محتوای خبری شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر

غربالگری بیش از 90 درصد جمعیت واجد شرایط تحت پوشش شبکه بهداشت اسلامشهر در اجرای پویش ملی دیابت و فشارخون بالا

کارشناس مسئول واحد بیماری های واگیر شبکه بهداشت اسلامشهر از غربالگری بیش از 90 درصد جمعیت بالای 18 سال تحت پوشش این شبکه در اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون بالا خبر داد.

غربالگری بیش از 90 درصد جمعیت واجد شرایط تحت پوشش شبکه بهداشت اسلامشهر در اجرای پویش ملی دیابت و فشارخون بالا

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر، دکتر صدیقه مردانی، کارشناس مسئول واحد بیماری های غیر واگیر شبکه در خصوص این خبر گفت: بیماری فشار خون بالا و دیابت به عنوان بیماری خاموش در جامعه گسترش یافته و به عنوان ام الامراض شناخته می شود. این دو بیماری به همراه عوارض بسیار شایعی که ایجاد میکنند ( مانند حملات قلبی، سکته های مغزی، نارسایی پیشرفته کلیه و دیالیز، قطع عضو و نابینایی ) و با توجه به اینکه 50 درصد افراد از بیماری خود مطلع نیستند هزینه های سنگینی را به بیمار، خانواده، جامعه و دولت تحمیل می کند.
وی افزود: مشخص شده که پیشگیری سطح دوم یعنی شناسایی و پیگیری به موقع مبتلایان به این دو بیماری، می تواند روند پیشرفت آن را کند کرده و زندگی هزاران نفر را نجات دهد و در صرف هزینه های مربوط به حوزه سلامت صرفه جویی کند. به همین منظور پویش ملی سلامت با هدف شناسایی، شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به فشارخون بالا و دیابت جهت کلیه افراد بالای 18 سال در بازه زمانی 20 آبان لغایت 30 دی ماه سال 1402 در 24 پایگاه سلامت و خانه بهداشت و همزمان با استقرار 205 میز سلامت در اماکن پرتردد سطح شهرستان اسلامشهر برگزار شد که در مجموع 90.94 درصد افراد از نظر قند خون و فشار خون بالا بررسی شدند.
لازم به ذکر است از این تعداد 29409 نفر قند خون بالاتر از محدوده طبیعی و 89527 نفر فشارخون بالا، 206 نفر فشارخون خیلی بالا ( فشارخون بین 110/180 تا 120/220 )، 38 نفر فشارخون بالای بحرانی (فشارخون بالاتر از 120/220) و 705 نفر در معرض خطر بالای رخداد مجدد حوادث قلبی عروقی شناسایی و این افراد جهت ارزیابی بیشتر و تعیین تکلیف نهایی به پزشک مراکز خدمات جامع سلامت و در سطح 2 به پزشکان متخصص ارجاع شدند.

محسن عصمتی
تهیه کننده:

محسن عصمتی