مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

نشست 3 دی 96 هیئت رئیسه دانشگاه

دکتر کریمی: قناعت و بی‌نیازی گنج استاد یلدا بود

در نشست هیئت رئیسه دانشگاه برنامه چهارساله معاونت‌های تحقیقات و فناوری و درمان دانشگاه (1400-1396) موردبررسی قرار گرفت.


در این نشست که بعدازظهر یکشنبه 3 دی‌ماه 1396 در سالن شورا برگزار شد، دکتر عباسعلی کریمی رییس دانشگاه، ضمن گرامیداشت یاد دکتر یلدا، بر الگوبرداری از منش ایشان  تأکید کرد و گفت: بیان ویژگی‌های اخلاقی دکتر یلدا کمک می‌کند که نقاط ضعفمان در دانشگاه را بهتر بشناسیم و برای رفع آن تلاش کنیم.
رییس دانشگاه به دلایل علاقه و تمایل بسیار دانشجویان برای شرکت در کلاس‌های دکتر یلدا اشاره کرد و گفت: همگان دکتر یلدا را به‌عنوان الگوی عمل به اصول اخلاقی قبول دارند. دانشجویان نیز علاقه بسیاری برای شرکت در کلاس‌های ایشان داشتند چراکه  استاد معلومات بسیاری داشت و علاوه بر پزشکی در زمینه‌های دیگر نیز مطالعه می‌کرد و با مطایبه و شوخ‌طبعی مسائل دشوار پزشکی را در ذهن دانشجویان جا می‌انداخت.
وی بر آسیب‌شناسی کاهش تمایل دانشجویان برای حضور در کلاس‌های درس تأکید کرد و گفت: برای جذب بیشتر دانشجویان به کلاس‌ها باید روش‌های تدریس را اصلاح کرد و بهبود ببخشید.
دکتر کریمی رویکرد آموزشی دکتر یلدا را دومین ویژگی ایشان برشمرد و گفت: در این سال‌ها جهت‌گیری دانشگاه برای جذب و ارتقا اساتید براساس تعداد مقالات و فعالیت‌های پژوهشی آنان بوده که البته این امر در آن دوران دلایل مختلفی داشته است اما  باید دید که آیا بازهم این روش کارآمدی است و یا باید نقش آموزش در ارتقا اساتید پررنگ‌تر شود.
رییس دانشگاه، قناعت‌پیشگی را گنجینه استاد یلدا دانست که امروزه کمتر در افراد دیده می‌شود و گفت:  دکتر یلدا یک گنج در خانه داشت که حضور و همراهی همسرشان بود و یک گنج درونی داشت که قناعت و بی‌نیازی وجودی ایشان بود و این دو در کنار هم از استاد، انسانی همچون دکتر یلدا ساخت.
وی عاری از غرور بودن و پیش‌قدمی دکتر یلدا در سلام کردن را درسی برای همگان دانست و افزود: ممکن است بسیاری از ما  برای سلام دادن به زیردستان خود ابا داشته باشیم  درحالی‌که دکتر یلدا همواره در این زمینه پیش‌قدم بود و این ویژگی باعث شد در قلب همه جای داشته باشد.
دکتر کریمی با طرح این پرسش که در دانشگاه چند نفر مانند دکتر یلدا داریم؟ افزود: باید ببینم در این سال‌ها توانسته‌ایم افرادی را تربیت کنیم که در آینده تبدیل به استاد یلدا شوند و در این راه قدم بردارند. هرچند که انسان‌های خوب بسیاری در دانشگاه داریم ولی برای تربیت افراد شاخص و الگو باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم.
رییس دانشگاه بابیان این مطلب تصریح کرد: دکتر فتوحی، دکتر صحرائیان و دکتر سهراب پور و افرادی که در عرصه علمی و تحقیقاتی دانشگاه فعالیت دارند باید بدون سوگیری در زمینه مسائلی که دانشگاه با آن مواجه است تحقیق کنند و دلایلی که سبب چنین مسائلی شده را به مسئول مربوطه ارائه دهند.
وی افزود: بسیاری از مسائل ممکن است ظاهراً به چشم نیایند و یا عادی تلقی شوند. گاهی یک تصمیم و اقدام ما ممکن است باعث بی‌انگیزگی صدها نفر شود  و در جهت‌گیری دانشجویان و اساتید تأثیرگذار باشد لذا باید افرادی باشند که با تحقیقات خود این نکات را به ما تذکر دهند.
دکتر کریمی تصریح کرد: اینکه مقاله تولید کنیم تا رتبه دانشگاه ارتقا یابد خوب است اما باید به مسائل مرتبط به دانشجویان نیز توجه داشت و برای آن چاره‌اندیشی کرد.

برنامه 1396-1400 معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه

در ادامه دکتر محمدعلی صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه به معرفی برنامه چهارساله این معاونت پرداخت و گفت: هدفمندسازی پژوهش با رویکرد ارتقا سلامت و خلق ثروت هدف کلی است که در این چهار سال برای تحقق آن تلاش خواهیم کرد.
دکتر صحرائیان بر توجه ویژه به پژوهش‌های مبتنی بر حل مشکلات نظام سلامت تأکید کرد و گفت: براین اساس مطالعات بزرگ بالینی و ثبت ملی بیمارها در دستور کار قرار دارد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، بابیان اینکه توسعه پژوهش‌های مبتنی بر خلق ثروت جز برنامه‌های این حوزه قرار دارد گفت: از طرح‌هایی که منجر به کاهش هزینه‌های درمان و نظام سلامت شوند  و همچنین از طرح‌های محصول محور حمایت خواهیم کرد.
وی ارتقا جایگاه فناوری دانشگاه و تسهیل و تقویت ارتباط با صنعت را از دیگر برنامه‌های این معاونت برشمرد و گفت: دانشگاه باوجود مراکز رشد فعال خود، نیاز به پارک علم و فناوری دارد که باید برای تأسیس آن نیز تلاش کنیم.

برنامه 1400-1396 معاونت درمان

در ادامه دکتر مهدی رضایی معاون درمان دانشگاه ضمن بررسی مدل‌های مختلف نظام سلامت در دنیا گفت: مقوله سلامت امر پیچیده‌ای است و دنیا معتقد است ارائه‌دهندگان خدمت با نقطه مطلوب فاصله‌دارند.
دکتر رضایی با اشاره به مدل‌های مختلف تأمین منابع و نظام پرداخت در حوزه سلامت گفت: یکی از برنامه‌های معاونت درمان مدل‌سازی تأمین منابع مالی بیمارستان‌ها و به‌کارگیری روشی است که از بحران مالی موجود عبور کند.
وی با اشاره به سایر برنامه‌های معاونت درمان گفت: ارتقا کیفیت خدمات درمانی، بهبود نظام مدیریت در اداره بیمارستان‌ها، توسعه فناوری اطلاعات در حوزه درمان و بازنگری در نحوه اجرای طرح تحول سلامت دانشگاه ازجمله برنامه‌هایی است در دستور کار این معاونت قرار دارد.
در ادامه جلسه هریک از اعضای هیات رئیسه به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در مورد مباحث مطرح‌شده پرداختند.
این نشست از ساعت از ساعت 13 آغاز شد و تا ساعت 16 ادامه پیدا کرد.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: مهدی کیهان

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی