مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

با تاکيد بر بهره‌مندي از خصایل اخلاقی پیشکسوتان

مراسم معارفه رئیس موزه تاریخ علوم پزشکی ایران برگزار شد

دکتر جعفریان رئیس دانشگاه در مراسم معارفه دکتر احمد جلیلی به‌عنوان رئیس موزه تاریخ علوم پزشکی ایران بر استفاده از تجربیات و بهره‌مندی از خصایل اخلاقی پیشکسوتان در جهت رسیدن به تعالی دانشگاه تأکید کرد.

گالري عکس
مراسم معارفه دکتر جلیلی استاد پیشکسوت روان‌پزشکی دانشگاه به سمت رئیس موزه تاریخ علوم پزشکی ایران یکشنبه 31 مرداد 95 در سالن شورای موزه با حضور دکتر جعفریان رئیس و جمعی از پیشکسوتان دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای این مراسم دکتر امینی مشاور عالی رئیس دانشگاه، ضمن خیرمقدم به حضار و گرامی داشت یاد استاد دکتر فرسام و استاد دکتر شریعت تربقان انتخاب دکتر جلیلی به سمت ریاست موزه را انتخابی شایسته و درخور شأن ایشان دانست و بر همکاری اساتید پیشکسوت در اداره‌ی هرچه بهتر موزه تأکید کرد.
پس‌ازآن دکتر پارساپور مدیر موزه تاریخ علوم پزشکی ایران با اشاره به ابیاتی از لسان الغیب گفت: در این 15 سال که در موزه خدمت می‌کنم افتخار تلمذ در محضر اساتید بزرگی چون استاد فقید دکتر شریعت تربقان و استاد فقید دکتر فرسام را داشته‌ام که محتوای این آموزش درس وارستگی و مهرورزی و بزرگ منشی در زندگی بود. ضرورتی که امروزه در فضای اجتماعی و فرهنگی بیش از پیش مورد نیاز عموم جامعه و به طور خاص گروه پزشکی است.
دکتر پارساپور ادامه داد: از زمان تأسیس موزه تاریخ پزشکی به اعتبار و همت اساتید همکار در موزه بخش های متعددی راه اندازی شد که از آن ‌جمله می توان به بخش داروسازی که توسط مرحوم استاد فرسام، بخش دندانپزشکی توسط استاد مصفا و استاد اسلامی و بخش چشم پزشکی به همت استاد پیروز راه‌اندازی شده است اشاره کرد. امیدواریم با بهره مندی از حضور استاد جلیلی که جایگاه ویژه ای در جامعه پزشکی کشور به عنوان استادی عالم، متعهد و با تدبیر دارند شاهد رشد و بالندگی بیش‌ازپیش موزه باشیم.
وی بابیان اینکه، رسالت موزه تاریخ علوم پزشکی محدود به دانشگاه نیست بلکه رسالتی ملی است خاطرنشان کرد: اگر این موزه بخواهد به هدفی والا برسد قطعاً باید از تجربه و رهنمودهای پیشکسوتان حوزه‌ی پزشکی بهره‌مند شود.
در ادامه دکتر بهادری، دکتر مصفا، همسر استاد فقید دکتر فرسام، دکتر ندیم، دکتر یزدی، دکتر پیروز، دکتر پور تقوی، دکتر میرسپاسی، دکتر اسلامی، دکتر سیامک شریعت تربقان و دکتر عیسی زاده هر یک به بیان سخنان و خاطراتی از اساتید پیشکسوت پرداختند و ضمن گرامی داشتن یاد و خاطره‌ی استاد دکتر شریعت تربقان و استاد دکتر فرسام، انتخاب دکتر جلیلی استاد پیشکسوت روان‌شناسی دانشگاه را انتخابی شایسته و ارزشمند خواندند و خواستار حمایت‌های ویژه دانشگاه از موزه شدند.
در ادامه دکتر جلیلی رئیس جدید موزه تاریخ علوم پزشکی ایران، گفت: لحظات بسیار شیرین ولی دشواری است. پذیرفتن مسئولیتی که بزرگانی همچون دکتر شمس شریعت و دکتر فرسام عهده‌دار آن بودند برای بنده‌ی ناتوان دشوار است و شیرین چون در محضر اساتید پیشکسوتی هستم که به‌ندرت می‌توان در جمع این عزیزان بود و از سخنان و تجربیاتشان بهره‌مند شد.
وی ادامه داد: پذیرفتن ریاست موزه برای من افتخاری است بزرگ. چه مکانی مقدس‌تر از موزه که در محضر رنگین‌کمانی از بزرگانی فرهیخته و ارزشمند هستم و در اداره آن از تجربیات این عزیزان بهره‌مند می‌شوم.
دکتر جلیلی ثبت تاریخ و اشاعه اخلاق پزشکی را دو رسالت مهم موزه برشمرد و گفت: وقتی به تاریخ می‌نگریم می‌بینیم تاریخ آنچه نوشته‌شده نیست بلکه چیزی است که اتفاق افتاده و متأسفانه تمام آنچه اتفاق افتاده ثبت‌نشده پس ثبت تاریخ به‌صورت شفاف یکی از مهم‌ترین وظایف ما است.
وی افزود: مسئله اخلاق امروزه در حوزه‌ی پزشکی به مسئله‌ای حاد تبدیل‌شده که با اطلاع‌رسانی در خصوص اخلاق و منش‌های اساتید پیشکسوت و الگو قرار دادن آن‌ها برای دانشجویان به‌خصوص اساتید جوان به رفع این معضل خواهیم پرداخت.
در پایان دکتر جعفریان رئیس دانشگاه نیز ضمن گرامی داشتن یاد و خاطره‌ی اساتید فقید و پیشکسوت دانشگاه و تبریک روز پزشک گفت: برای من مایه‌ی مباهات است که امروز در جمع گران‌قدر اساتیدی هستم که زمانی در محضرشان شاگرد بودم و امروز به‌رسم ادب و شاگردی دستشان را به گرمی می‌فشارم.
وی ادامه داد: از زمانی که ریاست دانشگاه را قبول کردم همیشه از نصایح و پندهای آموزنده استاد بزرگی چون مرحوم دکتر شریعت تربقان بهره‌مند بودم و در زندگی خود همیشه از خصوصیات اخلاقی آن‌ها الگو می‌گرفتم.
دکتر جعفریان ادامه داد: از زمان درگذشت دکتر فرسام تا چندی پیش در پی انتخاب ریاست جدیدی برای موزه تاریخ علوم پزشکی بودیم و نهایتا دکتر جلیلی را برای کرسی ریاست و قبول این وظیفه‌ی خطیر انتخاب کردیم.
وی بر استفاده از محیط و اشیای موزه برای انتقال تجارب گذشتگان به نسل آینده تأکید کرد و افزود: نسل امروز نسل هزاره‌ی سوم است که بدون شناخت ویژگی‌های این نسل نمی‌توان در تربیت آن‌ها همچون گذشتگان موفق بود مگر اینکه همچون دکتر آرمین، دکتر فرسام و دکتر شریعت بااخلاق و گفتار نیک در قلب آن‌ها رسوخ کنیم و برایشان الگو باشیم.
دکتر جعفریان در ادامه تصریح کرد: اینکه ما بتوانیم تاریخ پزشکی را آن‌گونه که بوده به نسل بعدی منتقل کنیم کار بسیار ارزشمندی است که در همین راستا تدوین تاریخ شفاهی دانشگاه در قالب انجام و انتشار مصاحبه با اساتید دانشگاه در حال پیگیری است و این کار ادامه‌دار خواهد بود.
وی در پایان بابیان اینکه، در جامعه‌ی امروزی فاصله گرفتن نسل جوان از فکر و اخلاق دو معضل جدی محسوب می‌شود خاطرنشان کرد: باید اولویت آموزش ما در مسیر ابقای فکر و اخلاق باشد باید این دو را در نسل جوان امروز به‌خصوص جامعه‌ی جوان پزشکی نهادینه و بر انجام آن تأکید کنیم.
در ادامه جلسه، ابلاغ ریاست موزه و هديه دفتر نهاد مقام معظم رهبری به دکتر جلیلی اعطا شد.
خبر: مقدم 
عکس: ربيعي

 

مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی