محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

پنجمین جلسه کمیته ارتقای خدمات اورژانس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1401

دکتر امیرحسین اورندی: وظیفه ماست تلاش کنیم بیماران از دریافت خدمات اورژانسی موردنیاز محروم نشوند

با حضور معاون درمان مجتمع در جلسه کمیته ارتقای خدمات اورژانس، راهبردهای عملیاتی رفع چالش‌های مربوط به انتقال بیماران روان‌پزشکی از اورژانس به بخش روان‌تنی و نحوه کنترل درد در بیماران تریاژ بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) پنجمین جلسه کمیته ارتقای خدمات اورژانس این مرکز یک‌شنبه 13 شهریور 1401 با حضور دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، دکتر محمدرضا صالحی معاون امور دانشگاهی، دکتر محمد افضلی مقدم رئیس اورژانس و دبیر علمی کمیته، دکتر فریناز موسوی مسئول پزشکی قانونی، پرستو آریاملو مدیر پرستاری، حسین کرمی سوپروایزر آموزشی اورژانس و دبیر اجرایی کمیته و سایر اعضا در سالن شورای ریاست برگزار شد.

در این جلسه که با بررسی روند پیشرفت مصوبات جلسات قبل آغاز شد، دکتر محمدمهدی ابراهیمی نسب هیئت‌علمی گروه ارتوپدی در خصوص سیاست‌های عملکردی اعضای این گروه در پذیرش و مدیریت درمان بیماران ارتوپدی مراجعه‌کننده به اورژانس و بیماران دچار عارضه ‌پای دیابتی توضیحاتی داد.

معاون درمان مجتمع بر تسریع مشاوره‌های روان‌پزشکی به بیماران و تیم درمانگر و آموزش نگهبانان مجتمع از نحوه مهارت‌های فیزیکی تاکید کرد و گفت: مشکل ازدحام بیماران در اورژانس و محدودیت‌های نیروی انسانی و تخت‌های بستری از یک‌سو و شرایط بخش روان‌تنی مجتمع و مراجعه بیمارانی که دچار مشکلات روان‌پزشکی نیز هستند از سویی دیگر بار مضاعفی را متوجه همکاران اورژانس می‌کند که باید برای آن فکری کرد. وظیفه ماست تلاش کنیم بیماران از دریافت خدمات اورژانسی موردنیاز محروم نشوند.

دکتر افضلی مقدم بابیان این نکته که مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) معین بسیاری از بیمارستان‌های دانشگاه و استان تهران است گفت: این موضوع در مورد بیماران ارجاعی مراکز روان‌پزشکی، اورژانس را با چالش‌هایی مواجه می‌کند. با توجه به محدودیت‌های بخش روان‌تنی مجتمع و ازدحام مراجعین اورژانس مجتمع، ضروری است بیماران با زمینه بیماری‌های روان‌شناختی پس از دریافت خدمات مدیکال اورژانسی در ادامه مسیر درمانشان به بیمارستان مبدا بازگردانده شوند که متاسفانه در حال حاضر این بحث با مشکلات عدیده‌ای همراه است و باید چاره‌جویی شود.

رئیس اورژانس مجتمع در ادامه تشریح چالش‌های مربوط به بیماران روان‌پزشکی افزود: ویزیت هم‌زمان همکاران بخش روان‌تنی مجتمع، بدو بستری این بیماران در بخش اورژانس برای کاهش آسیب‌های احتمالی کمک‌کننده است.

معاون امور دانشگاهی مجتمع با پرداختن به مسئله تاخیر انجام مشاوره‌های سایر گروه‌ها در اورژانس و لزوم حضور فراگیران در ساعت‌های مقرر گفت: همه ما اعضای یک خانواده‌ایم و باید برای رفع خطاهای موجود، همفکری و تلاش کنیم.
دکتر صالحی همچنین بر اهمیت توسعه و تجهیز بخش روان‌تنی مجتمع تأکید کرد.

هیئت‌علمی گروه روان‌پزشکی مجتمع به برخی از مهم‌ترین محدودیت‌های بخش روان‌تنی اشاره کرد و توضیح داد: این بخش دارای دو اتاق و 10 تخت فعال بوده که فاقد امکانات بیمارستان‌های تخصصی و فوق تخصصی روان‌پزشکی است. به دلیل این‌که نگهبان اختصاصی و آشنا با روش‌های مهارت فیزیکی نداریم، نمی‌توانیم بیماران پرخاشگر را بستری کنیم. درعین‌حال نبود تجهیزات مانیتورینگ و اتاق ایزوله نیز از دیگر چالش‌های مهم این بخش است.

وی در ادامه یادآور شد: مرکز اورژانس بیماران روان‌پزشکی دانشگاه، بیمارستان روزبه است و قابلیت ارائه خدمات اورژانسی روان‌پزشکی در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) وجود ندارد.

مدیر پرستاری مجتمع تریاژ بیماران را بسیار مهم دانست و در همین خصوص گفت: اگرچه شرایط برای پذیرفتن همه بیماران را نداریم ولی توجه به نشانه‌های بیماری در هنگام پذیرش یا عدم پذیرش بیماران حیاتی است.

دکتر فریناز موسوی با رویکرد قانونی مسائل یادشده در حوزه بیماران روان‌پزشکی گفت: محدودیت‌های بخش روان‌تنی مجتمع باید به معاونت درمان دانشگاه اعلام شود. درعین‌حال بسیار مهم است همکاران بخش روان‌تنی مجتمع از همان ساعات اولیه بستری بیماران روان‌پزشکی در بخش اورژانس به‌ویژه در موارد خودکشی باهدف پیشگیری از مخاطرات احتمالی، هشدارها و نکات کلیدی محافظتی را به تیم درمانگر اعلام کنند.

وی در خصوص نحوه کنترل درد در بیماران تریاژ، توجه به نکاتی چون توجه به تداخلات دارویی، سوابق بیماری‌های زمینه‌ای، دقت در تعیین سطح درد، ثبت دقیق مستندات و آموزش و پایش مداوم تیم تریاژ را مهم خواند.

 

 

 

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *