محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

اولین جلسه گراندراند مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1402برگزار شد

در اولین جلسه گراندراند مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) با حضور اساتید برجسته گروه‌های مختلف پزشکی این مرکز نکات آموزشی تشخیص و درمانی بیمار آقای 35 ساله با تورم اندام تحتانی و تنگی نفس بحث و تبادل‌نظر شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، اولین جلسه گراندراند مجتمع چهارشنبه 27 اردیبهشت ماه ۱۴۰2 با حضور دکتر محمدرضا صالحی معاون امور دانشگاهی مجتمع ، جمعی از اساتید پیشکسوت، اعضای هیئت‌علمی و فراگیران گروه‌های تخصصی قلب و عروق، ریه ، داخلی، پزشکی هسته‌ای، رادیولوژی و سایر گروه‌های تخصصی در تالار شهید مجتمع باهدف تحلیل ریشه‌ای و علمی روند تشخیص و درمان بیمار آقای 35  ساله با تورم اندام تحتانی و تنگی نفس برگزار شد.
دکتر صالحی ضمن تشکر از حضور اساتید پیشکسوت و برجسته مجتمع گفت: امروز  اولین  گراندراند مجتمع را در سال جاری  آغاز می کنیم و امیدوارم این جلسات علمی  با حضور پرشور فراگیران رشته‌های مختلف پزشکی همچنان ادامه پیدا کند .
در ادامه دکتر مریم مهر پویا هیئت‌علمی گروه قلب در توصیف شرح‌حال بیمار در هنگام مراجعه به این مرکز گفت: بیمار آقای 35 ساله با تنگی نفس و درد در ناحیه اندام تحتانی به این مرکز مراجعه که  با توجه به اینکه بیمار از قبل داروی (وارفارین) مصرف می کرده انتظار داشتیم لخته جدیدی ایجاد نشود اما بر اساس  بررسی های صورت گرفته مشخص شد  بیمار آمبولی ریه دارد و علیرغم  مصرف دارو (وارفارین) در ریه لخته ایجاد شده است  و مقرر شد تا  فیلتر  IVC برای بیمار تعبیه شود تا از ورود  لخته ها به  قلب و ریه جلوگیری شود با گرفتن سی تی اسکن از  بیمار مشخص شد که فیلتر استقرار مناسبی در IVC ندارد و  حالتی شبیه به وب  یا ترمبوز اورگانیزه وجود دارد که لومر  IVC را باریک کرده  و به دو بخش تقسیم  شده است و تعیین شد تا بیمار دوز های بالاتر وارفارین مصرف کند و تحت نظر  بررسی های  دقیق تر گروه های هماتولوژی ، خون و ریه قرار گیرد.
در ادامه دکتر فائزه سلحشور هیئت‌علمی گروه رادیولوژی ، دکتر حسین کاظم زاده فوق تخصص بیماریهای ریه، دکتر مهرشاد عباسی متخصص پزشک هسته ای  به ارائه  نکات کلیدی وآموزشی بیمار پرداختند.
دکتر کاظم‌زاده فوق تخصص ریه گفت: با توجه به اینکه بیمار مورد آمبولی مکرر بود و فشار خون  پولمونر بالا داشت تحت نظر  و درمان قرار گرفت  و بیمار کاندید درمان آنتی کواگولان با دوز بالا و مدیریت هایپرتنشن پولمونر قرار گرفت.
وی افزود: باید در این بیماران  علت تکرار آمبولی ریه مثل انواع سرطان ها، سندرم Maintrain،آنتی فسفولیپید ، ترومبوفیلی های ارثی  به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.
دکتر سلحشور به ارائه نکات مهم تفسیری سی تی آنژیوگرافی ریه بیمار و  بروز ضایعات در آمبولی های مزمن و حاد پرداخت.
در ادامه دکتر عباسی با اشاره به lung perfusion ventialation scan گفت:  در واقع اسکن پرفیوژن  برای  بررسی خونرسانی نسج ریه بکار می رود و هر عاملی که باعث کاهش خونرسانی نسج ریه شود به صورت نقص پرفیوژن در اسکن مشاهده خواهد شد. از شایع ترین کاربردهای آن اثبات یا رد آمبولی ریه در بیمارانی است  که به دنبال اعمال جراحی، دچار علائم حاد تنفسی می شوند و در حال حاضر سالیانه  حدود 600 اسکن پرفیوژن  قلب و ریه درخواست می شود.
دکتر حنطوش زاده با بیان توضیحاتی در خصوص بیماران مشکوک به آمبولی در مادران باردار گفت: درواقع  در زنان باردار مشکوک به آمبولی ریه در ابتدا عکس رادیولوژی انجام میشود و پیشنهاد ما به همه پزشکان گروه زنان و زایمان این است که برای جلوگیری از مخاطرات احتمالی برای مادر و جنین  بهتر است از اول  عکس رادیولوژی گرفته شود مگر در مواقع خاص که نیاز به اطلاعات تشخیصی دقیق تر ی باشد که از اسکن استفاده شود  و این درحالی است  که میزان  اشعه اسکن  برای خانم های باردار  مقدار کمی است  و مخاطراتی برای جنین و بیمار ایجاد نمی کند.
در پایان این محفل علمی از برخی از دستیاران این مرکز که خدمات ویژه ای از بعد پژوهشی و درمانی  از نگاه اساتید گروه خود  داشتند با اهدای لوح یادبود قدردانی و همچنین  به  برندگان مسابقه علمی این نشست دکتر زهرا اسحاق حسینی، دکتر سمانه سرداری و دکتر محمد رضا ساداتی جوایزی اهدا شد. 

 

 

شهره  بیات
تهیه کننده:

شهره بیات

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *