مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

مراسم تکریم و معارفه مسئولان پیشین و جدید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه برگزار شد

با حضور رئیس دانشگاه و رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، از ۱۳ سال تلاش حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر نیکزاد عیسی زاده مسئول پیشین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قدردانی و حکم انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی مسئول جدید نهاد ابلاغ شد.

گالری عکس دفتر نهاد

گالری عکس روابط عمومی
مراسم تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید نهاد نمایندگی رهبری  16 مرداد 98 در تالار دارالفنون دانشگاه برگزار شد.

تأکید بر نقش نهاد رهبری در حمایت از  فعالیت‌های دانشجویی

 رسولی مسئول بسیج دانشجویی و دهقانی مسئول انجمن‌های اسلامی، از حمایت‌های دکتر عیسی زاده از دانشجویان و رعایت عدالت و انصاف  در برخورد با تشکل‌ها قدردانی کردند و با آرزوی موفقیت برای حجت‌الاسلام قریشی به بیان انتظارات خود از نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پرداختند و خواستار تداوم استفاده از ظرفیت دانشجویی در پیشبرد برنامه‌های فرهنگی شدند.

اهمیت تطابق برنامه‌های فرهنگی با نیاز مخاطبان دانشگاه

سپس دکتر رستمیان معاون فرهنگی دانشگاه، دکتر ناطق پور دبیر هم‌اندیشی استادان در نهاد رهبری و دکتر رضایت استاد گروه فارماکولوژی، به بیان ویژگی‌های دانشگاه و لزوم تطابق برنامه‌های فرهنگی با نیاز مخاطبان آن پرداختند. همچنین با اشاره به ویژگی‌های دکتر عیسی زاده در مدیریت و برنامه‌ریزی، مهارت تطابق برنامه‌های فرهنگی با نیاز دانشگاه، حضور مستمر در برنامه‌های فرهنگی،  تواضع و فروتنی، تصمیمات مسئولانه و حمایت‌های ایشان از دانشگاه،  خواستار تداوم فعالیت‌های فرهنگی دکتر عیسی زاده به‌عنوان هیئت‌علمی، در دانشگاه شدند. در همین حال با اشاره به سوابق ارزشمند حجت‌الاسلام قریشی، برایشان در مسئولیت جدید آرزوی موفقیت کردند.
از دانشگاه خداحافظی نمی‌کنم
در ادامه دکتر عیسی زاده، مسئول پیشین نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه و معاون جدید آموزشی  پژوهشی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، از دکتر کریمی و هیئت‌رئیسه دانشگاه در برگزاری این مراسم قدردانی کرد و گفت: حضور حاج‌آقا قریشی،  در دانشگاه علوم پزشکی تهرآن‌که ازنظر استادان بزرگ و معنوی، در کشور، بی‌نظیر است؛ تبریک می‌گویم.
وی با اشاره به گنجینه علمی و معنوی دانشگاه گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران با بهره‌مندی از حضور استادان بزرگ و دانشجویان هوشمند و بااحساس  مسئولیت،  بر تارک تاریخی کشور می‌درخشد. در این دانشگاه بزرگانی چون مرحوم دکتر یلدا، دکتر شمس شریعت تربقان، دکتر شفیعی و دکتر فرسام و بسیاری از اساتید دیگر حضورداشته و دارند که مایه افتخار و مباهات هستند.
دکتر عیسی زاده با اشاره به دوران پرفرازونشیب دانشگاه در این سیزده سال و قدردانی از روسای پیشین دانشگاه، مسئولان واحدهای مختلف، همکاران نهاد نمایندگی در حمایت و پیشبرد برنامه‌های فرهنگی  و  همچنین تشکر از همراهی همسر و فرزندان خود در این راه گفت: از دانشگاه خداحافظی نمی‌کنم و همواره به‌عنوان یک سرباز در سنگر هیئت‌علمی، در هر بخشی که نیاز باشد خدمت می‌کنم.

ضرورت شناخت راه‌های جذب دانشجویان

در ادامه دکتر کریمی رییس دانشگاه، با اشاره به پیشینه دانشگاه و گستره فعالیت آن گفت: قدمت دانشگاه  به 168  سال پیش بازمی‌گردد. در سال 1230 امیرکبیر  تصمیم می‌گیرد مدرسه دارالفنون، مادر این دانشگاه  را با رشته‌های طب و دواسازی تأسیس کند. 83 سال بعد دارالفنون به محل کنونی دانشگاه تهران منتقل می‌شود و اولین ساختمان آن‌که همان سالن تشریح و آناتومی دانشکده پزشکی است ساخته می‌شود.
 وی با اشاره به شمار کارکنان، دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه گفت: این دانشگاه با 22 هزار 500 پرسنل، 12 تا 13 هزار دانشجو، 900 دانشجوی خارجی از 45 کشور و پنج قاره دنیا،  هزار و 800 عضو هیئت‌علمی و 103 مدیر گروه آموزشی، خدمات گسترده آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی بسیاری را به جامعه را ارائه می‌دهد.
دکتر کریمی بابیان اینکه هرساله ورودی‌های دانشگاه در بیشتر رشته‌ها، جز بهترین‌های  کشور هستند گفت: 70 تا 80 داوطلب اول کنکور سراسری پزشکی این دانشگاه را انتخاب می‌کنند. افزون بر ورودی‌های کنکور سراسری، 2 هزار 600 تا 2 هزار و 700  تن از برترین‌های  تخصصی و فوق تخصصی کشور در بیمارستان‌های دانشگاه آموزش می‌بینند.
رییس دانشگاه در توضیح گستره درمان دانشگاه گفت: در14 بیمارستان دانشگاه،  با بیش از 4 هزار و 500 تخت فعال، تمامی اعمال جراحی پیشرفته و روش‌های نوین درمانی، به بیماران سراسر کشور  ارائه می‌شود. سالانه 5 میلیون بیمار به اورژانس و درمانگاه‌های بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و 300 هزار نفر بستری‌شده و 220  هزار نفر از آنان مورد عمل جراحی قرار می‌گیرند. هزار پیوند قلب، کبد، کلیه و پانکراس، مغزاستخوان و... در این مراکز انجام می‌شود.
دکتر کریمی با اشاره به میزان مرگ‌ومیر بیماران در بیمارستان‌ها گفت: سالانه 4  هزار و  950 نفر در بیمارستان‌ها فوت می‌کنند. این نشان می‌دهد چه فشاری به کادر درمان، پرستاران و کارکنانی که در بیمارستان‌ها کار می‌کنند وارد می‌شود.
رییس دانشگاه به بیان ویژگی‌های بیمارستان‌های دانشگاه پرداخت و گفت: بیمارستان امام خمینی بزرگ‌ترین مجتمع آموزشی درمانی کشور است و ازنظر ظرفیت هیئت‌علمی و شمار تخت در بین 68 دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی کشور، در رتبه نوزدهم قرار دارد. بیمارستان سینا نیز با 150 سال قدمت، قدیمی‌ترین بیمارستان کشور است. بیمارستان فارابی در چشم و بیمارستان امیراعلم در گوش و حلق و بینی بسیار خوش‌نام و معروف هستند. مرکز طبی کودکان و بیمارستان بهرامی به‌عنوان قطب اطفال کشور شناخته می‌شوند. بیمارستان شریعتی با آموزش تخصص‌های مختلف، در کشور منحصربه‌فرد است. مرکز قلب تهران نیز با 18 سال سابقه جز بهترین بیمارستان‌های کشور و منطقه محسوب می‌شود.
وی، کسب رتبه اول پژوهشی کشور در چندین سال متوالی، فعالیت 105 مرکز تحقیقاتی و انتشار 4 تا 5 هزار مقاله در نمایه‌های معتبر بین‌المللی را گوشه‌ای از فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه عنوان کرد و گفت: در حوزه بهداشت نیز به سه میلیون نفر از جمعیت جنوب شهر تهران، ری و اسلامشهر خدمت ارائه می‌دهیم.
دکتر کریمی با اشاره به امکانات خوابگاه‌های دانشجویی گفت: دانشگاه حدود سه هزار دانشجوی خوابگاهی دارد که تقریباً حدود هزار و 500 نفر دختر و همین تعداد پسر هستند. شمار خوابگاه پسران 14 و خوابگاه دختران 7 ساختمان است که در هر اتاق بین سه تا چهار دانشجو، در تخت‌های دوطبقه، زندگی می‌کنند.
رییس دانشگاه،  شمار دانشجویان متأهل دانشگاه را حدود دو هزار و 200 تن برشمرد و گفت: 27 درصد دانشجویان دانشگاه  متأهل هستند و یا در دوران دانشجویی متأهل می‌شوند؛ درحالی‌که فقط یک خوابگاه متأهلی با ظرفیت 60 نفر به آنان تعلق می‌گیرد که نشان می‌دهد جای کار بسیاری در این زمینه وجود دارد.
وی با اشاره به وضعیت حوزه توسعه دانشگاه و میزان مطالبات آن از سازمان‌های بیمه‌گر گفت:  دانشگاه حدود 900 میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه‌گر طلب دارد که این رقم معادل یک‌سوم درآمد اختصاصی دانشگاه است. این درحالی است که باید چرخه خدمت دانشگاه به‌روز باشد و به نیازهای جامعه پاسخ دهد.
دکتر کریمی در بخش دیگری از سخنانش به بیان دغدغه‌های خود در شرایط موجود پرداخت و گفت: دانشجوی ورودی سال 1353 دانشگاه هستم و 45 سال است که در سطوح مختلف دانشگاه تحصیل‌کرده و فعالیت دارم؛ بنابراین شرایط دانشگاه را خوب  می‌شناسم. امروزه عده‌ای تلاش می‌کنند جوانان را به‌عنوان سرمایه‌های اصلی دانشگاه و کشور، ناامید کنند؛ تا کشور عزیزمان از وجود این سرمایه‌ها خالی شود.
وی بابیان اینکه دانشجویان مرجع و پناهی جز دلگرمی به اساتید، مسئولان نهاد رهبری و دانشگاه ندارند افزود: دانشجویان دانشگاه نیاز به مراجع و پشتوانه‌های فکری دارند که بتوانند به آنان مراجعه کنند. باید این تفکر  که در فضای کنونی کشور نمی‌توان کاری کرد را بشکنیم و همه ما در این زمینه مسئول هستیم.
دکتر کریمی بابیان خاطرات دوران دانشجویی خود گفت: به گذشته قبل از انقلاب فلاش‌بک می‌زنم و سپس به شرایط امروز بازمی‌گردم. زمانی که به‌تازگی در خوابگاه امیرآباد استقرار پیدا کردیم، برای شنیدن سخنرانی‌های آیت‌الله مطهری، در شب‌های ماه رمضان، پیاده از امیرآباد راه می‌افتادیم و به مسجد جاوید در خیابان شریعتی می‌رفتیم. بعدها در همه سخنرانی‌های ایشان در مسجد دانشگاه و مساجد  دیگر مانند امیرالمومنین، مسجد علی‌اکبر و... شرکت می‌کردیم.
رییس دانشگاه با طرح این پرسش که چه جاذبه‌ای دانشجویان را با پای پیاده از امیرآباد تا مسجد خیابان شریعتی می‌کشاند؟ افزود: امروز ما نیازمند شناخت آن جاذبه هستیم.
وی با اشاره به خاطره آشنایی خود با مقام معظم رهبری افزود: اولین آشنایی من با مقام معظم رهبری در سال 1353 در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) در مسجد جاوید بود. در آن زمان شهید مفتح، مسئول مسجد بودند و آقا را به‌عنوان سخنران دعوت کردند. ایشان در آن زمان حدود 35 سالشان بود و من اولین باری بود که پای سخنرانی‌شان می‌نشستم. در آن زمان معمولاً آقایان روحانی روی منبر سخنرانی می‌کردند؛ درحالی‌که مقام معظم رهبری در آن شب، از پشت تریبون و به‌صورت ایستاده صحبت فرمودند که برای دانشجویان بسیار جذاب بود.
رییس دانشگاه بابیان اینکه همکاران نهاد رهبری در دانشگاه‌ها وظیفه سنگینی برعهده دارند گفت: دکتر عیسی زاده نیز در ایجاد جاذبه بین اساتید و دانشجویان نقش مهمی داشتند و موفق عمل کردند. امیدوارم با حضور حاج آقا قریشی نیز این روند باقوت بیشتر ادامه پیدا کند.
دکتر کریمی در پایان سخنان خود، از تلاش‌های دکتر عیسی زاده در طول این سال‌ها قدردانی کرد و حضور دکتر رستمی در دانشگاه را گرامیداشت و   برای حجت‌الاسلام قریشی به‌عنوان مسئول جدید نهاد در دانشگاه آرزوی موفقیت کرد.
تببین انتظار جامعه از دانشگاه
در ادامه حجت‌الاسلام دکتر رستمی به بیان انتظارات جامعه از دانشگاه پرداخت و آن را به سه دسته، تربیت نیروی انسانی متخصص، حل مسائل جامعه و پیشرفت و تحول علمی تقسیم کرد و گفت: دانشگاه باید علاوه بر آموزش مهارت‌های علمی، افراد دانا، خردمند، باایمان، پارسا، کارآمد، مبتکر،  شجاع و اهل اقدام را تربیت کند و چه نهادی شایسته‌تر از دانشگاه برای هدایت دانشجویان به این مسیر است؟
رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، با اشاره به اینکه نظام آموزش عالی کشور، بخصوص در حوزه پزشکی، در زمینه حل مسئله پیشرفت بسیار داشته است؛ به بیان دستاوردهای دانشگاه‌ها پس از انقلاب پرداخت و افزود: در بعد تحولات علمی، نقش دانشگاه‌ها در توجه به‌سلامت معنوی به‌عنوان بعد چهارم سلامت، باید پررنگ‌تر شود.
وی بابیان اینکه حوزه دین و علم باهم عجین است افزود: شایسته است، دانشگاه علوم پزشکی تهران با برخورداری از شخصیت‌های فاخر و حکیم خود، به این مسائل بپردازد.
دکتر رستمی با اشاره به سابقه 30 ساله دوستی خود با دکتر عیسی زاده گفت: موفقیت ایشان در دانشگاه قابل‌مشاهده و ایجاد انس بین دانشمندان علمی و شاگردان مکتب امام صادق (ع) در این دانشگاه، مایه افتخار است. کشیدن خط بطلان به جدایی دین و طلاب از دانشگاه‌ها، همان انتظاری است که از یک محیط علمی وجود دارد.
رییس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام قریشی را بهترین فرد جایگزین در دفتر نهاد دانشگاه معرفی کرد و گفت: ایشان تجربه خوبی در صف و ستاد دارند و در این مدت که معاون آموزشی پژوهشی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها بودند؛ سامانه ارزشمند آموزش مجازی دانشگاهیان را پیاده‌سازی کردند.
تأکید بر همدلی و همراهی در پیشبرد برنامه فرهنگی
در ادامه حجت‌الاسلام قریشی، محبوبیت دکتر عیسی زاده در جامعه دانشگاهی را مایه افتخار دانست و گفت: این کار را برای من سخت‌تر می‌کند.
وی بابیان اینکه بار سنگین فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه از عهده و توان یک‌نهاد و یا یک معاونت خارج است گفت: پیشبرد فعالیت‌های فرهنگی، نیاز به همراهی و همدلی مسئولان دانشگاه و دانشمندان دارد. هیچ‌کس بهتر از استادان دانشگاه نمی‌تواند در حوزه فرهنگی تأثیرگذار باشد.
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه با اشاره به دستاوردهای کشور در 40 سال پس از انقلاب گفت: در این سال‌ها، سختی‌های بسیاری را پشت سر گذاشتیم و به رشد و بالندگی رسیدیم. سختی‌های سال‌های اخیر نیز ملت را منسجم‌تر کرده و باعث شده اساتید و دانشجویان با خودباوری، خلق ثروت کنند و این ناشی از کارهای ارزشمند و مهم فرهنگی است که انجام‌شده است.
حجت‌الاسلام قریشی در پایان سخنان خود بابیان اینکه از اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه می‌خواهم که در فعالیت‌های فرهنگی دستمان را بگیرند افزود: دست در دست هم دهیم تا آینده روشنی را برای کشور عزیزمان رقم بزنیم.
در پایان مراسم نیز حکم حجت‌الاسلام قریشی ابلاغ و نشان دانشگاه و هدایایی از سوی رییس دانشگاه و واحدهای مختلف به دکتر عیسی زاده اهدا شد.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس:  جمشید ربیعی/ رضا شریفی‌زاده 
 




سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی