آن نقد دارند. ما در دانشگاه بیش از 2 هزار هیئت‌علمی با توانایی‌های متفاوت داریم و این توانایی‌های فردی را در موفقیت افراد و مجموعه‌ها نمی‌توان نادیده گرفت. البته دکتر لاریجانی علاوه بر توانایی‌های فردی، وقت بسیاری را صرف امور پژوهشگاه می‌کنند و برایشان زمان و تعطیلات آخر هفته مطرح نیست  و بسیاری از افراد این‌گونه کار کردن ایشان را نمی‌بینند و نمی‌دانند. زمانی که به‌عنوان رئیس بیمارستان شریعتی مسئولیت داشتم می‌دیدم که برخی اعضای هیئت‌علمی ساعات کمی از روز را صرف کار در دانشگاه می‌کردند. آن‌وقت، همان‌ها به حجم فعالیت افراد پرکار داخل دانشگاه  انتقاد می‌کنند.

توانایی فردی، وقت گذاری و دایره ارتباطی دکتر لاریجانی مؤثر در موفقیت پژوهشگاه

رئیس دانشگاه در تکمیل این بخش از سخنان خود، توانایی‌های فردی و دایره ارتباطی دکتر لاریجانی در فراهم کردن امکانات را از عوامل موفقیت پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانست و گفت: البته افراد دیگری هم هستند که از این شرایط برخوردارند ولی وقت خود را صرف بخش خصوصی می‌کنند و در دانشگاه اثری ندارند لذا در ارزیابی افراد و مجموعه‌ها باید نگاه جامع‌تری داشته باشیم و فواید کار آنان را برای مردم و جامعه موردتوجه قرار دهیم؛ چراکه دانشگاه وجه و وظایف ملی برعهده دارد و  تربیت دانشجو نیز نمونه‌ای از رسالت ملی دانشگاه است.

جانشین پروری میراث مهم اساتید

دکتر کریمی جانشین پروری را یکی از شاخص‌های مهم ارزیابی افراد دانست و گفت: جانشین پروری میراث مهم هر فردی است که با هر مسئولیتی از دانشگاه می‌رود. هر استادی به‌عنوان رئیس بخش یا رئیس مرکزی، پس از 40 یا 50 سال کار در دانشگاه، وقتی بازنشسته شد نباید آن بخش دچار چالش شود؛  چراکه این هدر دادن سرمایه، زمان و امکانات در دانشگاه است و این رویکردی است که در بخش غدد موردتوجه قرار دارد.

دانشگاه از هر حاشیه‌ای پرهیز می‌کند

رئیس دانشگاه، با تأکید براینکه ما در دانشگاه از حاشیه‌هایی که مانع کار آموزش، پژوهش و درمان دانشگاه می‌شود پرهیز می‌کنیم افزود: گاهی در مورد یک خواهش و یا یک ای‌کاش، افرادی که تحلیل درستی ندارند برداشت‌هایی می‌کنند که عجیب به نظر می‌رسد. اما بار دیگر تأکید می‌کنم که ما در دانشگاه از هر حاشیه‌ای پرهیز می‌کنیم و من هیچ‌وقت در بیان مسائل، منافع شخصی خود را در نظر نمی‌گیرم  و همیشه در سخنرانی‌هایم، یادآوری می‌کنم که از روی دست‌نوشته نمی‌خوانم و حرف دلم را می‌زنم.  

تفأل به حافظ و وصف حال‌وروز دانشگاه

رئیس دانشگاه گرامیداشت حافظ را حسن ختام سخنان خود قرارداد و گفت: امروز بزرگداشت حضرت حافظ است به همین مناسبت امروز صبح به فراخور حال دانشگاه و کشور تفألی بر حافظ زدم که بخشی از ابیات این غزل را که مناسب احوال امروزمان در دانشگاه و کشور است در جمع شما می‌خوانم:
«منم که شهره شهرم به عشق ورزیدن
منم که دیده نیالوده‌ام به بد دیدن
وفا کنیم و ملامت‌کشیم و خوش باشیم
که در طریقت ما کافریست رنجیدن
به پیر میکده گفتم که چیست راه نجات
بخواست جام می و گفت عیب پوشیدن»

تشریح فعالیت‌های پژوهشگاه غدد و متابولیسم

در ادامه دکتر باقر لاریجانی رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، فعالیت­های این مرکز را در عرصه پژوهشی، آموزشی، نوآوری، خدمات درمانی و مسئولیت­پذیری اجتماعی بیان کرد و گفت: این پژوهشگاه، فعالیت خود را حدود 25 سال پیش، از یک فضای کوچک و اتاقی در بخش غدد بیمارستان شریعتی آغاز کرد و اکنون با 3 پژوهشکده و 13 مرکز تحقیقاتی، با همکاری 30 عضو هیئت علمی پژوهشی، 18 پژوهشگر و تعدادی از اساتید همکار در دانشگاه در سطح داخلی و بین ­المللی، در زمینه بیماری­ های غدد و متابولیسم، پوکی استخوان، دیابت و سایر بیماری­ های غیرواگیر فعالیت دارد و به عنوان تنها پژوهشگاه در کشور از مراکز شناخته شده در عرصه بین­ المللی محسوب می­ شود.

دکتر لاریجانی ویژگی این پژوهشگاه را فعالیت­ های درون رشته­­ ای و بین رشته­ ای دانست و گفت: امروزه توسعه علم نه در درون رشته­ ها، بلکه در بین رشته­ ها و با حرکت در مرزهای دانش، اتفاق می­ افتد و ما این رویکرد را در پژوهشگاه پیگیری می کنیم که هم در علوم پایه و هم در درمان تاثیرگذار بوده است.

دکتر لاریجانی با اشاره به برنامه راهبردی این مرکز گفت: گسترش مرزهای دانش، توسعه تحقیقات علوم پایه، بالینی و مبتنی بر جمعیت، در کنار بهبود کیفیت آموزش و ارتقاي آگاهی عمومی و ارائه خدمات بالینی از جمله برنامه­ هایی است که در هریک از مراکز و گروه­های تحقیقاتی پژوهشگاه پیگیری می­شود.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، با بیان اینکه اگر می­ خواهیم دیابت، بیماری­ های غیرواگیر و پوکی استخوان را درمان کنیم باید نگاه جامعی به هریک از این بیماری­ها داشته باشیم افزود: ایجاد بیوبانک برای هزاران نمونه و ایده راه­ اندازی نخستین آزمایشگاه zebra-fish، ایجاد بهترین اتاق تمیز دانشگاه، وجود تجهیزاتی مانند دستگاهLC Mass Spectrometry / Tandem و... به همین منظور در این پژوهشگاه به کار گرفته شده است.
وی با اشاره به همکاری­های ملی و بین­المللی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم گفت: این مرکز همکاری­های بین­ المللی گسترده­ای با سازمان بهداشت جهانی (WHO)، بنیاد بین­ المللی پوکی استخوان (IOF)، کارگروه بین ­المللی پای دیابتی (IWGDF)، آکادمی دیابت ایتالیا و کمیسیون تحقیقات و نوآوری اروپا (Horizon 2020) دارد و در داخل کشور نیز شبکه ­های ملی تحقیقات دیابت و پوکی استخوان ایجاد شده که با پژوهشگاه همکاری دارند.

دکتر لاریجانی پس از تشریح اقدامات گسترده این مرکز، با بیان این­که ما مسئولیت اجتماعی در زمینه کووید 19 داریم و باید پاسخ مناسبی به نیاز جامعه بدهیم؛ به تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته اشاره کرد و گفت: براساس تحقیقات انجام شده 60 درصد مرگ و میرها در کووید19 یک عامل خطر بیماری ­های غیرواگیر دارند و 30 درصد مرگ ­ها در کووید 19 بر اثر بیماری­ های غیرواگیر رخ می­ دهند و ما باید توجه ویژه ­ای به این بیماری­ها داشته باشیم. در همین راستا در زمینه کووید 19 و دیابت راهنمای چند رسانه ­ای برای عموم مردم طراحی شده است.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم جایگاه کشور در علوم غدد را در سال 2018، در رتبه 18 و در سال 2019 در رتبه 14 دنیا دانست و گفت: ایران در زمینه غدد در منطقه خاورمیانه در جایگاه نخست قرار دارد. پژوهشگاه غدد نیز تا سپتامبر 2020 حدود 3 هزار تولیدات علمی داشته و بیشترین رشد آن مربوط به 5 سال گذشته است.


در ادامه هریک از اعضای هیئت‌رئیسه دیدگاه خود را درخصوص عملکرد پژوهشگاه بیان کردند.

طرح مسائل اعضای هیئت‌رئیسه از رئیس پژوهشگاه غدد

دکتر صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، پژوهشگاه غدد را یکی از ستون‌های پژوهشی دانشگاه دانست و گفت: بسیاری از امتیازهای دانشگاه به همت پژوهشگاه غدد کسب‌شده است.
دکتر صحرائیان با اشاره به رسالت پژوهشگاه در عرصه مسئولیت‌پذیری اجتماعی گفت: حدود 100 مرکز تحقیقاتی در دانشگاه داریم ولی داستان موفقیت برای همه آن‌ها اتفاق نمی‌افتد. درواقع رمز موفقیت این مرکز ناشی از نگاه چندرشته ای، رویکرد حل مسئله و پاسخ به نیازهای کشور، ایجاد مراکز فن‌آور و همکاری با صنعت و مراکز خیریه است.


دکتر کردی معاون بین‌الملل دانشگاه، از دکتر لاریجانی خواست برای ارتقاي جایگاه تحقیقاتی دانشگاه در 25 سال آینده راهکاری ارائه دهد.
دکتر رستمیان معاون فرهنگی دانشگاه، بابیان اینکه نیمرخ شاخص‌های استان در زمینه مصرف سبزیجات و لبنیات و فعالیت فیزیکی توسط پژوهشگاه غدد تدوین‌شده  است. دو سؤال را مطرح کرد و پرسید: پژوهش‌هایی که در دانشگاه انجام می‌شود چقدر باعث درآمدزایی شده است؟ آیا لازم است این تعداد مرکز تحقیقاتی در یک پژوهشگاه بوجود آید؟ شاید بتوان با تعداد کمتر اما توانمندتر این فعالیت‌ها را پوشش داد.

دکتر سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه، با اشاره به شایعات بی‌اساسی که نسبت به پژوهشگاه گاهی مطرح می‌شود گفت: هرچند من پاسخ آن را می‌دانم اما برای رفع ابهام سایرین لطفاً در زمینه جانشین پروری و اینکه یک محقق چگونه این حجم از مقالات را تولید می‌کند توضیح بدهید؟

دکتر محمود بیگلر معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه، تاب‌آوری را یکی از شاخص‌های موفقیت پژوهشگاه دانست و گفت: وابستگی این پژوهشگاه به منابع دولتی 35 درصد است که نشان‌دهنده تاب‌آوری آن است و 65درصد بودجه آن از طریق منابع خارج دانشگاه جذب می‌شود.
دکتر عليرضا دلاوری معاون بهداشت دانشگاه نیز  گفت: خوب است  باتوجه به گستره فعالیت‌هایی بین‌المللی که پژوهشگاه دارد نگاه دانشگاهی آن نیز بیشتر شود.



پاسخ دکتر لاریجانی به پرسش‌های مطرح‌شده

در پایان نشست دکتر لاریجانی به مسائلی که مطرح شد پاسخ داد و پژوهش هدفمند را مهمترین عامل موفقیت دانست و گفت: برای انجام پژوهش باید ابتدا مشکلات را دقیق تشخیص داد و برای یافتن پاسخ آن تلاش کرد. در واقع پژوهش ­ها باید در پاسخ به نیازهای کشور طراحی شوند. به عنوان مثال پژوهشگاه غدد در زمینه پای دیابتی قطب منطقه است و توانسته میزان قابل توجهی از مشکلات این بیماران را حل کند.

دکتر لاریجانی با اشاره به پایش مکرر عملکرد اعضای فعال در پژوهشگاه گفت: ما برای هریک از مراکز هدفی را مشخص کرده ­ایم و به صورت منظم فعالیت اعضای مراکز را رصد می­ کنیم که براساس برنامه پیش بروند. با وجود مراکز تحقیقاتی که داریم نیروی زیادی نداریم.

رئیس پژوهشگاه غدد با بیان این­که مجموعه کارها و تولیدات علمی ما، حاصل یک کار تیمی است افزود: من حتی جمعه­ ها با پژوهشگران قرار ملاقات می­گذارم. برای فعالیت پژوهشی آنان تبادل ایده می ­کنیم و یا مقاله ­اشان را ارسال می­ کنند که آن را مطالعه و نظرم را در موردش بیان کنم؛ بعضاً نکاتی به این مقالات اضافه می­شود یا تغییر می­کند. ما شبکه همکاری در کشور داریم و ممکن است با این افراد در مقاله­ ای که منتشر می­کنند؛ همکاری کنیم.

دکتر لاریجانی در پایان سخنانش با اشاره به علاقه خود به دانشگاه گفت:  دانشگاه تهران ستاره­های درخشان بسیاری دارد این دانشگاه پر از جوانان با استعداد و پرانرژی است و من افسوس می­خورم که چرا محیطی نداریم که بتوانیم دست همه آنها را بگیریم. در کنار این جوانان نیز اساتید بسیار خوبی داریم که بخشی از آنان در پژوهشگاه جمع هستند و چه من باشم و چه نباشم کار خودشان را انجام می­دهند. دانشگاه علوم پزشکی تهران در دوران­ های مختلف در مدیریت استوار و متین رفتار می­ کرده و می ­کند و این از نقاط قوت آن محسوب می­ شود.



سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *