مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

یکصدوسی و هشتمین جلسه دوره چهارم هیئت‌رئیسه برگزار شد

رییس دانشگاه، بر ایده پردازی و پویایی در دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی تأکید کرد

یکصدوسی و هشتمین جلسه دوره چهارم هیئت‌رئیسه با دستور جلسه، ارائه گزارش رئیس دانشکده، استماع نظرات و دیدگاه‌های معاونین دانشکده و مدیران گروه‌های آموزشی، نظرات و بازخوردهای اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه و جمع‌بندی رئیس دانشگاه برگزار شد.

در اين جلسه که روز یکشنبه 28 آبان 95 در دانشکده فناوری‌های نوین و با حضور رئیس و اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه، رئیس و معاونان و مدیران گروه‌های آموزشی این دانشکده برگزار شد، گزارش عملكرد و برنامه‌هاي دانشکده در حوزه‌های مختلف ارائه و مهم‌ترین چالش‌های روبرو و راهكارهاي پيشنهادي مورد ارزيابي قرار گرفت.
ابتدا دکتر احمدیان رئیس دانشکده فناوری‌های نوین، تولید دانش محصول محور مبتنی بر نیاز جامعه را از اهداف اصلی برنامه چهارساله دانشکده عنوان کرد و گفت: توسعه پژوهش‌های بنیادي و کاربردي محصول محور، تربیت افراد متخصص و نوآور در حوزه‌های دانش و فناوري، راه‌اندازی رشته‌های موردنیاز و محصول گرا در فناوری‌های نوین پزشکی و توسعه تبادلات علمی و فناوري دانشکده در سطوح ملی و بین‌المللی از دیگر اهداف برنامه چهارساله این دانشکده به شمار می‌آیند.
وی افزود: رویکرد دانشگاه نسل سوم پاسخی به افزایش اهمیت دانش در نظام‌های نوآوري ملی و اقتصاد دانش‌بنیان و شناخت دانشگاه به‌عنوان کانون اصلی خلق و انتقال دانش و فناوري و تولید ثروت است.
دکتر احمدیان تعداد کل دانشجویان این دانشکده را در مقاطع کارشناسی ارشد 125 نفر، دکتری تخصصی 338 نفر و کل دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد را 78 نفر و دکتری تخصصی را 67 نفر عنوان کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مقایسه درصد مشارکت اساتید اولیه و ثانویه در تدریس به تفکیک گروه‌های آموزشی در سال 95 و نیز به مقایسه تعداد اساتید راهنمای طرح‌های پژوهشی پایان‌نامه‌ای به تفکیک اولیه و ثانویه از سال‌های 91 تا 95 پرداخت.
دکتر احمدیان تدوین و اجراي شیوه‌نامه جامع ارزشیابی کیفیت عملکرد آموزشی، اجراي برنامه مشاهده آموزش همتایان در دانشکده، راه‌اندازی سامانه ارزش‌گذاری فعالیت‌های آموزشی دانشجویان دکتري دانشکده و سامانه لاگ بوك الکترونیک در سایت دانشکده را از فعالیت‌های حوزه‌ی معاونت آموزشی دانشکده عنوان کرد.
وی همچنین، تدوین آیین‌نامه و اجراي برنامه دستیار آموزشی پژوهشی، طراحی بسته‌های آموزشی دیداري و مالتی مدیا به‌منظور مهارت افزایی و عملی به‌صورت مشترك با دانشکده مجازي را از دیگر عملکردهای معاونت آموزشی این دانشکده بیان کرد و افزود: آیین‌نامه اعضاي هیئت‌علمی ثانویه دانشکده استقرار نظام جامع پایش و گزارش پیشرفت پایان‌نامه‌ها به‌صورت مدون و برنامه‌ریزی‌شده در گروه‌های آموزشی دانشکده تدوین‌شده است.
رئیس دانشکده فناوری‌های نوین، پایان‌نامه‌های کاربردي و محصول محور، برگزاري دوره‌های توانمندسازی و دانش‌افزایی اعضاي هیئت‌علمی، برگزاري آزمون مصاحبه دکتري تخصصی را نیز از فعالیت‌های حوزه آموزشی این دانشکده برشمرد.
دکتر احمدیان ادامه داد: در حوزه پژوهشی نظارت، ارزیابی و تصویب طرح پژوهشی (پایان‌نامه‌ای)، تفویض فرایندهاي اجرا و نظارت طرح‌های تحقیقاتی به دانشکده، توسعه زیرساخت‌های فضاي فیزیکی آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، سرپرستی و مشارکت در برنامه‌ریزی، برگزاري و اجراي فعالیت‌های ارتقاء دانش مهارت‌های تولید کسب‌وکار، تجاری‌سازی و بهره‌ور سازي شرکت‌های دانش‌بنیان دانشکده انجام‌گرفته است.
وی در ادامه سخنان خود به چگونگی عملکرد دانشکده در حوزه پژوهشی‌ و همچنین عملکرد معاونت مالی اداری پرداخت.
رئیس دانشکده فناوری‌های نوین، با اشاره به فعالیت‌های حوزه معاونت دانشجویی گفت: کمک به تعالی اخلاق و فرهنگ اسلامی در جامعه دانشکده، آموزش و افزایش آگاهی نسبت به معارف و مفاهیم اسلامی، برگزاري مناسبت‌های ملی و مذهبی، مشارکت جمعی در فعالیت‌های اجتماعی و عبادي، برگزاري مسابقات علمی و فرهنگی، تعاملات درون بخشی و برون بخشی از برنامه‌های اجرایی این حوزه هستند.
در ادامه دکتر نسرین لطفی بخشایش، معاون بین‌الملل، دکتر اکبر احمدي معاون اداري و مالی، دکتر حسین قنبري معاون آموزشی، دکتر رضا فریدي مجیدي معاون پژوهشی و دکتر مسعود خسروانی معاون دانشجویی و فرهنگی، دکتر امیر امانی مدیر گروه نانو فناوری پزشکی، دکتر اسماعیل صدرالدینی زیست‌فناوری پزشکی، دکتر محمدحسین قهرمانی پزشکی مولکولی، دکتر مهدي تهرانی دوست مدیر گروه آموزشی، علوم اعصاب و مطالعات اعتیاد و دکتر جعفر آی مهندسی بافت و علوم سلولی کاربردي هر یک به بیان مشکلات و راه‌کارهای موجود در حیطه‌ی کاری خود پرداختند.
در ادامه این نشست، اعضای هیئت‌رئیسه نیز نظرات و پیشنهاد‌های خود را ارائه دادند.
ابتدا دکتر مجدزاده، گفت: گزارش ارائه‌شده توسط دکتر احمدیان بسیار جامع بود به این دلیل که هدف دانشکده مشخص‌شده و مسیر به‌خوبی را طی می‌کند.
وی افزود: با حرکت به سمت فناوری همگرایی خوبی در حوزه آموزش و پژوهش دانشکده ایجادشده و بسیار خوب است که این دانشکده خود متولی بحث‌های مدیریت و سیاست‌گذاری علم و فناوری در سطح دانشگاه و به لحاظ توسعه علمی است.
دکتر زراعتی نیز بابیان اینکه، ارتباط دانشکده بر روی شبکه فیبر اختصاصی است که در هرلحظه در حدود 30 مگ می‌تواند استفاده کند، افزود: این دانشکده به بهترین نحو از این امکانات استفاده کرده بدین معنی که بخش عمده استفاده از پهنای باند اینترنتی در حوزه علمی به بهره‌برداری رسیده و دانلود مقالات الکترونیکی بسیار مناسب انجام می‌شود.
وی افزود: نام دانشکده در اسکوپوس از سال 2009 با 5 مقاله ثبت‌شده که این تعداد تا دسامبر 2016 به 200 مقاله رسیده که بسیار چشمگیر بوده و قابل‌توجه است.
در ادامه دکتر پرویز گفت: با توجه به وضعیت خاص این دانشکده، فرصت خوبی برای فعالیت دانشجویان در عرصه‌ی فرهنگی ایجادشده و همکاری این دانشکده با معاونت فرهنگی دانشگاه بسیار قابل‌توجه است.
دکتر علی پور نیز گفت: پیشنهاد می‌کنم در طرح اولویت‌های پژوهشی در حوزه درمان که به همت دکتر یونسیان تدوین‌شده پس از تصویب در هیئت‌رئیسه با واحدها ابلاغ می‌شود شرکت کنید تا با همکاری هم در این زمینه بهتر عمل کنیم.
دکتر حلب چی نیز بیان کرد: برای افزایش نقش دانشجویان در کارهای فرهنگی، فعالیت‌های خوبی در این دانشکده انجام‌شده و این نشان‌دهنده توجه این دانشکده به بخش فرهنگی است.
دکتر ابوالحسنی نیز صحبت‌های خود را با طرح دو سؤال، در خصوص عملکرد فعالیت‌های دانشکده فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان و آمار تعداد دانشکده‌های فناوری‌های نوین در کشور بیان کرد.
دکتر توکلی در خصوص تعداد نیروهای این دانشکده اظهار کرد: تعداد کارکنان غیر هیئت‌علمی این دانشکده 41 نفر و هیئت‌علمی 22 نفراست و در 8 ماهه اخیر کل مواردی که به‌عنوان تفاهم‌نامه دیده‌شده تحویل دانشکده شده و همچنین مشکل فضای فیزیکی به‌طور مکرر با رئیس دانشگاه بررسی‌شده تا پایان امسال و اوایل سال آینده مرتفع خواهد شد.
در ادامه جلسه دکتر یونسیان گفت: دانشکده فناوری‌های نوین سال گذشته و امسال در همایش فناوری حضور پررنگی داشت که زحمات همکاران این دانشکده جای تقدیر دارد و جا دارد از پیشگامی دانشکده در برنامه نو نیز تشکر کنم.
دکتر خردمند نیز بابیان اینکه، دانشکده فناوری‌های نوین در بخش بین‌المللی نیز بسیار خوب عمل کرده، تصریح کرد: در حال حاضر 15 دانشجو از 6 کشور خارجی در این دانشکده مشغول تحصیل‌اند و 3 نفر فارغ‌التحصیل شده‌اند. این دانشکده در حوزه بین‌الملل بسیار خودجوش عمل می‌کند و امیدوارم به‌عنوان یکی از دانشکده‌های سرآمد در حوزه بین‌الملل در کشور مطرح شود.
دکتر جلیلی هم ضمن تشکر از زحمات همکاران این دانشکده گفت: دانشکده فناوری‌های نوین علاوه بر فناوری‌های نوین، نوآوری‌های فراوانی نیز دارد و تمامی برنامه‌هایی که در این دانشکده انجام می‌شود مستند و بر اساس هدف است.


جمع‌بندی رئیس دانشگاه

دکتر جعفریان رئیس دانشگاه ضمن تبریک میلاد مسعود پیامبر اسلام حضرت محمد (ص)، از زحمات دکتر احمدیان در دوره تصدی سه‌ساله ایشان و نوآوری‌هایی که در جهت ارتقای این دانشکده انجام داده‌اند قدردانی کرد و گفت: دانشکده‌ی فناوری در حوزه‌های مختلف بسیار خوب عمل کرده که می‌توان به فعال‌سازی آزمایشگاه جامع به‌عنوان مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرد.
رئیس دانشگاه بابیان اینکه، دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی در همکاری‌های بین‌المللی و ارائه مدل‌های جدید آموزشی بسیار فعال عمل کرده است، گفت: این دانشکده باید بافکر و ایده پردازی همیشه پویا باشد تا الگویی برای دیگر دانشکده به شمار آید.
وی بابیان اینکه، این دانشکده علاوه بر هیئت‌علمی ثانویه در جذب هیئت‌علمی اولیه نیز خوب عمل کرده، گفت: چون دانشگاه ما دانشگاه جامعی نیست پس باید بتوانیم با دیگر دانشگاه درزمینه های مختلف تعامل سازنده‌ای برقرار کنیم.
رئیس دانشگاه، در خصوص جذب دانشجو در این دانشکده اظهار کرد: باید متناسب با ظرفیت‌های آموزشی و توجه به آیین‌نامه‌های محصول محور دانشجو جذب کنیم.
دکتر جعفریان با اشاره به کمبود فضای فیزیکی دانشکده اظهار امیدواری کرد فضای قابل قبولی به این دانشکده اضافه شود.
وی گفت: تجهیزات زیرساختی در بخش‌های مختلف دانشگاه وجود دارد ولی بنا به جوان بودن و خاص بودن، این دانشکده به‌طور ویژه عمل کند.
دکتر جعفریان ادامه داد: با توجه به محدود بودن منابع دولت باید دانشکده مسیری غیر از مراکز رشد را انتخاب کند چون بسیاری از مراکز رشد دانشگاه خوب عمل‌نکرده‌اند زیرا مراکز رشد باید بتوانند هزینه‌های خود را تأمین کنند.
وی افزود: به نظر من دانشگاه نسل سوم دانشگاهی است که از دولت بودجه‌ای درخواست نکند باید بتواند روی پای خود بایستد و توسعه یابد چون اگر منتظر رسیدن منابع از بیرون دانشگاه باشد هیچ کاری را به انجام نخواهد رساند.
رئیس دانشگاه، درزمینهٔ جذب دانشجوی خارجی در این دانشکده گفت: به هر نسبتی که می‌توانید از ظرفیت دانشجوی ایرانی بکاهید و به جذب دانشجوی خارجی اضافه کنید.
دکتر جعفریان در پایان سخنان خود تأکید کرد: باید بازاریابی کنید و با تشکیل یک گروه، ببینید کدام محصول در کشور، منطقه یا عرصه بین‌المللی موردنیاز است با این روند، دانشگاه از تمامی محصولات تولیدی در دانشکده فناوری‌های نوین حمایت خواهد کرد.

خبر: مقدم
عکس: جمشید ربیعی

فریبا  مقدم
تهیه کننده:

فریبا مقدم