محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

نهمین جلسه روسای بخش‌های مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1401

دکتر سید حسن اینانلو: ارتقای کیفیت خدمات درمانی هدف غایی اعتباربخشی است؛ که وظیفه و خواسته همه ما بوده و برای آن تلاش می‌کنیم

در جلسه بهمن‌ماه روسای بخش‌های مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) بازخورد بررسی‌های ارزیابان اعتباربخشی دانشگاه با محوریت سنجه‌های اعتباربخشی در بازدید از این مرکز و رهیافت‌های عملیاتی لازم برای بهبود نقاط قابل اصلاح بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، نهمین نشست ماهانه روسای بخش‌های این مرکز در سال جاری، چهارشنبه پنجم بهمن‌ماه 1401 با حضور دکتر سید حسن اینانلو رئیس مجتمع، معاونان پشتیبانی، درمان و امور دانشگاهی و روسای بخش‌های بالینی در سالن شورای ریاست برگزار شد.

رئیس مجتمع اعتباربخشی را موضوع اصلی نشست امروز روسای بخش‌ها خواند و گفت: بازخوردهایی که ارزیابان اعتباربخشی دانشگاه در بازدید اخیر خود به ما اعلام کردند بسیار مفید بود و کمک کرد تا نقاط قابل اصلاح در مجتمع را به‌سرعت شناسایی و تا حد امکان اصلاح کنیم. البته با توجه به محدودیت فضای فیزیکی و ظرفیت تخت‌های بستری اورژانس و حجم بالای مراجعه بیماران که منجر به شلوغی اورژانس می‌شود؛ ممکن بود از دید ارزیابان اعتباربخشی با مشکلاتی در این بخش مواجه شویم که به همت همه دوستان خوشبختانه بخش اورژانس مهدی کلینیک شکل‌گرفته و در حال تکمیل است و به مدیریت بهتر تخت‌های اورژانس مجتمع کمک خواهد کرد. امیدوارم با توجه و کوشش همه همکاران مجتمع در روزهای آتی بتوانیم این دوره اعتباربخشی را هم با موفقیت پشت سر بگذاریم و نمره خوبی که در شان این مجموعه درمانی آموزشی کشور هست، کسب کنیم.

دکتر اینانلو در ادامه بر لزوم همکاری بخش‌ها برای راه‌اندازی تیم دیسپچ مجتمع تاکید کرد و افزود: اهمیت انتقال ایمن بیماران بین ساختمان‌های مجتمع بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در سطح کشور بیمارستانهای زیادی نیستند که مثل ما دارای ساختمان‌های مختلف بوده و نیاز به انتقال بیمار با آمبولانس در خود بیمارستان داشته باشند. این مسئله که بیمار باید برای لحظاتی از فضای درمانی خارج شود تا برای دریافت خدمت موردنیاز به ساختمان دیگر منتقل شود، ایمنی بیماران را با مخاطراتی مواجه می‌کند و نیازمند یک سازوکار مناسب و تیم آموزش‌دیده است.

معاون درمان مجتمع با اشاره به آغاز دور جدید اعتباربخشی بیمارستان‌ها به مهم‌ترین سنجه‌های مورد ارزیابی در محورهای درمان، مدیریت و رهبری و حقوق گیرندگان خدمت و... پرداخت و گفت: توجه به رفع نواقص و تکمیل پرونده‌های پزشکی پیش از خروج بیمار از اتاق عمل مورد تاکید است و باید جدی گرفته شود. رویکرد بیمارستان در بحث شناسایی بیمار تعریف فرآیندها به‌گونه‌ای است که خطایی در آن انجام نشود. در حوزه مشاوره تغذیه بالینی که اخیراً مورد تاکید وزارت بهداشت و معاونت درمان دانشگاه نیز هست در تلاشیم برای بسط این مهم در مجتمع با همکاری گروه‌های تغذیه بالینی و پزشک معالج، در کنار درمان بیماران رژیم غذایی مناسب دیده شود. درخواست‌ مشاوره‌های تخصصی سایر رشته‌ها در ابعاد اعتباربخشی و مالی برای سیستم بسیار مهم است؛ درخواست و انجام مشاوره‌ها باید از سوی اساتید، فلوها و یا رزیدنت‌های ارشد انجام شود. در مشاوره‌های اورژانسی و فوری کل فرآیند از کسی که درخواست را ثبت می‌کند تا کسی که پاسخ می‌دهد و زمان انجام آن اهمیت دارد و انتظار داریم همکاران به آن دقت کنند. در موارد مربوط به تلفیق دارویی برای پیشگیری از بروز خطاهای احتمالی انتظار می‌رود همکاران در هنگام نیاز از دانش و تخصص همکاران فارماکولوژیست مجتمع استفاده کنند. به‌عنوان یکی از حقوق گیرندگان خدمت، کمترین توقعی که از ما پزشکان می‌رود به‌ویژه وقتی مردم از نقاط دور و نزدیک کشور به خاطر نام و تخصص ما به این مرکز می‌آیند، این است که بیماران، ما را به چهره بشناسند و برایشان وقت بگذاریم.

دکتر اورندی در ادامه افزود: خوشبختانه به همت همکاران کنترل عفونت در برپایی منظم جلسات کمیته کنترل عفونت و آنتی‌بیوتیک استوارد شیپ، همراه با ارزیابی ماهانه پترن های آنتی‌بیوتیک‌های وسیع الطیف به تفکیک بخش‌ها، ICU ها و اتاق عمل‌های مجتمع و نظارت مستمر بر تجویز منطقی آنتی‌بیوتیک، کارها به‌خوبی در حال انجام است. همچنین موضوع مادر پرخطر بسیار حیاتی است که با کد 55 مشخص می گردد؛ در صورت مشاهده این کد باید مشاوره‌ها و درمان‌های موردنیاز در بالاترین سطح علمی هر گروه (اتند، فلو و دستیار ارشد) پیگیری و انجام شود.

معاون درمان مجتمع راهبری بالینی در بخش‌های مراقبت ویژه را ازنظر رعایت استانداردهای اعتباربخشی ضروری دانست و گفت: ما درحال‌توسعه ICU ها هستیم و با تکمیل مهدی کلینیک به ظرفیت تخت‌های ویژه مجتمع افزوده خواهد شد؛ ولی باوجود تجهیزات پایه مراقبت‌های ویژه در بخش‌ها اگرچه کمبود نیروی انسانی داریم ولی در صورت حضور پررنگ پزشک بر بالین بیمار این امکان هست که در داخل بخش از برخی بیماران نیازمند به ICU که در انتظار تخت ویژه هستند، مراقبت کنیم.

دکتر اورندی ازدحام بیماران اورژانس را یکی از مهم‌ترین چالش‌های مجتمع خواند و گفت: کنترل ورودی اورژانس به دلیل ارجاع نامناسب بیماران و سایر عوامل موثر، ممکن نیست. همکاران طب اورژانس به‌دقت و مطابق با دستورالعمل کشوری سطح‌بندی، سعی‌شان این است که بیماران را زیر 6 ساعت تعیین تکلیف کنند. همکاری اساتید و دستیاران در تسریع مراحل فرآیند ترخیص بیمار از اورژانس و انتقال به سرویس مربوطه، می‌تواند به ساماندهی خروجی اورژانس کمک شایانی کند.

دکتر سید حسن امامی رضوی رئیس بخش جراحی عمومی ساختمان ولیعصر(عج) ضمن تایید و تاکید بر اهمیت اعتباربخشی گفت: رعایت استانداردهای اعتباربخشی یک کار همیشگی است. این موضوع کم‌اهمیت‌تر از کیفیت کار علمی ما نیست؛ بلکه تکمیل‌کننده آن است و اگر نباشد ارائه صحیح خدمات درمانی به بیماران به شکل علمی درست انجام نمی‌شود. من فکر می‌کنم برای نهادینه شدن سنجه‌های اعتباربخشی در بخش‌ها نیاز است کارگاه‌های آموزشی برای اساتید و فراگیران هرسال برگزار شود. من به این معتقدم که مدیریت نظارت بر درمان در مواردی که استاندارها رعایت نمی‌شود بازخوردها و مداخلات لازم را انجام دهد؛ اما مهم‌تر از آن پیشنهاد می‌کنم شبیه آنچه در آنتی‌بیوتیک استوارد شیپ انجام شد، می‌توان مکانیسم‌های بازدارنده در ارائه خدمات غیراستاندارد را در سیستم طراحی و اجرا کنیم که در چارچوب آن‌کسی نتواند کاری جز استاندارد اعتباربخشی انجام دهد.

دکتر ایرج حریرچی رئیس بخش جراحی 2 نیز ارزیابی‌های درون بیمارستانی را پیشنهاد داد و در توضیح آن گفت: اگر تمهیدی شود تا اساتید و فراگیران یک بخش سرزده و بر پایه چک‌لیست‌های اعتباربخشی بخش دیگری را بازدید و ارزیابی کنند موجب می‌شود به اشکالات فرآیندی خود نیز آشنا شوند. بخش از اشکالات در حوزه تجهیزات بخش‌ها تا حد قابل‌توجهی حل‌شده است ولی مشکلات فرآیندی هنوز جای کار دار. گاهی با برخی ابزارهای ساده می‌توان کارایی بخش‌ها را بالا برد.

دکتر محمدرضا خاتمی رئیس بخش پیوند کلیه در بحث اعتباربخشی گفت: وظیفه حرفه‌ای، قانونی و شرعی همه ماست که آنچه در توان داریم در بحث اعتباربخشی انجام دهیم و عدم رعایت آن در بخش‌ها باید بازخورد داده شود؛ ولی مشکلات و محدودیت‌های بیمارستان‌ها نیز باید به مسئولان وزارت بهداشت و نمایندگان مجلس اعلام شود. آن‌ها باید بدانند اگر منابع مالی بیمارستانی با وسعت مجتمع بیمارستانی امام خمینی محدود شود، چه اتفاقی در سطح بهداشت و درمان کشور خواهد افتاد.

دکتر خسرو صادق نیت رئیس بخش اختلالات خواب مجتمع گفت: اجرای شاخص‌های اعتباربخشی زمان‌بر است و اتفاقی است که در طول سال باید دنبال شود. توجه به بهبود معیارهای اعتباربخشی، منجر به بهبود عملکرد بیمارستان می‌شود.

دکتر عبدالرحمن رستمیان رئیس بخش روماتولوژی شناسایی نقاط ضعف و قوت بیمارستان در ارزیابی‌های اعتباربخشی را یکی از نکات مثبت اعتباربخشی دانست و نکاتی را در خصوص لزوم حل چالش‌های محدوده باقرخان و نسخه الکترونیک یادآور شد.

دکتر سید خلیل پسته‌ای رئیس بخش بیهوشی کمبود نیروی متخصص بیهوشی در مجتمع و حساسیت پزشکان در انجام مشاوره بیهوشی را از علل تاخیر در مشاوره‌های بیهوشی خواند و گفت: درمانگاه بیهوشی مجتمع در دو شیفت صبح و عصر خدمت می‌دهد. ما دو گروه بیمار داریم یک بیماران پره آپ درمانگاه و دوم بیمارانی که در بخش‌ها منتظر انجام پروسیجری هستند. کمبود نیروی متخصص و پراکندگی فضای فیزیکی هم هست. متاسفانه مشکلات زیادی در جذب نیروی متخصص بیهوشی داریم که در حال پیگیری هستیم. درخواست‌های مشاوره بیهوشی غیرضروری هم از دیگر مواردی است که زمان زیادی را از گروه ما می‌گیرد. ولی تلاش می‌کنیم ضمن در نظر گرفتن ریسک‌های عمل جراحی، نسبت به تسهیل این فرایند اقدام کنیم.

 

 

 

 

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *