محتوای خبری شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر

تفاوت اتانول و متانول از نظر کارشناسی مسئول واحد بهداشت محیط و حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر

کارشناس مسئول واحد بهداشت محیط و حرفه‌ای شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر بر اهمیت آگاهی آحاد مردم از تمایز بین اتانول و متانول و نحوه صحیح مصرف آن در شرایط کووید-۱۹ تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر، مهندس محمود کشیر، کارشناس مسئول واحد بهداشت محیط و حرفه‌ای شبکه با توجه به‌قرار داشتن در شرایط بحران کووید- 19 گفت: تمیز دادن الکل‌ها از یکدیگر، از روی شرایط ظاهری مثل رنگ و بو، روشی غیرمطمئن و نادرست است چون الکل‌ها در شرایط عادی بی‌رنگ و شفاف هستند و بنا به دلایل خاص، به گروهی از آنها مواد شیمیایی رنگی افزوده می‌شود و تنها آزمایشگاه‌های تخصصی و مجهز توانایی تعیین نوع الکل را دارند.

وی در ادامه افزود: الکل اتیلیک یا اتانول که اغلب آن را به اسم الکل سفید می‌شناسند، ضدعفونی‌کننده قوی و پرکاربرد در طب و پزشکی بوده و بهترین نوع آن الکل ۷۰ درصد است. محدوده آن می‌تواند بین ۶۰ تا ۸۰ درصد باشد  و خارج از این محدوده، اثرات ضدمیکروبی و ضدعفونی خوبی را دارا نیست و متانول یا الکل متیلیک که در بازار به الکل قرمز مشهور می‌باشد، ماده‌ای بسیار سمی و خطرناک است که بیشتر کاربردهای صنعتی دارد. متانول  می‌تواند از طریق پوست (جذب پوستی)، تنفس و خوردن باعث ایجاد مسمومیت، کوری (موقت یا دائم) و حتی مرگ شود.
مهندس کشیر با تأکید بر غیرخوراکی بودن متانول اظهار داشت که خاصیت ضدعفونی و ضدمیکروبی این الکل بسیارکم و در بین الکل‌ها از همه ضعیف‌تر است. برخی از افراد سودجو در جامعه با افزودن موادی ازجمله وایتکس به متانول رنگ آن را به رنگ الکل طبی (سفید روشن) تغییر می‌دهند، درحالی‌که خواص سمی متانول باقی خواهد ماند. هیچ‌گونه خاصیت ضدعفونی کردن بدن با متانول یا جایگزین کردن آن به‌جای اتانول (الکل طبی)، جنبه علمی ندارد.
کارشناس مسئول واحد بهداشت محیط و حرفه‌ای شبکه  تأکید که بایستی به نکات ذیل در مصرف الکل‌ها توجه کنیم:
1.     از متانول یا الکل صنعتی به‌منظور ضدعفونی کردن  دست‌ها و  از بین بردن ویروس کرونا استفاده نکنیم.
2.     متانول، خوراکی نیست و خوردن آن مسمومیت کشنده و کوری را به دنبال دارد.
3.     به توصیه‌های پزشکی بهداشتی تیم‌های پزشکی دقت و توجه شود.
4.     تهیه الکل جهت ضدعفونی کردن دست‌ها از منابع مورداطمینان و معرفی‌شده از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی و داروخانه‌ها انجام شود.

زینب  ایمانی
تهیه کننده:

زینب ایمانی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *