محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

دهمین جلسه کمیته مرگ‌ومیر و عوارض مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)

در جلسه کمیته مورتالیتی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) عوامل احتمالی اثرگذار بر مرگ بیمار مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، دهمین  جلسه کمیته مرگ‌ومیر و عوارض مجتمع دو‌شنبه 21 شهریور ۱۴۰۱ با حضور دکتر امیرحسین او رندی معاون درمان،  دکتر کسری  کروندیان هیئت‌علمی گروه بیهوشی و دبیر علمی کمیته، دکتر علیرضا کاظمینی رئیس بخش جراحی عمومی، دکتر محمد افضلی مقدم رئیس اورژانس ،  دکتر شهاب رفیعیان هیئت‌علمی گروه جراحی توراکس،  دکتر بهبودی هیئت‌علمی گروه جراحی، دکتر آیتی هیئت‌علمی گروه جراحی مفاصل،  دکتر سید حسن اینانلو مدیر نظارت بر درمان، نیکو رمکی کارشناس ایمنی بیمار و  دبیر اجرایی کمیته و جمعی از  اساتید گروه‌های طب اورژانس،  ارتوپدی و جراحی  باهدف  بررسی دقیق‌تر و علل ریشه‌ای (Root cause analysis- RCA) مرگ بیمار آقای ۷۵ ساله  با تشخیص شکستگی ساکروم در این مرکز برگزار شد.
معاون درمان مجتمع با اشاره به موضوعات مطرح شده در جلسه قبل مورتالیتی  در  خصوص  این بیمار گفت: با توجه به اینکه در جلسه قبل این پرونده موردبررسی قرار گرفت لذا  به‌منظور تحلیل  دقیق‌تر علت مرگ بیمار جلسه‌ای با حضور  اساتید گروه‌های  جراحی ، ارتوپدی و طب اورژانس مجتمع امروز  برگزار تا اساتید گروه‌های مختلف نقطه نظرات خود را در خصوص علل مرگ بیمار ارائه نمایند.
وی افزود : درواقع هدف از برگزاری این جلسه این است که اساتید گروه‌های مختلف با دید موشکافانه  گروه مربوط به خود را بررسی کنند تا ایرادات احتمالی فرآیندها مشخص و در جهت رفع و اصلاح آن‌ها اقدام شود.    
دکتر اورندی بر لزوم ارائه گزارش  گروه‌های مختلف مجتمع به این معاونت در خصوص  موارد مورتالیتی و همچنین برگزاری گراندراند های  مورتالیتی در بخش‌ها تأکید کرد و افزود: با توجه به اینکه زمان محدود است و در ماه  حداکثر 3 کمیته مرگ‌ومیر درمجتمع برگزار می‌شود لذا لازم است که اساتید گروه‌های مختلف همانند گروه گوارش کمیته‌های مورتالیتی درون‌گروهی  برگزار  کنند تا بسیاری از فرآیندها در همان گروه اصلاح و همچنین بازخورد جلسات به این معاونت ارسال شود تا از منتج جلسات در تصمیم‌گیری‌ها استفاده شود و درواقع  گروه‌ها بازوان مشورتی هستند و  به سمتی برویم تا با  اصلاح فرآیندها عملکرد و خدمات بهتری به بیماران ارائه دهیم.
معاون درمان مجتمع تصریح کرد:با توجه به اینکه مسئولیت بیمار با سرویس معالج است ولی باید گروه‌های مختلف  با یکدیگر  تعامل و همکاری خوبی  داشته باشند و  در راستای  حفظ جان بیمار در اسرع وقت تمام اقدامات  درمانی و اصلاحی صورت پذیرد.
دکتر کروندیان گفت: در خصوص بیمارانی که برای آن‌ها  مبحث شوک  خونریزی دهنده مطرح است  باید هر چه سریع‌تر رزرو خون و فرآورده‌های خونی ، درخواست تخت  icu، مانیتورینگ دقیق بیمار و استقرار بالین صورت گیرد و اساتید  پایش دقیق‌تری نسبت به عملکرد اتند ها و  رزیدنت‌ها داشته باشند.
دکتر کاظمینی ضمن بررسی موضوعات مطروحه گفت: اگر بیمار در یک سرویسی یک‌دفعه دچار مشکلی شود  باید سرویس مربوطه با کمک  سایر گروه‌ها اقدامات درمانی لازم را  انجام دهند.
وی افزود: بحثی که برای این بیمار مطرح است  این است که  بیمار علاوه بر شوک هموراژ یک  کلاس یک و دو  شوک تروماتیک  هم دارد  و برای  بیمار 75 ساله که ظرفیت قلبی و ریوی مناسبی ندارد ممکن است با  یک  افت هموگلوبین  حال بیمار را دگرگون کند و همچنین هپارین نمی‌تواند باعث خونریزی در این بیمار شود.
دکتر جلیلی با اشاره به پروتکل انتقال بیماران گفت:  تعیین تکلیف بیمار در بیمارستان امام کاملاً مشخص است حتی اگر به دلایلی  بیمار به‌اشتباه به یک سرویس منتقل شود گروه  مربوطه  می‌تواند مشاوره انتقال دهد  و همچنین  کمیته تعیین تکلیف  برگزار شود    تا بیمار در سرویس موردنظر خود قرار بگیرد.
دکتر رفیعیان با اشاره به گزارش اتوپسی بیمار گفت: بهتر است در جلسات مورتالیتی گزارش‌های پزشک قانونی به‌صورت دقیق و با جزئیات کامل مطرح تا علت دقیق مرگ بیمار  مشخص شود.
در ادامه دکتر بهبودی گفت: در رابطه بااینکه بیمار تحت نظر هر گروه‌درمانی است  چه درست یا غلط باید اتند و دستیاران آن گروه اقدامات درمانی  لازم برای  بیمار را انجام دهند و حساسیت و مراقبت برای بیماران critical بسیار مهم و بااهمیت است.
همچنین در این جلسه اساتید گروه‌های مختلف به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در رابطه با  بیمار و موضوعات مطروحه پرداختند.

شهره  بیات
تهیه کننده:

شهره بیات

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *