محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

بیست‌و‌یکمین نشست روسای بخش های مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)

دکتر سعید سرکار گفت: مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) یک مرکز بی‌همتای آموزشی، درمانی، پژوهشی و فناوری است و دستاوردهای پژوهشکده فناوری‌های پیشرفته پزشکی مرهون بزرگترین مزیت آن، یعنی مستقر بودن در این مجتمع و همکاری نزدیک تیم فنی با متخصصان برجسته این مرکز است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)، چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ با حضور رییس مجتمع، معاونین، روسای بخشهای این مرکز و رئیس پژوهشکده فناوری ها و تجهیزات پزشکی پیشرفته دانشگاه و هیئت همراه گزارشی از عملکرد، محصولات و خدمات این پژوهشکده ارائه شد.
در ابتدای نشست دکتر مومنی ضمن خوشامدگویی به حاضرین و مدعوین عنوان کرد: در مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) ۲۸ مرکز تحقیقاتی و ۴ پژوهشکده  وجود دارد که از افتخارات منحصر به فرد این مرکز ملی است.
دکتر سعید سرکار رئیس پژوهشکده فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته پزشکی، دکتر علیرضا احمدیان معاون و دکتر علیرضا میرباقری رئیس تیم سازنده ربات سینا در این نشست بعنوان مدعو حاضر بودند.
سپس دکتر سرکار ضمن تشکر از فرصت فراهم شده برای معرفی و گزارش عملکرد پژوهشکده، بر تاریخ تشکیل و توسعه این مرکز مروری داشت. وی گفت: کار این پژوهشکده حدود ۲۸ سال پیش از یک اتاق در مرکز تصویر‌برداری آغاز شد. وی افزود: در ابتدا اصرار فراوانی بود که در پردیس اصلی دانشگاه مستقر باشیم اما با این هدف که تیم فنی شانه‌به‌شانه تیم تخصصی پزشکان بتواند کار کند اینجا را انتخاب کردیم.
رئیس پژوهشکده فناوری‌های پیشرفته پزشکی، همکاری فنی و بالینی را به دو بال پرنده تشبیه کرد و سپس مسیر پرچالش طی شده پژوهشکده تا به امروز را مرور کرد.
در ادامه دکتر سرکار از خواست اولیه تیم برای مشارکت در تولید همه محصولات حوزه پزشکی سخن گفت و اینکه پس از رقابت با محصولات چینی تصمیم بر این شد که در تجهیزات پیشرفته پزشکی کار شود و هدف اصلی پژوهشکده را توان‌افزایی مالی برای کشور خواند و افزود: طبیعتا مقاله شاخص قابلیت علمی یک کشور است ولی ما به مقالات همانند محصول جانبی فرایند تولید نگاه می‌کنیم.
سپس این عضو هیئت علمی به معرفی پژوهشکده و محصولات فناورانه پیشرفته آن پرداخت. از جمله اینکه این پژوهشکده دارای سه مرکز تحقیقات و مرکز رشد شتاب‌دهنده است.
همچنین در مرکز تجربه شبیه‌سازی شده بالینی، دستیاران و متخصصان می‌توانند با استفاده از سمیلاتورها توانمندی‌ بالینی‌شان را افزایش دهند.
وی حضور تیم توسعه فناوری و تجهیزات نوین در دل یک مجموعه بیمارستانی را در جهان بی‌نظیر خواند.
دکتر سرکار با یادآوری خاطراتی از دکتر کابلی، دکتر میرخانی و دکتر افضلی گفت: اعتماد پزشکان به توانمندی تیم فنی بسیار حائز اهمیت است و این مهم تنها در صورت کار نزدیک با ایشان محقق میشد.
دکتر سرکار ضمن ارائه آمار حضور پانزده عضو هیئت علمی از گروه‌های فیزیک پزشکی، مهندس پزشکی و رباتیک پزشکی گفت: در پژوهشکده فضای آزمایشگاهی، کارگاهی، دفتری و حتی سرمایه‌گذاری بر روی طرح‌ها، متناسب با عملکرد پژوهشگر توسعه پیدا می‌کند. همچنین بیش از ۱۶۰ محقق در پژوهشکده بعنوان کارشناس مشغول به فعالیتند.
رئیس پژوهشکده عملکرد این مرکز را همچون نشر بیش از ۲۰۰۰ مقاله، ثبت یک مجله بین‌المللی و انتشار ۱۲ کتاب، کسب بیش از ۵۰ پتنت در ایالات متحده که نشانگر نواوری‌هایی در سطح جهانی است و بیش از ۸۰ پتنت ملی، هفت کمپانی الایانس و ۴۴ محصول تمام شده که اکنون در بیمارستانها و کلینیک ها در حال استفاده است تبیین کرد.
وی افزود: ربات جراح سینا ده us patent دارد یعنی نوآوری‌هایی که ربات داوینچی نداشته است.
دکتر سرکار کسب ۴۰ جایزه ملی و ۲۵ جایزه بین المللی را خاطر نشان ساخت و گفت: روند کار ما بدین صورت بوده که براساس نیاز یا ایده‌ای که یک متخصص بالینی به ما اعلام می‌کند شروع به تحقیق و ایده‌پردازی و ساخت می‌کنیم.
وی در ادامه سخنانش به معرفی مشخصات محصولات نهایی شده این مرکز پرداخت که در ادامه عنوان می‌شود:
جراحی لاپاروسکوپی روباتیک و روبات جراح سینا که مهمترین مزیت‌های نواورانه‌اش در برابر روبات داوینچی عدم نیاز جراح به خم شدن حین جراحی و امکان مانیتورینگ از روی اسکرین با قابلیت تنظیم ارتفاع است، درحالیکه ربات سینا به تخت عمل منضم شده در مقابل داوینچی رباتی است که روی زمین قرار دارد. در نتیجه در روبات سینا اگر هنگام جراحی نیاز داشته باشیم که تخت جراحی یا بیمار را پوزیشن دهیم، ربات و تخت باهم حرکت می‌کنند و جراح حس نمیکند که تخت تکان می‌خورد.
 از دیگر مزیت‌های این ربات در مقایسه با ربات داوینچی کاهش بین ۳ تا ۷ میلی‌متری در قطر ابزارهای ربات سینا و ارزان‌تر بودن تأمین تجهیزات مصرفی این روبات ایرانی در مقایسه با رقبای خارجی است. گردش ۳۶۰ درجه مچ ابزار روبات سینا در مقایسه با ۲۷۰ درجه داوینچی تفاوت بزرگی در تسهیل کار جراحان پدید می‌آورد. همچنین قیمت سه میلیون‌دلاری داوینچی در برابر ۱/۲ میلیون‌دلاری سینا باعث جلب‌توجه مشتریان بین‌المللی مانند اندونزی و هند که کشورهای در حال توسعه‌اند شده است.
دکتر سرکار مهم‌ترین مزیت روبات ایرانی را خدمات پس از فروش بدون وابستگی و سریع و ارائه خدمت تله‌سرجری برای اولین‌بار در جهان به کشورهای خریدار عنوان کرد و گفت: امیدواریم دو تا سه ماه دیگر تست بالینی این روبات در ایران و اندونزی همزمان آغاز شود.
وی سفارش خرید ۱۲ روبات سینا توسط کشور اندونزی را دستاورد بزرگی برای کشور دانست.
معرفی آزمایشگاه پیش‌بالینی، دستگاه‌های پت اسکن تخصصی قلب که در نتیجه از حساسیت و اختصاصی‌بودن بالاتری نسبت به پت اسکن کامل بدن برخوردار است و همچنین معرفی دستگاه‌های ترکیبی CDP (cancer diagnostic probe) مانند گاما پروب تعیین منطقه آزاد از تومور پستان برای حاشیه امن برداشت تومور، شناسایی سنتینل نود و شناسایی غدد لنفاوی درگیر، برداشت انتخابی غدد لنفاوی انتخابی با گاما پن طراحی شده از دیگر محورهای سخنان وی بود.
رونمایی از دو تکنیک و ابزارهای الکتروکمیکال و الکتروکموتراپی (ایجاد تداخل در شرایط الکتروکمیکال یا الکترومغناطیس و بارهای یونی سلول‌های تومورال با پروب یا ورود سوزن‌های ویژه به داخل منطقه تومورال به‌منظور تحریک آپوپتوز سلولی و جذب بیشتر داروهای شیمی‌درمانی به‌صورت موضعی توسط سلول‌های بدخیم) که هم‌اکنون در انیستیتوکانسر در حال بهره‌برداری است در ادامه سخنان دکتر سرکار مطرح شد
سپس دکتر عباسی رئیس بخش نفرولوژی مجتمع درباره تکنولوژی پروب شناسایی سلول تومورال سوالاتی مطرح کرد که دکتر میری با اشاره به اشراف علمی دکتر عبدالاحد خواهان تشکیل جلسه‌ای با تیم فنی این دستگاه شد و گفت: این دستگاه ترجمه الکترونیکی از سلولهای سرطانی را تشخیص می‌دهد و اساس آن شناسایی هیپوکسی گلیکوزیله است.
وی افزود: در سه هزار بیمار بررسی شده توسط این دستگاه، نتیجه دقت این دستگاه ۸۷ درصد در مقابل ۸۵ درصد برای نمونه پاتولوژی بوده است و زمان لازم را برای شناسایی سلول تومورال توسط پروب این دستگاه تا ۲۰ ثانیه ذکر کرد.
وی با اشاره به چاپ نتایج مطالعات بر روی عملکرد این دستگاه در چندین نشریه معتبر خاطرنشان ساخت آخرین مقاله این طرح در نیچر چاپ شده است.
دکتر سرکار نیز در ادامه صحبت‌ها گفت دستگاه نویگیشن یا پروب شناسایی مارژین امن برای تومورهای پستان و تیروئید کالیبره شده و امیدواریم تا شش ماه دیگر داده‌های کلینیکال ترایال این دستگاه برای سرطان‌های سیستم گوارش نیز تکمیل شود.
در خاتمه دکتر سرکار از اهدای دستگاه نویگیشن پس از تولید به بیمارستان‌های ولیعصر، امام، مرکز طبی و سینا سخن گفت و خبر نصب کاردیاک اسکن بدلیل مشارکت شصت‌درصدی مجتمع در ساخت این دستگاه را پس از تکمیل اعلام نمود.
در ادامه و بعنوان گفتگوی خارج از دستور، دکتر محمدرضا عباسی به موضوع بیماران اکسترا پرداخت و خواستار دقت بیشتر مسئولین مدیریت تخت در شیفت شب و صبح برای انتقال بیماران اکسترا به بخشهای مرتبط دراسرع‌وقت و اتخاذ تصمیمات اصلاحی برای رفع مشکل بستری بیماران داخلی در بخش‌های جراحی یا بالعکس شد.
سپس دکتر اورندی توضیحاتی درباره روند بستری بیماران اکسترا بدین شرح داد: سه‌شنبه ۱۸ مهر در اورژانس مجتمع بالغ بر ۲۵۶ بیمار تریاژ شده که ۹۵ مورد بستری شده‌اند و از این تعداد ۹۰ بیمار قابلیت انتقال به بخش داشته‌اند.
همزمان ۳۴ بیمار با اقامت بالای ۲۴ ساعت در اورژانس ثبت شده‌ است.
وی ترن‌اور بالا در بخشهای جراحی و ماندگاری طولانی‌تر بیمار در بخش داخلی را دلیلی بر پذیرش بیماران اکسترا بیشتر در بخش‌های داخلی عنوان کرد و گفت توصیه‌های لازم به مسئولین ذیربط گوشزد خواهد شد و به دلیل پذیرش فوق‌العاده بالای اورژانس این مرکز، فعلا تلاش کرده‌ایم ضمن هماهنگی با دیگر بیمارستان‌های دانشگاه، سرریز بیماران اورژانس را با انتقال به سایر مراکز مدیریت کنیم.
پس از آن دکتر بشارت رحیمی درباره بیمارانی که پس از ترخیص بخش درمانی را ترک نمی‌کنند و بیماران نیازمند به مراقبت تسکینی مطالبی را مطرح نمود و معاون درمان وجود بخش طب تسکینی به ریاست دکتر طهماسبی را بدلیل محدودیت ظرفیت بستری، تاحدودی کمک‌کننده خواند.
در خاتمه دکتر اورندی از حذف گزارشات کاغذی آزمایشات و تصویربرداری در پرونده بیماران از ابتدای آبان‌ماه با توجه به سیاست دانشگاه برای حرکت به سمت الکترونیک شدن کامل پرونده بیماران خبر داد.
وی تصریح کرد اسناد تشخیصی بیماران در HIS ثبت می‌شود و قابل‌دسترسی است و همچنین نرم افزار این‌لب و شفا نیز امکان مشاهده نتایج آزمایشات و پاتولوژی را برای پزشکان فراهم نموده است.
معاون درمان با اشاره به افزایش خطا در تکمیل پرونده بیماران پس از ورود دستیاران جدید، پیشنهاد داد تا بخشی از نمرات ارزیابی ماهانه دستیاران به این مبحث اختصاص یابد.

محمد مرزبان
تهیه کننده:

محمد مرزبان

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *