مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

نشست شورای IT دانشگاه/ دکتر کریمی بار دیگر نسبت به اصلاح و بازنگری سامانه شعاع تأکید کرد

در جلسه شورای آی تی دانشگاه، گزارش پیشرفت استقرار سامانه‌های سیپاد، احراز هویت متمرکز، حسابداری تعهدی و همچنین اقدامات لازم به‌منظور ارتقای سیستم‌های HIS و اتوماسیون اداری بررسی شد.

گالری عکس
در این نشست که روز یکشنبه  23 اردیبهشت 97 در سالن شورای دانشگاه تشکیل شد، گزارش پیشرفت سامانه‌های دانشگاه موردبحث و بررسی قرار گرفت.
سامانه سیپاد دوزبانه می‌شود
مهندس محسنی معاون مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه به بررسی وضعیت فعلی سیستم اطلاعات بیمارستان (HIS) و مشکلات آن پرداخت و پیشنهاد داد از تجربیات شرکت‌های خارجی در این زمینه استفاده شود.
مهندس محسنی  با اشاره به گزارش  استقرار سامانه یکپارچه‌سازی سامانه‌های پژوهشی، آموزشی و دانشجویی (سیپاد) گفت: تاکنون تعدادی از زیرسیستم‌های ماژول آموزشی به‌طور کامل به بهره‌برداری رسیده است و زیرسیستم‌های لاگ بوک الکترونیکی  دانشکده‌ها، مراحل تحصیلی مقطع پزشکی عمومی، آزمون‌های جامع پزشکی نیز آماده بهره‌برداری است.
مهندس محسنی با تأکید بر تکمیل ماژول دانشجویی و پژوهشی سامانه سیپاد گفت: دوزبانه کردن ماژول‌های سامانه و یکپارچه‌سازی حضوروغیاب دانشجویان و اتصال به ماژول پایش عملکرد اعضای هیات علمی در دستور کار قرار دارد.

پیشنهاد نحوه ارتقا HIS و اتوماسیون اداری

در ادامه دکتر زراعتی مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه با اشاره به مشکلات HIS بیمارستان‌ها گفت: باوجود نارضایتی‌هایی که به‌طور شفاهی اعلام می‌شود نمره رضایت بیمارستان‌ها به HIS نسبتاً بالا بوده است.
وی افزود: برای اینکه کارها متوقف نشود ضمن حفظ HIS موجود باید به فکر ارتقا آن باشیم و پیشنهاد می‌دهیم کنسرسیومی از شرکت‌های خارجی و داخلی که درزمینهٔ HIS مهارت لازم رادارند تشکیل شود تا شرکت داخلی بتوانند تجربیات شرکت خارجی را بومی‌سازی نماید.
دکتر زراعتی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات انجام‌شده درزمینهٔ سیستم شعاع اشاره کرد و در خصوص وضعیت اتوماسیون اداری گفت: از اشکالات این سامانه وابسته بودن آن به یک مرورگر و کندی سرعت آن است که با موافقت شورا در نظر داریم نسخه جدید آن راه‌اندازی کنیم.
وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه احراز هویت متمرکز افزود: با راه‌اندازی این سامانه مشکل تعدد و فراموشی نام کاربری و رمز عبور کاربران در سیستم‌های مختلف برطرف می‌شود. در حال حاضر سیپاد و پژوهش‌یار وارد این سامانه شده و افراد با یک کد عبور می‌توانند به هر دو سامانه دسترسی پیدا کنند در نظر داریم در آینده درگاه ورود شعاع و اتوماسیون و دیگر سامانه‌ها را نیز متمرکز نماییم.

تجهیز تمامی واحدها به سامانه جامع مدیریت اداری و مالی

سپس آزاده چتروز مدیر مالی دانشگاه، به گزارش پیشرفت پروژه‌های فناوری اطلاعات حوزه مالی دانشگاه پرداخت و گفت: طرح جامع نرم‌افزارهای اداری و مالی در حال انجام است. این سامانه با استفاده از دانش روز دنیا طراحی‌شده و امکان مدیریت و نظارت دقیق بر منابع مالی و فیزیکی و همچنین ساماندهی اطلاعات مشابه بین سامان‌های مرتبط اداری مالی و کاهش خطاهای انسانی را فراهم می‌آورد.
مدیر امور مالی دانشگاه، با اشاره به وضعیت زیرسیستم‌های تحت وب حوزه مالی دانشگاه گفت: قرار بود ابتدا با 6 ماژول کارها را پیگیری کنیم که اکنون به 23 ماژول شامل حسابداری، بودجه، اعتبارات، دریافت و پرداخت، انبار، اموال، تضمینات، حقوق و دستمزد و سیستم جامع مدیریت تجهیزات پزشکی و... افزایش پیداکرده است و در حال حاضر 40 درصد از زیرسیستم‌ها به مرحله تجاری‌سازی رسیده است.
چتروز، از استقرار بیش از 30 درصد از زیرسیستم‌های تغذیه، واگذاری خدمات، نیروی انسانی، پرداخت مبتنی بر عملکرد، مصوبات هیات امنا، تجهیزات پزشکی هیات امنای ارزی و درآمد خبر داد وگفت: این ماژول‌ها در مرحله بازاریابی و فروش هستند.
وی افزود: بیش از 21 درصد از زیرسیستم‌های سیستم مشترک، مناقصات، قراردادها، بهای تمام‌شده، سیستم جامع نظارت و ارزیابی، تشکیلات پرسنلی و نیروی انسانی در مرحله پیاده‌سازی و حدود 9 درصد از آن در مرحله طراحی است.

تأکید بر تسریع بازنگری سامانه شعاع

دکتر کریمی رییس دانشگاه نیز در جمع‌بندی مطالب مطرح‌شده بار دیگر بر ارتقا سامانه شعاع تأکید کرد و گفت: تعداد قابل‌توجهی از  اعضای هیات علمی پس از گذشته چند سال هنوز موفق به دریافت پایه خود نشدند و ما به‌عنوان مسئولان دانشگاه باید پاسخگوی مراجعه‌کنندگان خود باشیم.
وی بابیان اینکه شعاع باید با جدیت و سرعت بیشتری اصلاح شود افزود: در مصاحبه‌هایی که با تعدادی از مدیران گروه‌ها و روسای بیمارستان و دانشکده‌ها به نمایندگی از سایر اعضای هیات علمی انجام‌شده، همگی  ضرورت وجود نظام ارزیابی را تأیید کردند اما تأکید داشتند که اشکالات آن نیز باید برطرف شود.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: سید میثم عطری

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی