محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

دومین جلسه شورای پژوهشی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال ۱۴۰۱

در جلسه شورای پژوهشی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در خصوص فرآیند ثبت پروپوزال پایان‌نامه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی در سیستم پژوهشیار ، نحوه گرفتن کد اخلاق و شیوه‌نامه انتخاب برگزیدگان جشنواره پژوهشی در سال 1401بحث و تبادل‌نظر شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، دومین جلسه شورای پژوهشی بخش‌ها و مراکز تحقیقاتی در سال جاری سه‌شنبه 22 شهریور ۱۴۰۱ با حضور دکتر محمدرضا صالحی معاون امور دانشگاهی، دکتر سید علی مؤمنی مدیر امور پژوهشی و فناوری و جمعی از  اعضای هیئت‌علمی و رابطین پژوهشی بخشها و مراکز تحقیقاتی مجتمع در سالن شورای ریاست برگزار شد.
 در ابتدا دکتر مؤمنی گزارش مبسوطی در خصوص فرآیند ثبت و بررسی پروپوزال پایان‌نامه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی در سیستم پژوهشیار و مراحل اخذ کد اخلاق  را  ارائه داد.
وی بر ثبت مطالعات کار آزمایی در سایت  مرکز بین‌المللی ثبت کار آزمایی های بالینی ایران(IRCT ) پس از دریافت کد اخلاق تأکید کرد.
مدیر امور پژوهشی و فناوری مجتمع  تصریح کرد: اگر کسی بخواهد مطالعه‌ای داشته باشد در رابطه با validity reliability questioner  حتماً باید قانون کپی‌رایت را رعایت کند و همچنین  از نویسنده و طراح  تحقیق اجازه گرفته و به‌عنوان مستند ارائه شود.
دکتر صالحی ضمن ارائه نکات  مهم در نحوه دریافت کد اخلاق گفت: چند نکته در رابطه با کدهای اخلاق حائز اهمیت است یکی بحث زمان است اینکه در چه بازه زمانی اجازه استفاده داده‌شده و دیگری  آیتم‌هایی  که مرتبط با برداشت از آن منبع است باید مشخص باشد  که اگر طرح  در آن بازه زمانی و با آیتم‌های مشخص نزدیک باشد مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر خارج از آن آیتم‌ها باشد باید  کد اخلاق جدید اخذ شود.
وی افزود: با توجه به زحمات اساتید مجتمع در طول این سال‌ها،  این مرکز آموزشی درمانی کمیته اخلاق مستقلی دارد  و درواقع یک فرصت بزرگ برای مجتمع است اما  همه طرح‌ها  و پروپوزال‌ها که در بستر این مجتمع مطرح میشوند به کمیته اخلاق ما  ارجاع نمی‌شود و در دانشگاه یا دانشکده بررسی می‌شوند.
معاون امور دانشگاهی مجتمع اخذ کد اخلاق را یک  امر ضروری خواند و گفت:  درواقع اخذ کد اخلاق برای طرح های تحقیقاتی و انتشار درمجلات بسیار  مهم است  حتی ما برای case report  ها درمجتمع کد اخلاق در نظر می‌گیریم تا بتوانیم آن‌ها را  در مجلات بین المللی معتبر انتشار دهیم .
دکتر صالحی تأکید کرد: اگر کلینیکال ترایال انجام می‌شود بهتر است  در سایت  مرکز بین‌المللی ثبت کار آزمایی های بالینی ایران(IRCT) ثبت صورت پذیرد.
معاون امور دانشگاهی  گفت: مجتمع باید از تمام پتانسیل  در اعتلای طرح‌های تحقیقاتی بهره ببرند.
دکتر صالحی در پایان سخنان خود ضمن تأکید  ذکر IKHC در  افیلیشن اعضا محترم هیات علمی مجتمع گفت:  در راستای ارتقای افیلیشن مجتمع در سطح وزارت خانه بهتر است  اساتید و روسای بخش‌ها  طراحی افیلیشن را  یکبار دیگر به همکاران جوان‌تر توضیح  و ضرورت ذکر IKHC در  افیلیشن مجتمع  را به آنها متذکر شوند.
در بخش دیگری از جلسه دکتر درخشان دبیر جشنواره پژوهشی مجتمع  در خصوص شیوه‌نامه  جشنواره پژوهشی سال 1400، شاخص‌های ارزیابی و نحوه محاسبه امتیازات توضیحاتی ارائه داد.
وی افزود: در سامانه علم‌سنجی مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) با این حجم از تولیدات علمی  با  H index 63 در رتبه چهارم قرارگرفته است  که تعداد 704 مقاله در انیستیو کانسر و 550 مقاله در بیمارستان ولیعصر(عج)  منتشرشده است که اگر مجموع مقالات کانسر و ولیعصر برای آن‌ها  افیلیشن IKHC  ذکرشده بود تعداد مقالات امام از 3846 به  5100 مقاله  افزایش پیدا می‌کرد  و ما در حال حاضر 25 درصد از مقالات مجتمع را از دست داده ایم که یکی از دلایل افت H index  مجتمع است که انشا الله با کمک اساتید و رابطین پژوهشی مجتمع بتوانیم با  ذکر IKHC   در افیلیشن مقالات کمک شایانی به افزایش H index مجتمع کنیم
همچنین در این جلسه اساتید و رابطین پژوهشی نظرات و سؤالات خود را  در خصوص کد اخلاق  و نحوی انتخاب برگزیدگان پژوهشی ارائه کردند.

شهره  بیات
تهیه کننده:

شهره بیات

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *