محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

ششمین جلسه کمیته مرگ‌ومیر و عوارض مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار شد

دکتر اورندی سرپرست معاونت درمان مجتمع: درس آموخته‌های جلسات کمیته‌های مرگ‌ومیر بیمارستانی به‌ویژه برای فراگیران گروه‌های پزشکی بسیار آموزنده و حاوی تجربیات ارزنده‌ای است

در جلسه کمیته بیمارستانی مرگ و عوارض، آسیب‌شناسی و نسوج مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) عوامل احتمالی اثرگذار بر مرگ بیمار با رویکرد علم محور تحلیل و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) ششمین جلسه کمیته مرگ و عوارض، آسیب‌شناسی و نسوج مجتمع، یک‌شنبه 28 مهر 1400 با حضور دکتر امیرحسین اورندی سرپرست معاونت درمان، دکتر کسری کروندیان عضو هیئت‌علمی گروه بیهوشی و دبیر علمی کمیته، دکتر پیام صراف عضو هیئت‌علمی گروه نورولوژی، دکتر فرامرز کریمیان عضو هیئت‌علمی گروه جراحی، دکتر سید فرزاد غفوریان عضو هیئت‌علمی گروه پزشکی قانونی، پرستو آریاملو مدیر پرستاری، فاطمه حمیدی فر مسئول ایمنی بیمار، اعضای تیم درمانگر و سایر اعضا باهدف تحلیل علل ریشه‌ای (Root cause analysis- RCA) مرگ بیمار 67 ساله‌ای که پیش از مراجعه به این مرکز در یکی از مراکز درمانی شهرستان کرج تحت عمل جراحی قرارگرفته و به‌منظور اصلاح جراحی صفراوی به مجتمع مراجعه کرده بود، تشکیل شد.

دکتر اورندی ابتدا با نکوداشت سالروز آغاز ولایت حضرت ولی‌عصر (عج)، روز جهانی بیهوشی و انتصاب دکتر حسن هاشمی به‌عنوان رئیس جدید مرکز تصویربرداری را به همکاران مجتمع تبریک گفت.

وی با مروری بر درس آموخته‌های این جلسه افزود: این پرونده برای فراگیران حاوی تجربیات ارزنده و بسیار آموزنده‌ای است. این‌که هرگز تاریخچه بیمار را دست‌کم نگیریم. بعلاوه نتایج آزمایش‌ها در کنار مشاهدات بالینی در تصمیم‌گیری تیم های درمانگر نقش بسزایی دارد و باید به آن توجه شود چراکه گاهی منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیر می‌شود.

سرپرست معاونت درمان در ادامه بر انجام CV Line در اتاق عمل یا مرکز تصویربرداری تأکید کرد و گفت: فرآیندهایی مثل CV Line به دلیل تهاجمی بودن باید حتماً در فضای کنترل‌شده و ایمن انجام شود تا عوارض آن‌ها کاهش یابد.

دکتر کروندیان پرونده بیمار را از ابتدای مراجعه تا زمان بروز عارضه و اقدامات درمانی– مراقبتی انجام‌شده در زمان بستری بیمار در این مرکز بازخوانی و تشریح کرد و در بررسی علل احتمالی منجر به ایجاد عارضه گفت: پزشکی یک علم تجربی است و شواهد و تجربیات بالینی هر یک از ما برای دیگران قابل‌استفاده است. مطالبی که در این جلسات بیان می‌شود حاوی مطالب و نکات مهمی هم برای خودمان و هم برای جامعه علمی مجتمع است. فراگیران باید بدانند از منظر علمی در انجام پروسیجرهای تهاجمی مانند CV Line (کاتتر ورید مرکزی) برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی و کاهش خطر بروز ضایعه در بیمار باید از افراد خبره کمک بگیریم.

دکتر صراف با اشاره به یافته‌های الکتروفیزیولوژی در این پرونده افزود: در پزشکی هیچ‌چیزی محال نیست و باید نسبت به وقوع عارضه‌های احتمالی اقدامات درمانی بر روی بیماران حساس باشیم.

دکتر کریمیان بر اهمیت صحت و دقت نتایج آزمایش‌ها در تشخیص‌های پزشکی و تصمیم‌گیری‌های اورژانسی در فرآیند درمان بیماران تأکید کرد.

دکتر هوشنگ صابری عضو هیئت‌علمی گروه نورولوژی نیز در این جلسه با رویکرد جراحی (Surgical) در خصوص علل احتمالی منجر به عارضه در این بیمار توضیحاتی داد و تصریح کرد: گزارش‌های پرستاری برای ما پزشکان بسیار مهم است. همچنین محتاط بودن در اقدامات تهاجمی خوب و در کاهش خطرات احتمالی کمک‌کننده است.

شهره  بیات
تهیه کننده:

شهره بیات

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *