محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

برگزاری جلسه آذرماه کمیته کنترل عفونت مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)

دکتر سید علی دهقان منشادی: برای نیل به استانداردهای جهانی کنترل عفونت به بومی‌سازی مدل‌های موفق با رویکرد علمی و عملیاتی مبتنی بر شرایط موجود، نیاز داریم

با حضور رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در جلسه این ماه کمیته کنترل عفونت مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) ضمن بررسی آمار مراجعه بیماران کووید 19 و آنفولانزا و وضع واکسیناسیون کارکنان به موضوعاتی چون نحوه خرید محلول‌های ضدعفونی و رجیستری عفونت‌های ناشی از جراحی پرداخته شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، جلسه آذرماه کمیته کنترل عفونت این مرکز سه‌شنبه 8 آذر  1401 با حضور دکتر سید علی دهقان منشادی رئیس مجتمع، دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، دکتر محمدرضا صالحی معاون امور دانشگاهی، دکتر آرش سیفی رئیس بخش عفونی و مسئول کنترل عفونت، دکتر مژگان رحیمی دبیر کمیتهCPR، پرستو آریاملو مدیر پرستاری، احد اکرمی سرپرست مدیریت خدمات پشتیبانی، دکتر اسمعیل محمدنژاد دبیر کمیته کنترل عفونت و سایر اعضا در سالن شورای ریاست برگزار شد.

رئیس مجتمع ضمن تبریک هفته پرستار و هفته بسیج به همکاران پرستار و بسیجیان مجتمع، انتخاب شایسته مدیر پرستاری این مرکز به‌عنوان مترون نمونه کشوری و تمامی برگزیدگان این دوره پرستاری مجتمع را مایه مباهات خواند و خطاب به کادر پرستاری مجتمع بیمارستانی امام خمینی گفت: امیدوارم خیروبرکت مجاهدت‌ها، زحمات، بی‌خوابی‌ها و تمام انرژی که برای بیماران به کار می‌برید در زندگی شما همواره ساری و جاری شود.

دکتر دهقان در ادامه با اشاره به روند ابتلا به کووید 19 و آنفلوآنزا در ماه‌های اخیر و آمار واکسیناسیون آنفلوآنزا گفت: خوشبختانه در کرونا از اسفند 1400 تاکنون وضع پایداری داریم؛ ولی در فصل آنفلوآنزا هستیم؛ ماه دسامبر در نیمکره شمالی اوج آنفلوآنزا است و پس‌ازآن به‌تدریج سیر نزولی می‌یابد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آذر و دی شاهد اوج ابتلا به آنفلوآنزا در کشور باشیم. از طرفی آمار پایین واکسیناسیون آنفولانزا در مقایسه با سال‌های پیش اتفاق تلخی است که باید با حساسیت بالایی به آن پرداخت. با توجه به این‌که همچنان تا اردیبهشت ‌ماه سال آتی درگیر این بیماری خواهیم بود، توصیه جدی من به‌تمامی همکاران چه در واحدهای درمانی و چه پشتیبانی این است که در راستای حفظ سلامت خود و مجموعه، هرچه سریع‌تر با همکاری واحد کنترل عفونت به واکسیناسیون آنفلوآنزا اقدام کنند.

رئیس مجتمع در بحث خرید محلول‌های ضدعفونی بخش‌ها به نکاتی چون رضایت کاربران، داشتن معیارهای لازم کنترل عفونت، توجه به محدودیت‌های علمی استفاده از این محلول‌ها در گروه‌های خاصی از بیماران را یادآور شد و افزود: ازآنجاکه مهم‌ترین رکن کنترل عفونت‌های بیمارستانی بهداشت دست است، اولین و مهم‌ترین مبنای تصمیم‌گیری ما نیز در خرید این محلول‌ها رضایت کاربران خواهد بود. به همین علت باید بامطالعه دقیق میان برندهای مختلف این موضوع در ابعاد یادشده از سوی واحد کنترل عفونت ارزیابی و در جلسه بهمن‌ماه این کمیته تصمیم‌گیری شود. بعلاوه وابسته بودن به یک برند در هر حوزه‌ای چالش‌هایی را در طی زمان به همراه خواهد داشت که باید به آن توجه کرد.

دکتر دهقان عملکرد واحد کنترل عفونت مجتمع را در شناسایی و گزارش دهی عفونت‌های بیمارستانی رو به رشد خواند و از تلاش همکاران این واحد قدردانی کرد و در ادامه گفت: به دلیل وسعت فضا و تعداد بالای تخت‌های بستری و اعمال جراحی فراوانی که در این مرکز انجام می‌شود دلایل منطقی زیادی می‌توان شمرد که پیاده‌سازی برخی از مدل‌های جهانی کنترل عفونت حتی با داشتن منشا علمی معتبر، ممکن نیست. نیاز است طراحی این مدل‌ها بومی‌سازی شده و با رویکردی کارشناسانه متناسب با شرایط موجود بوده و قابلیت اجرایی در بیمارستانی با این ابعاد را داشته باشد. همچنین برای رجیستری عفونت‌های بیمارستانی ناشی از جراحی باید از صاحبان فرآیند جراحی و سایر ابزارهای کارآمد هم بهره جست این‌که بخواهیم تمام فشار آن را بر دوش واحد کنترل عفونت بگذاریم منصفانه نیست.

دکتر سیفی با اشاره به چالش‌های بین تناسب کیفیت و قیمت محلول‌های ضدعفونی گفت: اگرچه موضوع اقتصاد درمان یک بحث مهم و جدی است ولی نمی‌توان در موضوعات مربوط به کنترل عفونت‌های بیمارستانی کیفیت را فدای کمیت کرد. منظور استفاده از برند خاصی در این حوزه نیست و ما از فضای رقابتی بین شرکت‌های معتبر استقبال می‌کنیم ولی انتظار داریم حداقل استانداردهای موردتوجه کنترل عفونت در محصولات این شرکت‌ها رعایت شود.

دبیر علمی کمیته کنترل عفونت محدودیت زمان و نیروی انسانی در کنار گستردگی وظائف و مسئولیت‌های حوزه کنترل عفونت و حجم بالای اعمال جراحی را مانع مهمی در عملیاتی شدن برخی مدل‌های پیشنهادی کنترل عفونت عنوان کرد و گفت: موضوع و اهداف این مدل‌ها کاملاً علمی و قابل‌قبول است ولی شیوه اجرایی آن در بیمارستان جنرال آموزشی با این وسعت نیاز به بازنگری کارشناسانه از سوی متخصصین این حوزه دارد.

دکتر صالحی گردآوری و ثبت آمار عفونت‌های ناشی از جراحی را بسیار مهم و آن را در ارتقای مباحث گزارش دهی و بیماریابی کنترل عفونت کمک‌کننده دانست.

دکتر اورندی با اشاره به فرم‌های مربوط به ثبت آمار عفونت‌های بیمارستانی ناشی از جراحی گفت: بااینکه این مدل‌ها در برخی کشورها اجراشده، ضروری است با توجه به شرایط ویژه این مرکز، چالش‌های اجرایی آن در کنار راهکارهای عملیاتی ممکن در این مرکز از منظر علمی و اجرایی به‌دقت کارشناسی و به مسئولان ستادی مربوطه اعلام شود.

 دکتر محمدنژاد در این نشست با توضیح مراحل پیشرفت اجرای مصوبات جلسات قبل در خصوص خرید وسایل CSSD، خرید محلول استریل سی برای آندوسکوپی و ...توضیحاتی داد و با مقایسه آماری دو ماه اخیر روند نمونه‌های مثبت PCR کووید 19 را نزولی و آنفلوآنزا را افزایشی خواند و نیز از عدم مرگ‌ومیر بیماران بستری مبتلا به کرونای مجتمع در روزهای اخیر خبر داد. وی همچنین گزارشی آماری از وضع واکسیناسیون مجتمع را ارائه کرد.

احد اکرمی ایجاد فضای رقابتی میان شرکت‌ها، نفی انحصارطلبی و توجه به برندهای داخلی در موارد مشابه تولیدات خارجی را از مهم‌ترین سیاست‌های خرید در حوزه پشتیبانی مجتمع عنوان کرد و در خصوص خرید محلول‌های ضدعفونی توضیح داد: متاسفانه در دوران پاندمی کرونا برخی محصولات بهداشتی همچون ماسک و محلول‌های ضدعفونی دست و سطوح به دلیل افزایش تقاضا قیمت فزاینده‌ای پیدا کردند که با سپری شدن بحران این قیمت‌ها تا حدودی روند نزولی یافت. این‌که بخواهیم این محصولات را امروز با همان قیمت‌های قبل تهیه کنیم منطقی نیست. در خرید این محلول‌ها هم تلاش این است با استناد به پیشنهاد تیم فنی و علمی کنترل عفونت مجتمع و مطابق با استانداردهای علمی قابل‌قبول که برای حفظ سلامت همکاران و ایمنی بیماران در بحث کنترل عفونت‌های بیمارستانی مورد تایید است اقدام شود.

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *