محتوای خبری شبکه بهداشت و درمان ری

کارشناس مسئول واحد غذا و دارو شبکه بهداشت ری:

نظارت بر چرخه تامین و توزیع محصولات غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی توسط واحد غذا و دارو شبکه بهداشت ری

دکتر زهره سرتیپی در مصاحبه با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری وظایف واحد غذا و دارو را بیان کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری، متن مصاحبه به شرح زیر است:

لطفا ابتدا خودتان را معرفی کنید.
دکتر زهره سرتیپی داروساز و سرپرست واحد غذا و دارو شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری هستم.

وظایف واحد غذا و دارو را به طور مختصر شرح دهید.
فعالیت ها و وظایف این واحد گستردگی زیادی دارد و شامل نظارت و پایش از کارخانجات و کارگاه های تولید مواد غذایی ،آشامیدنی،آرایشی و بهداشتی تحت پوشش سردخانه ها و انبارهای نگهداری اقلام غذایی ،آرایشی و بهداشتی تحت پوشش مراکز عرضه اقلام آرایشی و بهداشتی
نمونه برداری ازمحصولات غذایی-آشامیدنی آرایشی و بهداشتی از واحد های تولیدی تحت پوشش ارسال به آزمایشگاه و بررسی موارد عدم انطباق
انجام بازدید های مشترک از سطح عرضه آرایشی و بهداشتی  با سایر ارگانها
پیگیری پرونده های ارسالی تخلفات واحدهای تولیدی به مراجع قضایی تا حصول نتیجه
نظارت بر عملکرد داروخانه‌های بخش خصوصی در زمینه نحوۀ ارائه خدمات دارویی داروخانه ها درجهت ارتقاء خدمات دارویی
نظارت بر امور فنی داروخانه از طریق سرکشی آن ها و کوشش در بر طرف کردن نواقص و راهنمایی کارکنان در انجام وظایف محوله.
همکاری‌های بین بخشی با مراجع قضایی و نیروی انتظامی و ارگان‌های بازرس در زمینه اعلام قیمت داروها و لوازم مصرفی پزشکی و داروهای مکشوفه غیر مجاز و قاچاق و تقلبی
نظارت و پایش  مراکز ترک اعتیاد
پیگیری آنی تخلفات و شکایات مردمی از واحد های تحت پوشش و ارجاع به کارشناس مربوطه
برنامه ریزی در خصوص انجام به موقع بازرسی از واحد های تحت پوشش
نظارت بر حضور مسئول فنی داروخانه های خصوصی در شیفت عصر و شب
معدوم سازی در محل یا جمع آوری اقلام غیر مجاز، قاچاق و تاریخ گذشته داروخانه ها و تحویل به اموال تملیکی
نظارت و رسیدگی بر عطاری ها  از لحاظ فنی و وجود داروهای قاچاق و غیر مجاز و همچنین داروهای مخدر و پیگیری آنها در رفع نواقص و در صورت وجود اقلام غیر مجاز جمع آوری و امحا آنها وارجاع به مراجع قضایی

در خصوص اهمیت توجه به جایگاه غذا و دارو در سلامت مردم توضیح دهید؟
حوزه معاونت غذا و داروی شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری در راستـای تامین و ارتقاء سلامت چرخه غذا و داروی عرضه شده به مردم بر آن است،  براساس برنامه ای منسجم و علمی بر تولید و توزیع محصولات غذایی، آشامیـدنی، آرایشی، بهداشتی و دارویی در سطح شهرستان نظارت نموده و با تحقق آن تعهدات خود را نسبت به ارائه غذا و داروی سالم به مردم عمل کند.

از چه زمانی واحد غذا و دارو در شبکه بهداشت آغاز به کار کرد؟
فعالیت این واحد از اردیبهشت سال 1398 در ستاد شبکه بهداشت ری آغاز شد.

گشت های مشترک بیشتر با چه سازمانها، نهادها و از چه اماکنی صورت می گیرد؟
از فعالیت های مهم برگزاری گشت های ویژه با سایر اداره ها و سازمان هایی همچون تعزیرات حکومتی، اداره صمت، اصناف، پلیس امنیت، پلیس مواد مخدر، فرمانداری و بخشداری هاست، که به منظور نظارت ویژه بر اماکن و فعالیت هایی مشمول بازدید، انجام می شود.

بیشترین شکایت ها ارسالی به واحد شما در ارتباط با چه موضوعاتی است؟
بیشترین شکایت ها و تماس ها در بخش های تولید غیر مجاز مواد خوراکی، آرایشی و بهداشتی در کارگاه های غیر مجاز، گرانفروشی، عدم تحویل دارو در داروخانه ها، فروش اقلام غیر مجاز، مواد مخدر و کالای قاچاق در عطاری ها است.

تعریف کالای قاچاق ارائه چیست؟
کالای قاچاق محصولی (اعم از دارو، محصولات آرایشی و بهداشتی) است که ساخت کشور نبوده و از مجرای قانونی وارد کشور نشده، سازمان غذا و دارو نظارتی بر آن نداشته، فاقد مجوز و برچسب اصالت کالاست و در حقیقت اصالت آن جنس قابل بررسی نمی باشد. ( برچسب زرد رنگ روی محصول که در سامانه تی تک قابل استعلام است)

در بازدید عطاری های چه مواردی بررسی و متصدیان این صنف به چه نکاتی باید توجه داشته باشند؟
در شهرستان ری بویژه، شهرری عطاری های زیادی وجود دارد و در این بازدید ها اقلام موجود در عطاری از نظر اصالت و دارا بودن مجوز های لازم بررسی می شود، همچنین فروش هرگونه دارو در عطاری اعم از قرص های چاقی و لاغری، مخدر و قاچاق ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.

آیا بازدیدها صرفا در ساعت اداری انجام می شود؟
بازدید ها صرفا در زمان اداری و صبح ها انجام نمی شود و بر حسب نیاز در شیفت های عصر و شب هم از واحد های و مراکز تحت پوشش بازدید داریم.

در بازدید از داروخانه ها چه مواردی بررسی می شود و مسئولان فنی چه نکاتی را باید مورد توجه قرار دهند؟
در بازدید داروخانه ها طبق چک لیست موجود موارد مختلفی نظیر حضور فعال مسئول فنی، گرانفروشی، تاریخ مصرف و اصالت اقلام موجود، شرایط نگهداری داروها و تحویل داروهای کمیاب و ... مورد بررسی قرار می گیرد.

به طور کلی توصیه ها و راهنمایی های شما به مردم در خصوص مسائل مرتبط با واحد غذا و دارو چیست؟
توصیه مؤکد ما به مردم برای حفظ سلامت خود و خانواده های شان این است که اقلام دارویی، آرایشی و بهداشتی را از داروخانه ها و همچنین مواد غذایی خود را از فروشگاه های معتبر و نام آشنا خریداری کنند.

موضوع چاقاق کالا از موضوعات مهم کشور است، در این خصوص واحد شما چه کار هایی را انجام می دهد؟
در مورد قاچاق کالا به صورت ادواری جلسات کارگروه فرعی مبارزه با قاچاق اقلام سلامت محور شهرستان ری در ستاد شبکه بهداشت تشکیل می شود و با تشکیل گروه هایی در قالب گشت مشترک، بازرسی های مورد نظر، از انبارها، عطاری ها و سایر واحدهای تحت پوشش انجام شده و در صورت مشاهده اقلام قاچاق اقدامات قانونی صورت می گیرد.

از فعالیت های واحدتان در دوران همه گیری کرونا بفرمایید؟
با شروع ویروس کرونا برای کاهش این همه گیری نظارت بر اجرای شیوه نامه های بهداشتی در واحد های تحت پوشش طبق چک لیست انجام می شد. از دیگر فعالیت های این واحد، حضور در طرح شهید سلیمانی برای بازدید از واحدهای تحت پوشش و بررسی رعایت شیوه نامه های بهداشتی کرونا، همچنین کشف انبار های مواد ضدعفونی کننده، ماسک، ملزومات بهداشتی و جلوگیری از احتکار این محصولات، نمونه برداری از مواد ضدعفونی کننده برای حصول اطمینان از کیفیت و عملکرد آن ها، حضور و همکاری در واکسیناسیون کارکنان داروخانه ها، واکسیناسیون در زندان ها و مراکز تجمیعی واکسن را می توان نام برد.

چه انبارهایی مورد بازدید قرار می گیرند و چه مواردی در آنها بررسی می شود؟
انبار های مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی همچنین سردخانه های نگه داری اقلام خوراکی و آرایشی و بهداشتی طبق چک لیست شرایط نگهداری کالا موجود در انبار مجوز ها و اصالت کالا بررسی می شود. بسیاری از بازدید ها به صورت گشت مشترک ( تعزیرات /صمت پلیس امنیت ) انجام شده، در صورت مشاهده اقلام غیر بهداشتی، تقلبی و غیر مجاز اقدامات قانونی صورت می گیرد و واحد مربوطه به دستور قضایی پلمپ می شود. همچنین با انبار هایی که به صورت غیر مجاز فعالیت کرده و اقدام به تولید محصولات غیر مجاز و تقلبی می کنند برخورد قضایی شده، همچنین کارگاه های سبزی پاک کنی و سبزی خرد کنی به صورت ادواری بازدید و نمونه برداری از محصولات آن ها انجام می شود.

راههای ارتباط مردمی با واحد شما چیست و مردم چه مواردی را می توانند به واحد شما اطلاع دهند؟
مردم می توانند شکایات خود را از طریق سامانه 190 ثبت و یا از طریق شماره تماس های شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری ارتباط برقرار کنند.              7 -  33887275  داخلی 149

در خصوص سامانه تی تک مختصری توضیح دهید.
تی تک سامانه ای است که به نظر من هر فرد قبل از خرید کالای خوراکی، آرایشی بهداشتی و دارویی خارجی می بایست از آن استفاده کند، با این کار هم از اصالت کالای مصرفی خود مطمئن شده، هم از خریداری اقلام قاچاق جلوگیری می شود. همچنین لازم به ذکر است جهت استعلام اصالت اقلام ایرانی خود نیز حتما به نشان سیب سلامت و شماره درج شده در قسمت پایینی سیب سلامت موجود در برچسب کالا توجه کنند.

سخن پایانی؟
در پایان از زحمات همکاران پر تلاشم، دکتر محمد رضا حیدری، مهندس حسین یافتیان، مهندس شیما وجودی تشکر می کنم.

 

 

 

 

 

 

حسین حاجی رضایی
تهیه کننده:

حسین حاجی رضایی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *