محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

ششمین جلسه کمیته مدیریت درمان سکته حاد مغزی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1401

دکتر امیرحسین اورندی: مدیریت گردش تخت‌های بستری در بیمارستانی با این حجم مراجعه و خدمات، به همت جمعی تمامی گروه‌های پزشکی مستقر نیاز دارد

در جلسه کمیته مدیریت درمان استروک مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) ضمن ارائه گزارش آماری بیماران سکته حاد مغزی در مهرماه 1401، ابعاد قانونی عدم نیاز به اخذ رضایت آگاهانه در بیماران استروک بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) ششمین جلسه کمیته مدیریت درمان سکته حاد مغزی دوشنبه 16 آبان 1401 با حضور دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، دکتر محمدحسین حریرچیان رئیس بخش استروک، دکتر محمد افضلی مقدم رئیس بخش اورژانس، دکتر مژده قبایی مسئول واحد مدیکال بخش جامع استروک، دکتر پیام صراف هیئت‌علمی گروه نورولوژی، دکتر فریناز موسوی متخصص و سرپرست درمانگاه پزشکی قانونی، پرستو آریاملو مدیر پرستاری، مهناز واردی دبیر اجرایی کمیته، خانم رمکی کارشناس مسئول ایمنی بیمار و سایر اعضا در سالن شورای ریاست برگزار شد.

دکتر اورندی در بحث رضایت آگاهانه در بیماران استروک به ماده 158 قانون مجازات اسلامی اشاره کرد و گفت: در برخی پروسیجرهای درمانی موضوع زمان در نجات جان بیمار بسیار مهم است و نمی‌توان لحظه‌ای درنگ کرد که بیماران سکته حاد مغزی هم از این دسته‌اند. ازاین‌رو طبق قانون یادشده و بخشنامه معاونت درمان دانشگاه نیاز به اخذ رضایت از این بیماران نیست؛ مگر اینکه خود بیمار در شرایط هشیار و در صورت داشتن صلاحیت تصمیم‌گیری عدم رضایت خود را کتبا به تیم درمانگر اعلام کند.

معاون درمان مجتمع در موارد CV LINE و شالدون گذاری صراحتا اعلام کرد: این فرآیندها باید در اتاق عمل و با رعایت اصول کامل کنترل عفونت تنها از طریق اساتید و فراگیران سال بالای گروه‌های اینترونشن رادیولوژی، بیهوشی و جراحی انجام شود و انجام آن در بخش عادی و از سوی رزیدنت سال 1 و 2 پذیرفتنی نیست.

دکتر اورندی در ادامه افزود: تمام سعی‌مان این است تا خروجی تخت‌های بخش استروک تسهیل شود ولی گاه موانعی است که قابل‌کنترل نیست. متاسفانه در تمام بخش‌های مجتمع میزان تقاضای تخت‌های بستری بیش از عرضه است که با توجه به مرجعیت این بیمارستان و حجم بالای مراجعات بخش اورژانس دور از انتظار هم نیست. این چالش ابعاد مختلفی دارد و مدیریت گردش تخت در چنین شرایطی نیازمند همت جمعی است.

دکتر حریرچیان با اشاره به بخشنامه معاونت درمان دانشگاه مبنی بر عدم نیاز به اخذ رضایت آگاهانه در تزریق ترومبولیتیک برای بیماران مبتلا به سکته حاد مغزی گفت: با توجه به اهمیت زمان طلایی در تزریق ترومبولیتیک به بیماران استروک طبیعتاً این بیماران ماهیت اورژانسی دارند و اگرچه طبق روال توضیحات شفاهی در خصوص اقدامات درمانی و فواید و عوارض آن به همراه بیمار داده می شود ولی درمان بیمار را نمی‌توان به‌هیچ‌وجه به تعویق انداخت.

وی در ادامه با توضیح در خصوص مزایای استفاده از نرم‌افزار تعیین‌کننده حجم استروک و ایسکمی در بیماران دچار سکته حاد مغزی توضیح داد: با معیارهای موجود در بیماران استروک و به کمک تحلیلی که این نرم‌افزار به ما می‌دهد امکان ترومبکتومی بیماران بین 6 تا 12 ساعت هم ممکن خواهد بود. البته هزینه خرید نرم‌افزار فعلی بسیار بالاست ولی با رایزنی‌های صورت گرفته مقرر شده تا با همکاری مرکز تحقیقات نورولوژی و رادیولوژی این نرم‌افزار را طراحی کنیم. اگرچه طراحی این نرم‌افزار نیز، هزینه‌بر خواهد بود ولی هم از بعد درمانی و هم مالی، بسیار ارزشمند و سودآور است.

دکتر فریناز موسوی با اشاره به ابعاد قانونی رضایت آگاهانه در موارد اورژانسی توضیح داد: وقتی موضوعی حیاتی است طبق نص صریح قانون مجازات اسلامی و بخشنامه معاونت درمان دانشگاه نیاز به اخذ رضایت آگاهانه نیست. در موارد غیر اورژانسی هم تنها هنگامی‌که دریغ خدمت از بیمار با توجه به زمان طلایی آن منجر به عارضه شناخته‌شده و پایدار در بیمار شود نیاز به گرفتن رضایت نیست. در مورد بیماران استروک که اغلب به دلیل کهولت سن، ولی و قیم ندارند و حتی احتمال تصمیم‌گیری مغرضانه از سوی همراهان بیمار هم گاها وجود دارد نمی‌توان تزریق ترومبولیتیک را که اقدامی اورژانسی است منوط به خواست خانواده بیمار کرد.

دکتر قبایی نیز کاهش آمار مراجعه بیماران استروک زیر 24 ساعت را نگران‌کننده خواند و گفت: این بیماران در طول زمان با شرایط وخیم‌تر و نیاز به درمان‌های طولانی‌تر به ما مراجعه می‌کنند و مدت اقامتشان هم بیشتر خواهد بود که همین موضوع بر روند گردش تخت‌های بستری اثر خواهد داشت.

گفتنی است در مهرماه سال جاری از مجموع 19 بیمار کد سمای زیر 24 ساعت که به این مرکز مراجعه کردند 17 بیمار زیر چهار و نیم ساعت آمده بودند که از این تعداد 14 مورد ایسکمیک، 2 مورد هموراژیک و 1 مورد میمیک بود. از بیماران ایسکمیک 7 بیمار کاندید rTPA بودند که در یک مورد ترومبولیتیک تزریق شد و همچنین یک بیمار بدون rTPA ترومبکتومی شد.

 

 

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *