مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

نشست مشترک قرارگاه دارو و تجهیزات پزشکی استان تهران برگزار شد

با حضور روسای سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی، کارگروه قرارگاهی مشترک دارو و تجهیزات پزشکی استان تهران، به‌منظور رصد و پایش مستمر وضعیت دارو و تجهیزات و اطمینان از دسترسی آسان مردم به آن برگزار شد.

گالری عکس

در این نشست که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، عصرگاه چهارشنبه 9 مرداد 98 در سالن شورای حکیم برگزار شد، دکتر کریمی رییس دانشگاه، ضمن خیرمقدم به روسا و معاونان دانشگاه‌ها،  نمایندگان  استانداری، سازمان نظام پزشکی، انجمن دارویی و سازمان‌های بیمه‌گر گفت: خوشحالیم که این روزها به بهانه موضوعات مختلف در خدمت روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی هستیم و امروز هم به‌منظور تشکیل این نشست، افتخار میزبانی عزیزان را از دانشگاه‌ها و سازمان‌های دیگر برعهده داریم.
تاکید بر حمایت روسای دانشگاه‌ها از تصمیمات قرارگاه
وی با اشاره به پیشنهاد تشکیل قرارگاه مشترک تهران گفت: پیش‌ازاین سه دانشگاه،  جلسات قرارگاهی را به‌طور جداگانه برگزار می‌کردند.  ازآنجاکه  با تصمیم‌گیری سه‌گانه دانشگاه‌ها در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شد؛ در نخستین کارگروه قرارگاهی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد؛ پیشنهاد دادیم، این نشست با حضور سه دانشگاه تشکیل شود که خوشبختانه مورد استقبال دانشگاه‌های دیگر  نیز قرار گرفت.
دکتر کریمی همفکری مسئولان سه دانشگاه را در اخذ تصمیمات کاربردی و قابل‌اجرا مؤثر دانست و گفت: این دوران سخت را باید با کمک یکدیگر پشت‌سر بگذاریم. امیدوارم تصمیماتی که اتخاذ می‌کنیم در شرایط موجود و متناسب با حوزه اختیار قرارگاه، کمک‌کننده باشد.
رییس دانشگاه در پایان سخنان خود با تأکید بر حمایت روسای دانشگاه‌ها از تصمیمات قرارگاه گفت: دبیر قرارگاه دکتر حاجی محمودی معاون غذا و داروی دانشگاه و معاونان متناظر ایشان در دیگر دانشگاه‌ها هستند.  روسای دانشگاه‌ها نیز  به‌عنوان کهنه سربازان این قرارگاه به‌صورت جهادی کمک می‌کنند که دارو و تجهیزات موردنیاز بیماران تأمین شود.
لزوم وحدت رویه دانشگاه‌ها
در ادامه دکتر آقاجانی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تشکر از ایده خوب دانشگاه، در تشکیل نشست مشترک گفت: این وحدت رویه باید در همه سطوح خدمات بهداشتی و درمانی شهر تهران وجود داشته باشد و سه دانشگاه ایران، تهران و شهید بهشتی با ایجاد روابط نزدیک‌تر، باهم متحد شده و خدمات یکپارچه‌ای را ارائه دهند.
وی افزود: در شرایط خاصی که قرار داریم باید با وحدت رویه و تبادل اطلاعات، کمبودهای دارویی و تجهیزات پزشکی موردنیاز مردم را تأمین کنیم.
دکتر کوهپایه زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز آغاز هم‌افزایی سه دانشگاه در حوزه غذا و دارو را به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد این روند به حوزه‌های دیگر تسری پیدا کند.
ضرورت همکاری دانشگاه ها در تامین دارو و تجهیزات
در ادامه، معاونان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و ایران به بیان کمبود اقلام دارویی  دانشگاه‌های خود پرداختند و بر ضرورت همکاری دانشگاه در تأمین دارو و تجهیزات موردنیاز تأکید کردند.
سپس هریک از اعضای نشست دغدغه‌ها و پیشنهادهای خود را در زمینه  همکاری سازمان نظام پزشکی در فرهنگ‌سازی کنترل تجویز برند و تبلیغات دارویی، مبارزه با قاچاق معکوس دارو، مسائل مربوط به بیمه‌ها شامل عقدقرارداد با داروخانه‌های خصوصی،  مطالبات دانشگاه  از سازمان‌های  بیمه‌گر و  همچنین برقراری اتوماسیون اداری میان بیمه‌ها و داروخانه‌ها را مطرح کردند.
تاکید بر ایجاد فرایند تبادل دارو و تجهیزات مورد نیاز دانشگاه‌ها
دکتر حاجی محمودی معاون غذا و داروی دانشگاه نیز به بیان اهداف برگزاری این نشست پرداخت و گفت: قرارگاه مشترک تهران به‌منظور همسان‌سازی سیاست‌های دانشگاه‌ها و باسیاست‌های وزارت بهداشت در حوزه غذا و دارو برگزار می‌شود.
وی با اشاره به پیگیری اهداف وزارت بهداشت در کارگروه قرارگاهی دانشگاه‌ها گفت: در این نشست اقدامات دانشگاه‌ها در تحقق سه هدف مهم «استفاده از اطلاعات و فناوری‌های روز در زمینه تأمین بهینه دارو و تجهیزات پزشکی موردنیاز بیماران»، «پیشگیری از مصارف القایی و تحمیل هزینه‌های غیرضروری بر مصرف‌کنندگان» و همچنین «ترویج فرهنگ صحیح تجویز و مصرف اقلام تولید داخل در مقایسه با مشابه وارداتی» موردبررسی قرار می‌گیرد و نتایج آن به‌صورت هفتگی به وزارت بهداشت منعکس می‌شود.
دکتر حاجی محمودی با اشاره به مصوبات این نشست گفت: براساس تصمیم اعضای کارگروه ازاین‌پس،  جلسات مشترک سه دانشگاه به‌صورت ماهانه برگزار می‌شود.
وی افزود: با موافقت اعضای قرارگاه، کمیته رصد و پایش کمبودهای دارویی و تجهیزات پزشکی سه دانشگاه نیز به‌صورت هفتگی تشکیل و فرآیندی برای امکان تبادل دارو و تجهیزات مصرفی این دانشگاه به وجود می‌آید.
توضیح اینکه، قرار شد، از معاون غذا و دارو وزارت بهداشت نیز برای حضور در جلسات قرارگاه مشترک استان تهران دعوت شود.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی

سمیرا  کرمی
تهیه کننده:

سمیرا کرمی