مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

هجدهمین نشست شورای همکاری دانشگاه و صنعت با حضور رئیس دانشگاه برگزار شد

هجدهمین نشست شورای همکاری دانشگاه و صنعت، با تصویب یک آیین نامه و یک شیوه نامه، بازنگری یک شیوه نامه و موافقت اصولی با تاسیس دو شرکت دانش بنیان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری، هجدهمین نشست شورای همکاری دانشگاه و صنعت روز دوشنبه ۲۰ اسفند ۹۷ در سالن شورای ستاد مرکزی دانشگاه تشکیل شد.
دکتر محمدعلی صحرائیان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه در آغاز این جلسه تصریح کرد: با توجه به شرایط بودجه‌ای سال ۹۸، یکی از پلن های دانشگاه، نگاه به بیرون و صنعت است؛ در این راستا مذاکرات جدیدی با همکاران صنعت شروع شده است و در نظر داریم با دعوت از شرکت های دارویی و صنعتی به دانشگاه، تفاهم‌نامه‌هایی در سال آینده منعقد شود. امیدواریم در سال جدید بتوانیم به این هدف نائل شویم.
 
تصویب آیین نامه حق امتیاز انحصاری مالکیت فکری و تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی و فناوری
در ادامه دکتر محمدرضا منظم، مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه، به انتخاب دکتر رسول دیناروند به عنوان رئیس شورای راهبردی پارک علم و فناوری اشاره کرد.
دکتر منظم در خصوص پیشنهاد کمیته فناوری برای تصویب آیین نامه حق امتیاز انحصاری مالکیت فکری و تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی و فناوری گفت: در ضرورت تنظیم این آیین‌نامه شکی نیست و یکی از اساسی‌ترین نیازهای دانشگاه ها برای حرکت جدی به سمت تجاری‌سازی و خلق ثروت است. قاعدتا باید حقوق دانشگاه، مجریان و فناوران روشن شود. علی‌رغم اینکه این نیاز اهمیت زیادی دارد؛ تهیه آیین نامه بسیار دشوار بود و طی سه سال برای تنظیم آن تلاش زیادی انجام شده است. در نهایت پس از بررسی آیین نامه توسط اعضای شورا، نوع مشارکت و همکاری دانشگاه در مالکیت فکری، کسب درآمد و تجاری‌سازی مشخص و مصوب شد.
 
بازنگری شیوه نامه ایجاد شرکت های دانش بنیان در دانشگاه علوم پزشکی تهران
همچنین با نظر اعضای شورا، عنوان شیوه نامه ایجاد شرکت های دانش بنیان در دانشگاه علوم پزشکی تهران اصلاح شد و به شیوه نامه تاسیس شرکت با ایده های تولید محصولات و خدمات دانش بنیان توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه تغییر یافت و پس از بازنگری، حق الامتیاز دانشگاه بین ۱ تا ۵ درصد از فروش شرکت از زمان شروع فروش به مدت ۵ سال به تصویب رسید.
 
تصویب شیوه‌نامه خرید از نمایشگاه ساخت ایران و فن بازار ملی سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تهران
در این نشست به منظور حمایت از محصولات شرکت های دانش بنیان و جهت دار کردن خرید های دانشگاه و بر اساس مصوبه بیست و پنجمین جلسه کمیته فناوری، شیوه‌نامه خرید از نمایشگاه ساخت ایران و فن بازار ملی سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تهران تصویب و نحوه حمایت دانشگاه از خرید 'تجهیزات با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت بهداشت' مشخص شد.
 در پایان با پیشنهاد تاسیس دو شرکت دانش بنیان تولید کیت سنجش آپوپتوز بر مبنای FITC-Annexin V و طراحی و ساخت دستگاه فیلتراسیون قابل حمل به منظور کنترل آلاینده های گاز و بخار محیط کار موافقت اصولی شد.
خبرنگار: سیده فاطمه جوادی
ناصر  فرجی
تهیه کننده:

ناصر فرجی