مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

رونمایی از اولین محصول سلول بنیادی کشور

وزیر بهداشت: کسی پیروز میدان خواهد بود که دانش و سلامتش بهتر از دیگران باشد

از نخستین محصول سلول بنیادی کشور با نام 'رنیودرم سل' که در ترمیم پوست کاربرد دارد، با حضور وزیر بهداشت و رییس دانشگاه در مرکز تحقیقات پوست و سلولهای بنیادی رونمایی شد.

با حضور دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت،  دکتر کریمی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر محمدرضا مخبر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز یکشنبه 8 بهمن 1396 از نخستین محصول سلول بنیادی کشور رونمایی شد.
پیشرفت کشور در حوزه پوست توهم نیست
دکتر محمدعلی نیلفروش زاده، رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلولهای بنیادی دانشگاه، در مراسم رونمایی از این محصول گفت: طب بازساختی در دنیا از بازار سریعی برخوردار بوده و بهترین شرکت های دنیا در این زمینه فعالیت دارند به گونه ای که  پوست و محصولات زخم های مقاوم به درمان و بافت پوست بیش از 50 درصد حیطه طب بازساختی را تشکیل می دهند.
وی به 12 کشور دارای محصول سلولی در دنیا اشاره کرد و گفت: با تولید  'رنیودرم سل' ایران نیز از این پس در میان 12 کشور دارای محصول قرار می گیرد. همچنین امیدواریم  با آماده سازی 3 محصول دیگر و اتمام مراحل نهایی آنها در آینده، در زمره 8 کشور اول دنیا باشد.
دکتر نیلفروش زاده، سپس تفکر رییس دانشگاه در ضرورت تبدیل به دانشگاه نسل سوم و چهارم را موجب تسهیل و تسریع در روندهای اجرایی خواند و افزود: زمانی در دانشگاه برای حرکت به سمت تولید محصول با مشکل مواجه بودیم و اکنون خوشحالیم که دکتر کریمی برای این امر از ما جلوتر هستند.
رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلولهای بنیادی دانشگاه، به راه اندازی این مرکز در سال 84 و ساخت و تجهیز آن با کمک خیرین اشاره کرد و گفت: تجهیزات موجود در این مرکز بسیار به روز هستند و تقریبا تنها مرکزی هستیم که از آزمایشگاه سلولی، بیومتری و کلینیکال برخورداریم.
وی به توصیه دکتر هاشمی  برای راه اندازی مرکزی مستقل اشاره کرد و گفت: از سال 2006 همزمان با آمریکا، فعالیت در زمینه فیبروبلاست در این مرکز آغاز شد و توانستیم مقالات خود را نیز همزمان با آنها به چاپ برسانیم اما به دلیل عدم حمایت، در سال 2017  توانستیم آن را به محصول تبدیل کنیم.
دکتر نیلفروش زاده، سپس به معرفی رنیودرم سل پرداخت و تصریح کرد: تولید این محصول بی شک یکی از مهم ترین اتفاقات علمی در دهه اخیر خواهد بود و از این محصول می توان در بحث زیبایی، درمان زخم های مزمن، زخم های دیابتی، سوختگی و ترمیمی استفاده کرد.
رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلولهای بنیادی دانشگاه، سپس خواستار حمایت دانشگاه و وزارت بهداشت از توسعه فضای فیزیکی، تسهیل در صدور مجوزها و موافقت با جذب نفرات اول بورد پوست برای 5 سال در این مرکز شد.
خود را بی نیاز از برند دانشگاه ندانید
در ادامه دکتر کریمی رییس دانشگاه، عضویت هیات علمی دانشگاه،  فول اتونوم بودن و اصفهانی بودن را سه ویژگی دکتر نیلفروش زاده برشمرد و گفت: خوشبختانه کارهایی که در این مرکز انجام شده، به نوعی حلقه اتصال دانشگاه نسل دوم و سوم است.
وی وابسته بودن به دانشگاه را مثبت ارزیابی کرد و افزود: امروز به عنوان مسئول دانشگاه علوم پزشکی تهران به شما و تمامی اعضای هیات علمی می گویم که دانشگاه، مانع و مزاحم هیچ کس برای کار و پیشرفت نیست و قطعا از حمایت های دانشگاه برخوردار خواهند بود.
رییس دانشگاه، توصیه دکتر هاشمی برای راه اندازی مرکزی مستقل را ناشی از مشکلات بروکراسی و اداری دانست و تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکزی شناخته شده در دنیاست و هیچگاه آرم و پرچم دانشگاه را از بالای سرخود  بر ندارید؛ چرا که حمایت دانشگاه به نفع شما خواهد بود.
ایران؛ کشوری با توسعه انسانی بالا
پس از آن دکتر مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مزیت نسبی ایران نسبت به سایر کشورها را در نیروی انسانی ورزیده و کارآمد دانست و گفت: بر اساس گزارش سازمان ملل در خصوص تقسیم بندی توسعه انسانی، کشورها به 4 دسته با توسعه انسانی بسیار بالا، بالا، متوسط و ضعیف تقسیم شده اند. در این رتبه بندی، بهداشت و سلامت، آموزش و درآمد  سرانه به عنوان سه شاخص اصلی محاسبه بوده که بر این اساس ایران جزو کشورها با توسعه انسانی بالا قرار گرفته است.
وی خاطر نشان کرد: انصافا ایران در بخش های بیولوژیک، پزشکی و بیوتک، یک سر و گردن از بقیه بخش ها بالاتر است. از این رو باید قدر این ظرفیت را بدانیم و از آنها حمایت و پشتیبانی جدی کنیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، الگو برداری از مدل مرکز تحقیقات پوست و سلولهای بنیادی دانشگاه و تکثیر این مدل را روشی مناسب در استفاده از توان و ظرفیت اساتید در رشته های دیگر دانست و یادآور شد: آکادمیک بودن این مرکز می تواند موجب آرامش و اعتماد مردم شود.
اصرار نظام بر تولید و تشویق دانشمندان
در ادامه دکتر هاشمی، وزیر بهداشت، نزول برف را به فال نیک گرفت و گفت: خوشبختانه بارش برف خط باطلی بر ترس و وحشت مردم کشید و در همه جای کشور، نشاط و شادمانی حاصل شده است.
وزیر بهداشت با بیان اینکه، امروز علم  پس از اخلاق از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است، خاطر نشان کرد: علم با سرعت بالایی در حال پیشرفت است به نحوی که  اگر یکسال غفلت کنیم، بیش از 20 سال عقب خواهیم ماند.
وی با ابراز خرسندی از اینکه دانشمندان در صحنه بین المللی خود را به سیاست آلوده نکرده اند، گفت: دانشمندان معتقدند که دوران زندگی کوتاهتر از آن است که خود را به امور سیاسی مشغول کنند و از تولید علم عقب بمانند. از این رو مدام در حال فعالیت برای پیشرفت و آرامش بشر هستند؛ اگر چه نخاله هایی نیز در این حوزه وجود دارند.
دکتر هاشمی افزود: در ایران علی رغم محدودیت هایی که همیشه برای پیشرفتهای علمی وجود داشته که عمدتا هم ناشی از سلیقه افراد بوده، اما نظام همواره  بر تولید و تشویق دانشمندان اصرار ورزیده است.
وزیر بهداشت، فعالیت دانشمندان ایرانی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه در حوزه تولید علم و بهداشت و درمان، علی رغم اینکه کمتر هزینه کرده ایم، پیشرفت ها و موفقیت ها بارز است اما در بسیاری از بخش های دیگر وضعمان خوب نیست.
وی به فعالیت های صورت گرفته در مرکز تحقیقات پوست و سلولهای بنیادی دانشگاه اشاره کرد و گفت: حوزه سلامت، بهداشت و درمان 37 تا 38 درصد علم کشور را تولید می کند و این بسیار ظلم است که عده ای نخواهند این تلاش و پیشرفت را ببینند و در صدد تخریب آن باشند.
دکتر هاشمی، دامن زدن به روح یاس و نامیدی را به صلاح کشور ندانست و تاکید کرد: اینکه دانشمندان ما تلاش کردند تا ثابت کنند که 'ما می توانیم' بزرگ ترین جهاد است و قطعا کشور از این مسیر می تواند به توفیقات ارزشمندی دست یابد.
وزیر بهداشت، روحیه خود باوری را موجب موفقیت خواند و تصریح کرد: این روحیه در دکتر نیلفروش زاده را بسیار می پسندم چرا که تنها راه موفقیت خود باوری است. متاسفانه در ایران، حسادت به افراد موفق قدری شایع است و تنها راه مقابله با عدم دلسردی، خود باوری و امید به آینده است.
وی در پایان ضمن قدردانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: متاسفانه در سالهای گذشته در حوزه سلول های بنیادی مسیر را خلاف پیموده ایم که این امر موجب آسیب به اعتماد مردم و خود شده است اما اکنون در مسیر درست قرار گرفته ایم. امروز کسی پیروز میدان خواهد بود که دانش و سلامتش بهتر از دیگران باشد و خوشبختانه شما مسیر خوبی را آغاز کرده اید.

خبرنگار: نسیم قرائیان

تهیه کننده: