محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

جلسه کمیته احیای نوزادان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)

دکتر اورندی: تماس پوست با پوست مادر و نوزاد به‌عنوان یک دانش تائید شده جهانی باید به جد موردتوجه قرار گیرد

در جلسه کمیته بیمارستانی احیای نوزادان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) بر اهمیت تماس پوست با پوست مادر و نوزاد، ضدعفونی مناسب آمبوبگ ها و آموزش مستمر روش‌های احیای نوزادان تأکید شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) دوشنبه 17 آبان 1400 با حضور دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، دکتر حسین دلیلی رئیس بخش NICU و نوزادان، دکتر سید حسن اینانلو مدیر نظارت بر درمان، دکتر فهیمه قطبی زاده متخصص زنان و زایمان، دکتر نگار افتخار متخصص بیهوشی، نبی‌الله رضایی سرپرست امور عمومی بیمارستان ولیعصر، فاطمه حمیدی فر مسئول ایمنی بیمار و سایر اعضا در سالن شورای بیمارستان ولی‌عصر (عج) برگزار شد.

دکتر اورندی در خصوص نحوه استفاده از آمبوبگ ها گفت: با توجه به تحریم‌های موجود و اهمیت مصرف بهینه از تجهیزات پزشکی در بخش‌ها طبق آخرین پروتکل های کنترل عفونت درصورتی‌که تجهیزات قابل‌استفاده مجدد (reuse) بوده و دچار نقص فنی نشده باشند باید بر اساس استانداردهای اعلام‌شده به‌دقت ضدعفونی و دوباره به کار گرفته می‌شوند. همه ما می‌خواهیم کار بیمار به بهترین شکل انجام شود.

وی همچنین با استقبال از آموزش فراگیران با روش‌های پایه عملیات احیا و مراقبت‌های تنفسی نوزادان تأکید کرد: بسیاری از دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی به مناطق دورافتاده و محروم می‌روند و این روش‌ها می‌تواند در نجات بخشی جان مردم آن مناطق بسیار کمک‌کننده باشد.

معاون درمان مجتمع همچنین بر تماس پوست با پوست مادر و نوزاد در ساعت طلایی تولد تأکید و تصریح کرد: این اتفاق برای مادر و نوزاد بسیار مهم بوده و ضروری است، ما نیز با پیش‌شرط بدحال نبودن مادر چه در بیهوشی جنرال و چه در اسپاینال این دستورالعمل را در مجتمع اجرا کنیم.

دکتر دلیلی بر ضرورت بررسی و ریشه‌یابی دقیق ریسک فاکتورهای افزایش نیاز به عملیات احیا در نوزادانی که از طریق سزارین با بیهوشی کامل متولد می‌شوند نسبت به بیهوشی اسپاینال اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد با مدیریت زمان از آغاز اینداکشن (القا) بیهوشی تا لحظه خروج جفت در جریان فرآیند سزارین، به‌راحتی این مشکل قابل‌رفع باشد.

وی با تأکید بر اهمیت شستشوی آمبوبگ وتاثیر آن بر میزان (Rate) عفونت‌های بیمارستانی توضیح داد: برای شست و شوی آمبوبگ ها لازم است اجزای آن جدا و بر اساس پروتکل‌های کنترل عفونت ضدعفونی شود.

رئیس بخش NICU از برگزاری کارگاه آموزش مراقبت‌های تنفسی نوزادان در هنگام تولد به فراگیران رشته‌های مربوطه و گروه‌های پرستاری و مامایی خبر داد و گفت: در حوزه احیای نوزادان آموزش‌ها باید مستمر باشد. در کنار روش NIV که بسیار تخصصی و نیازمند به مهارت بالایی است؛ نیاز است فراگیران با تکنیک‌های مقدماتی و ساده‌تر در این حوزه آشنا و به آن مسلط شوند. در حال حاضر در کشورهای توسعه‌نیافته مثل هند و تانزانیا با کمک روشی بسیار ساده موسوم به HBB (Helping Baby Birth) بر اساس گریه کردن و گریه نکردن نوزاد توانسته‌اند تا 50 درصد مورتالیتی روز اول را کم کنند که حائز اهمیت است. در ادامه این آموزش‌ها روش استفاده از ماسک‌های NRB را هم آموزش خواهیم داد. البته باید گفت آموزش افراد در بخش ویژه نوزادان بسیار زمان‌بر و درعین‌حال مهم و حیاتی است و انتظار می‌رود افرادی که در این حوزه آموزش می‌بینند در همین بخش و یا حداقل در جریان عملیات احیای نوزادان به کار گرفته شوند.

دکتر دلیلی همچنین تسریع روند انتقال نوزاد از اتاق عمل به بخش را برافزایش اثربخشی عملیات احیا بسیار مهم خواند و در ادامه با اشاره به اهمیت ساعت طلایی زمان تولد نوزاد (یک ساعت اول تولد) در تمام جهان تماس پوست با پوست مادر و نوزاد در زمان تولد مورد تأکید است. اثرات شنیدن صدای قلب مادر، گرمای بدن مادر و قرار گرفتن نوزاد بر سینه مادر در ساعت اولیه تولد نوزاد هم بر شیردهی مادر و هم بر احوال نوزادان به لحاظ علمی ثابت‌شده است. حتی ابتلای مادر به کووید هم مانعی برای انجام آن نیست.

وی در پایان سخنانش خواستار ساماندهی و مدیریت مناسب داروها و تجهیزات تخصصی مربوط به ترالی احیای نوزادان شد.

خبرنگار: نجمه باهو 

 

 

جلسه کمیته احیای نوزادان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) برگزار شد

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *