محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

سومین جلسه کمیته احیای نوزادان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1401

دکتر امیرحسین اورندی: ظرفیت‌های مجتمع به‌عنوان قطب کشوری مادر و نوزاد باید برای حفظ سلامت بیمارانی که در سایر مراکز درمانی، دانش و تجهیزات کافی برایشان نیست ذخیره و تقویت شود

با حضور معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در جلسه کمیته CPR نوزادان، راهبردهای پیشگیرانه ارجاع نامناسب مادران باردار از سایر مراکز جامع زنان به این مرکز، امکان اعزام مادران باردار الکتیو به سایر مراکز و تسریع فرآیند انتقال نوزادان از اتاق عمل جراحی قلب به NICU بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) سومین جلسه کمیته احیای (CPR) نوزادان این مرکز سه‌شنبه 15 شهریور 1401 با حضور دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، دکتر حسین دلیلی رئیس بخش نوزادان و NICU، دکتر سید حسن اینانلو مدیر نظارت بر درمان، دکتر مریم دلدار رئیس بخش زنان، دکتر امیر نداف هیئت‌علمی گروه نوزادان و سایر اعضا در سالن شورای ولی‌عصر (عج) باهدف بررسی مراحل پیشرفت مصوبات جلسات قبل و همفکری در رفع چالش‌های این حوزه برگزار شد.

دکتر اورندی بررسی حل مشکل ارجاع نامناسب مادران باردار از مراکز جامع زنان را قابل‌طرح در گروه زنان دانشگاه عنوان کرد و گفت: این یک چالش جدی است و باید در سطح ستاد دانشگاه و دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران بررسی و تعیین تکلیف شود. بدیهی است امکانات و ظرفیت تخت‌های مجتمع به‌عنوان قطب کشوری مادران پرخطر باید برای پاسخگویی به مواردی که تخصص، دانش و تجهیزات کافی برای حفظ سلامت مادر و نوزاد در مرکزی مهیا نیست ذخیره و تقویت شود.

معاون درمان مجتمع تصمیم‌گیری در خصوص اعزام مادران بارداری که شرایط اورژانسی ندارند را در عین ضرورت‌های مربوط به مراقبت‌های ویژه از نوزادان پره‌ترم و محدودیت‌های واحد NICU مجتمع به علت اهمیت جهانی مرگ مادر نیازمند بررسی دقیق‌تر دانست.

رئیس بخش نوزادان مجتمع با تاکید بر اهمیت تسهیل و تسریع فرآیند نقل‌وانتقال نوزادان از اتاق عمل جراحی قلب به NICU گفت: انتقال بین بخشی نوزادان، نیاز به یک متولی دارد و طبق رایزنی‌های صورت گرفته در جلسات قبل استفاده از تیم دیسپچ گزینه خوبی است. با توجه به حیاتی بودن موضوع، ما از هر رهیافتی که بتواند انتقال ایمن نوزادان پره‌ترم را تسریع کند استقبال می‌کنیم.

دکتر دلیلی همچنین در خصوص فاکتورهای مهم ارجاع بین بیمارستانی نوزادان تصریح کرد: باید این تفکر که بهترین انکوباتور نوزاد پره‌ترم، رحم مادر است در تصمیم سازی‌های مربوط به نقل‌وانتقال مادر و نوزاد نهادینه شود.

دکتر دلدار، حضور افراد تصمیم‌ساز ستادی را برای تسهیل فرآیندهای مربوط به مادران باردار و نوزادان در جلسات کمیته‌های مربوطه بسیار موثر دانست و گفت: به دلیل مرجعیت مجتمع در حوزه مادران پرخطر، گروه زنان این مرکز در هر شرایطی پاسخگوی مراجعین و بیماران ارجاعی است و این فشار به دلیل حجم بالای تولد متوجه گروه نوزادان هم هست. به‌ویژه این‌که بعد از بحران کووید 19 و بنا به سیاست‌های حمایتی افزایش جمعیت در کشور تعداد مراجعین به‌شدت افزایش‌یافته و این در حالی است که باوجود بیمارستان‌های مجهز و جامع زنان در حوزه جغرافیایی دانشگاه‌های دیگر تهران به دلیل عدم هماهنگی‌های بین دانشگاهی باید بار سایر مراکز را نیز بر دوش بکشیم. من هرروز شاهد این هستم که همکاران دو گروه تحت‌فشارند ولی متأسفانه نمی‌توانیم برایشان کاری کنیم.

دکتر نداف ایجاد یک مرکز Back Transport برای اعزام مادران بارداری که در شرایط الکتیو هستند را در کمک به کاهش بار بالای بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان این مرکز ضروری خواند و گفت: بسیاری از مادران بارداری که بنا به تشخیص نادرست به مجتمع ارجاع داده می‌شوند پس از بررسی‌های دقیق از سوی متخصصین زنان و زایمان قابل ارجاع به سایر مراکز تخصصی زنان هستند و این موضوع با توجه به حجم بالای زایمان و تولد نوزاد پره‌ترم در مجتمع می‌تواند تا حدودی از بار ترافیکی NICU بکاهد.

در پایان این جلسه همچنین به موضوعاتی چون عدم پرداخت K پرستاری به دلیل مشکلات ثبت در HIS و قول مساعدت معاونت پشتیبانی در تامین نیروی پرستار واحد NICU با توجه به حجم بالای کاری این بخش پرداخته شد.

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *