محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

نهمین جلسه هم‌اندیشی روسای بخش‌های مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ه)

دکتر سید علی دهقان منشادی: نسخه نویسی الکترونیک آغاز راهی است روشن در نظام سلامت کشور که با صبوری و تعامل تمامی گروه های ذی ربط منجر به ثمرات بزرگی خواهد شد

در جلسه دی‌ماه روسای بخش‌های مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در خصوص مزایا و چالش‌های اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک در این مرکز و نحوه مدیریت پیک احتمالی کرونای اومیکرون تبادل‌نظر شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) دکتر سید علی دهقان منشادی رئیس مجتمع، چهارشنبه یکم دی‌ماه 1400 در نشست ماهانه معاونان پشتیبانی، درمان و امور دانشگاهی و روسای بخش‌های بالینی این مرکز که در سالن شورای ریاست برگزار شد، در خصوص روند پیشرفت پروژه نسخه‌نویسی الکترونیک، احتمال وقوع پیک ششم کووید 19، مراحل نهایی ساخت و تجهیز مهدی کلینیک، راه‌اندازی دستگاه سی‌تی‌اسکن جدید، برگرداندن چینش درمانگاه‌ها به وضعیت اولیه، ادامه واکسیناسیون کادر درمان و مراجعان، تکمیل اسکلت فلزی ساختمان 600 تختخوابی انستیتو کانسر و هم‌زمان روند ساخت بونکر های مخصوص دستگاه های رادیوتراپی برای ارتقای خدمات رادیولوژی انستیتو کانسر با کمک خیرین سلامت، توضیحاتی داد.
دکتر دهقان با قدردانی از تلاش‌های معاونت‌های پشتیبانی، درمان و امور دانشگاهی مجتمع در هفته‌های اخیر برای تأمین زیرساخت‌های نرم‌افزار، سخت‌افزار و آموزش و همچنین همکاری خوب اساتید و پزشکان مجتمع در اجرای آزمایشی این طرح از ابتدای هفته جاری افزود: مسیر ارتباطی ما در این برنامه متشکل است از HIS، دیتاس و سامانه سازمان‌های بیمه‌گر که کمی کار ما را نسبت به بخش خصوص پیچیده‌تر می‌کند. مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) با توجه به تعدد درمانگاه های تخصصی و فوق تخصصی، در کشور منحصربه‌فرد بوده و قابل‌مقایسه با سایر مراکز نیست. امیدوارم با صبوری، آرامش و همراهی خوب اساتید و سایر همکاران کارها به‌سرعت تسهیل و مسیر اجرای پروژه هموارتر از قبل شود.
رئیس مجتمع با اشاره به مزایای نسخه‌نویسی الکترونیکی در درازمدت گفت: حذف کاغذ، کاهش خطاهای دارویی و حفظ ایمنی بیماران از مهم‌ترین مزیت‌های این طرح است. به‌عنوان خط مقدم اجرای این پروژه، کار ما در روزهای اول اجرای رسمی، شناسایی خطاهای احتمالی و انتقال آن به دانشگاه برای رفع آن‌هاست.
وی همچنین از آماده‌باش دانشگاه و بیمارستان‌های تابعه در مدیریت بحران کرونای اومیکرون خبر داد و گفت: خوشبختانه آمار مراجعه سرپایی و بستری کووید مجتمع در حال حاضر کاهش قابل‌توجهی داشته و واکسیناسیون هم در این مرکز کماکان ادامه دارد و علاوه بر کادر درمان برای مردم عادی هم در حال انجام است که این موضوع با توجه به‌احتمال وقوع پیک ششم باید قوت یابد. طبیعتاً اگر پیکی اتفاق بیافتد نیاز است محدودیت‌ها در جامعه از سر گرفته شود و مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.
مهندس سورکی معاون پشتیبانی مجتمع با ارائه گزارشی از اقدامات انجام‌شده در برنامه‌ریزی و اجرای طرح برنامه‌نویسی الکترونیک در این مرکز گفت: اگرچه سال‌هاست که بیمارستان‌ها مجهز به سامانه اطلاعات بیمارستانی (HIS) هستند ولی باوجود پیگیری‌های وزارت بهداشت هنوز هیچ بیمارستانی به‌صورت کامل نتوانسته به حوزه پرونده الکترونیک ورود کند. باید از این موج خوبی که در نظام سلامت با عنوان نسخه‌نویسی الکترونیک ایجادشده استفاده کنیم. خوشبختانه با بهسازی زیرساخت‌های شبکه و تأمین نیازهای سخت‌افزاری هم اکنون، بستر اجرای این پروژه در مجتمع مهیاست. در خصوص آموزش هم، همکاران واحد فناوری اطلاعات آمادگی کامل دارند. اگر با همین روند ادامه دهیم در یک بازه زمانی کوتاه به نتایج مطلوبی دست می‌یابیم.
دکتر امیرحسین امامی کلیت طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی را خوب خواند و گفت: با توجه به این‌که مهم‌ترین کار ما در کنار درمان بیماران، آموزش فراگیران رشته‌های پزشکی است و از طرفی الکترونیکی شدن نسخ پزشکی نسبت به نسخه‌های کاغذی آن‌هم در این بیمارستان و با این حجم مراجعه، کار زمان بری است، به نظر می‌رسد اجرای مناسب این طرح نیاز به اصلاحاتی دارد و چالش‌های آن باید شناسایی و رفع شود تا بیماران دچار مشکل نشوند.
معاون امور دانشگاهی مجتمع با توجه به هشدارهای وزارت بهداشت مبنی بر مشاهده سویه کرونای اومیکرون گفت: سازمان جهانی بهداشت بعد از واریانت‌های قبلی، سویه جدید کرونا را با نام اومیکرون در لیست واریانت‌های نگران‌کننده قرار داد. اومیکرون برای اولین بار در قاره آفریقا شناسایی شد و این نگرانی وجود دارد که این نوع کرونا می‌تواند به اپیدمی بزرگی ختم شود. هدف این سویه سیستم تنفسی فوقانی است ولی خوشبختانه در بیماران مبتلا به اومیکرون نیاز به خدمات بستری و ICU نسبت به سویه دلتا به‌مراتب کمتر گزارش‌شده است. قالب جمعیت درگیر به اومیکرون زیر 50 سال هستند و در آن بار مراجعات سرپایی به بیمارستان‌ها افزایش می‌یابد.
دکتر صالحی مهم‌ترین راه مقابله با شیوع اومیکرون در کشور را واکسیناسیون دوز سوم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه عنوان کرد و افزود: واریانت اومیکرون باقدرت انتقال حدود دو برابر نسب به سویه دلتا جمعیت بیشتری را درگیر می‌کند و واکسیناسیون دوز سوم به‌ویژه در کادر درمان ضروری است. بنا به توصیه سازمان جهانی بهداشت، بهترین واکسن در دسترس ترین واکسن است.
وی در ادامه توضیح داد: بسیاری از دانشمندان حوزه سلامت معتقدند تغییرات متعدد سویه‌های کووید می‌تواند منجر به حذف کامل این ویروس در جهان شود. بااین‌حال نمی‌توان نگران بروز رفتارهای تهاجمی ویژه‌ای از این ویروس در مواجهه با شرایط متفاوت نبود.

خبرنگار: نجمه باهو 

شهره  بیات
تهیه کننده:

شهره بیات

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *