محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

جلسه کمیته مرگ‌ومیر مادران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار شد

معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) بر ارجحیت پیشگیری بر درمان و همچنین تسریع واکسیناسیون مادران باردار تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، جلسه کمیته مرگ‌ومیر مادران یک‌شنبه 16 آبان ۱۴۰۰ با حضور دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، دکتر سید حسن اینانلو مدیر نظارت بر درمان مجتمع،  دکتر عباس علی بخشی رئیس بیمارستان ولیعصر(عج)، دکتر کسری کروندیان هیئت‌علمی گروه بیهوشی و دبیر علمی کمیته، دکتر فاطمه کیخا عضو هیئت‌علمی گروه زنان و مامایی و دبیر علمی کمیته، پرستو آریاملو مدیر پرستاری، فاطمه حمیدی فر مسئول ایمنی بیمار و کارشناس هماهنگ‌کننده ایمنی بیمار دکتر خدا نظر خروشا جانشین مسئول فنی و جمعی از  اساتید و فراگیران گروه‌های تخصصی زنان و نوزادان تیم‌های درمانگر مادر و نوزاد و سایر اعضا  در سالن شورای ریاست باهدف تحلیل علل ریشه‌ای (Root cause analysis- RCA) مرگ بیمار خانم‌ها  28ساله‌ و 39 ساله مبتلابه کووید با درگیری ریوی  در این مرکز برگزار شد.
 در ابتدا شرح پرونده‌ی دو مادر باردار مبتلابه کووید  و فرآیندهای مراقبتی و درمانی انجام‌شده بر روی آن‌ها از بدو ورودشان  به مجتمع   مطرح و موردبحث و بررسی قرار گرفت.
سپس دکتر اورندی معاون درمان مجتمع ضمن بررسی موارد مطروحه گفت: طبق مشاهدات پرونده مدیریت پزشکی بیمار به‌خوبی صورت گرفته و کادر درمانی تمام تلاش خود را برای حفظ بیمار انجام داده است.
معاون درمان مجتمع با اشاره به دیر مراجعه کردن مادران باردار مبتلابه کووید به مراکز درمانی گفت:  مهم‌ترین مشکلی  که وجود دارد این است که  متأسفانه  بیماران خیلی دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، که ممکن است  حتی  بیماران وارد فاز التهابی  و درگیری ریوی شدید شوند   که با  وجود اینکه  تمام تلاش‌ها و  اقدامات درمانی برای این  بیماران انجام  می‌شود  ولی متأسفانه این بیماران براثر فیبروز ریوی جان خودشان را از دست می‌دهند که  باید  در این زمینه اطلاع‌رسانی و آموزش‌های ویژه‌ای  از طرف معاونت‌های بهداشتی ، درمانی و صداوسیما انجام شود.
وی  با اشاره به استقبال کم مادران باردار به  زدن واکسن کرونا گفت: متأسفانه باوجود اطلاع‌رسانی  و توجیهات علمی  که صورت می‌گیرد ولی هنوز هستند مادران بارداری که  از زدن واکسن اجتناب می‌کنند که باید در این زمینه  تمهیداتی در خصوص آموزش به مادران باردار و همچنین برای ترغیب آن‌ها  به زدن واکسن برنامه‌های تشویقی در نظر گرفته شود .
معاون درمان مجتمع با تأکید به  مبحث پیشگیری ابتلا به کرونا در مادران باردار گفت: پیشگیری خیلی مهم است و در راستای جلوگیری از ابتلای مادران باردار به کرونا باید در پروتکل کشوری  مبحثی افزوده شود  که خانم‌های باردار در هفته مشخصی  از زمان بارداری واکسن کرونا را تزریق کنند تا از  میزان مرگ‌ومیر  این گروه تا حدی کاسته شود  .
وی افزود : متاسفانه  باورهای  غلط  و اطلاع‌رسانی اشتباه رایج در جامعه ، افراد را دچار مشکل می‌کنند به‌طوری‌که  به تجربه نشان داده‌شده است ، در بحران های کووید واکسیناسیون گسترده میزان مرگ‌ومیر را تا حدی  کاهش می‌دهد درحالی‌که  الآن  می‌بینیم این بیماری برای مادران باردار بسیار خطرناک است که  باید در این زمینه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی‌های گسترده‌ای انجام شود.
در پایان کارشناسان حاضر به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در رابطه با موضوعات مطروحه پرداختند .

شهره  بیات
تهیه کننده:

شهره بیات

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *