مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

به بهانه گذشت 20 سال از فقدان دکتر خردپیر

مراسم یادمان مرحوم استاد دکتر محمدحسن خردپیر برگزار شد

به همت بخش گوش و گلو و بینی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و با همکاری دفتر دانش آموختگان دانشگاه ، سازمان نظام پزشکی کشور، گروه آموزشی و انجمن گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن، مراسم بزرگداشت استاد دکتر محمدحسن خردپیر، رییس فقید بخش گوش و گلو و بینی این بیمارستان برگزار شد.

گالري عکس 1

گالري عکس 2

در مراسم یادمان مرحوم دکتر محمدحسن خردپیر، رییس فقید بخش گوش و گلو و بینی بیمارستان امام خمینی (ره)، که پیش از ظهر روز پنج شنبه 29 بهمن سال 94 در تالار امام این بیمارستان برگزار شد، دکتر کریمی یزدی، دبیر برگزاری یادمان، سخنان خود را با سرودن ابیاتی از مولانا آغاز کرد و گفت: صفات دکتر خردپیر مثال زدنی است و من به عنوان یکی از شاگردان ایشان که بعداً افتخار همکاری با وی را نیز داشتم، شاهد تلاش های ارزشمند، دغدغه های علمی، توجه عمیق به آموزش و رسیدگی ودلسوزی این استاد فقید برای بیماران بودم. 


جوانمردی و منش ورزشکارانه دکتر خردپیر
دکتر کریمی با بیان این که حضور دکتر خردپیر تنها محدود به بخش و اتاق عمل نبود گفت: وی علاوه بر فعالیت مستمردر محیط بالینی و آموزش به دانشجویان، در عرصه های پزشکی، کنگره های داخلی و خارجی و سایر محافل تخصصی و فوق تخصصی وزارت بهداشت، حضوری فعال داشت. همچنین در نوآوری بسیار ریزبین و دقیق بود. در برنامه های آموزشی نیز با همکارش، مرحوم دکتر قریب قابل مقایسه است.
دبیر برگزاری یادمان و استاديار گروه گوش و گلو و بيني بیمارستان امام خمینی (ره) افزود: دکتر خردپیر در دوره ای از زندگی پرثمر خود، قهرمان کشتی جوانان کشور بود و در جوانمردی روش و منشی مانند جهان پهلوان تختی داشت.
وی سخنان دکتر خردپیر را نشانه ای از تیزبینی وی دانست و افزود: دکتر خردپیر که حدود 20 سال ریاست بخش گوش و گلو و بینی بیمارستان امام خمینی (ره) را به عهده داشت، اعتقاد داشت که کار تصمیم گیری باید به دست متخصصین علوم مرتبط انجام شود. البته پیش از ایشان نیز دکتر مروستی به مدت 20 سال عهده دار این مسوولیت بود.
دکتر کریمی با بیان این که استاد در بهمن 74، ما را ترک کرد گفت: افتخار می کنیم که پس از استاد، چراغ بخش ایشان همچنان روشن است.

علم پزشکی موهبتی از سوی خداوند
در ادامه دکتر خواجوی رییس انجمن جراحان گوش، گلو و بینی و سرو گردن ایران، با گرامیداشت یاد استاد خردپیر، ایشان را الگویی در رشته پزشکی و همچنین الگوی اخلاق و انسانیت برای دانشجویان و فارغ التحصیلان خواند و گفت: در دوره دانشجویی افتخار شاگردی ایشان را داشتم و امیدوارم خداوند به ما سعادت دهد تا قدرشناس بزرگانمان باشیم.
دکتر ظهیرالاسلامی از قدیمی ترین شاگردان دکتر خردپیر نیز با اشاره به سابقه 40 ساله همکاری خود با این استاد فقید، گفت: اولین کسی که چگونگی عمل لوزه را به من آموخت، دکتر خردپیر بود. او علاوه بر دانش پزشکی، اخلاق انسانی و مردمی داشت و همیشه در آغاز تدریس در هر کلاسی، چند دقیقه ای در مورد اخلاق پزشکی توضیح می داد.
در بخشی دیگر از این مراسم، دکتر کریمی نژاد از همکلاسی های دکتر خردپیر در وصف او گفت: دکتر خردپیر به مادیات توجه نداشت و اعتقاد داشت که خداوند علم پزشکی را به عنوان موهبت به ما عطا فرموده و نباید آن را با مادیات آلوده کنیم. از سویی مدارج علمی و علاقه به بیماران باعث شده بود تا برای من به عنوان یک الگو و نمونه مطرح باشد.

احصاء صفات ارزشمند پیشکسوتان در مراسم یادمان
در ادامه، دکتر زالی رییس سازمان نظام پزشکی کشور، یکی از نتایج خجسته مراسم های یادمان اساتید فقید را احصاء خصال ارزشمند آنها در نسل های جدید خواند و گفت: در اینگونه از مراسم ها، بسیاری از افرادی که توفیق دیدن اساتید گذشته را نداشته اند، می توانند با نگاهی به بیوگرافی این بزرگواران و شنیدن توصیف آنها از زبان همکاران و دوستان، خصایل ارزشمند ایشان را در خود ایجاد کنند.
وی فتوت و رادمردی، چندوجهی بودن، بروز بودن در رفتار حرفه ای و داشتن رابطه الفت آمیز با شاگردان را از ویژگی های بارز استاد خردپیر دانست و افزود: بدون شک راه دکتر خردپیر، رهروان مستمری خواهد داشت. در این میان، اساتید پیشکسوتی همچون دکتر یلدا، استاد بی بدیل عرصه پزشکی و دکتر بهادری که نماد برجسته ای از نشاط علمی و دغدغه حرفه ای است، مثال زدنی هستند.

دکتر خردپیر، تکیه گاهی برای دردمندان
در ادامه، دکتر اختر روحی همسر استاد خردپیر در شرح ویژگی های ایشان گفت: برخی از صفات همچون خدمتگزار، کاردان، زحمتکش، پایمرد اخلاق و فروتن به علت کثرت کاربرد ممکن است کلیشه ای باشند و شاید به ندرت بتوان مجموع این خصایل را در یک نفر پیدا کرد، ولی دکتر خردپیر همه این صفات را با هم داشت.
همسر این استاد فقید افزود: نیروی بدنی و روحیه ورزشکاری دکتر خردپیر سبب می شد تا خود را تکیه گاه ضعفا و دردمندان حس کند و به اتکای تجربه اش، برای انجام دشوارترین جراحی ها بکوشد. از این رو، پس از 20 سال هنوز از دور و نزدیک، بیماران و همکاران استاد، یاد و خاطره ایشان را ارج می نهند و برگزاری این مجلس یادبود نیز نمونه ای بارز از این ارج نهادن است.
دکتر بهادری رییس دفتر دانش آموختگان نیز با اشاره به چگونگی برگزاری این مراسم گفت: زمانی که دوست عزیزم، دکتر رزم پا رییس بخش گوش و گلو و بینی بیمارستان امام خمینی (ره) برای برگزاری مراسم بیستمین سالگرد مرحوم دکتر پیرخرد به دفتر دانش آموختگان مراجعه کرد، من و سایر همکاران این دفتر، آمادگی خود را برای هر گونه کمک اعلام کردیم.
در ادامه دکتر دانشی، از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و از متخصصین رشته گوش، گلو و بینی با اشاره به همکاری استاد خردپیر با این دانشگاه گفت: دکتر خردپیر در سال سه تا چهار مرتبه به بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) می آمد و همیشه دغدغه ایشان این بود که چرا در کشور، چند مرکزی (Multicenter) کار نمی کنیم.

توجه همه جانبه به جامعه، نیاز پزشکان
در بخشی دیگر از این مراسم، دکتر جعفریان رییس دانشگاه، با بیان این که افتخار شاگردی دکتر خردپیر را نداشتم ولی آوازه ایشان را شنیده بودم گفت: میان اساتیدی که صرفاً دانش دارند و اساتیدی که معلم هستند، وجه ممیزه وجود دارد. این در حالی است که در شرایط عصر حاضر، دانش را می توان بسیار راحت تر منتقل کرد ولی گرفتن الگو با هیچ وسیله ای امکان پذیر نیست و در واقع اخلاق حرفه ای و رفتار با بیمار را باید به صورت عینی از پیشکسوتان ببینیم تا بتوانیم از آنها بیاموزیم.
وی با اشاره به وضعیت خاص حرفه پزشکی، دیدگاه بسیاری از پزشکان را نسبت به جامعه لوله تفنگی خواند و خطر جدایی آنها از جامعه را گوشزد کرد و گفت: اگر از جامعه فاصله بگیریم، نیازهای آن را نمی بینیم و وقتی جامعه اعتراض کند، واقعیت را نمی پذیریم. در صورتی که دکتر خردپیر جنبه های مختلفی از اطراف خود را رصد می کرد و نسبت به واقعیت های جامعه، دیدگاه لوله تفنگی نداشت.
توضیح این که در پایان این مراسم، از سوی ریاست دانشگاه، سازمان نظام پزشکی کشور، دفتر ارتباط با دانش آموختگان، انجمن جراحان گوش، گلو و بینی و سرو گردن ایران، گروه گوش و گلو و بینی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و روابط عمومی فدراسیون کشتی لوح های تقدیر و هدایایی به خانواده مرحوم استاد خردپیر اعطا شد. همچنین پخش کلیپی از زندگی و سخنان این استاد بزرگوار که از پیشکسوتان کشتی ایران نیز محسوب می شد، یاد و خاطره وی را بیش از پیش در اذهان خانواده، همکاران، شاگردان و دوستدارانش زنده کرد. شایان ذکر است برنامه مدون بازآموزی رشته گوش و گلو و بینی از 28 تا 30 بهمن و تحت عنوان یادمان شادروان دکتر خردپیر برگزار می شود.
خبرنگار: زهرا صادقی
عکاس: جمشید ربیعی

 

 

مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *