مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

نشست هیئت‌رئیسه با روسای دانشکده‌ها

دکتر کریمی: دانشکده را مانند یک خانواده بدانید و با دانشجو رفتار پدرانه داشته باشید

در نشست هیئت‌رئیسه با روسای دانشکده‌ها، عملکرد مالی دانشکده‌ها در سال 97 بررسی و بر نقش دانشکده‌ها در اجتماعی سازی سلامت و حمایت و نظارت از برنامه‌های فرهنگی دانشجویی تأکید شد.

گالری عکس

در این نشست که یکشنبه 16 تیر98 در سالن شورای حکیم برگزار شد، دکتر بیگلر معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه، گزارش مالی سال 97 دانشکده‌ها را ارائه کرد و گفت: در سال 97 به دلیل نوسانات ارزی و افزایش قیمت‌ها با مشکلات بسیاری مواجه بودیم  که بااین‌وجود  دانشکده‌ها به‌خوبی توانستند منابع خود را مدیریت کنند.

ارزیابی مثبت از عملکرد مالی دانشکده‌ها

وی عملکرد دانشکده‌ها را در افزایش درآمدها و استفاده کیفی و چندجانبه از نیروی انسانی مثبت ارزیابی کرد و گفت: باوجود مشکلاتی که سال گذشته وجود داشت، دانشکده‌ها عملکرد خوبی داشتند به‌طوری‌که در پرداخت‌های اجتناب‌ناپذیر سال 97 شامل حق‌التدریس، محرومیت از مطب، اضافه‌کار و... تقریباً به‌روز هستیم و این مرهون همکاری دانشکده‌ها در اجرای تفاهم‌نامه‌های مالی است.
دکتر بیگلر در پایان سخنان خود با تأکید برافزایش تلاش در عرصه مدیریت منابع گفت: امیدواریم دانشکده‌ها  با مدیریت منابع و هزینه‌ها، امسال را نیز همانند سال 97 بدون مشکل و با موفقیت پشت سر بگذارند.

تأکید بر نقش دانشکده‌ها در فرآیند جذب هیئت‌علمی

پس از گزارش دکتر بیگلر، هریک از روسای دانشکده‌ها به بیان دغدغه‌ها و پیشنهادهای خود ازجمله افزایش پلکانی مالیات و تأثیر آن در درآمد اختصاصی دانشکده‌ها، تأثیر مدیریت هزینه دانشکده‌ها در عقد تفاهم‌نامه‌های جدید، اصلاح سیستم جذب هیئت‌علمی، درآمد حاصل از دانشجویان شهریه پرداز و مهمان و... پرداختند و دکتر سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه به آنان پاسخ داد و گفت: تمامی اعضای هیئت‌علمی پیش از اینکه وارد پروسه جذب شوند باید در دانشکده‌ها مورد تأیید قرار بگیرند و دانشکده‌ها باید به‌درستی، منصفانه و مستدل از این فرصت استفاده کنند.
وی بابیان اینکه، آنچه ما نیاز داریم اصلاح سیستم جذب نیست بلکه استفاده مناسب از ظرفیت‌های آیین‌نامه جذب است افزود:  عملکرد اعضای هیئت‌علمی باید در سال‌های اولیه خدمت آن‌ها به‌طور منظم از سوی دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی رصد  و به آنان بازخورد داده شود. بایستی روش دائمی و جاری برای رصد فعالیت‌های اعضای هیئت‌علمی در دانشکده‌ها وجود داشته باشد در این زمینه دانشکده پزشکی تجربیات خوبی دارد که می‌تواند در سایر دانشکده‌ها نیز مورداستفاده قرار بگیرد. از سوی دیگر دانشکده‌ها باید هنگام جذب اعضای هیئت‌علمی انتظارات خود را با آنان درمیان بگذارند تا آنان بدانند در چه مسیری باید حرکت کنند. این انتظارات باید در طول زمان مورد رصد قرار گیرد و به آنان بازخورد داده شود.
دکتر سهراب پور درخصوص درامد حاصل از شهریه دانشجویان گفت: شفافیت مالی از اولویت‌های اصلی معاونت آموزشی است. ازاین‌رو  ان‌شاءالله پیش از مهرماه امسال، ماژول مالی سیپاد اجرایی می‌شود و تمامی دریافتی‌هایی که از دانشجویان  داریم در این سامانه ثبت می‌شود. همچنین آیین‌نامه پرداخت حق‌التدریس نیز برای نخستین بار در دانشگاه تدوین‌شده و قرار است به سامانه سیپاد اضافه شود تا پرداخت‌های حق‌التدریس نیز ازاین‌پس با شفافیت و وحدت رویه انجام شود.
معاون آموزشی دانشگاه، با اشاره به نقش دانشکده‌ها در درآمدزایی گفت:  سامانه مهارتی آموزشی دانشگاه «سماد» برای برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت در رشته‌های مختلف طراحی‌شده است. این دوره‌ها نیز با تأکید بر شفافیت مالی و براساس دستورالعملی  ساده  و قابل‌برنامه‌ریزی شده‌اند و امسال اجرایی می‌شوند.

هیئت‌علمی در خط مقدم فکری کشور

سپس دکتر رستمیان معاون فرهنگی و مشاور رییس دانشگاه در امور اجتماعی سلامت‌محور، با اشاره به نقش دانشگاه و اعضای هیئت‌علمی در اجتماعی سازی سلامت گفت: هیئت‌علمی در خط اول فکری کشور قرار دارد و باید دانشگاه بتواند در زمینه تصادفات جاده‌ای، مصرف سیگار، آلودگی هوا، سلامت روان، تغذیه نامناسب و سلامت اجتماعی از طریق برقراری ارتباط مؤثر با حاکمیت مشکلات جامعه را کاهش دهد.
وی بر تقویت شورای فرهنگی، امور خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد در دانشکده‌ها تأکید کرد و گفت:  اجتماعی سازی نظام سلامت در دنیا طی دو دهه در حال انجام است و فعالیت در این عرصه جزو وظایف اعضای هیئت‌علمی محسوب می‌شود. دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز وارد این عرصه شده است و به این منظور امتیازاتی را برای اعضای هیئت‌علمی در نظر گرفته است.
دکتر رستمیان امتیاز ماده یک ارتقا اعضای هیئت‌علمی را فرصتی برای اجتماعی سازی دانشگاه دانست و افزود: این امتیاز به حضور فعال و مشارکت اعضای هیئت‌علمی در امور خیریه، تشکیل و همکاری با سازمان‌های مردم‌نهاد در عرصه سلامت، فعالیت در کاهش آسیب‌های اجتماعی مؤلفه‌های مؤثر بر سلامت، مشارکت در فعالیت‌های سلامت‌محور ، همکاری در حوزه‌های خود مراقبتی و افزایش سطح سواد سلامت در منطقه تحت پوشش دانشگاه تعلق می‌گیرد.
معاون فرهنگی دانشگاه بر حمایت از فعالیت دانشکده‌ها در زمینه تعهد حرفه‌ای تأکید کرد و گفت: بسیاری از وظایف دانشگاه در حوزه فرهنگی  از طریق فرآیند تعهد حرفه‌ای محقق می‌شود ازاین‌رو برگزاری کلاس‌های تعهد حرفه‌ای در دانشکده‌ها نیز شامل امتیاز فرهنگی می‌شود.
دکتر رستمیان بابیان اینکه  معاونان فرهنگی دانشکده‌ها باید نقش پررنگی در زمینه گسترش فعالیت‌های فرهنگی دانشکده‌ها ایفا کنند افزود: باید شورای فرهنگی دانشکده‌ها فعال‌تر شده و گزارش ماهیانه عملکرد این شورا به معاونت فرهنگی دانشگاه منعکس شود.

پرهیز از رفتار سخت‌گیرانه با برنامه های فرهنگی دانشجویی

سپس دکتر حلب چی معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه، بر نقش دانشکده‌ها در حمایت و نظارت برنامه‌های فرهنگی دانشجویی تأکید کرد و گفت: دانشگاه‌ها از دهه 60 قرن بیستم، علاوه بر تولید دانش و پژوهش در زمینه‌های علمی و اجتماعی، کارکرد فرهنگی نیز پیداکرده‌اند. در ایران نیز از سال 1367 با تشکیل معاونت فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها، بر این امر تأکید شده است؛ اما تمرکز زیاد بر آموزش، پژوهش و درمان، باعث شده حوزه فرهنگی کمتر موردتوجه قرار گیرد.
وی، با اشاره به انتظارات معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه از دانشکده‌ها گفت: جایگاه معاونت دانشجویی فرهنگی در دانشکده‌ها باید موردتوجه قرار گیرد و این معاونت به‌عنوان رابط اصلی دانشجویان  در دانشکده، باید بتواند از فعالیت‌های فرهنگی و فوق‌برنامه دانشجویان حمایت کند.
دکتر حلب چی با تأکید بر اختصاص سالن و امکانات حداقلی به فعالیت‌های دانشجویی گفت: کل درخواست کانون‌ها و تشکل‌ها به دانشکده‌ها برای رزرو سالن 45 درخواست در سال است که آمار زیادی نیست و انتظار می‌رود دانشکده‌ها برای اختصاص سالن به این فعالیت‌ها کمک کنند.
وی با اشاره به مطالبات دانشجویان از دانشکده‌ها گفت: دانشجویان معتقدند گاهی برخورد عادلانه و یکسانی با گروه‌های مختلف دانشجویی نمی‌شود که انتظار داریم دانشکده‌ها از اعمال سختگیری و رفتارهای سلیقه‌ای نسبت به فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان پرهیز کنند.
دکتر حلب چی در توضیح فعالیت‌های فرهنگی که نیاز به اخذ مجوز ندارد افزود: هدف از اخذ مجوزها، اعمال سختگیری بر فعالیت‌های دانشجویی نیست بلکه این مجوزها جنبه حمایتی دارند تا دانشجویان با مشکلات کمتری در اجرای برنامه‌ها مواجه شوند.
سپس هریک از روسای دانشکده‌ها نقطه نظرات خود را در خصوص مباحث مطرح‌شده بیان کردند.

تقدم اصول و ضوابط بر روابط

دکتر کریمی رییس دانشگاه نیز در تکمیل موضوعات مطرح‌شده با تشکر از تلاش روسای دانشکده‌ها، نکاتی را یادآور شد و گفت:  در این شرایط روسای دانشکده‌ها زحمات بسیاری متقبل شدند و عملکرد خوبی داشتند که باید از آنان تشکر کنم.
وی بابیان اینکه دوره مدیریتی محدود است و شخصیت هریک از ما تحت تأثیر عملکردمان در این دوران قرار می‌گیرد افزود: اینکه فکر کنیم تصمیمی را به زیان دانشگاه و برای مراعات حال سایرین اتخاذ کنیم؛ کارنامه خوبی برایمان می‌شود؛ تصور اشتباهی است. باید منافع شخصی خودمان را کنار بگذاریم و در مواجه  با مسائل، مصلحت دانشگاه را در نظر بگیریم.
دکتر کریمی بر حفظ احترام هیئت‌علمی و فضای همکاری خوب در دانشکده‌ها تأکید کرد و گفت: برای ملاقات با اعضای هیئت‌علمی دانشکده خود وقت بگذارید. من حرفی نمی‌زنم که نتوانم به آن عمل کنم. بارها اعضای هیئت‌علمی از دفترم وقت ملاقات خواستند که به‌دوراز انتظارشان در اسرع وقت آن‌ها را پذیرفته‌ام. از روسای دانشکده‌ها نیز انتظار دارم  در طول ماه، اعضای هیئت‌علمی خود را ببینند و پای درد دل آن‌ها بنشینند و به صحبت‌هایشان گوش دهند.
وی افزود: دراین‌بین ممکن است تعدادی از اعضای هیئت‌علمی نیز با عملکردمان مخالف باشند که اگر آن‌ها را نیز به گفتگو دعوت کنیم و اقناعی با آنان سخن بگوییم بسیاری از مسائل حل می‌شود. البته بخشی از مخالفت‌ها هم ریشه‌دار است و ممکن است حل نشود اما با این رویکرد دیگر جای اعتراضی برای اینکه رییس دانشکده و دانشگاه حاضر به ملاقات با آن‌ها نیستند باقی نمی‌ماند.
دکتر کریمی بر تقویت ارتباط بین روسای دانشکده‌ها و مدیران گروه‌ها و روسای بخش‌ها تأکید کرد و گفت: هر حکم انتصابی که امضا می‌کنید؛ خودتان مسئول مستقیم آن فرد هستید و ملاقات‌ها و نظارت‌های بعدی نیز برعهده شماست. اگر نمی‌توانید همه اعضای هیئت‌علمی را تک‌به‌تک ملاقات کنید جلساتی را با روسای بخش‌ها و مدیران گروه‌ها برگزار کنید و عملکرد اعضای هیئت‌علمی را موردبررسی قرار دهید.
رییس دانشگاه بابیان اینکه دانشگاه و هیئت جذب، خود شما هستید؛ خطاب به روسای دانشکده‌ها گفت: وقتی مسئولیت‌پذیرفتیم؛ نمی‌توانیم از آن شانه خالی کنیم. نمی‌شود روی کاغذ با جذب افراد موافقت کنیم و بعد به‌طور شفاهی اعلام کنیم که با جذب آنان مخالفیم. هر فردی که مسئولیت می‌پذیرد باید پیامدها و عواقب تصمیمات خود را نیز بپذیرد. من به‌عنوان رییس دانشگاه باید حکم بازنشستگی دوستانم را نیز امضا کنم که ممکن است تعدادی از آن‌ها از دست من ناراحت شوند؛ اما نمی‌توانم منافع  و سیاست‌های دانشگاه را نادیده بگیرم و همه را راضی نگه‌دارم.
دکتر کریمی بابیان اینکه مناسبات دوستانه در تصمیمات دانشگاه جایی ندارد افزود: سعی کردیم در اجرای سیاست‌های دانشگاه به‌جای روابط، ضوابط را حاکم کنیم. البته ممکن است در مواردی هم موفق نشده باشیم و تحت تأثیر فشارهای بیرونی و محدودیت‌ها، برای حفظ منافع دانشگاه، تصمیماتی را اتخاذ کنیم؛ که در این صورت آن را با شفافیت اعلام کرده‌ایم. دانشکده‌ها نیز می‌توانند در جذب هیئت‌علمی و نیروی انسانی، براساس همین شیوه رفتار کنند.
وی افزود: در سال‌هایی که رییس مرکز قلب بودم؛ هزار و 300 نفر جذب شدند که در بین آن‌ها هیچ آشنایی بافاصله پنج نسل از من وجود ندارد. انتظار دارم در دانشکده‌ها  نیز دوستان همین رویکرد را پیش بگیرند و در مقابل سفارش‌های بیرونی مقاومت کنند.
دکتر کریمی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش روسای دانشکده‌ها در حمایت از دانشجویان تأکید کرد و گفت: رییس دانشکده باید دانشکده را مانند یک خانواده بداند و با دانشجو رفتار پدرانه داشته باشد. بین تشکل‌های مختلف فرق نگذارید و دانشجویان را همچون فرزندان خود بدانید و از فعالیت‌های آنان حمایت کنید.
رییس دانشگاه با تأکید بر تسهیل فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان گفت: تصمیم‌گیری اجرای برنامه‌های فرهنگی برعهده دانشکده‌هاست. برگزاری یک سخنرانی علمی و یا پخش یک فیلم که مجوز اکران عمومی دارد؛ دیگر نیازی به مجوز دانشگاه ندارد. نگران فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان نباشید مطمئن باشید که هیچ اتفاقی نمی‌افتد.
وی افزود: برای اختصاص سالن به برنامه‌های فرهنگی دانشجویان سخت‌گیری نکنید. در این زمینه باید دانشکده‌ها به کمک هم بیایند و اگر سالن خالی دارند در اختیار دانشجویانی قرار دهند که دانشکده آنان امکانات کمتری دارد. بارها گفته‌ام واقعاً خجالت می‌کشم رییس دانشگاهی هستم که دانشکده‌های آن حتی از دبیرستان دانشجویان در شهرستان‌ها کوچک‌تر است و امکانات کمتری دارد.
دکتر کریمی بر تقویت جایگاه معاونان فرهنگی دانشکده‌ها تأکید کرد و گفت: افرادی را در این سمت  قرار دهید که مسئولیت‌پذیر باشند و با دادن اختیار به آنان از اجرای برنامه‌های فرهنگی حمایت کنید.
وی با اشاره به شرایط دانشجویان، خواستار تلطیف فضای دانشکده‌ها شد و گفت: دانشجویان برای آینده خود نگران هستند و تحت‌فشارهای اجتماعی و اقتصادی قرار دارند؛ باید با اختصاص امکانات رفاهی و سالن‌های ورزشی و... مدتی را که در دانشگاه هستند؛ فضای آموزشی را تلطیف کنیم و به آنان سخت نگیریم. بخصوص روسای دانشکده‌هایی که امکانات کمتری دارند باید بااخلاق خوش خود، این کمبودها را جبران کنند.
رییس دانشگاه، بهبود فضای فیزیکی دو تا سه دانشکده که با محدودیت مواجه‌اند را از اولویت‌های این دوره مدیریتی عنوان کرد و گفت: امیدواریم در کوتاه‌مدت، بتوانیم حداقل برای دو تا سه دانشکده کاری کنیم و فضای فیزیکی آن‌ها را سروسامان دهیم.
دکتر کریمی در پایان سخنان خود بار دیگر از تلاش‌های روسای دانشکده‌ها قدردانی کرد و گفت: دانشکده‌ها در این شرایط عملکرد خوب و قابل قبولی داشتند که جا دارد از همه شما تشکر کنم.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *