محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

بیست و چهارمین جلسه تیم رهبری و مدیریت مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1401

دکتر سید علی دهقان منشادی: وقف امور درمان به آموزش، قبل از هر چیز به خود آموزش آسیب می‌زند

در جلسه این هفته تیم رهبری و مدیریت مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) نتایج ارزیابی شاخص ترک با مسئولیت شخصی در بخش اورژانس این مرکز، عوامل موثر و رهیافت‌های کمک به آن بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، بیست و چهارمین جلسه تیم رهبری و مدیریت این مرکز ‌شنبه 7 آبان 1401 با حضور دکتر سید علی دهقان منشادی رئیس مجتمع، معاونان و مدیران پشتیبانی، درمان و امور دانشگاهی و روسای بیمارستان‌ها در سالن شورای ریاست برگزار شد.

رئیس مجتمع با اشاره به مهم‌ترین رویدادهای هفته اخیر به نتایج ارزشمند نشست شهردار جدید و مسئولان شهرداری منطقه 6 در خصوص زیباسازی محوطه و رفع گره ترافیکی محدوده باقرخان پرداخت و در ادامه از برپایی جشنواره آموزشی پژوهشی مجتمع به همت معاونت امور دانشگاهی در یازدهم آبان ماه خبر داد.

دکتر دهقان با تشکر از زحمات همکاران بخش اورژانس، موضوع ترک با رضایت شخصی را یکی از چالش‌های اورژانس دانست و افزود: این موضوع به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم بیمارستانی همواره مورد رصد مسئولان دانشگاه و مجتمع بوده و هست ولی آمار ارائه‌شده با توجه به حجم بالای مراجعات اورژانس که بیش از 6 هزار مراجعه‌کننده در ماه است که در این مقیاس و در نوع خدماتی که ارائه می‌دهد با هیچ مرکز دیگری قابل‌مقایسه نیست، می‌توان گفت خیلی دور از انتظار هم نیست. در مورد راهکارهای کمک به بهبود وضع موجود، بحث رزیدنت سال یک‌رشته‌های مختلف در ترخیص بیماران اورژانس و گرفتن رضایت شخصی است که باید به جد از سوی معاونت‌های امور دانشگاه و درمان پیگیری و اصلاح شود. بعلاوه موضوع نظارت را باید بخش به بخش پایش کنیم. درمان به‌هیچ‌وجه نباید تحت‌الشعاع آموزش قرار گیرد. این مهم علاوه بر رزیدنت‌های سال بالا در مورد فلوشیپ های گروه‌ها هم صدق می‌کند. وقف کردن همه‌چیز به آموزش قبل از هر چیز به خود آموزش آسیب می‌زند.

رئیس مجتمع بر ضرورت بازنگری نظام ارجاع بیماران از سوی وزارت بهداشت تاکید کرد و گفت: با توجه به این‌که طبق آمار اعلام‌شده دلیل عمده ترک با رضایت شخصی، احساس بهبودی در بیمار بوده است. آن را می‌توان از این جنبه هم دید که برخی از مراجعه کنندگان اورژانس نیازی به بستری ندارند و می‌توان آن‌ها را با یک ویزیت FAST مدیریت کرد.

دکتر افضلی مقدم حجم بالای مراجعات اورژانس مجتمع بیمارستانی امام خمینی را مؤید کیفیت بالای خدمات آن خواند و با پرداختن به عوامل مؤثر در ترک با رضایت شخصی در اورژانس توضیح داد: آمار احصا شده مربوط به بیماران پس از تشکیل پرونده بستری در اورژانس بوده و در سه بخش دلایل مربوط به بیمار، کادر درمان و بیمارستان ارزیابی‌شده است. طبق مطالعات ما برخلاف تصور، ماندگاری بالای بیماران در بخش اورژانس علت اصلی ترک با رضایت شخصی نیست و عمده مشکلات این حوزه در موارد زیر یک ساعت است که باید علل و راهکارهای کمک به حل این معضل را جستجو کرد. طبیعتاً تریاژ بیماران بر اساس دستورالعمل سطح‌بندی انجام می‌شود و اولویت درمان با بیماران سطح 1 و 2 است که با توجه به حجم بالای مراجعات و ازدحام اورژانس مجتمع که منجر به عدم همخوانی عرضه و تقاضا می‌شود بیماران سطح 3 و 4 و 5 مدتی برای دریافت خدمات درمانی موردنیاز باید منتظر بمانند که پذیرفتنی است. نکته اینجاست که هیچ تاخیری در ارائه خدمات به بیماران سطح 1 و 2 قابل دفاع نیست و این بیماران در هنگام مراجعه به ما باید خدمات موردنیازشان را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنند. کاهش مدت انتظار بیماران در صف تریاژ قطعاً در میزان رضایتمندی آن‌ها از خدمات اورژانس موثر است و بعلاوه ایجاد امکانات رفاهی درخور برای تحمل ساعات انتظار در ورودی اورژانس هم موضوعی قابل تامل است.

دکتر اورندی نمودارهای ارزیابی شاخص ترک با رضایت شخصی در بخش اورژانس را معرف تعاریف موجود دانست و گفت: متاسفانه این ذهنیت سنتی که بیماران اورژانس را رزیدنت سال یک گروه‌های تخصصی باید بچرخاند درحالی‌که حضور نیروهای باتجربه در اورژانس خواسته جدی ما هست تعارضی همیشگی را ایجاد کرده که حل آن نیازمند همکاری روسای بخش‌ها و اساتید گروه‌هاست. این‌که گروه‌ها زمان‌بندی مناسبی را برای تعیین تکلیف بیماران اورژانس به ما اعلام کنند برای بهبود مدیریت تخت اورژانس یک ضرورت است. از طرفی بخشنامه‌های اخیر وزارت بهداشت بر عدم ویزیت رزیدنت سال یک در اورژانس تاکید دارد که باید پرسید پس جایگاه آموزشی آن‌ها چه می‌شود. نمی‌توان رزیدنت‌های سال یک را از اورژانس دور کرد ولی نظارت بر این فراگیران آن باید رعایت شود. نکته بعدی و حائز اهمیت در این بحث عدم حضور فلوهای مجتمع در اورژانس است. مشکل جدی اینجاست که آن‌ها نگاه آموزشی و درمانی به اورژانس ندارند و این جدا جای نقد دارد.

معاون درمان مجتمع در ادامه افزود: باید با تجهیز اتاق عمل اورژانس و اختصاص پزشک مقیم بیهوشی فضا را برای انجام برخی پروسیجرهای فوری متخصصین طب اورژانس در این بخش فراهم کنیم.

مهندس سورکی با قدردانی از زحمات اساتید و کارکنان بخش اورژانس بر هدفمندسازی گزارش‌های ارائه‌شده در جلسات تیم رهبری تاکید کرد و گفت: این جلسات برای تصمیم سازی‌های مهم در حوزه‌های مختلف فرصت مغتنمی است که با تبیین و شفاف‌سازی خواست‌های منطقی و اجرایی می‌تواند منتج به مصوبات لازم‌الاجرا در راستای کمک به حل مهم‌ترین چالش‌های بخش‌ها شود. بسیاری از کسورات مجتمع بابت این است که مهر و امضای رزیدنت سال یک پای پرونده‌های بستری و درخواست‌های مشاوره است و بیمه آن را پوشش نمی‌دهد. من معتقدم اصلاح فضای فیزیکی و بازنگری فرآیندهای اورژانس برای رفع مشکلات این بخش لازم و کمک‌کننده است.

دکتر صالحی با تاکید بر این‌که دریافت رضایت شخصی از سوی رزیدنت سال یک ممنوع است گفت: بارها تاکید کرده‌ایم رزیدنت‌های ارشد باید همواره در دسترس سیستم باشند. متأسفانه در ارتقای پزشکان آن‌قدر که برای درمان بیماری‌های پیچیده اعتبار قائل‌اند به کیفیت درمان بیماری‌های معمول جامعه و زحماتی که برای آن کشیده می‌شود توجه نمی‌کنند و آموزش فراگیران پزشکی هم از آن مصون نیست. رزیدنت سال یک به‌مثابه یک سرباز صفر باید برود در اورژانس و کسی به او یاد نمی‌دهد که این بیماری که می‌آید پدر، مادر، همسر و فرزند و عزیز کسی است و چه وظیفه حرفه‌ای در برابر او دارد.

دکتر کاظمینی در خصوص چالش‌های بخش اورژانس گفت: سطح بالای ارائه خدمات اورژانس مجتمع بیمارستانی و فضای فیزیکی آن قابل‌مقایسه با مراکز دیگر نیست ولی کمبود نیروی انسانی، شلوغی و جنس بیماران مراجعه‌کننده و در صدر آن‌ها ارجاع نامناسب بیماران از دیگر بیمارستان‌ها شرایط را بسیار دشوار می‌کند.

فاطمه صدخسروی در جلسه این هفته تیم رهبری گزارشی از آمار ترک با مسئولیت شخصی بیماران در سه‌ماهه دوم سال جاری و به تفکیک گروه‌های تخصصی، ویزیت پزشک، شیفت‌های کاری ارائه و آن را از شاخص‌های مهم بیمارستانی عنوان کرد.

در این جلسه دکتر سید علی دهقان منشادی رئیس مجتمع، مهندس محمدعلی سورکی معاون پشتیبانی، دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان، دکتر محمدرضا صالحی معاون امور دانشگاهی، دکتر علیرضا کاظمینی رئیس بیمارستان امام خمینی (ره)، دکتر سید روح‌الله میری رئیس انستیتو کانسر، دکتر زهرا پناهی رئیس بیمارستان ولی‌عصر (عج)، دکتر سید علی مومنی مدیر پژوهش و فناوری، دکتر سید حسن اینانلو مدیر نظارت بر درمان، پرستو آریاملو مدیر پرستاری، دکتر نوید مقدم سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات، محمدحسین امراللهی مدیر منابع انسانی، احد اکرمی سرپرست مدیریت خدمات پشتیبانی، مهندس سید رضا رسولی سرپرست مدیریت دفتر فنی، امیر رجبی رئیس دفتر ریاست و مسئول بهبود کیفیت از اعضای تیم رهبری و مدیریت و دکتر محمد افضلی مقدم رئیس بخش اورژانس و فاطمه صدخسروی سوپروایزر اورژانس به‌عنوان مهمانان ویژه جلسه این هفته حضور داشتند.

 

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *