مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه تشکیل شد

دکتر کریمی: پاتولوژی حوزه فرهنگی در دانشگاه، مانند حوزه پزشکی وسیع و پیچیده است

در نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه میزان پیشرفت برنامه چهارساله معاونت فرهنگی (1400-1397) موردبحث و بررسی قرار گرفت.

گالری عکس

در این نشست که یکشنبه 12 آبان 98 در سالن شورای دانشگاه تشکیل شد، دکتر کریمی رییس دانشگاه در سخنان پیش از دستور، با قدردانی از تلاش‌های دکتر حلب چی و خیرمقدم به دکتر پور غریب به‌عنوان معاون دانشجویی دانشگاه گفت: حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه همچون دو امدادی است که دونده آن چوب را به دست نفر بعدی می‌سپارد.  ما هم سعی کردیم این چوب را به فردی تحویل دهیم که جوان‌تر و توان دوندگی بیشتری داشته باشد. در جابجایی مسئولیت‌ها موضوع دیگری مطرح نیست. در طول سال‌های گذشته همه معاونان دانشجویی زحمت بسیاری کشیده‌اند که ان‌شاءالله خداوند اجر آن‌ها را اعطا می‌فرماید.

تاکید بر پاسخگویی به انتظارات دانشجویی

دکتر کریمی بابیان اینکه انتظار حوزه دانشجویی از دانشگاه ما بیش از این است افزود: قدمت و معمر شدن دانشگاه، هم مزایا و هم معایبی دارد. مزایای آن اینکه دانشگاه مادر محسوب می‌شود و برای آن عزت و احترام قائل‌اند. اما معایب آن باعث فرسودگی دانشگاه شده که حجم بسیاری از انرژی و اعتبارات را به خود اختصاص می‌دهد.
وی افزود: روحیه دانشجویی هنوز در وجودم زنده است و دوران دانشجویی‌ام را از یاد نبرده‌ام. معتقدم کارهای انباشته‌شده در حوزه دانشجویی بسیار است و این هم ربطی به افراد ندارد بلکه به تاریخ و قدمت دانشگاه مربوط می‌شود. وجود ساختمان‌های فرسوده بیمارستان‌ها، خوابگاه‌ها و سایر تشکیلات دانشگاه نشان از قدمت بالای این بناها دارد و باید برای حل این مسئله چاره‌اندیشی کنیم.
رییس دانشگاه، با تأکید برجذب منابع خارج از دانشگاه گفت: منابع دانشگاه محدود است و باید به‌جای تمرکز به منابع دولتی به فکر جذب منابع از خیرین و کمک  نهادهای خارج از دانشگاه باشیم و به جذب این منابع شتاب دهیم.  این هم مستلزم تحمل و دوندگی بسیاری است تا در فرایند چندساله، عقب‌ماندگی دانشگاه در این حوزه جبران شود. امیدوارم با انتخاب دکتر پورغریب که روحیه جوان و ورزشی دارند این امر محقق شود.
دکتر کریمی با قدرانی از تلاش‌های دکتر حلب چی گفت: البته گروه طب ورزشی روحیه مشابهی دارند دکتر حلب چی نیز با همین روحیه حداکثر تلاش و ظرفیت خود را به کار گرفت و در این مدت کارها را به‌خوبی پیش برد. از ایشان در حوزه فرهنگی، ارتباط خوب با دانشجویان و پیش برد امور دیگر فوق‌العاده رضایت داشتم. امیدوارم دکتر پورغریب هم در مسائل فرهنگی، برقراری ارتباط نزدیک با حوزه فکری دانشجویان و امور دیگر همین رویه را ادامه دهد. دانشگاه نیز از این حوزه حمایت می‌کند.
رییس دانشگاه، امکانات رفاهی را جزء خواسته‌های اولیه دانشجویان بیان کرد و گفت: دانشجویی که وارد دانشگاه می‌شود پیش از فرهنگ، غذا، درس و رشته نیاز به محلی برای اقامت دارد. بسیاری از دانشجویان شهرستانی که وارد دانشگاه می‌شوند جایی برای اقامت ندارند و این وظیفه دانشگاه است که این کاستی را برطرف و امکانات مناسبی را برای آنان فراهم کند.
وی افزود: وجود بعضی اتاق‌های 5 و 6 نفر با تخت‌های دوطبقه، نبود سالن مطالعه در خوابگاه، سالن غذاخوری، آشپزخانه صنعتی و ساخت خوابگاه‌های جدید از جمله نواقصی است که برای رفع آن تلاش می‌کنیم.
دکتر کریمی بابیان اینکه ساخت خوابگاه مانند بیمارستان سازی بودجه زیادی نمی‌خواهد افزود: یکی دو ساختمان قدیمی در کوی وجود دارد که با تخریب و تأمین اعتبار موردنیاز آن از بیرون دانشگاه، می‌توان ظرف مدت دو سال، خوابگاه هایی با ظرفیت 300 نفر به مجموعه اضافه کرد.
رییس دانشگاه در پایان این بخش از سخنان خود، بار دیگر از دکتر حلب چی قدردانی کرد و گفت: ایشان با رفتار خوب و انسانی خود با دانشجویان محیط آرامی را به وجود آورده بودند. امیدوارم دکتر پورغریب نیز با حمایت دانشگاه و همکاری حوزه‌های دیگر در  پیش برد امور دانشجویی موفق باشند.

بررسی عملکرد معاونت فرهنگی

 در ادامه دکتر رستمیان معاون فرهنگی دانشگاه به تشریح برنامه‌های فرهنگی پرداخت و با اشاره به کسب امتیاز کامل در حوزه فرهنگی گفت: معاونت فرهنگی در پایش صورت گرفته، موفق به کسب امتیاز کامل شده است. این درحالی است که ما معتقدیم در حوزه فرهنگی و اجتماعی هنوز جای کار بسیاری وجود دارد.
وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در این حوزه گفت: شورای تخصصی فرهنگی دانشگاه با حضور همکاران سایر واحدها، توسعه فعالیت‌های فرهنگی را پیگیری می‌کند.
معاون فرهنگی دانشگاه، با اشاره به دستاوردهای کمیسیون ماده یک ارتقا گفت: با تغییری که در این ماده ایجاد شد؛ تنوع بسیاری در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی اعضای هیئت‌علمی برای کسب امتیاز ارتقا صورت گرفت و بسیاری از مشارکت‌های اجتماعی اساتید در زمینه خیرین سلامت، مشارکت و ایجاد سازمان‌های مردم‌نهاد سلامت، ارتقا سطح سواد مردم از طریق آموزش به بیمار و ایجاد سایت، اردوهای جهادی و فعالیت در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و... حائز امتیاز فرهنگی شده است.
وی با اشاره به شمار کارگاه‌های آموزشی فرهنگی ویژه اعضای هیئت‌علمی گفت: تلاش کردیم محور کارگاه‌ها متناسب با نیاز اساتید باشد و همین امر باعث افزایش رضایتمندی در شرکت‌کنندگان شده است. در شش ماه گذشته سهم کارگاه‌های فرهنگی اجتماعی که در واحدهای محیطی تشکیل‌شده بیش از ستاد دانشگاه بوده است. استراتژی معاونت فرهنگی این است که کلاس‌ها در محیط تشکیل شود. هریک از کارگاه‌ها نیز دارای امتیاز فرهنگی است.
دکتر رستمیان در توضیح فعالیت ستادهای توسعه و ترویج فرهنگ نماز، امربه‌معروف و نهی از منکر، فعالیت‌های جهادی و... گفت: مسئولان هریک از این ستادها با جدیت امور مربوطه را پیگیری می‌کنند.
معاون فرهنگی دانشگاه، با اشاره به فعالیت کمیته انطباق گفت: در این کمیته انطباق امور بهداشت، درمان و آموزش با موازین شرعی پیگیری می‌شود ازجمله این اقدامات طراحی پوشش مناسب به‌منظور رعایت حریم بیمار است که برای اجرای آن در تمامی بیمارستان‌ها نیاز به حمایت روسای بیمارستان‌ها دارد. همچنین پیش‌بینی جذب نیرو آقا یا خانم در بعضی رشته‌های تخصصی نیز در این کمیته صورت می‌گیرد.
وی با تأکید بر ایجاد شواهد علمی در حوزه سلامت معنوی گفت: گروه سلامت معنوی در مرکز تحقیقات قرآن حدیث و طب ایجادشده و علاقه‌مندان به این حوزه در اتاق فکری دورهم جمع می‌شوند تا شواهد علمی موردنیاز را تهیه کنند.
دکتر رستمیان خواستار مشارکت بیشتر گروه معارف و اخلاق پزشکی در توسعه مباحث فرهنگی شد و از گروه‌هایی که در زمینه ارتقا تعهد حرفه‌ای تلاش می‌کنند قدردانی کرد و گفت: 16 واحد از دروس عمومی دانشگاه، در حوزه معارف و فرهنگ است که باید برای تأثیرگذاری این دروس تلاش بیشتری صورت گیرد.
معاون فرهنگی دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان تهران اشاره کرد و گفت: در سال 97 مسئولیت این کارگروه با دانشگاه بود. جلسات این کارگروه 37 مصوبه داشت که 31 مورد آن انجام شد و سایر مصوبات نیز درحال پیگیری است.
دکتر رستمیان با اشاره به همکاری سه دانشگاه علوم پزشکی استان تهران و دانشگاه علوم بهزیستی در تدوین و اجرای برنامه جامع سلامت استان تهران گفت: هدف از اجرای این برنامه شناسایی و بهبود شاخص‌های اولویت‌دار سلامت در استان تهران، انجام مداخلات مؤثر در بهبود مؤلفه‌های اجتماعی مرتبط با سلامت و همچنین توانمندسازی و ارتقا سطح مهارت‌های مردم است.
وی افزود: براین اساس مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در کشور 75 درصد و در استان تهران 79 درصد و مرگ براثر جراحات جاده‌ای در کشور 20 درصد و در استان 4 درصد است. همچنین 50 درصد جمعیت کشور دچار اضافه‌وزن و چاقی هستند و میزان مصرف مناسب لبنیات حدود 19 درصد است. شناسایی این شاخص‌ها در انجام مداخلات لازم در این عرصه اهمیت بسیاری دارد.
معاون فرهنگی دانشگاه با اشاره به برگزاری جلسات تخصصی با رئیس آبفار استان و اداره کشاورزی گفت: برای رسیدگی به مسئله آبیاری مزارع با آب‌های نامتعارف جلسات متعددی برگزار کردیم و امیدواریم به نتایج مفیدی دست پیدا کنیم.
دکتر رستمیان در توضیح اقدامات انجام‌شده در زمینه خیرین،  سمن‌ها و موقوفات، به اهمیت اجرای برنامه دانشگاه عاری از دخانیات اشاره کرد و گفت: 99 درصد شروع مصرف سیگار تا سن 26 سالگی است که نشان می‌دهد باید در این زمینه بیشتر کارکنیم. براساس تحقیقاتی که دریکی از دانشگاه‌های کشور انجام‌شده ورودی دانشجویان سیگاری به این دانشگاه 5 درصد و خروجی آن‌ها 22 درصد بوده است. این درحالی است که دانشگاه‌های پیشرفته دنیا در ایجاد دانشگاه عاری از دخانیات تلاش بسیاری می‌کنند و در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز برنامه‌هایی به این منظور در دستور کار قرار دارد.
وی افزایش مالیات سیگار را در کاهش مصرف آن مؤثر دانست و گفت: مالیات خورده فروشی سیگار در کشور 18 درصد و در کشورهای منطقه ازجمله ترکیه و عربستان 80 درصد است و این باعث شده نیمی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی یک سال گذشته در کشور در زمینه ایجاد کارخانه‌های سیگار باشد.
معاون فرهنگی دانشگاه، در پایان سخنان خود خواستار مشارکت واحدهای مختلف دانشگاه در پیشبرد امور فرهنگی شد.
در ادامه هریک از اعضای هیئت‌رئیسه دیدگاه و پیشنهادهای خود را بیان کردند.

دانشگاه محل اندیشیدن و بیان ازاد اندیشه ها

دکتر کریمی رییس دانشگاه نیز در جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده، با قدردانی از تلاش‌های دکتر رستمیان در پیشبرد امور فرهنگی و اجتماعی، دانشگاه را محلی برای اندیشیدن و بیان آزاد اندیشه‌ها دانست و گفت:  درنتیجه تضارب افکار و اندیشه‌هاست که  نتایج مثبت حاصل می‌شود و ما نباید مانع بروز و ظهور اندیشه‌های جدید باشیم.
وی بابیان اینکه مسئله اصلی ما در حوزه فرهنگی دانشگاه، ایجاد سرمایه انسانی است گفت: در همان روزهای اولی که مسئولیت دانشگاه را پذیرفتم از دکتر فتوحی خواستم تحقیقی انجام دهد که چرا پیام  ما به گوش هیئت‌علمی، دانشجو و کارکنان نمی‌رسد و اگر این پیام به گوششان می‌رسد، چگونه موردتوجه قرار گیرد؟ همچنین چه عواملی در کاهش و افزایش تعامل و همبستگی مدیریت دانشگاه با بدنه تأثیرگذار است.
دکتر کریمی آسیب‌شناسی حوزه فرهنگی را مانند حوزه پزشکی ضروری دانست و گفت: پاتولوژی حوزه فرهنگی  در دانشگاه مانند حوزه پزشکی وسیع و پیچیده است چراکه مخاطبانمان قشر نخبه و تحصیل‌کرده جامعه هستند.
رییس دانشگاه وظیفه اصلی دانشگاه را تربیت پزشک توانمند دانست و گفت: مأموریت اصلی دانشگاه، پذیرش دانشجو و تحویل پزشک وظیفه‌شناس و توانمند به جامعه است و سایر مأموریت‌ها در دل این مأموریت اصلی قرار دارد. لذا بزرگ‌ترین کار فرهنگی ما این است که پزشک وظیفه‌شناس تحویل جامعه دهیم و چنانچه این‌گونه نیست باید مسئله را  آسیب‌شناسی کنیم. ممکن  در حین آسیب‌شناسی به فاکتورهای فرهنگی بربخوریم که برای اصلاح این امر روی آن‌ها کارکنیم.
دکتر کریمی با تأکید بر اجتماعی سازی دانشگاه گفت: دکتر رستمیان به دلیل خصلت فردی، گرایش‌های فکری، رفتار اجتماعی و سوابق اجرایی که دارند مسائل اجتماعی را از نزدیک لمس کرده‌اند و وقتی پرشور و با حرارت درمورد مسائل اجتماعی صحبت می‌کنند به این دلیل است که به کار در این حوزه ایمان دارد.
وی افزود: موضوعاتی که در این حوزه مطرح شد بخشی از آن مانند کودکان کار، آلودگی سبزیجات و... مربوط به بیرون دانشگاه و مسائل دیگر مربوط به درون دانشگاه است. درمورد بخشی که مربوط به دانشگاه است؛ همه به یک اندازه وظیفه و مسئولیت داریم و باید به کمک یکدیگر کارها را پیش ببریم.
رییس دانشگاه بابیان اینکه همه ما باید بهترین الگوی تأثیرگذار در محیط دانشگاه باشیم افزود: ممکن لازم باشد در امور  فرهنگی از بعضی روش‌های جدید استفاده کنیم. بسیاری از روش‌های جدید با روش‌های قدیمی تناقضی ندارند.  رفتار من مسئول و هریک از معاونان در محیط کار و با مجموعه همکاران، در هیچ شرایطی قدیمی و کهنه نمی‌شود چراکه رفتار خوب افراد همیشه تأثیرگذار بوده است. لذا همه افراد دور این میز به‌عنوان کار تأثیرگذار فرهنگی، باید با رفتارمان الگوهای خوبی  باشیم که سایرین درس بگیرند. ما در دانشگاه نیاز به سرمایه اجتماعی داریم که با حرف به دست نمی‌آید.
دکتر کریمی بابیان اینکه مردم از پزشکان و روحانیون انتظار بیشتری دارند افزود: نمی‌شود پزشک و روحانی پیش‌سلام نباشد و انتظار داشته باشد که همیشه سایرین به او سلام کنند. فضای جامعه امروز تغییر کرده است؛ باوجود گسترش فضای مجازی، همه افراد وارد اتاق شیشه‌ای شده‌اند و عملکرد آنان قابل‌مشاهده شده است. نمی‌شود من مسئول ارتباط نزدیکی با مجموعه‌ام نداشته باشم و دائم از فرهنگ مردم انتقاد کنم. اولین قدم این است که از خودمان شروع کنیم. ببینیم چطور با بیمار رفتار می‌کنیم و چگونه به سؤالات او پاسخ می‌دهیم و چقدر برای مراجعه‌کننده‌مان احترام قائل هستیم.
رییس دانشگاه در پایان این بخش از سخنان خود، خواستار مشارکت همه معاونت‌ها و واحدهای دانشگاه در پیشبرد امور فرهنگی اجتماعی شد و خطاب به دکتر رستمیان گفت: از پیگیری امور اجتماعی و فرهنگی دانشگاه خسته نشوید. ما نیز در دانشگاه از این حوزه حمایت می‌کنیم. همکاران دیگر هم کمک می‌کنند تا در این دوره کوتاه مدیریتی در حد بضاعتمان در پیش برد این امور مؤثر باشیم.

گرامیداشت 13 آبان
دکتر کریمی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت 13 آبان گفت: این روز در سال‌های جدید باوجود مسئله تحریم‌ها و تأثیر غیرمستقیم آن بر دارو و تجهیزات پزشکی، در دانشگاه  اهمیت بیشتری پیداکرده است.
وی افزود: اولین خاطره‌ام از 13 آبان به درگیری‌های قبل از انقلاب بازمی‌گردد در آن زمان دکتر عبدالله شیبانی رییس دانشگاه بود و از دانشجویان در برابر تیراندازی‌ها مراقبت می‌کرد. خاطرات دیگرم به تسخیر لانه جاسوسی و مسائل بعدازآن  بازمی‌گردد. امروز هم باوجود فشارهای غیرانسانی امریکا به ملت ایران بزرگداشت این روز تبدیل به یک موضوع ملی و روز ملی شده و لازم است همکاران به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: وحید مزاجردی

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی