مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

چهارمین دوره جلسه آشنایی اعضای هیئت‌علمی جدید با دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد

با حضور رئیس و جمعی از اعضای هیئت‌رئیسه، مدیران و کارشناسان دانشگاه، جلسه آشنایی اعضای هیئت‌علمی جدید با دانشگاه علوم پزشکی تهران در سالن شورای طبقه نهم سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.

گالری عکس
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در ابتدای این جلسه که از ساعت 10 صبح روز پنجشنبه 20 آبان 95 آغازشده بود، دکتر میرزا زاده، مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی ضمن خیرمقدم به اعضای هیئت‌علمی جدید و اعضای محترم پانل که به‌منظور پاسخگویی به سؤالات و مسائل اعضای جدید در جلسه حاضر شدند؛ گفت: امیدوارم برنامه امروز برنامه مفیدی برای شما باشد و بتواند گامی در جهت آشنایی بیشتر و فعالیت روان‌تر شما عزیزان در محیط دانشگاه باشد.

اعضای هیئت‌علمی به‌نوعی بزرگ‌ترین سرمایه دانشگاه هستند

وی با تشریح جزئیات برنامه گفت: هدف این جلسه این است که با حضور افرادی که به‌واسطه سابقه بیشتر و یا مسئولیتی که دارند، تجربیات بیشتری دارند؛ این تجربیات و مسائل را با اعضای جدید به اشتراک گذاشته شود و از این طریق شرایط آسان‌تری برای اعضای جدید خانواده دانشگاه علوم پزشکی تهران فراهم کنیم.
دکتر میرزا زاده با اشاره به اینکه در دوره‌های گذشته، این جلسه در دو روز و با سخنرانی اعضای پانل و سپس جلسه پرسش و پاسخ برگزار می‌شد؛ گفت: در دوره اخیر تلاش کردیم مجموعه سخنرانی‌ها در قالب یک DVD در اختیار اعضای جدید قرار گیرد و ضمن صرفه‌جویی در زمان، فرصت بیشتری برای پرسش و پاسخ در اختیار قرار گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اهمیت اعضای هیئت‌علمی برای دانشگاه؛ تصریح کرد: اهمیت اعضای محترم هیئت‌علمی برای دانشگاه این است که به‌نوعی بزرگ‌ترین سرمایه دانشگاه، اعضای هیئت‌علمی آن هستند و این افراد آینده دانشگاه را شکل خواهند داد؛ از طرفی برای اعضای هیئت‌علمی، عضویت در این دانشگاه به‌عنوان دانشگاهی باسابقه و با جایگاه مشخص در کشور، منطقه و حداقل به‌صورت شناسایی بین‌المللی، دارای ارزش والایی است؛ ازاین‌رو می‌توان گفت این عضویت برای هر دو طرف، فرصت مغتنمی است.

یکی از ویژگی‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران، دقت و وسواس در انتخاب اعضای هیئت‌علمی است

در ادامه برنامه دکتر جلیلی، معاون آموزشی دانشگاه با اشاره به اینکه این جلسه به همت مدیریت مرکز مطالعات و توسعه آموزش و با همکاری سایر دوستان، طراحی و اجرا شده است، گفت: این جلسه قسمتی از کارهایی است که ما باید برای استفاده از ظرفیت عظیم اعضای محترم هیئت‌علمی دانشگاه انجام دهیم.
وی افزود: تجربه‌ای که در این سال‌ها به دست آوردیم نشان می‌دهد توانمندسازی، حفظ انگیزه، ارائه بازخورد و نگهداری اعضای هیئت‌علمی، مهم‌ترین وظیفه‌ای است که در حوزه آموزش باید به آن پرداخته شود؛ اما متأسفانه به دلایل مشغله‌های جاری و روزمره این حوزه، این مسئله آن‌طور که شایسته است موردتوجه قرار نمی‌گیرد.
معاون آموزشی دانشگاه با اشاره به این‌که یکی از ویژگی‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران، دقت، وسواس و سختگیری در جذب اعضای هیئت‌علمی است؛ گفت: قطعاً یکی از عوامل مؤثر در جایگاه شاخص دانشگاه، همین فرآیند دقیق و حساسیت دانشگاه در جذب اعضای هیئت‌علمی است.
وی افزود: در کنار این موضوع مسائلی مانند حداکثر استفاده از زمان حضور اعضای هیئت‌علمی، آشنایی اعضای هیئت‌علمی با امکانات، فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و وظایفی که دانشگاه از اعضای هیئت‌علمی انتظار دارد، استفاده از کارگاه‌های توانمندسازی در حوزه‌های پژوهشی و آموزشی از عمده مسائلی است که اعضای محترم هیئت‌علمی به‌تدریج و در آینده، با دانشگاه تعامل خواهند داشت.
بخش بعدی جلسه که از ساعت 10:30 تا 12:30 به طول انجامید، پرسش و پاسخ اعضای هیئت‌علمی جدید دانشگاه با اعضای پانل بود که عمده مسائل مطرح‌شده در این بخش در مورد «سامانه شعاع»، «سامانه سما»، «گرنت های پژوهشی»، «آیین‌نامه‌ها و قوانین ارتقاء» و «مسائل مربوط به کتابخانه دیجیتال» دانشگاه بود.

علاقه، پشتکار، خلاق بودن، مهارت‌های ارتباطی و صبر و تحمل، خصوصیات لازم برای موفقیت در فضای آکادمیک

در بخش دیگری از برنامه که پس از یک وقفه کوتاه، آغاز شد، دکتر جعفریان، رئیس دانشگاه ضمن خوشامدگویی به اعضای هیئت‌علمی جدید گفت: به‌عنوان عضوی از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به شما این اطمینان خاطر را می‌دهم که وارد یکی از بهترین مراکز آکادمیک کشور و منطقه شده‌اید.
وی ضمن تشریح امتیازات و ویژگی‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح کرد: در کنار تاریخچه و سابقه بی‌نظیر دانشگاه، زیرساخت دانشگاه - به‌عنوان یک محیط آکادمیک و نه صرفاً ساختمان و فضا – در کشور بی‌نظیر است، همچنین به لحاظ تعداد اعضای هیئت‌علمی بعد از دانشگاه تهران در رده دوم قرارگرفته‌ایم و علیرغم اینکه تعداد اعضای هیئت‌علمی ما کمتر از 10 درصد تعداد کل اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، حدود یک/سوم اعضایی که H-Index بالای 15 دارند، در دانشگاه ما حضور دارند و به لحاظ این نوع شاخص‌ها اختلاف چشمگیری با رتبه‌های بعدی داریم.
رئیس دانشگاه در ادامه با بیان این‌که در کنار همه این امتیازات و ویژگی‌های مثبت، نقاط ضعف و مشکلات فراوانی هم وجود دارد؛ گفت: در سطح دانشگاه مشکلات زیادی داریم و من به‌واسطه جایگاهم با تمام این مشکلات آشنا هستم، البته باید بدانیم که این قبیل مشکلات همه‌جا وجود دارد و حتی در کشورهایی که پیشرفته‌تر از ما هستند، شرایط کاری به‌شدت دشوارتر است.
وی با بیان این مطلب که برای اینکه فرد موفقی در محیط آکادمیک باشیم نیاز داریم تا ویژگی‌های خاصی داشته باشیم؛ گفت: علیرغم همه مشکلاتی که همه ما از آن‌ها خبرداریم، از دیدگاه من پنج نکته وجود دارد که رعایت آن‌ها می‌تواند باعث موفقیت انسان در محیط‌های این‌چنینی شود.
دکتر جعفریان ویژگی و نکته اول را «علاقه به کار و حفظ این علاقه» معرفی کرد و گفت: اگر بتوانیم همین علاقه‌ای که پیش از ورود به این جایگاه داشتیم را در خود حفظ کنیم، می‌توانیم مشکلات را به‌خوبی تحمل‌کنیم؛ همچنین ویژگی دومی که بسیار مهم است «پشتکار» است، یعنی انسان پیگیر کاری که می‌خواهد انجام بدهد، باشد.
وی نکته سوم را «خلاق بودن و روبه‌جلو بودن» برشمرد و گفت: اینکه ما بخواهیم صرفاً کارهای روتین و تکراری را انجام دهیم؛ هیچ هنری نیست بلکه هرکدام از ما باید سعی کنیم در هر موقعیت و جایگاهی که هستیم، سیستم را یک گام به جلو ببریم.
رئیس دانشگاه با معرفی «مهارت‌های ارتباطی» به‌عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های موردنیاز اعضای هیئت‌علمی، تصریح کرد: برای موفقیت، ارتباط لازم است و بدون مهارت ارتباطی درست، در بعضی مواقع ما حتی نمی‌توانیم حرف درست و منطقی خود را به نتیجه برسانیم؛ پس لازم است مهارت ارتباطی به‌عنوان یک سوژه مهم، موردتوجه همه ما باشد.
وی با اشاره به اینکه بدون صبر، کاری به نتیجه نمی‌رسد؛ گفت: ویژگی دیگری که باید در خود تقویت کنیم «صبر و حوصله» است و صبر داشتن، یک باید برای پیشبرد کارهاست و بدون صبر قطعاً ما نمی‌توانیم خیلی موفق باشیم.
دکتر جعفریان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه دانشگاه محل تربیت است؛ گفت: فراتر از مسائل آموزشی و انتقال دانش، به اعتقاد من دانشگاه محل تربیت و انتقال منش است و امیدوارم همه ما طوری رفتار کنیم که همان‌طور که ما از بزرگان دانشگاه به‌خوبی و نیکی یاد می‌کنیم، نسل‌های بعدی از ما به نیکی یاد کنند و تا زمانی که در این موقعیت خدمت می‌کنیم برای دانشگاه مثمر ثمر باشیم.
پس از پایان سخنان رئیس دانشگاه و به‌عنوان آخرین بخش این جلسه، اعضای هیئت‌علمی جدید به بیان نظرات و پیشنهاد‌ها خود پرداختند که مسائلی چون «تشکیل اتاق فکر در سطح دانشگاه»، «توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد زیرساخت‌های جدید»، «توجه بیشتر به دانشکده‌ها» و ... از موارد مطرح‌شده در این بخش بود.
این جلسه ساعت 14:15 با گرفتن عکس یادگاری اعضای هیئت‌علمی جدید با رئیس و هیئت‌رئیسه دانشگاه به پایان رسید.
خبرنگار: میرحامد حسینی
عکس: مهدی کیهان

میر حامد  حسینی
تهیه کننده:

میر حامد حسینی

2 نظر برای این مقاله وجود دارد

Shirin

Shirin

78/10/11 - 00:00

جلسه بسیار عالی بود. با تشکر از همه دست اندرکاران خصوصا ریاست محترم دانشگاه و مرکز مطالعات آموزش دانشگاه. کلی انرژی و روحیه مثبت گرفتیم و ممنون بابت پذیرایی گرم از نواستادان دانشگاه .

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

حبذا آن جلسه‌ي پر نوش و قند // كه مديران ميزبانان وي‌اند حبذا سلطان اعظم "جعفري" // كه ازو ريزد بزرگي، مهتري حبذ اخوان و اخوات ثقات // مسلمين قانتين قانتات حبذا اين چهره‌هاي خوب رو // يك دوصد توليد علمي پيش رو! حبذا چشمان دورانديش راد // كه نگه دارند دانش از فساد حبذا خواني كه بود از اطعمه // به به و چه چه شنيدم از همه حبذا آن پنج شرط* مبتدا // وين جزاي دل‌نواز منتها كاش تا گيريم اثر زين اوستاد // حبذا نفسي كه بر كف اوفتاد * علاقه، پشتكار، خلاقيت، ارتباطات، صبر

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *