محتوای خبری شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر

دکتر مرجان فتحی، دکتری تخصصی روانشناسی سلامت از رفتار خودکشی گرایانه و مصرف مواد گفت

کارشناس مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد، نماینده ایران در سازمان جهانی پیشگیری از خودکشی و قائم‌مقام جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران پیشگیری از خودکشی، به‌عنوان دومین علت مرگ در افراد جوان و سنین میانه، دارای اهمیت جهانی است.

دکتر مرجان فتحی، دکتری تخصصی روانشناسی سلامت از رفتار خودکشی گرایانه و مصرف مواد گفت

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر، دکتر مرجان فتحی، کارشناس مسئول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد شبکه در مصاحبه خود که به مناسبت هفته پیشگیری از سوءمصرف مواد با شعار «با اشتراک گذاشتن حقایق درباره مواد مخدر زندگی انسان‌ها را نجات دهید» انجام شد گفت: خودکشی رفتار پیچیده‌ای است که عوامل زیستی مانند ژنتیک و عوامل محیطی و اجتماعی و روانی در بروزان نقش دارند. در بین اختلالات روانی شناخته‌شده که با رفتار خودکشی در ارتباط است، مصرف مواد معروف‌ترین آن‌ها بشمار می‌رود. با توجه به این‌که مصرف‌کنندگان مواد ممکن است چند ماده را به‌طور هم‌زمان مصرف کنند، میزان شیوع افکار خودکشی و اقدام به خودکشی در مصرف مواد مختلف به‌طور دقیق قابل‌اندازه‌گیری نیست، ولی طبق پژوهش‌های انجام‌شده مصرف دخانیات در ۱۵ درصد افرادی که افکار خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده‌اند وجود دارد و مصرف حشیش و مشتقات آن و همچنین کوکایین حدود ۱۰ درصد، خطر خودکشی را افزایش می‌دهد. 
وی در ادامه افزود: مصرف مواد بر سایر عوامل خطر خودکشی ازجمله اختلالات روانی ناشی از مصرف مواد مخدر و محرک مانند افسردگی، اضطراب، انواع اختلالات شناختی و اختلالات شدید روان‌پزشکی که با خطر خودکشی همراه هستند نیز اثر می‌گذارد. از سوی دیگر افرادی که درگیر مصرف مواد هستند با مشکلات متعدد شغلی، مالی و اجتماعی روبه‌رو هستند. عوامل اجتماعی مانند بیکاری، فقر و عوامل شخصیتی مانند کاهش اعتمادبه‌نفس در بروز خطر خودکشی نقش مهمی دارند. 
دکتر فتحی همچنین اظهار داشت که وجود سابقه اقدام به خودکشی در خانواده و ابتلا به اختلالات روانی مانند افسردگی همراه با مصرف مواد، خطر خودکشی را در افراد افزایش می‌دهد. این خطر در بین زنان بیش از مردان است. این به این معنی نیست که مردان از این خطر در امان هستند. همان‌طور که پژوهش‌ها نشان می‌دهد میزان مرگ ناشی از خودکشی در بین مردان بیش از زنان است. بنابراین ممکن است مردانی که مواد مصرف می‌کنند روش‌های پرمخاطره‌تری را انتخاب کنند که منجر به فوت آن‌ها شود.
نماینده ایران در سازمان جهانی پیشگیری از خودکشی و قائم‌مقام جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران در پایان از مشکلات ناشی از مصرف مواد و اثر آن بر روابط انسانی و مشکلات اجتماعی ناشی از آن گفت و بر آشنایی با نشانه‌های خطر مصرف مواد و پیشگیری از آن در بروز این مشکلات تأکید کرد.  
 
 
 
زینب  ایمانی
تهیه کننده:

زینب ایمانی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *