محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

اولین انتقال هوایی قلب بیمار مرگ مغزی در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) انجام شد

در پی اولین انتقال هوایی قلب بیمار مرگ مغزی از شهرستان بوشهر به تهران، عمل پیوند با موفقیت در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) انجام شد.

به گزارش روابط عمومی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، روز هشتم مهر سال 95 با تلاش گروهی از زحمت کشان حوزه سلامت، نخستین انتقال هوایی قلب اهدایی در کشور رقم خورد. در این مسیر تیم پیوند قلب مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) سعی و تلاش بسیار داشتند تا این عمل خداپسندانه با موفقیت انجام شود.
این کار گروهی بی نظیر همراه با تلاش تیم معاونت پیوند وزارت بهداشت، پرسنل سازمان هوایی کشوری، اعضای تیم فراهم آوری استان بوشهر و تیم پیوند قلب مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) به ثمر نشست.
تیم سه نفره ای از تیم پیوند قلب بیمارستان امام خمینی (ره) به بوشهر اعزام شدند تا قلب نوجوان 14 ساله ای را که در اثر تصادف به مرگ مغزی دچار شده بود جدا کنند و همزمان تیم دیگری در تهران و در اتاق عمل، در حال آماده کردن گیرنده قلب بودند که مردی 39 ساله و دارای سه فرزند بود. پس از رسیدن قلب، در مدت زمانی کمتر از سه ساعت عمل پیوند انجام شد. در حال حاضر حال عمومی بیمار رضایت بخش است.
بدون شک این عمل افتخاری به افتخارات مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) اضافه کرد و برگ زرینی به تاریخچه مجتمع افزود.
توضیح این که پیوند قلب یکی از پیوند های مهم است و قلب برخلاف ارگان های دیگر، یک ارگان بسیار حساس است که کمبود اکسیژن بافتی را به سختی تحمل می کند. به همین دلیل باید بسیار سریع برداشته و بسیار سریع هم پیوند شود.
همچنین دکتر حسن هاشمی وزیر بهداشت در پیامی از این کار گروهی تقدیر کرد که متن پیام ایشان به شرح ذیل است:

به نام او که نامش دوا و یادش شفاست

با همت بلند گروهی از تلاش‌گران حوزه سلامت، نخستین انتقال هوایی عضو پیوندی در کشور رقم خورد و پس از ۴۷ سال، دروازه‌ای جدید و افقی سراسر نور بر روی نیازمندان به دریافت عضو گشوده شد.
کلمات قاصرند از بیان آن چه در این عرصه روی می‌دهد و ترسیم عظمت آن‌چه بندگان خوب خدا از خود به یادگار می‌گذارند.
مهر ماه ۱۳۹۵ اما در خاطر یکایک ما جاودان شد؛ روزی که شاهد یک کار گروهی دقیق و بی‌نظیر بودیم؛ همراهی و تلاش پرسنل سازمان هواپیمایی کشوری، کادر پرواز، اعضای تیم فراهم‌آوری دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر و دانش و تجربه جراحان ایرانی، قلب یک بیمار مرگ مغزی را در قریب به هزار کیلومتر آن‌سوتر در سینه جوانی به تپش درآورد و زندگی و جانی دوباره به یک انسان بخشید.
بر خود لازم می‌دانم از تمام آنها که در این اقدام الهی سهمی داشته‌اند، به ویژه جناب آقای دکتر ایازی، معاون محترم اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سپاسگزاری کرده، توفیق روزافزون، سلامت و سربلندی برای این بزرگواران آرزو نمایم.

دکتر حسن هاشمی
وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی

خبر:رضازاده

تهیه کننده: