محتوای خبری شبکه بهداشت و درمان ری

برگزاری جلسات آموزشی واحد بیماری های واگیر شبکه بهداشت ری

جلسات آموزشی واحد بیماری های واگیر، ویژه مراقبین سلامت و بهورزان مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاههای سلامت و خانه های بهداشت در سالن اجتماعات شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری، جلسات آموزشی ویژه مراقبین سلامت و بهورزان به مدت سه روز در سالن اجتماعات شبکه بهداشت ری برگزار شد. این جلسه توسط واحد بیماری های واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری در راستای ضرورت بازآموزی مطالب و همچنین بروز رسانی اطلاعات پرسنل بهداشتی درمانی برنامه ریزی شده بود.

در ابتدا دکتر زهره توکلی مسئول واحد بیماریهای واگیر پس از قدردانی از تلاش های همکاران در ارائه خدمات در مراکز، پایگاهها و خانه های بهداشت و با اشاره به کنترل نسبی بیماری کرونا بر ضرورت بازآموزی حضوری همه همکاران و توجه به اهمیت پیشگیری، کنترل و درمان سایر بیماری های واگیر تاکید نمود.

سپس مریم صادقی تبار، کارشناس بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن و IHR  ( کارشناس بهداشت مراقبت مرزی ) از تلاشها و پیگیری های تمامی مراقبین سلامت و بهورزان در اجرای بهنگام و موفقیت آمیز طرح واکسیناسیون تکمیلی سرخک و پولیو در جمعیت اتباع قدردانی کرده و سپس ادامه داد: طرح واکسیناسیون تکمیلی MMR  (سرخک، سرخجه و اوریون) برای اتباع غیرایرانی در سنین بالای ۹ ماه تا ۳۰ سال بدون توجه به سابقه واکسیناسیون قبلی و همچنین واکسیناسیون اتباع غیرایرانی جدید الورود به کشور بصورت یک نوبت دریافت واکسن تا زمانی که 80 درصد جمعیت اتباع محدوده واکسینه شده باشد ادامه خواهد یافت.

صادقی تبار در مورد آنفولانزای فصلی و پرندگان، علائم بالینی، افراد در معرض خطر و راههای  پیشگیری از این بیماری ( واکسیناسیون ، درمان دارویی و..) نیز نکاتی را بیان کرد.

در ادامه فاطمه اقدسی کارشناس بیماری های واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری توضیحاتی در خصوص  اهمیت پیگیری موارد حیوان گزیده، مراجعه به هنگام فرد، فرصت زمانی طلایی (48 تا 72 ساعت) پس از وقوع حادثه و لزوم آغاز  واکسیناسیون و نهایتا عواقب ناشی از عدم انجام اعمال پیشگیری و احتمال 100 درصدی وقوع مرگ در صورت بروز هاری ارائه کرد.

وی براهمیت امر آموزش و اطلاع رسانی در راستای ارتقاءسطح آگاهی مردم منطقه در خصوص بیماری های مشترک انسان و دام (زئونوز) تاکید کرده و گفت: با توجه به پایین بودن اطلاعات بخشی از جامعه از روشهای پیشگیری از بیماریها، عوارض استفاده روزمره از فرآورده های دامی و لبنی سنتی، نگهداری دام در منزل و احتمال انتقال برخی از بیماریها از دام به انسان وجود دارد.

اقدسی در انتها اشاره ای مختصر به راه های انتقال سالک، تب مالت و حیوان گزیدگی و همچنین لزوم ثبت تمامی این موارد در سامانه های کشوری مربوطه داشت.

سپس زینب آدینه کارشناس بیماریهای منتقله از راه آب و غذا صحبتهایی در این خصوص داشت که با توجه به آغاز فعالیت مدارس بصورت حضوری پس از 2 سال افزایش احتمال بروز بیماریهای همچون پدیکولوز ( به عنوان بیماری شایع قابل انتقال بین دانش آموزان ) و عفونتهای گوارشی ( بعنوان مثال ناشی از مصرف محصولات غیر بهداشتی بوفه مدارس) آموزش به گروههای هدف شامل والدین، مربی بهداشت، معلم و مدیران مدارس بسیار حائز اهمیت است.

از دیگر موارد توضیح داده شده توسط وی، دستورالعمل جدید راهنمای کشوری مراقبت و درمان مشکوک مبتلا به وبا، بیماریابی و دقت در نمونه گیری، ارسال صحیح نمونه ها به آزمایشگاه، و همچنین  گال (جرب) بود.

زهرا لطفی کارشناس برنامه سل و جذام مطالبی در خصوص تبیین تغییرات برنامه کنترل بیماری سل، الگوریتم بیماریابی، مراقبت سل نهفته، ضرورت ارتقاء بیماریابی در جمعیت منطقه تحت پوشش، لزوم بررسی اطرافیان بیماران مسلول و شروع پروفیلاکسی برای گروه های هدف طبق پروتکل کشوری بیان کرد.

در ادامه علی رضا پاکی و فرزانه بینش کارشناسان زنجیره سرد شبکه بهداشت در خصوص اهمیت توجه به استاندارد های زنجیره سرد ، حفظ و نگهداری (برفک زدایی، سنسور یخچال)، انتقال و حمل واکسن ها و همچنین ثبت اطلاعات (آمار تزایدی واکسن و ...) بصورت تئوری و عملی  آموزش دادند.

آخرین مبحث آموزشی توسط فاطمه محمودزاده کارشناس برنامه ایدز و هپاتیت و همچنین مالاریا توضیح داده شد که شامل بیماریابی، درمان و مراقبت مالاریا، معرفی مراکز درمان این بیماری ، شناسایی افراد آلوده به هپاتیت C، درمان  هپاتیت B و C، شناسایی و مراقبت موارد مشکوک به HIV انجام رپید تست و سایر اعمال تشخیصی و تاکید بر لزوم ارجاع تمامی موارد اندیکاسیون دار به کلینیک مشاوره بیماریهای رفتاری 13 آبان بود.

 
کلمات کلیدی
حسین حاجی رضایی
تهیه کننده:

حسین حاجی رضایی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *