محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

جلسه کمیته بررسی علل مخاطرات مادران باردار مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)

دکتر امیرحسین اورندی: توجه به‌دقت و صحت مستندسازی پرونده‌های پزشکی، حافظ منافع بیمار، بیمارستان و درمانگران است

در جلسه کمیته مورتالیتی مادر باردار مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) بر لزوم توجه بیمارستان‌های سطح 1 و 2 به علائم خطر مادران باردار نیازمند مراقبت‌های خاص برای کمک به زمان طلایی درمان تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) جلسه کمیته بیمارستانی تحلیل ریشه‌ای (RCA) مورتالیتی مادر باردار مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) یک‌شنبه 15 آبان1401 با حضور دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، دکتر فهیمه قطبی زاده رئیس کمیته، دکتر زهرا پناهی رئیس بیمارستان ولی‌عصر(عج)، دکتر کسری کروندیان دبیر علمی کمیته مرگ‌ومیر و عوارض، دکتر مریم دلدار رئیس بخش زنان، دکتر زینت قنبری مدیر گروه زنان دانشگاه، دکتر اشرف آل یاسین و دکتر صدیقه حنطوش زاده اعضای هیئت‌علمی زنان دانشگاه، مژگان اکبری مسئول گروه مادر و نوزاد معاونت درمان، اساتید گروه‌های زنان، جراحی، گوارش و کبد، عفونی، بیهوشی و سایر اعضا باهدف بررسی پرونده مادر باردار نیازمند به مراقبت‌های خاص که از یکی از بیمارستان‌های تهران به این مرکز ارجاع شده بود، در سالن شورای ریاست تشکیل شد.

دکتر اورندی توجه به‌دقت و صحت اطلاعات ثبتی پرونده‌ها را بسیار مهم خواند و گفت: رعایت الزامات مستندسازی پرونده‌های پزشکی و توجه به ثبت صحیح پروسیجرهای درمانی انجام‌شده در مواقع ارائه به محاکم قضایی، حافظ منافع بیمار، بیمارستان و درمانگران است. فراگیران باید بدانند که تزریق آتروپین و اپی نفرین به بیمار به معنای CPR نیست و اشتباهات ثبتی ازاین‌دست هم‌روند درمانی بیمار را دچار اشکال و هم سیستم را با این حجم بالای کار، آن‌هم در مقابل خطای انجام‌نشده پاسخگو می‌کند.

معاون درمان مجتمع با تبیین فعالیت‌های مجتمع در بحث پدافند غیرعامل افزود: از ابتدای سال جاری برحسب ضرورت، هزینه‌های زیادی در این حوزه انجام‌گرفته که بخش مهمی از آن مربوط به UPS هاست تا در مواقع خطر قطعی برق هیچ‌یک از خدمات درمانی مجتمع متوقف نشود. همچنین کارشناسان فنی مربوطه باید باتری ونتیلاتورها را مدام کنترل و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنند.

دکتر قطبی زاده با تشریح، شرایط بالینی بیمار از بدو ورود به مجتمع و پس‌ازآن گفت: این بیمار با تشخیص کبد چرب پذیرش شد و باوجود تمامی اقدامات حمایتی تیم درمانگر ظرف یازده روزی که در مجتمع بیمارستانی امام خمینی بستری بود به دلیل سپسیس متاسفانه شرایط مناسب برای پیوند کبد را نیافت و درنهایت تاسف بیمار فوت شد.

وی همچنین بر لزوم مستندسازی درست برگه اعزام بیماران ارجاعی از بیمارستان‌های مبدا و ضرورت مشاوره رزیدنت‌های سال بالا با توجه به اهمیت مرگ‌ومیر مادران باردار تاکید کرد.

دکتر آل یاسین موضوع ترک با رضایت شخصی و عدم توجه بیمارستان مبدا به علائم بالینی بیمار را در از دست رفتن زمان طلایی درمان دخیل دانست و تاکید کرد: مراکز بهداشتی باید در خصوص شرایط بحرانی مادران باردار هشدارهای لازم را به بیمارستان‌ها اطلاع دهند تا در مواجهه با نشانه‌های خطر در سریع‌ترین زمان ممکن این مادران را به بیمارستان‌های سطح سه اعزام کنند. طبق شواهد پرونده، تیم درمانی مجتمع بیمارستانی امام خمینی همه کارهایی که می‌شد برای این مادر باردار را انجام داده ولی متاسفانه بیمار دیر به این مرکز اعزام‌شده است.

دکتر حنطوش زاده هیئت علمی گروه زنان دانشگاه و پزشک معالج بیمار نامبرده در این خصوص گفت: برای ما متخصصین زنان و زایمان، کبد چرب حاملگی مساوی با ختم بارداری است. متاسفانه این موضوع در بیمارستان مبدا در نظر گرفته نشد و زمان مناسب برای درمان بیمار از دست رفت. با توجه به علائم تهوع و استفراغ مادر 34 هفته و نتایج سونوگرافی، بلافاصله با احتمال نارسایی کبدی تاکید بر اعزام بیمار از بیمارستان مبدا به مجتمع و ختم بارداری داشتم که کارها به‌سرعت انجام شد؛ ولی متاسفانه حال بیمار رو به وخامت رفت و دیگر برای پیوند مناسب نبود. همکاری تیمی اساتید گروه‌های مجتمع در کمک به درمان بیماران بسیار خوب است و حضور در این مجموعه بزرگ مایه افتخار است.

دکتر نصیر طوسی با اشاره به تلاش متعهدانه تیم درمانگر افزود: تیم پیوند کبد از همان ابتدا که بیمار را کاندید پیوند کبد اعلام کردند درخواست تامین ارگان را ثبت کرد ولی متاسفانه در این بیمار ضمن نارسایی کبدی، سپسیس و DIC ناشی از آن مطرح بود و با توجه به فاکتورهای انعقادی، سندرم دیسترس تنفسی حاد (ARDS) و درنهایت خونریزی مغزی، حاشیه‌های زیادی وجود داشت که امکان نتیجه موفق پیوند در بیمار نبود.

 

 

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *