محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

جلسه کمیته بررسی علل مخاطرات مادران باردار مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)

دکتر امیرحسین اورندی: مردم باید نارسایی‌هایی کبدی ناشی از مصرف بی‌رویه داروهای گیاهی را جدی بگیرند

در جلسه کمیته مورتالیتی مادر باردار مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) ضمن تاکید بر الزام حضور اساتید و فراگیران تیم‌های درمانگر، بر زوایای گوناگون امکان نجات بیمار موردمطالعه، تبادل نظر شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) جلسه کمیته بیمارستانی تحلیل ریشه‌ای (RCA) مورتالیتی مادر باردار مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) یک‌شنبه 23 مرداد 1401 با حضور دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، دکتر محمدرضا صالحی معاون امور دانشگاهی، دکتر فهیمه قطبی زاده رئیس کمیته، دکتر کسری کروندیان دبیر علمی کمیته مرگ‌ومیر و عوارض، دکتر مریم دلدار رئیس بخش زنان، دکتر زینت قنبری مدیر گروه زنان دانشگاه، دکتر علیرضا خواجه نصیری هیئت‌علمی گروه بیهوشی بیمارستان شریعتی، مژگان اکبری مسئول گروه زنان و مامایی دانشگاه، اساتید گروه‌های زنان، بیهوشی و سایر اعضا باهدف بررسی علمی ابعاد گوناگون پرونده بیمار موردمطالعه در سالن شورای ریاست تشکیل شد.

جلسه با تشریح پرونده مادر بارداری که به علت نارسایی کبدی حاد (Failure Acute Liver) در شرایط انتوبه از مرکز قزوین پس از هماهنگی وزارت متبوع و ستاد هدایت دانشگاه به این مرکز ارجاع و تحت مراقبت گروه گوارش قرارگرفته بود، آغاز شد.

دکتر اورندی با طرح این سوال «که آیا امکان نجات بیمار بود یا خیر» گفت: این‌که پیوند کبد در این بیمار با توجه به تمام موارد طرح‌شده اندیکاسیون داشته یا نه باید از سوی تیم پیوند کبد و گوارش به‌صورت تخصصی پاسخ داده شود. درعین‌حال با توجه به شواهد موجود همه اقدامات درمانی فوری و مناسب برای بیمار از همان بدو ورود به مجتمع انجام‌شده و از منظر علمی، خطای درمانی منجر به فوت در این پرونده از سوی فرد یا سیستم صورت نگرفته است.

معاون درمان مجتمع هپاتیت‌های به دنبال مصرف داروهای گیاهی را یک تهدید جدی عنوان کرد و افزود: کاهش وزن شدید می‌تواند منجر به سرکوب سیستم ایمنی شده و فرد را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های گوناگون قرار دهد.

وی همچنین حضور اساتید و فراگیران تیم‌های درمانگر را در جلسات مورتالیتی برای کمک به شناسایی دقیق علل مخاطرات بیماران، الزامی دانست.

دکتر قطبی زاده در تبیین شرح‌حال بالینی بیمار هنگام پذیرش و اقدامات درمانی صورت گرفته گفت: مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) یکی از دو قطب مهم پیوند کبد در ایران است و همواره تا حد امکان به بیمارانی که به این درمان حیاتی نیاز دارند خدمت می‌دهد. بیمار یادشده که مادر بارداری در هفته 17 بارداری بود، پیرو تشخیص تیم درمانی یکی از بیمارستان‌های قزوین از سوی گروه گوارش مجتمع پذیرش و از بدو ورود تحت مراقبت‌های ویژه این بخش قرار گرفت.

وی در ادامه توضیح داد: با توجه به کاهش وزن شدید بیمار از 90 کیلو به 74 کیلو در مدت‌زمان کم، احتمال مصرف داروهای لاغری به‌عنوان یکی از علل اصلی ابتلا به آسیب کبدی باید به‌دقت بررسی شود. بعلاوه نقل‌وانتقال مکرر بیماران یکی از چالش‌های جدی در فرآیند درمان است و تا جایی که می‌شود باید از موارد غیرضروری پرهیز کرد. از طرفی در جایگاه یک متخصص حوزه بیماری‌های زنان معتقدم ختم بارداری این بیمار در مرکز قزوین غیرضروری بود و تنش بیشتری در مسیر درمان مادر باردار ایجاد کرد.

دکتر سامرند فتاح قاضی با اشاره به معاینه بالینی خود از بیمار یادآور شد: ثبت شرح‌حال دقیق بیماران در هنگام پذیرش بسیار مهم و حیاتی است. این بیمار به دلیل زردی و خارش شدید کنترل نشده در شرایط خوبی نبود. با توجه به شرایط شکننده و کشت خون مثبت انتروکوک بیمار در هنگام ورود به مجتمع باوجود CRRT سنگین بالای 48 ساعته هم نتوانستیم وضعیت بیمار را پایدار کنیم.

دکتر کروندیان پیوند کبد بیمار موردبررسی را تصمیمی دشوار خواند و افزود: صرف‌نظر از بیماری کووید و بارداری، فرآیند جراحی پیوند کبد بسیار سخت و پیچیده است و حتی در بیماران با شرایط مناسب هم امکان بروز عوارضی خواهد بود. گروه پیوند و گوارش با توجه به اهمیت موضوع مادر باردار این تصمیم فوری را گرفتند و طبیعتاً با توجه به شرایط نامناسب بیمار برخی مخاطرات قابل‌انتظار است.

 

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *