محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

دومین جلسه کمیته ترویج زایمان طبیعی و ایمن مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1400 برگزار شد

در جلسه کمیته بیمارستانی ترویج زایمان طبیعی ایمن مجتمع در خصوص علل موثردر خطر افزایش سزارین نخست زاها، رهنمودهای کمک‌کننده به اشاعه فرهنگ زایمان طبیعی و همچنین ضرورت توسعه فضای فیزیکی مناسب برای زایمان طبیعی تبادل‌نظر شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) دومین جلسه کمیته بیمارستانی ترویج زایمان طبیعی و ایمن دوشنبه 12 مهر 1400 با حضور دکتر حسین دلیلی رئیس بخش نوزادان و NICU، دکتر فهیمه قطبی زاده عضو هیئت‌علمی گروه زنان و زایمان، پرستو آریاملو مدیر پرستاری و سایر اعضای کمیته در سالن شورای ریاست این مرکز برگزار شد.

دکتر قطبی زاده با اشاره به اهمیت شاخص آماری سزارین نخست زاها در جهان توضیح داد: این موضوع همچنین از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه بسیار موردتوجه است. در کشورهای پیشرفته دنیا برای کاهش نرخ سزارین نخست زاها بهترین فضاها ازنظر زیبایی و مراقبت‌های بالینی به این مادران اختصاص می‌یابد. یکی از چالش‌های مهم ما در مراقبت از مادران نخست زا و آمادگی آنان برای زایمان طبیعی ایمن، محدودیت فضای فیزیکی مناسبی برای اقامت دو یا سه‌روزه مادران نخست زا با حداقل یک همراه است تا با مراقبت ماماها و پزشکان معالج مرکز برای NVD مهیا شوند. امیدوارم باتدبیر و حمایت مسئولان در تأمین نیروی انسانی لازم و ایجاد فضای فیزیکی شایسته بتوانیم همچون کشورهای اسکاندیناوی خدمات درمانی مطلوبی به مادران باردار برای کمک به افزایش زایمان طبیعی بی‌خطر ارائه دهیم.

وی در ادامه افزود: تعیین تکلیف زایمان طبیعی بی‌درد و ارائه خدمات هتلینگ مناسب برای بیمار و همراهش در کمک به کاهش سزارین نخست زاها مؤثر است. از طرفی به دلیل این‌که مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) یک بیمارستان سطح 3 است و مرکز ارائه خدمات فوق تخصصی به مادران پرخطر ارجاعی از سایر مراکز درمانی کشور است، متأسفانه ذهنیتی در جامعه شکل‌گرفته که بیماران خوشحال را کمتر به این مرکز سوق می‌دهد. البته با راه‌اندازی مهدی کلینیک شاید زمان آن رسیده که با معرفی بیشتر خدماتمان به سمت تغییر این دیدگاه حرکت کنیم.

دکتر دلیلی نیز با اشاره به مطالعه بالینی اخیر خود بر روی نوزادانی که به روش سزارین با بیهوشی عمومی (جنرال آنستزی) متولد می‌شوند گفت: تعدادی از این نوزادان نیاز به احیا به روش آمبو پیدا می‌کنند و به تعبیری دپرس به دنیا می‌آیند که نیاز به بررسی بیشتر موضوع با گروه‌های بیهوشی و زنان برای رفع علل احتمالی است.

وی همچنین بر اهمیت تغذیه نوزادان با شیر مادر تأکید کرد و افزود: علم مدام در تغییر است. بر اساس CDC مادران مبتلا به کووید چهارده روز پس از گذشتن علائم کرونا می‌توانند به نوزادان خود شیر بدهند. از طرفی گروه‌های عفونی هم بر اساس رفرنس‌های جهانی کووید 19 رویکرد سخت‌گیرانه‌تری نسبت به این موضوع برای کمک و کنترل بیماری دارند که قابل‌توجه است. بااین‌حال نیاز است هرچه سریع‌تر با همفکری گروهی فضای مناسبی برای تغذیه نوزادان با شیر مادر به پست پارتوم مادران مبتلا به کرونا اختصاص یابد.

رئیس بخش نوزادان مجتمع با توجه به‌ضرورت توسعه فضای فیزیکی زنان و نوزادان گفت: بدیهی است با افزایش زایمان، تعداد پره ترم و نوزاد هم افزایش می‌یابد و باید برای گسترش این بخش‌ها متناسب باهم تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی شود.

مدیر پرستاری نیز در خصوص پیش‌بینی اختصاص فضای فیزیکی مناسب برای بخش‌های زنان و نوزادان در طرح جامع مجتمع توضیحاتی داد و افزود: برای رفع نیاز احساسی مادر و نوزاد در کووید 19 نیاز است باهم اندیشی معاونت درمان مجتمع و گروه‌های تخصصی نوزادان و عفونی به یک وحدت رویه برسیم.

عصمت نیک‌خواه مسئول بلوک زایمان و پست پارتوم بیمارستان ولیعصر (عج) با ارائه گزارش آماری زایمان طبیعی و سزارین نیمه اول سال 1399 در مادران نخست زا و مادران سزارین‌های تکراری به مهم‌ترین عوامل خطر افزایش سزارین در نخست زاها اعم از افت فشارخون، پره اکلامپسی و عدم پیشرفت (پره مچوریتی) اشاره کرد و گفت: طراحی فضای فیزیکی زیبا و درخور بیماران توأم با حفظ حریم بیمار در جذب مادران باردار و ترویج فرهنگ زایمان طبیعی بسیار کمک‌کننده است.

شهره  بیات
تهیه کننده:

شهره بیات

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *