محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

سومین جلسه کمیته بررسی علل مخاطرات پره ناتال مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1400

دکتر امیرحسین اورندی: حضور مسئولانه اساتید برجسته مجتمع در جلسات تحلیلی بررسی عوامل مرگ‌ومیر بیمارستانی موجب غنای علمی این کمیته ها و فرصتی طلایی در آموزش فراگیران است

با حضور معاون درمان و اعضای کمیته بیمارستانی مورتالیتی و موربیدیتی پره ناتال مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سومین جلسه سال جاری این کمیته بر همکاری گروه‌های زنان و زایمان، نوزادان و بیهوشی در فرآیند تولد نوزادان پرخطر تأکید شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) سومین جلسه کمیته بیمارستانی تحلیل ریشه‌ای (RCA) موربیدیتی پره ناتال مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) با حضور دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، دکتر حسین دلیلی رئیس بخش NICU و نوزادان، دکتر صدیقه برنا متخصص زنان و زایمان و رئیس کمیته، دکتر فریناز موسوی متخصص پزشکی قانونی، دکتر خدانظر خروشا مسئول رسیدگی به شکایات، فاطمه حمیدی فر مسئول ایمنی بیمار، اساتید و فراگیران گروه‌های تخصصی زنان و نوزادان تیم‌های درمانگر مادر و نوزاد و سایر اعضای کمیته در سالن شورای ساختمان ولی‌عصر (عج) به‌طور ویژه به‌منظور بررسی علمی ابعاد مختلف روند تولد نوزاد پره ماچور 33 هفته از مادر باردارپرخطر با سابقه فشار خون بالا و دیابت، درمان و ترخیص بیمار در 21 روزگی با اصرار والدین، تشکیل شد.

دکتر اورندی بابیان این نکته که مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) مرکز کشوری مادران پرخطر است افزود: این مرکز درعین‌حال یک بیمارستان آموزشی است و طبیعتاً بروز خطاهای پزشکی نسبت به مراکز صرفاً درمانی در آن تا حدودی قابل پیش‌بینی و در بسیاری از موارد هم نیاز به مداخلات زیرساختی است ولی باید نسبت به حداقل رساندن آن، همه باهم بکوشیم. برگزاری این جلسات هم برای اساتید و هم فراگیران آموزنده و اثرگذار است. قطعاً هر چه حضور اساتید در این جلسات پررنگ‌تر باشد بر غنای علمی آن می‌افزاید.

معاون درمان مجتمع با اشاره به نکات آموزشی پرونده موردبررسی در این جلسه گفت: در مواجهه با مادران باردار تیم‌های درمانی باید نسبت به نشانه‌های خطر حساس بوده و بر اساس پروتکل‌های مادران پرخطر عمل کنند.

دکتر دلیلی با اشاره به اسیدوز متابولیکی و تنفسی نوزاد حین تولد و در مسیر درمان توضیح داد: با توجه به شرایط بالینی، در این نوزاد با عارضه multiorgan failure مواجه بودیم. عضلات نوزاد کاملاً شل بود و به‌یقین نمی‌توان گفت بیمار چه زمان ولی به نظر می‌رسید پیش از زایمان دچار آسفیکسی (Asphyxia) شده است. با توجه به اینکه نوزاد در 33 هفتگی بارداری به‌صورت بریچ و در جریان یک زایمان سخت همراه با درد زایمان (labor pain)، درنهایت به‌صورت سزارین متولد و دچار شکستگی فمور شده بود، اگرچه شکستگی از عوارض زایمان بریچ است اما اطلاع به‌موقع گروه نوزادان از این عارضه در بدو تولد نوزاد برای بررسی دقیق‌تر و مراقبت‌های درمانی بهتر بسیار مهم و حیاتی است.

این عضو هیئت‌علمی گروه نوزادان مجتمع در تعریف واژه بین‌المللی پره ناتال توضیح داد: بر اساس رفرنس‌های جهانی و ملی به دوره بین 20 هفتگی بارداری تا 7 روز پس از زایمان پره ناتال می‌گویند.

دکتر برنا بر اهمیت توجه تیم‌های درمانی و به‌خصوص فراگیران گروه‌های تخصصی زنان و زایمان به علائم و مخاطرات مادران باردار تأکید کرد و گفت: در تولد نوزادان نارس (premature) آن‌هم در زایمان بریچ احتمال شکستگی عضو (fracture) وجود دارد. تعامل گروه‌های زنان و نوزادان به‌ویژه در ارائه گزارش دقیق و کامل حال نوازادن قبل و حین فرآیند زایمان در کاهش خطرات و آسیب‌های احتمالی و عوارض حین تولد این نوزادان کمک‌کننده است. بعلاوه انتظار می‌رود تمامی مشاوره‌ها با رعایت اخلاق، بدون هرگونه سوگیری و تنها برای کمک به حفظ جان بیمار انجام شود.

وی در ادامه افزود: ریلکس و شل بودن رحم مادر باردار هنگام زایمان این نوزادان مهم و نیازمند به همکاری گروه بیهوشی است. اگر محیط عمل شل باشد و مقاومتی در مقابل کشش نوزاد ایجاد نکند، احتمال شکستگی عضو نوزاد بسیار کاهش می‌یابد و گروه زنان می‌توانند در زمان مناسب نوزاد را به‌آرامی و با حداقل آسیب خارج کنند.

خبرنگار: نجمه باهو 

 

 

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *