مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

نشست معاونین آموزشی سراسر کشور در دانشگاه علوم پزشکی تهران

تاکید وزیر بهداشت بر ضرورت رشد آموزش هم پای نظام خدمات و درمان

به منظور آشنایی با استراتژی های کلان وزارت بهداشت در حوزه آموزش، نشست معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

گالری عکس
در نشست معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور که یکشنبه ۲۱ آبان ۹۶ در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت به استراتژی های معاونت آموزشی برای توسعه آموزش طی ۴ سال آینده اشاره کرد و گفت: حرکت به سمت مرجعیت علمی در برخی رشته های علوم پزشکی، ماموریت گرایی دانشگاه ها، تحقق دانشگاه نسل سوم و افزایش کمی و ارتقای کیفی آموزش پزشکی از جمله اهداف بسته های  تحول آموزش پزشکی است.
وی از بازنگری بسته تحول در آموزش پزشکی و تأسیس مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی کشور در روزهای آینده خبر داد و گفت: یکی از جهت‌گیری‌ها در حوزه آموزش علوم پزشکی در سال‌های اخیر آمایش سرزمینی است که شاید در آینده و نسل‌های بعدی بتوانند از ثمرات آن استفاده کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: برنامه های آموزشی باید منعطف باشد و متناسب با نیازهای واقعی هر جامعه تنظیم شوند. برهمین اساس در کشور ما به مناطق آمایشی اختیار داده شده تا متناسب با نیازهای منطقه 20 درصد کوریکولوم های آموزشی را تغییر دهند.
دکتر لاریجانی تاکید کرد: دانشجوی پزشکی باید در بستر جامعه تربیت شود تا با مشکلات واقعی جامعه آشنا شود و در فضای سیاستگذاری های حوزه سلامت قرار گیرند. از این طریق است که می توان با ارتقای آموزش علوم پزشکی شاخص های نظام سلامت کشور را ارتقا داد.
وی یکی از راهکارهایی که در جهان برای توسعه آموزش علوم پزشکی در پیش گرفته می شود را ارائه آموزش های مجازی دانست و تصریح کرد: بیش از 80 درصد افراد باحرفه و حدود نیمی از دانشجویان تمایل دارند، دوره های آنلاین دانشگاه های مطرح جهان را طی کنند و در کشور ما هم توسعه آموزش های مجازی زمینه های توسعه عدالت در آموزش را فراهم می کند و باعث می شود افراد در دورافتاده ترین مناطق کشور بتوانند از آموزش هایی استفاده کنند که در مرکز کشور ارائه می شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، سوق دهی دانشگاه‌ها به سمت ماموریت‌گرایی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: هیچ اشکالی ندارد که دانشگاه‌های علوم پزشکی کارهای وسیعی را انجام دهند و به سمت مرجعیت علمی سوق پیدا کنند. امیدواریم ماموریت‌گرایی در دانشگاه‌ها نهادینه شود و دانشگاه‌های علوم پزشکی در چهار سال آینده بتوانند شبکه‌های علمی را به این ماموریت‌ها متصل کنند.
در ادامه دکتر هاشمی وزیر بهداشت، خدمت رسانی بهتر به مردم را در گرو رعایت اخلاق پزشکی دانست و گفت: کشور ما پیشرفت نمی کند و مسیر نجات را پیدا نمی کند و آسیب های اجتماعی بر طرف نمی شود و آزادی و استقلال به طور مطابق آنچه آرمان های انقلاب اسلامی بود تحقق پیدا نمی کند، مگر اینکه علم و داش مردم فزونی پیدا کند، مردم توانمند شوند و تلاشمان به اندازه توقعاتمان افزایش پیدا کند، اکنون توقعاتمان بالا اما تلاشمان اندک است.
وی گفت: اکنون دانشگاه ها ماموریت محور شده اند و می توانند برنامه هایشان را به نحوی پیش ببرند که هم عزت و سربلندی کشور و انقلاب و هم آسایش مردم تامین شود.
وزیر بهداشت با اشاره به روند تغییرات دانشگاه ها گفت: زمانی دانشگاه های نسل اول تنها برای مدرک دادن ایجاد شده بودند بعد از آن دانشگاه های نسل دوم تولید مقاله را مبنا قرار دادند، کاری که امروز ما می کنیم و نشان می دهد ۵۰ سال عقب هستیم. الان سعی ما بر این است که به دانشگاه های نسل سوم برسیم در حالی که در دنیا دانشگاه های نسل چهارم هدف هستند.
وی با تاکید بر لزوم توجه معاونان آموزشی به حوزه آموزش به طور ویژه اظهار داشت: امکان ندارد کسی هم مطب داشته باشد، هم در رشته خود سرآمد باشد، هم مقالات زیادی داشته باشد هم افراد از او راضی باشند و هم بتواند معاون و وزیر خوبی باشد. چند کار را نمی توان با هم انجام داد و برای هر کار باید به طور صحیح اولویت ها را انتخاب کرد.
دکتر هاشمی بر ضرورت رشد نظام آموزشی هم پای نظام خدمات و درمان تاکید کرد و گفت: در دولت گذشته 24 هزار تخت بیمارستانی اضافه کردیم اما آیا جراح، متخصص زنان، داخلی، کودکان یا چشم پزشک متناسب با این تخت های جدید در کشور اضافه شد. در این دولت و دولت آینده نیز باید 40 هزار تخت بیمارستانی دیگر اضافه شود اما برنامه ای برای تامین نیروی مورد نیاز این مراکز هنوز تدوین نشده است.
وی افزود: ادغام آموزش پزشکی در وزارت بهداشت که از 25 سال پیش انجام شده است یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است که دستاوردهای بزرگی داشته است و باعث شده متناسب با نیاز نظام سلامت، نیرو تربیت کنیم. البته کمبودها و اشکالاتی وجود دارد که باید بازنگری و اصلاح کنیم، متاسفانه در گذشته به علت نگاه انقباضی که در برخی هیات های بورد وجود داشته است، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو متناسب با نیاز کشور انجام نشده است و به همین علت در برخی رشته ها کمبود نیرو انسانی زیادی داریم و عرضه نیروی متخصص در حوزه علوم پزشکی با نیاز جامعه سنخیت ندارد.
وزیر بهداشت گفت: این چرخه باطل باید شکسته شود، نگاه گذشته نباید ادامه پیدا کند و من به طور جد از معاون آموزشی وزارت بهداشت و اعضای شورای گسترش آموزش پزشکی و شورای برنامه ریزی می خواهم برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو متناسب با نیاز واقعی کشور بازنگری کنند.
دکتر هاشمی با تاکید بر این موضوع که از سازمان برنامه و بودجه می خواهیم تا تبعیضی میان وزارت بهداشت و وزارت علوم در حوزه آموزش نباشد گفت: متاسفانه در گذشته چنین تبعیضی رخ داده است و نباید دوباره اتفاق بیفتد.
وی با انتقاد از کسانی که نتوانستند به تعهدات خود در حوزه سلامت عمل کنند، گفت: بعد از ۴۰ سال موضوع رفاه اجتماعی و سلامت مورد توجه بیشتر قرار گرفته اما چرا بخش هایی چوب لای چرخ سلامت می گذارند و به تعهدات خود عمل نمی کنند در حالی که تازه مردم در این حوزه سامان پیدا کرده اند. این موضوع باید مورد توجه دولتمردان قرار گیرد.
سپس دکتر سعید نمکی، معاون اجتماعی سازمان برنامه و بودجه گفت: عدم تعادل بین بودجه آموزش پزشکی و غیرپزشکی را قطعا برطرف می کنیم.
وی در ادامه گفت: سال گذشته ۲۵۰ درصد بودجه آموزشی را افزایش داده بودیم، اما نمی دانیم در زمان تصویب در مجلس چه اتفاقی رخ داد که این بودجه تصویب نشد. از سوی دیگر اساتید غیرپزشکی نیز معتقدند درآمد استادان پزشکی بیشتر است و ما در جواب آنها گفته ایم که اساتید پزشکی خدمت ارائه می دهند. اگر شما نیز در حوزه های فنی و مهندسی و یا علوم انسانی بتوانید درآمد کسب کنید و کارآفرینی کنید، بودجه متعادلی به شما اختصاص می یابد.
معاون اجتماعی سازمان برنامه و بودجه، توجه به توسعه انسانی را موجب پیشرفت کشور خواند و یادآور شد: هر کس فکر کند بدون توجه به توسعه انسانی کشور پیشرفت می کند، اشتباه کرده است، هدف غایی تربیت انسان های توسعه یافته است ولی به علت غفلت های گذشته اکنون اتوبوس توسعه یافته و خودروی 2017 وارداتی داریم اما افراد توسعه یافته در کشور کم داریم. آدم توسعه یافته کشور را توسعه می دهد و خلقق ثروت می کند، تربیت چنین انسان هایی نیازمند توجه به بخش آموزش است.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه های علوم پزشکی علیرغم کاستی هایی که داشته اند بسیار پیشتاز عمل کرده اند و فارغ التحصیلانی را تربیت کرده اند که نسبت به سایر حوزه ها بهتر هستند و می توانند در نظام خدمت رسانی به مردم حضور داشته باشند.
معاون اجتماعی سازمان برنامه با اشاره به هزینه بالای تربیت نیروی پزشکی اظهار داشت: متاسفانه تربیت پزشکان و متخصصان گران تمام می شود و همین باعث شده خدمات گرانتری هم بدهند.
دکتر نمکی با انتقاد از نگاه جزیره ای در دانشگاه های علوم پزشکی گفت: دانشگاه ها نباید جزیره ای عمل کنند، پیوستن به بیرون از مرزها می تواند آموزش را متحول کند.
وی با بیان اینکه دانشگاه های کشور دچار روزمرگی  شده اند خاطر نشان کرد: متاسفانه دانشگاه ها با بدهی و مشکلات مالی شدید نیز رو به رو هستند و اغلب بیمارستان های کشور از 200 میلیارد تا 700 میلیارد تومان بدهی دارند، باید ساختارها را اصلاح کنیم و سازمان های بهداشت و درمان را از دانشگاه های علوم پزشکی جدا و مستقل کنیم.
دکتر نمکی افزود: پزشکان و نیروهای متخصص نیز به شدت گرفتار ابزارهای تشخیصی هستند و اگر یک فوق تخصص بدون رادیولوژی و ابزارهای پاراکلینیک به استانی مانند سیستان و بلوچستان برود، نمی تواند کاری بکند. این در حالی است که در گذشته پزشکان ایران از حکمت و فلسفه و موسیقی نیز آگاهی داشتند و انسان های تک بعدی نبودند اما با مسیر آموزش پزشکی، افراد تک تخصصی و تک بعدی تربیت کرده ایم و مقصریم. در عین حال اوضاع معیشت دستیاران تخصصی کشور نیز وخیم است و باید بازنگری کنیم.

عکس: سیدمیثم عطری

تهیه کننده: