مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

وزیر بهداشت: هیچ لذتی بالاتر از این نیست که انسان بتواند به دیگران خدمت کند

کلنگ احداث اولین و مجهزترین بیمارستان فوق تخصصی MS در خاورمیانه در محل بیمارستان سینا زمین زده شد

مراسم کلنگ زنی اولین و مجهزترین بیمارستان فوق تخصصی MS در خاورمیانه با حضور وزیر بهداشت و رئیس دانشگاه در بیمارستان سینا برگزار شد.

گالری عکس روابط عمومی ( الهام حق شناس)

گالری عکس بیمارستان سینا ( صدرا)

گالری عکس وب دا

گالری عکس باشگاه خبرنگاران جوان
آیین کلنگ زنی بیمارستان خیرساز امام رضا (ع) اولین و مجهزترین بیمارستان فوق تخصصی MS در خاورمیانه در بیمارستان سینا با حضور دکتر هاشمی، وزیر بهداشت، دکتر خان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، دکتر ایازی، معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، دکتر کریمی رییس دانشگاه، دکتر صحراییان، نایب‌رییس انجمن ام‌اس و معاون تحقیقات و فن‌آوری دانشگاه، دکتر محسنی شهردار منطقه 12، مهندس بوربور رییس مجمع خیرین کل کشور، خانواده شاه‌حسینی خیر سلامت، جمعی از خیرین سلامت، معاونان دانشگاه و اعضای انجمن ام‌اس صبح روز پنجشنبه 7 دی 96 در بیمارستان سینا برگزار شد.
در جلسه‌ای که در حاشیه کلنگ زنی برگزار شد، دکتر هاشمی، بیمارستان سینا را یکی از افتخارات جامعه پزشکی و قدیمی‌ترین مرکز درمانی کشور دانست و گفت: بیمارستان سینا خدمات زیادی را به مردم ایران و به جامعه بشری به‌واسطه آموزش دانشجویان و تربیت اساتید ارائه کرده است که بخشی کوچکی از آن در گزارش دکتر پورمند ارائه شد. بنده هر دفعه که به این بیمارستان می‌آییم، شاهد اضافه شدن مجموعه جدیدی هستیم که به ارائه خدمت به مردم می‌پردازد و از این بابت خدا را شاکر هستم.
وی افزود: در مورد خدمتی که قرار است با دستان مبارک خیر نظام سلامت شاه‌حسینی که خداوند ان‌شاءالله به ایشان طول عمر و برکت بیشتر اعطا کند. این شایسته‌ترین تصمیمی است که انسان می‌تواند در زندگی خود بگیرد. این کار بسیار نیکو و پسندیده است که جنبه‌های مختلف علمی، پژوهشی، آموزشی و خدماتی را در برمی‌گیرد و تراز خدمت‌رسانی را برای بیماران صعب‌العلاج برای کل کشور افزایش خواهد داد. این پیشرفت مربوط به همه رشته‌های علوم پزشکی است زیرا که توقع ایجاد می‌کند و این توقع منجر حرکت و تلاش برای بهبود و ارتقا بیشتر در همه رشته‌ها خواهد شد.
وزیر بهداشت اظهار داشت: قطعاً خداوند متعال وی را بیش از دیگران دوست داشته که در این مسیر اموال خود را هبه می‌کنند و هیچ لذتی بالاتر از این نیست که انسان بتواند به دیگران محبت و خدمت کند. شعف و شادمانی که با این عمل در انسان ایجاد می‌شود با هیچ شادمانی دیگری قابل قیاس نیست. ازنظر بنده این بخشش و کمک تنها زمانی است که انسان از خودش راضی می‌شود و حتی لذت آن بالاتر از زمان‌هایی که در خلوت با خدای خود راز و نیاز می‌کند. امیدواریم این مجموعه با برنامه زمانی پیش‌بینی‌شده بدون هیچ وقفه‌ای دنبال شود و نگینی در جامعه علمی کشور شده و باعث ایجاد امید در بخشی از بیماران جوان شود.

مقاوم‌سازی بیمارستان‌های شهر تهران در برابر زلزله
دکتر هاشمی ضمن تشکر از شهردار منطقه 12 تهران گفت: از دکتر محسنی تشکر می‌کنم، جوان‌ها واقعاً کارهای نشدنی را ممکن می‌کنند. امیدوارم که سایر شهردارهای مناطق مختلف تهران نیز کمک کنند. شهر تهران شرایط خوبی ندارد. تقریباً همه بیمارستان تهران قدیمی هستند و آیاتی که این شب‌ها نازل می‌شود و به تعبیر برخی می‌تواند مانوری برای تمرین در نظر گرفته شود. لازم است این نشانه‌ها را جدی بگیریم در مورد نوسازی و بازسازی بیمارستان‌های تهران جدی عمل کنیم. همه باید توجه کنند در شهر تهران بسیاری از نیازهای ابتدایی ازجمله هوای پاک تا توجه به توسعه زیرساخت‌ها در زمینه آب آشامیدنی سالم‌تر از چیزی که اکنون در اختیار است، حفظ منابع زیرزمینی تا احداث بزرگراه‌ها، کاهش ترافیک، برخورداری از سوخت مناسب، درعین‌حال فرهنگ مناسب‌تر از وضع موجود و در رأس همه این‌ها داشتن بیمارستان‌های مقاوم در برابر زلزله نیاز است. امروز می‌بینیم اشتباهات زیادی در بافت شهری داشتیم و کوچه‌هایی وجود دارد که در صورت بروز حادثه دسترسی وجود نخواهد داشت و کمکی نمی‌توان کرد. از الآن به بعد لازم است پیشگیری و جبران کنیم.
وی افزود: در بیمارستان‌های ما پدافند غیرعامل رعایت نشده و بیمارستان‌ها در نقاطی از شهر ساخته شده که جز شلوغ‌ترین و پرترافیک‌ترین مناطق هستند و در این شب‌ها و حوادث نشان داد که با کوچک‌ترین لرزشی قفل می‌شوند. شهرداری تهران و دولت باید توجه ویژه‌ای به این امر داشته باشند.
وزیر بهداشت در خصوص کمک خیرین در ساخت بیمارستان گفت: این عمل نه از منظر نگاه مادی بلکه ازنظر بخش معنوی که سرمایه اصلی و اجتماعی کشور است و به محبت و نوع‌دوستی ایرانیان و تلاش بی‌دریغ برای محبت کردن و کمک کردن به یکدیگر مربوط می‌شود را بیشتر از جنبه مادی آن ارج می‌نهم و افتخار می‌کنیم که در کشور من افراد با این ویژگی کم نیستند و این اوج انسانیت است. ایثار کردن نسبت به دیگران در هر شکل و صورتی گاه با نگاه، با اموال و یا با جان ارزشمند است و این بزرگ‌ترین سرمایه ما ایرانیان است و باید برای حفظ آن تلاش کنیم.

معرفی بیمارستان سینا
دکتر پورمند، رییس بیمارستان ضمن خوش آمدگویی به حاضرین به معرفی بیمارستان سینا پرداخت و گفت: امروز دقیقاً 150 سال و چهار ماه از روز کلنگ زنی این بیمارستان به دستور ناصرالدین‌شاه می‌گذرد. امروز هم کلنگ زنی بیمارستانی است که بهترین بیمارستان در خاورمیانه خواهد بود. بیمارستان سینا در حال حاضر 509 تخت دارد که و 10 درصد تخت‌ها ICU بوده و تقریب شش ماه است که مشکل تخت ICU برطرف شده است.
رییس بیمارستان سینا با معرفی خدمات ارائه‌شده به بیماران در این بیمارستان و تجهیزات پیشرفته موجود، گفت: علاوه بر وجود رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی که اعمال پیچیده‌ای را انجام می‌دهند، همکاری مختلفی با پژوهشکده غدد و متابولیسم و دانشکده دندانپزشکی وجود دارد. شب گذشته در این بیمارستان دو هزار و دویست و پنجاهمین عمل پیوند کلیه انجام شد. اولین دو پیوند کلیه از جسد هم در این بیمارستان انجام شده است.
وی افزود: در این بیمارستان 110 عضو هیئت‌علمی و حدود 1215 کارمند مشغول کار هستند. 11 فلوشیپ، 13 فوق تخصص، 170 رزیدنت و 196 اینترن در بیمارستان حضور دارند. شاخصه خاص بیمارستان بعد از MS، LTM موجود در بخش اعصاب است. ساخت سردر جدید، مرکز تحقیقات تروما، ثبت مرگ مغزی و فراهم آوری اعضا در سال گذشته که بیش از 100 مورد در این مرکز بوده است، ثبت تومورها و نوروفیزولوژی از دیگر ویژگی‌های بیمارستان سینا است.

حضور خیرین در حوزه سلامت لازم است
دکتر کریمی در خصوص بیمارستان فوق تخصصی MS گفت: زمین این بیمارستان از دانشگاه بوده و ساخت و تجهیز کردن آن را خیر سلامت شاه‌حسینی برعهده گرفته است. پیش‌بینی‌ها برانجام این پروژه در مدت دو سال بوده است. این کار بسیاری زیبا و ضروری است. بیماران MS با ضایعات مختلف و متنوعی مواجه هستند و اگر مرکز درمانی متمرکز وجود داشته باشد، انجام امور برای آن‌ها تسهیل خواهد شد. این امر به همت دکتر صحراییان صورت پذیرفته زیرا که وی به‌نوعی خود جزو هسته مرکزی این کار است.
رییس دانشگاه در خصوص همکاری خیرین سلامت با دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با توجه به نیاز و مشکلاتی که در ارائه خدمات بهداشت و درمان وجود دارد، همچنین حجم بالای خدمات نظام سلامت، حضور خیرین در این حوزه لازم است و ما همیشه دست طلب را به سمت خیرین بلند کردیم و آنها هم پاسخ مثبت دادند و گاهی این پاسخ بسیار مثبت بوده و یکی از مکان‌هایی که در این زمینه بسیار موفق عمل کرده بیمارستان سینا بوده است. در بیمارستان امام خمینی (ره) و شریعتی هم به همین شکل اقداماتی در حال انجام‌ است. درگذشته دکتر بیگلر و آزاده چترروز در حوزه خیرین دانشگاه کمک کردند و در حال حاضر با ایجاد معاونت اجتماعی در دانشگاه زیرنظر دکتر رستمیان این وظیفه به آنها محول شده است که ان‌شاءالله کارهای این حوزه را سروسامان دهند و متناسب با نیاز کمک‌های خیرین جهت‌دهی شود.


درگیری جوانان به‌ویژه خانم‌ها و غیرقابل‌پیش‌بینی بودن؛ دو ویژگی MS
دکتر صحراییان، نایب‌رییس انجمن MS در خصوص این بیماری گفت: MS بیماری مزمنی است که دو خصوصیت اصلی دارد که باعث تمایز آن از سایر بیماری‌ها شده است، اولی جوان‌ها را درگیر می‌کند و در خانم‌ها بیشتر است، عمدتاً در سنین 20 تا 40 سالگی اتفاق می‌افتد، خصوصیت دیگر این است که غیرقابل‌پیش‌بینی است و فرد نمی‌تواند برای زندگی خود برنامه‌ریزی داشته باشد. به‌این‌علت این بیماری در دنیا به‌طور خاص دیده می‌شود و فعلاً درمان قطعی ندارد. این بیماران نیازمند حمایت جدی در طول زندگی هستند.
وی افزود: بیماری MS فقط خود فرد را درگیر نمی‌کند بلکه خانواده فرد نیز درگیر این موضوع می‌شود. نگرانی و احساس ناامنی خانواده فرد بیمار باعث می‌شود که کیفیت زندگی آنها را تحت تأثیر قرار دهد. شنیدن نام بیماری MS مثل زلزله است و ما باید کم‌کم خانواده را از نو بسازیم.
معاون تحقیقات و فن‌آوری دانشگاه با اشاره به روند رو به رشد این بیماری در کشور اظهار داشت: متأسفانه این بیماری در کشور رو به افزایش است. در حال حاضر حدود 56 هزار بیمار ثبت‌شده وجود دارد اما پیش‌بینی ما وجود حدود 70 هزار بیمار در کشور است. بیماران مبتلا عمدتاً خانم‌ها و افراد تحصیل‌کرده هستند که ازنظر شرایط اجتماعی می‌توانند پتانسیل خوبی را برای کشور داشته باشند. در این بیماری درگیری فقط در یک قسمت از بدن نیست و بر اساس اینکه کدام قسمت از سیستم عصبی درگیر می‌شود علائم بیماری متفاوت است. گاهی لازم است بیمار برای توان‌بخشی و مسائل دیگر به مراکز مختلف مراجعه داشته باشند.
وی افزود: در مطالعه‌ای که انجام شد و از بیماران مبتلابه MS تقاضا کردیم براساس اولویت مشکلات خود را بیان کنند از مواردی که در بالای این لیست قرار داشت مشکل حمل‌ونقل و حضور در مراکز درمانی مختلف بود. ایجاد یک مرکز جامع درمانی MS که همه خدمات را به بیماران ارائه دهد، هدف اصلی راه‌اندازی همچنین مرکزی بود. در سال گذشته 8245 بیمار MS در این بیمارستان ویزیت و 900 بیمار بستری شدند امیدوارم با راه‌اندازی مرکز مدت انتظار برای بیماران کاهش پیدا کند.
نایب‌رییس انجمن MS ایران در خصوص ویژگی‌های این بیمارستان گفت: از ویژگی‌هایی که در رابطه با این بیمارستان در نظر گرفتیم وجود بخش‌های بستری برای بیماران، بخش مخصوص نوجوانان، فیزیوتراپی، آب‌درمانی، تصویربرداری و مرکز تحقیقات MS است. با توجه به شیب صعودی که در زمینه این بیماری در کشور ما وجود دارد، می‌توانیم در حوزه تحقیقاتی نیز به بسیاری از پرسش‌ها پاسخ دهیم. داروهای بیماران MS در کشور در حال تولید است و 75 درصد بیماران از داورهای ایرانی استفاده می‌کنند. ما امیدوار هستیم این مجموعه بتواند در خدمت بیماران MS قرار بگیرد.

بیمارستان باید ایستایی و مقاومت لازم و زیبایی مناسب را داشته باشد
مهندس بوربور رییس مجمع خیرین کشور در خصوص احداث بیمارستان خیر ساز گفت: بیمارستان سینا مرکز علم و عمل است و خوشحال هستیم که در اینجا هستیم. ساختمانی که ساخته می‌شود باید برای هدف و آینده‌نگری که در نظر دارید، کارایی لازم را داشته باشد و مسائل علمی و آینده‌نگری را در معماری در نظر گرفته شود. ما مجمعی از معماران شاخص کشور را داریم که 20 سال است با مجمع خیرین همکاری دارند و آمادگی داریم در بازنگری ساختمان کمک کرده و اصلاحات لازم را ارائه دهیم. بیمارستان باید کارایی لازم برای اهداف شما ایستایی و مقاومت لازم و زیبایی مناسب را داشته باشد که در این زمینه می‌توانیم همکاری داشته باشیم. من از بیمارستان سینا خاطرات زیادی دارم در زمان جنگ هم حدود پنج هزار متر پناهگاه، 9 متر زیرزمین و دو متر روی آن تنه انفجاری ساختیم که در بمباران مقاوم باشد. از این پناهگاه در زمان زلزله نیز قابل‌استفاده است.
دکتر ایازی معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت و درمان نیز گزارشی از اقدامات توسعه‌ای که در سراسر کشور با کمک خیرین صورت گرفته ارائه کرد و گفت: 875 خیریه سلامت در کشور داریم و در 280 بیمارستان خیریه پشتیبان راه‌اندازی شده است.
در این مراسم خیر سلامت شاه‌حسینی کلنگ بیمارستان فوق تخصصی MS را بر زمین زد. در پایان مهندس بوربور و دکتر پورمند به همراه تیمی از پناهگاه که در زمان جنگ ساخته شده بود بازدید کردند.
خبرنگار و عکاس: الهام حق شناس

کلمات کلیدی
مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی

4 نظر برای این مقاله وجود دارد

hhh

hhh

78/10/11 - 00:00

بیماری ام اس یکی از دردناک ترین بیماری هاست که هم قرد و هم کل فامیل را درگیر می گند. خداوند به آقای شاه حسینی و خانواده اش جزای خیر دهد. ایشان کمک زیادی به این بیماران می کنند. به امید روزی که دیگر شاهد بیماری ام اس نباشیم. وقاعا دردناک است

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

زنده باد جناب شاه حسینی

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

با سلام و تشکر خدمت مسئولین محترم اینکه این بیمارستان صد درصد مورد نیاز جامعه هست شکی نیست ولی خواهشمند است در مورد محل احداث آن تجدید نظر شود این منطقه جزو پر ترافیک ترین مناطق تهران می باشد و در مرکز تجاری پایتخت هم هست در صورت احداث بار تراکم جمعیتی و ترافیکی زیادی به این منطقه وارد میکنند و در زمانهای پیک باعث قفل شدن شهر می شود و باعث ایجاد مشکلاتی به مراتب بیشتر از احداث مرکز قلب در تهران که باعث مشکلاتی عبور و مروری شدید به مراتب بیشتر در خیابانهای کارگر و ان منطقه شده می شود .و عملا باعث مشکلات بی

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

78/10/11 - 00:00

این بیمارستان باید وسط یک بیمارستان جراحی ساخته شود تا هزینه های بخش ضررده ام اس توسط بخش جراحی تامین شود.

78/10/11 - 00:00

مکان در نظر گرفته شده مناسب نیست . همین حالا بیمارستان سینا با مشکل عبور و مرور و ترافیک خیابان های اطراف مواجه هست وقتی بیمارستان امام رضا ساختمه شود این مشکل دوچندان خواهد شد.

پاسخ

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *