محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

اولین پیوند موفق ریه در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 96 انجام شد

از جمله نتایج بسیار موفقیت آمیز پیوند ریه اخیر می توان به کوتاهتر بودن زمان اکستیوب شدن (یک روز پس از جراحی) و مدت بستری (۹ روز) نسبت به طیف استاندارد جهانی اشاره کرد در حالیکه بستری بیمار در بخش های مراقبت ویزه در دنیا 2 تا 3 هفته معمولا طول می کشد.

به گزارش روابط عمومی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، دکتر ابطحی رئیس بخش ICU پیوند ریه مجتمع اعلام کرد: اولین مورد موفق پیوند ریه پس از سه سال در این مرکز انجام شد. وی در خصوص شرایط بیمار توضیح داد: بیمار آقای 29 ساله با بیماری پیشرفته ریوی و کورپولمونال و با سابقه پلورودز که از سال 94 در لیست پیوند ریه به سر می برده است با پیوند موفقیت آمیز یک ریه در مدت کمتر از ده روز قابلیت ترخیص از بیمارستان و بازگشت به خانه را پیدا کرده است.
دکتر داوری عضو هیئت علمی گروه جراحی توراکس و جراح مسئول برداشت ریه از فرد دهنده، اظهار داشت: در طی یکی کار تیمی و با همکاری نزدیک بیمارستان مسیح دانشوری پنج شنیبه 9 آذر با رضایت خانواده اهدا کننده عضو، توانستیم که در طی یک عمل جراحی حدودا شش ساعته ریه را برداشت و پیوند زنیم.
بعد از گذشت حدود سه سال از آخرین مورد پیوند موفق ریه در مجتمع به دلیل جاجایی فضای فیزیکی و طی شدن مراحل ساخت و ساز و تجهیز بخش ICU قفسه صدری و پیوند ریه توسط خیرین، انجام این پیوند با موفقیت بالایش گامی در مسیر نزدیکی به استاندارد های جهانی در امر پیوند ریه است.
از جمله نتایج بسیار موفقیت آمیز پیوند ریه اخیر می توان به کوتاهتر بودن زمان اکستیوب شدن (یک روز پس از جراحی) و مدت بستری (۹ روز) نسبت به طیف استاندارد جهانی اشاره کرد در حالیکه بستری بیمار در بخش های مراقبت ویزه در دنیا 2 تا 3 هفته معمولا طول می کشد.
دکتر ابطحی دلایل کسب این نتایج موفقیت آمیز را در سیستم مناسب هماهنگی قبل از احصاء تا پیوند عضو به‌این‌ترتیب که در این تجربه موفق کمتر از 48 ساعت از مرگ مغزی اهداکننده می‌گذشت؛ متناسب بودن و مطابقت ریه پیوندی با بیمار؛ هماهنگی تیم جراحی توراکس، بیهوشی، ریه، کارکنان اتاق عمل و بخش مراقبت ویژه؛ فراهم بودن امکانات پیشرفته و تخصصی برای نگه‌داری و مانیتورینگ بیمار پیوند ریه در اتاق عمل و ICU پیوند ریه و  و آماده‌سازی بسیار خوب بیمار قبل از انجام پیوند دانست.
وی ادامه داد: با عنایت به دستور موافق دکتر صادق نیت رئیس بیمارستان برای حل مسئله پرداخت این پیوند، به‌صورت موردی توانستیم این کار را انجام دهیم اما برای ادامه این مسیر، به حمایت بیش‌ازپیش توسط وزارت و خیرین نیاز داریم.
توضیح اینکه اواخر سال گذشته به همت خیرین سلامت، اولین ICU تخصصی پیوند ریه در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) ساخته، تجهیز و به بهره‌برداری رسید.
دکتر داوری در خصوص نتایج آماری پیوند ریه در جهان افزود: مطالعه یک‌ساله جهانی حاکی از موفقیت حدود 80 تا 90 درصد موراد پیوند ریه است. در ایران این رقم به 60 درصد می‌رسد. وی ادامه داد: مطالعه دیگری در جهان نشان داده که 30 درصد دریافت‌کنندگان پس از 10 سال از پیوند زنده می‌مانند.
سپس دکتر ابطحی اعلام کرد: از سال 79 که اولین پیوند ریه ایران و احتمالاً خاورمیانه در این مرکز انجام شد تاکنون 23 مورد پیوند ریه داشته‌ایم. درمجموع و با توجه به این نکته که بیماران کاندید پیوند ریه افرادی هستند که در صورت عدم دریافت پیوند عمری کمتر از یک سال را تجربه خواهند کرد، 9 مورد از پیوندهای انجام‌شده در طی هفده سال گذشته طول عمر بین ۳ تا ۱۷ سال بعد از پیوند را تاکنون تجربه کرده‌اند.
دکتر داوری در انتها افزود: همکاران جراح توجه داشته باشند که از پلورودز در بیمارانی که در آینده احتمالاً کاندید پیوند ریه خواهند شد پرهیز کنند زیرا خونریزی و زمان عمل پیوند ریه برای فردی که پلورودز شده است به‌مراتب بیشتر است.
دکتر امینی داروساز بالینی، همکاری خانواده و بیمار را عامل بسیار مهمی در طول عمر بیماران با پیوند ریه دانست. وی ظرفیت مالی خانواده‌ها برای تأمین دارو و همچنین مراقبت و مراجعات بعدی را حائز اهمیت حیاتی شمرد و ادامه داد: در این مسیر کمک خیرین برای تأمین تجهیزات و حتی حمایت مالی از ادامه مراقبت‌های این بیماران کمک‌کننده خواهد بود.
همچنین برادر بیمار در خصوص روند بیماری و درمان وی گفت: برادرم شاغل در بخش اداری شرکت خودروسازی بوده است. در چند سال گذشته به دنبال شدت گرفتن بیماری تنفسی به‌تدریج به‌شدت لاغر و ازکارافتاده شد. در سال 1393 و به دنبال مشکلات تنفسی شدید وی در مرکز دیگری بستری و پلورودز شد و در نمونه‌برداری انجام‌شده پزشکان گفتند که دچار بیماری ریوی پیشرفته است. تا اینکه از ابتدای امسال کاملاً به اکسیژن وابسته شد و دیگر حتی در مهمانی‌های خانوادگی نیز نمی‌توانست شرکت کند. بالاخره با ارجاع به درمانگاه پیوند ریه این مرکز از اردیبهشت امسال وارد لیست فعال پیوند ریه شدیم که با نیکوکاری خانواده اهداکننده ریه برادرم عمر دوباره‌ای یافته است.
دکتر امینی در خصوص روند آغاز درمان این بیمار گفت: از ابتدای امسال و به دنبال برنامه‌ریزی برای مهیا ساختن شرایط پیش از پیوند، بیمار را وارد فاز وزن گیری کردیم تا BMI بیمار را از حدود 15.5 توانستیم به 17 برسانیم.
توضیح اینکه درمانگاه پیوند ریه روزهای سه‌شنبه از ساعت 11:30 الی 12:30 در ساختمان درمانگاه‌های مجتمع مشغول به فعالیت است. شماره تماس نوبت‌گیری و هماهنگی:61192646
(* پلورودز روش درمانی است که به‌وسیله مواد شیمیایی و یا تحریک فیزیکی در پرده اطراف ریه چسبندگی ایجاد کرده و باعث افزایش ضخامت پرده محافظ ریه شده و به‌این‌ترتیب مانع از پنوموتراکس خواهد شد)

کلمات کلیدی
تهیه کننده: