محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

سومین جلسه روسای بخش‌های مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1402

دکتر سید حسن اینانلو: کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی (عج) یک افتخار ملی و حاصل دسترنج تمامی افرادی است که به‌نوعی سهمی در طراحی، ساخت و بهره‌برداری از آن داشته‌اند

در جلسه خردادماه روسای بخش‌های مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) با حضور مدیرعامل و کارشناسان شرکت مهندسان مشاور گروه 4، نحوه طراحی و چیدمان بخش‌های پشتیبانی و درمان بیمارستان حضرت مهدی (عج) تشریح شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، سومین نشست ماهانه روسای بخش‌های این مرکز در سال جاری، چهارشنبه هفتم تیرماه 1402 با حضور دکتر سید حسن اینانلو رئیس مجتمع، معاونان پشتیبانی، امور دانشگاهی، روسای بخش‌های بالینی، مدیرعامل و کارشناسان شرکت مهندسان گروه 4 (طراحان ساخت و اجرای پروژه بیمارستان حضرت مهدی (عج)) در سالن شورای ریاست برگزار شد.
رئیس مجتمع ثبت بیمارستان حضرت مهدی (عج) به‌عنوان یک افتخار ملی را حاصل دسترنج تمامی مسئولان، مهندسان، پزشکان و همه افرادی دانست که به نحوی در طراحی، ساخت و راه‌اندازی این پروژه بزرگ بیمارستانی سهمی داشته‌اند و ضمن قدردانی از تمامی این زحمات گفت: اگرچه این بیمارستان در آغاز طرح به‌صورت یک بیمارستان مستقل دیده‌شده بود ولی در ادامه مسیر و برنامه‌ریزی برای چینش بخش‌ها و بهره‌برداری از آن‌ها قرار شد به‌عنوان بخش عمده‌ای از مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) ارائه خدمت کند. ازاین‌رو برای نیل به کارایی بیشتر، نیاز به باز چینش برخی بخش‌های طراحی‌شده خواهیم داشت. تلاش بر این است که همکاران ما در همه سطوح خدمتی بتوانند با کمترین چالش در این بیمارستان به بیماران خدمات باکیفیت ارائه دهند.
مهندس جعفر محانی مدیرعامل شرکت مهندسان مشاور گروه 4 در خصوص ایمنی بیمارستان حضرت مهدی (عج) در مواجهه با بلایای طبیعی توضیح داد: بیمارستان حضرت مهدی (عج) اولین بیمارستانی بود که در ساخت آن از تجهیزات و تکنولوژی نوین جذب انرژی زلزله استفاده و در سال 1393 از سوی مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی این پروژه را در بحث زلزله به‌عنوان سازه برتر شناخته شد. در بحث ایمنی در برابر حوادث آتش‌سوزی، ضوابط حریق و چگونگی مقابله و اقدامات پس‌ازآن در طراحی پروژه پیش‌بینی‌شده بود و در جریان بهره‌برداری از آن ساختمان به سیستم اطفای حریق و کپسول‌های آتش‌نشانی مجهز شد. خوشبختانه این بیمارستان در چند روز اخیر موفق به دریافت مجوز بهره‌برداری ازنظر ایمنی آتش‌نشانی هم شده است. در حال حاضر بیمارستان حضرت مهدی (عج) هم در بحث زلزله و حریق ایمنی قابل قبولی دارد.
وی در ادامه با توجه به الگوی موردنظر در طراحی ساخت بیمارستان حضرت مهدی (عج) گفت: برخی از محدودیت‌های ما در طراحی و اختصاص فضای فیزیکی مبتنی بر نظر قوانین وزارت بهداشت در ساخت بیمارستان‌هاست.
دکتر طلایه قدسی زاد سرپرست بخش مهندسی پزشکی شرکت مهندسان مشاور گروه 4 در این جلسه ضمن معرفی فضاهای فیزیکی، دسترسی‌ها، ورودی‌ها و موقعیت بیمارستان حضرت مهدی (عج) نسبت به منطقه و مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، گفت: شرکت ما از سال 1391 مسئولیت طراحی و ساخت پروژه هزار تختخوابی بیمارستان حضرت مهدی (عج) را عهده‌دار شده است. علت حضور من و همکارانم در این جلسه، تبیین برنامه طراحی و اجرای این پروژه باهدف کمک به بهبود و تسهیل بهره‌برداری از این ساختمان است.
دکتر اورندی معاون درمان مجتمع با اشاره به اهمیت اصلاح فرآیندهای درمانی گفت: برخی از چالش‌ها مربوط به فضای فیزیکی نیست و متوجه فرآیندهای جاری بیمارستان است که باید بازنگری و اصلاح شود.
دکتر خسرو صادق نیت با قدردانی از تلاش‌های موثر تیم مدیریت مجتمع در چینش بخش‌ها و ساماندهی فضاهای پشتیبانی بیمارستان حضرت مهدی (عج) گفت: هدف از ساخت این بیمارستان، جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیراصولی اما ضروری مبتنی بر نیاز مردم در دریافت خدمات سلامت که در این چند سال در محوطه مجتمع به‌ناچار ایجاد شده است، بوده؛ ضمن این‌که قرار است این بیمارستان در رفع چالش‌های قدیمی بخش اورژانس، کمبود تخت‌های بستری و فضاهای آموزشی راهگشا باشد. با اقدامات خوبی که در حال انجام است بخشی از این اهداف محقق شده و این روند ادامه دارد. امیدوارم مسائل مهمی چون دسترسی به متروی چمران، استفاده از زمین ارتش برای توسعه پارکینگ و همچنین ساماندهی مناسب درمانگاه‌ها نیز در ادامه مسیر موردتوجه و پیگیری جدی قرار گیرد. در حال حاضر این بیمارستان در برابر بلایای طبیعی همچون زلزله از ایمنی بسیار خوبی برخوردار است و می‌تواند در بحران‌های احتمالی پاسخگوی نیازهای مردم باشد.
در این جلسه دکتر محمدرضا عباسی رئیس بخش نفرولوژی در خصوص مسائل مربوط به بخش دیالیز، دکتر امیر آروین سازگار رئیس بخش ENT (گوش، حلق و بینی) و دکتر محمد ابطحی رئیس بخش ICU توراکس در باب اهمیت اختصاص فضای مناسب برای مطالعه و پژوهش اساتید گروه‌های تخصصی در بیمارستان‌های آموزشی سوالات خود را مطرح کردند.

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *