مجموعه محتوای خبری ریاست دانشگاه

 

برگزاری نوزدهمین جلسه دوره چهارم شورای دانشگاه

مدیران پیشین و جدید دفتر بازرسی، حراست و هسته گزینش دانشگاه تکریم و معارفه شدند

پیش از ورود به دستور جلسه شورا، دکتر جعفریان رییس دانشگاه، از زحمات دکتر تهرانی در دفتر بازرسی و دکتر فلاح مدیر پیشین حراست دانشگاه قدردانی و ابلاغ دکتر صدیقی به‌عنوان مدیر جدید هسته گزینش، دکتر حسن‌پور مدیر دفتر بازرسی و دکتر رضایی مدیر حراست دانشگاه را اعطا کرد.

گالري عکس
در این دوره از جلسه شورای دانشگاه که یکشنبه 24 بهمن 95 در سالن اجلاس دانشگاه برگزار شد، شیوه‌نامه نظام جامع آموزش مجازی، پیشنهاد مراکز تحقیقاتی جدید و اساتید وابسته دانشگاه، ساماندهی بایگانی پرونده‌های دانشجویی دانشکده‌ها، راهنمای رفتار حرفه‌ای دانشکده داروسازی و گزارش بازخورد جلسات هیات رییسه در دانشکده‌ها موردبررسی اعضای شورا قرار گرفت.
در ابتدای جلسه، دکتر جعفریان رییس دانشگاه در توضیح انتصاب های جدید دانشگاه گفت: دکتر تهرانی بیش از 11 سال است که در دفتر بازرسی دانشگاه فعالیت دارند و در این زمینه منشا خدمات بسیاری بودند. ایشان از اوایل امسال، خواستار کناره گیری از این فعالیت بودند و با محبت و بزرگواری تا پایان سال صبوری کردند تا با درخواستشان موافقت شد. امیدوارم بعد از این هم از راهنمایی ایشان برخوردار شویم.
رییس دانشگاه با اشاره به واگذاری مدیریت حراست دانشگاه به دکتر رضایی گفت: ایشان علاوه بر اینکه در معاونت پژوهشی مدیریتی را برعهده دارند مدیر هسته گزینش هم بودند که وقتی قرار شد به عنوان مدیر حراست منصوب شوند باید برای گزینش مسئول جدیدی را انتخاب می کردیم.
وی افزود: دکتر صدیقی هم در مدت سه سالی که مسئول دفتر بازرسی بودند زحمات فراوانی متقبل شدند و از ایشان خواستیم که مسئولیت هسته گزینش را برعهده را بگیرند و دکتر حسن پور را به عنوان مدیر جدید دفتر بازرسی انتخاب کردیم.
رییس دانشگاه با قدردانی از تلاش‌های دکتر فلاح مدیر پیشین حراست دانشگاه گفت: حضور ایشان بسیار تأثیرگذار بود و به نتیجه رسیدن بسیاری از فعالیت‌های دانشگاه مدیون تلاش های ایشان است.
وی افزود: رویکرد دکتر فلاح حفاظت و صیانت از همکاران دانشگاه  و نه مانع‌تراشی و ایجاد اشکال بود که این بسیار ارزشمند است و ایشان به خواست خودشان از این سمت کناره‌گیری کردند و  به‌عنوان مشاور رییس دانشگاه ادامه خدمت خواهند داشت.
رییس دانشگاه ضمن قدردانی از زحمات مدیران پیشین و آرزوی موفقیت برای مسئولان جدید دانشگاه، احکام آنان را اعطا کرد.
بررسی پنج دستور جلسه
در ادامه دکتر امینی مشاور عالی رییس دانشگاه، پس از بیان دستور این جلسه، به دستور جلسه آینده شورای دانشگاه اشاره کرد و گفت: موضوع اصلی جلسه آینده که پایان امسال برگزار خواهد شد مربوط به پیشرفت برنامه ارزشیابی آموزشی است که روسای دانشکده‌ها باید گزارش‌های خود را برای ارائه در آن جلسه اماده کنند.
دکتر امینی از روسای دانشکده‌ها خواست اساتیدی که آمادگی پذیرش دانشجو بین‌الملل دارند را معرفی کنند و افزود: دانشکده‌ها باید توجه داشته باشند برای توسعه همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه باید اساتیدی که صد در صد آمادگی کامل دارند معرفی شوند.
سپس، دکتر سعادت قائم‌مقام رییس دانشکده مجازی به تشریح شیوه‌نامه نظام جامع آموزش مجازی پرداخت و گفت: به‌منظور توسعه آموزش مجازی دانشگاه، لازم بود راهکاری برای اولویت‌بندی فعالیت مجازی  دانشکده‌ها و مکانیسمی برای ترغیب اعضای هیات علمی به مجازی‌سازی تعریف شود که این آیین‌نامه هر دو این موارد را پوشش می‌دهد.
وی با بیان اینکه منظور از مجازی‌سازی استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای تقویت فرآیند آموزش حضوری است و نه الزاما جایگزینی برای آموزش حضوری گفت: نحوه کار به این صورت است که هر دانشکده خودش تصمیم می‌گیرد که چه برنامه‌هایی را مجازی‌سازی کند. دانشکده مجازی نیز مشاورهای لازم و امور فنی را در اختیار آنان قرار می‌دهد و معاونت آموزشی اعتبار لازم این کار را فراهم می‌کند.
در ادامه دکتر یونسیان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، پیشنهاد مراکز تحقیقاتی جدید و عضو هیات علمی وابسته دانشگاه را مطرح کرد.
همچنین دکتر جلیلی معاون آموزشی دانشگاه، پس از پیشنهاد عضو هیات علمی وابسته دانشگاه، به ارائه گزارشی از ساماندهی بایگانی پرونده‌های دانشجویی پرداخت و گفت: در جلسه قبلی شورا گزارشی ارائه کردیم که شرایط حفظ و نگهداری مستندات آموزشی با وضعیت مطلوب فاصله دارد و به این منظور چند برنامه در دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به اقداماتی که باید در این زمینه صورت گیرد افزود: ابتدا باید حداقل مستندات پرونده‌ها مشخص  و مدارک موردنیاز به‌صورت فیزیکی و یا تصویری نگهداری شود و به‌این‌ترتیب حجم پرونده‌ها کمتر می‌شود.
دکتر جلیلی تصریح کرد: علاوه به راین قرار شد دانشکده‌ها فضای مناسبی برای ایجاد بایگانی در نظر بگیرند و ویژگی‌های این فضا نیز در چک‌لیستی به دانشکده‌ها ابلاغ شد تا پس از تعیین فضای لازم، عملیات نصب تجهیزات انجام شود.
همچنین در این جلسه، راهنمای رفتار حرفه‌ای دانشکده داروسازی به تصویب رسید.
در ادامه جلسه، دکتر فتوحی مشاور رییس دانشکده در حوزه آکادمیک گزارش آماری را از وضعیت پیگیری برنامه  چهارساله دانشکده‌ها ارائه کرد و گفت: در این دوره از مدیریت دانشگاه، در همه دانشکده‌ها حداقل 2 بار جلسات هیات رییسه برگزار شد تا میزان پیشرفت برنامه عملیاتی در واحدها موردبررسی قرار گیرد.  
وی مجموع برنامه چهارساله دانشکده‌ها را 764 مورد برشمرد و افزود: در بررسی صورت گرفته تعداد برنامه چهارساله  دانشکده‌ها 663 مورد بود که در جلسات هیات رییسه 101 برنامه به این تعداد اضافه شد.
دکتر فتوحی با اشاره به تعداد برنامه‌هایی که از سوی هیات رییسه پیگیری شده  تصریح کرد: در مکاتبات انجام‌شده  430 برنامه مورد پیگیری قرارگرفته که دانشکده‌ها به 116 مورد آن پاسخ داده‌اند و این نشان می‌دهد مکاتبات باید در دانشکده‌ها جدی‌تر گرفته شود.
پس از ارائه هریک از دستورات، اعضای شورا نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

جمع بندی رییس دانشگاه
دکتر جعفریان در جمع‌بندی مطالب مطرح‌شده گفت: در زمینه مجازی‌سازی دانشگاه، قرار نیست در دانشکده‌های مادر و دانشکده مجازی ساختار جدیدی ایجاد شود بلکه با همان ساختار موجود برنامه را پیش می‌بریم. به‌این‌ترتیب که یک نفر از دانشکده‌ها به‌عنوان متولی این امر به دانشکده مجازی معرفی می‌شود و دانشکده مجازی مشاوره و ابزار فنی را در اختیارات آنان قرار می‌دهد و معاونت آموزشی هم حمایت‌های مادی را برعهده می‌گیرد.
رییس دانشگاه با تاکید بر حمایت از طرح‌های توسعه‌ای و نوآورانه در حیطه مجازی گفت: یک بخش از جشنواره شهید مطهری را می‌توان برای حمایت از  محصول این طرح‌ها در نظر گرفت.
وی با اشاره به ضرورت ساماندهی بایگانی پرونده‌ها گفت: با روند گذشته از نظر فضای فیزیکی و پاسخگویی به مراجعان با مشکل مواجه می‌شدیم لذا این موضوع باید به‌طور جدی پیگیری و تا آخر تیرماه کل پروژه نهایی شود.
دکتر جعفریان در بخش دیگری از سخنان خود، به گزارش عملکرد دانشکده‌ها اشاره کرد و گفت: هیچ‌کس انتظار ندارد با توجه به امکانات و شرایط موجود همه برنامه‌ها 100 درصد عملیاتی شود در حقیقت موضوع اصلی اجرای تمام و کمال برنامه نیست بلکه باید دانشکده‌ها گزارش دهند که در اجرای برنامه‌ها چقدر موفق یا ناموفق بودند و دلایل ناکامی آنچه بوده است.
رییس دانشگاه تصریح کرد: جمع‌آوری این مستندات کار ارزشمندی است که می‌تواند در  تصمیم‌گیری آینده مدیریت آکادمیک مورد استفاده قرار گیرد.
خبرنگار: سميرا کرمي 
عکس: جمشيد ربيعي 

مهدی  گلپایگانی
تهیه کننده:

مهدی گلپایگانی