محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

اولین جلسه کمیته مرگ‌ومیر پره ناتال مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1401

اولین جلسه کمیته مرگ‌ومیر پره ناتال مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) باهدف پیشگیری ، کاهش مرگ‌ومیر کودکان و افزایش سطح سلامت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، اولین جلسه کمیته مرگ‌ومیر پره ناتال  مجتمع یکشنبه 1 خرداد 1401با حضور دکترامیرحسین اورندی معاون درمان،  دکتر عباس علی بخشی رئیس بیمارستان  ولیعصر(عج)،  دکتر حسین دلیلی رئیس بخش NICU و نوزادان، دکتر صدیقه برنا  عضو هیئت‌علمی گروه زنان و زایمان و رئیس کمیته، دکتر کسری کروندیان دبیر علمی کمیته مرگ‌ومیر و عوارض، دکتر فریناز موسوی مسئول پزشکی قانونی،  دکتر سید حسن اینانلو مدیر نظارت بر درمان، پرستو آریاملو مدیر پرستاری،  فاطمه حمیدی فر مسئول ایمنی بیمار و کارشناس هماهنگ‌کننده ایمنی بیمار و سایر اعضا  در سالن شورای ریاست برگزار شد.
در ابتدا فرزانه بلالی دبیر اجرایی کمیته  به  ارائه اطلاعاتی مربوط به فرآیندهای مراقبتی و درمانی انجام‌شده بر روی نوزاد  36 هفته  با (آترزی مری)  که درواقع این بیماری یک نقص مادرزادی نادر است که در آن نوزاد بدون قسمتی از مری  متولد می‌شود و به‌جای تشکیل لوله بین دهان و معده ، مری در دو قسمت جداگانه رشد می‌کند  ، پرداخت و پرونده بیمار  به‌دقت از سوی اساتید حاضر در جلسه موردبررسی قرار گرفت.
در ادامه دکتر دلیلی  توضیحات کاملی در خصوص فرآیند درمانی بیمار ارائه کرد و گفت: درواقع نوزادی که به بخش مراقبت‌های ویژه NICU  می‌رود  فرآیندهای  درمانی و مراقبتی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است  و باید به آن توجه بیشتری شود و همچنین  با توجه به مدت‌زمان  بستری و دور بودن نوزاد  از  نور و صدا و... ممکن است  نتیجه درمان آن به نسبت نوزادی که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری نشده خوب  نباشد.
دکتر اورندی با اشاره به  هدف  برگزاری  جلسات کمیته‌های مرگ‌ومیر بیمارستانی گفت: اساتید و کارشناسان گروه‌های مختلف در جلسات کمیته‌های مرگ‌ومیر بیمارستانی شرکت می کنند تا ضمن بازنگری اقدامات مراقبتی و درمانی  صورت گرفته خطاهای فردی و سیستمی احتمالی به‌درستی تحلیل تا از تکرار و بروز  خطاهای احتمالی مجدد پیشگیری شود.
وی افزود: سلامت کودکان از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است و به‌عنوان یک شاخص مهم و اساسی در حوزه سلامت مطرح‌شده است.
معاون درمان مجتمع با اشاره به کمبود نیرو در بخش‌ها  به‌ویژه در بخش NICU   گفت: درواقع ما با یک  توان و نیروی محدودی مواجه هستیم که خدمات بزرگی را ارائه می‌کنند به این صورت که   یک پرستار سه تخت را مدیریت می‌کند امیدوارم  که دانشگاه در خصوص کمبود نیرو به‌ویژه در بخش  NICU   که محل بسیار حساسی است  و همچنین در راستای سیاست‌های جمعیتی نظام نیز می باشد ، در خصوص تزریق نیرو اهتمام ورزند.
دکتر اورندی خاطرنشان کرد: در بحث سلامت با توجه به امکانات موجود باید آموزش و اصول اولیه رعایت شود  درواقع  اصول بهداشت دست و ارزیابی موقعیت‌ها  که همان 8 اصل در تزریقات  است ، باید ملکه ذهن کادر درمانی که دارو به بیمار تزریق می‌کنند شود.
حمیدی فر با اشاره به مهم‌ترین  خطاهای دارو دهی گفت: درواقع 4 علت وجود دارد که ممکن است خطای دارو دهی اتفاق بیفتد شامل چگونگی  چیدمان یونیت بیمار در NICU ،  روش آماده‌سازی و نگهداری دارو و شیر مادر در شرایط مناسب، تحویل و تغییربیمار و در آخر نیروی انسانی مناسب  که آنهم باید ازلحاظ کمی و کیفی  وجود داشته باشد. 
وی افزود:درواقع دستورالعمل ابلاغی در دنیا وجود دارد که ما را از بروز خطاهای احتمالی آگاه می‌کند و باعث جلوگری از بروز خطا می شود .  یکی از این  راهنماها ، پیشگیری از اتصالات نادرست کاتتر ها ولوله‌ها و همچنین  راهنمای ارتباط صحیح کارکنان سلامت در حین تحویل بیمار است.
دکتر کروندیان گفت: این جلسات برای همه ما حاوی اطلاعات، تجربیات و آموخته‌های مفیدی است که تیم‌های درمانی مربوطه را نسبت به موارد مشابه آینده حساس‌تر و از احتمال بروز خطاهای تکراری پیشگیری می‌کند.
آریاملو مدیر پرستاری مجتمع  مطالبی در خصوص اهمیت فرآیندهای  مراقبتی نوزاد در بخش NICU  و همچنین  اقدامات لازم در این خصوص را  بیان کرد.
در پایان اعضای کمیته به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در رابطه با موضوعات مطروحه پرداختند.

شهره  بیات
تهیه کننده:

شهره بیات

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *