محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

جشنواره آموزشی مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)

دکتر قناعتی: در حیطه مسئولیت منشا اقدامات سازنده و اثرات مثبت باشید

دکتر حسین قناعتی در مراسم جشنواره آموزشی مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)ضمن تبریک به برگزیدگان گفت: امروز به عنوان یک عضو هیئت‌علمی در این مراسم حاضر شده‌ام و کسب این نتایج درخشان و افتخارآمیز پدیده‌ای طبیعی است.

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)، هجدهمین جشنواره آموزشی شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ با حضور رئیس دانشگاه، رئیس مجتمع، معاونان، اساتید، فراگیران و جمعی از مسئولان این مرکز در سالن همایش بیمارستان حضرت مهدی(عج) مجتمع برگزار شد.
دکتر حسین قناعتی در مراسم جشنواره آموزشی مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)ضمن تبریک به برگزیدگان گفت: امروز به عنوان یک عضو هیئت‌علمی در این مراسم حاضر شده‌ام و کسب این نتایج درخشان و افتخارآمیز پدیده‌ای طبیعی است.
وی ادامه داد: با توجه به برخورداری دانشگاه از مزایا و برتری‌های متعدد در مقایسه با سایر مراکز، همواره انتظار می‌رود ‌که دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه‌های آموزش، پژوهش و سایر عرصه‌ها پیشرو و پیشگام باشد.
دکتر قناعتی افزود: در مدت دو سال اخیر که رئیس دانشگاه هستم دریافته‌ام که مهمترین ویژگی دانشگاه ما غیرت، تعلق و تعهد سازمانی است که اساتید و به تبع آن کارکنان و فراگیران نسبت به مجموعه دانشگاه دارند.
رئیس دانشگاه ضمن تاکید بر اهمیت تقویت ارتباط سطوح مدیریتی و محیط، به تبیین شرایط متغیر محیطی از جمله سیاست‌های مرتبط با افزایش ظرفیت‌ها و ..پرداخت و با تاکید بر اینکه مسئولان دانشگاه بر حل مسائل و رفع چالش‌ها همت گماشته‌اند، از همکاران خواست تا منتظر دیگران نمانند و هریک در حیطه مسئولیت خود منشا اقدامات سازنده و اثرات مثبت شوند و در ادامه به ضرورت تطابق سطوح مدیریتی با عوامل متغیر محیطی پرداخت.
وی عملکرد دو سال اخیر دانشگاه را برای افزایش دستمزد دستیاران مرور کرد و گفت: در این مسیر با مسئولان مختلف سیاست‌گذار سیستم سلامت صحبت کرده‌ام، مکاتباتی نیز انجام شده و تلاش برای بهبودی شرایط ادامه خواهد یافت. دکتر قناعتی ضمن تبیین مدل مدیریتی مسطح، آن را همچون شبکه‌ای پیچیده خواند که مسئولیت هماهنگی با مدیریت شبکه است، تقویت این شبکه را باعث بهبود عملکرد سیستم دانست و فرهنگ‌سازی برای اجرای این مدل را وظیفه نخبگان و اساتید عنوان کرد.
وی با اشاره به تدوین کارنامه عملکرد دانشگاه علوم پزشکی تهران، سلسله نشست‌های رئیس دانشگاه با گروه‌های مختلف آموزش پزشکی را باعث افتخار خود خواند و از استقبال اساتید مدعو از این نشست‌ها خبر داد.

در ابتدای مراسم دکتر مومنی معاون امور دانشگاهی مجتمع، ضمن تبریک به برگزیدگان این جشنواره و حائزان رتبه‌های برتر، بخش‌های برگزیده، دستیاران و کارورزان منتخب، فعالین آموزشی و همچنین اساتید ارتقاء یافته به مدعوین حاضر در مراسم خیرمقدم گفت.
وی سپس آمار مقایسه‌ای اعضای هیئت علمی آموزشی و درمانی که در این مرکز مشغول به ارائه خدمت هستند را ارائه کرد.
همچنین درباره آمار دستیاران مجتمع عنوان کرد: مجموعه دستیاران تخصصی و فوق  تخصصی امسال مجتمع به ۸۲۸ نفر می‌رسد.
همچنین معاون امور دانشگاهی مجتمع گزارشی از کسب استانداردهای اعتباربخشی مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی در طی سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ ارائه داد و گفت: در تمامی زمینه‌های توسعه‌ای، ضروری و کاملا ضروری درصد امتیاز ارزیابی مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) بسیار بالا بوده است.
سپس دکتر امیر نداف ضمن تبریک به برگزیدگان این جشنواره و تقدیر از حمایت و تلاش گروه‌های آموزشی آمار مقایسه‌ای رتبه‌های برتر آزمون بورد تخصصی را در طی سال های اخیر در مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) ارائه کرد و اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ مجموعه رتبه های ۵ درصد و ۱۰ درصد آزمون بورد تخصصی در این مرکز ۳۴ نفر بوده که امسال به ۳۸ نفر افزایش یافته است.
همچنین وی در مورد آزمون بورد فوق تخصصی ادامه داد: مجموع حائزان رتبه ۵ درصد و ۱۰ درصد این آزمون در طی سال های اخیر در مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) از ۴ نفر در سال ۱۴۰۰ به ۶ نفر در سال۱۴۰۲ افزایش یافته است.
وی مروری بر رشد نسبت حائزان رتبه‌های برتر آزمون بورد تخصصی مجتمع در سطح دانشگاه در طی سال های اخیر داشت و افزود: سال ۱۳۹۹ سهم مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) در نسبت برگزیدگان آزمون دانشنامه تخصصی در سطح دانشگاه ۳۸ درصد بوده که در سال ۱۴۰۲ این سهم به ۴۸ درصد افزایش یافته است و در مورد آزمون دانشنامه فوق تخصصی نیز مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)، در سال ۱۳۹۹ نسبت ۷۳ درصد حائزین رتبه های برتر در سطح دانشگاه را به خود اختصاص داده بود که امسال ضمن رشد تعداد برگزیدگان، این نسبت به ۵۴ درصد رسیده است.
سپس مدیر امور آموزشی و دانشجویی مجتمع اعلام کرد: ۷۷ درصد دستیاران مجتمع در آزمون دانشنامه تخصصی در سال ۱۴۰۲ و همچنین ۸۱ درصد از دستیاران فوق تخصص این مرکز در آزمون دانشنامه فوق تخصصی در سال ۱۴۰۲ قبول شده اند.
وی همچنین مروری بر توالی رتبه های برتر کسب شده توسط بخش های تخصصی مجتمع از سال ۷۸ تا ۱۴۰۲ داشت.  
 
دکتر محمدرضا صالحی رئیس دانشکده پزشکی نیز در سخنانی ضمن مرور پیشینه برگزاری جشنواره آموزشی در مجتمع، حضور در مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) و دانشگاه علوم پزشکی تهران را افتخاری ابدی خواند که به واسطه حضور در کنار اساتید و در جریان آموزش قرار گرفتن پدید آمده است.
وی اظهار داشت مجتمع سالهاست که در کسب رتبه‌های بورد سرآمد است و برای این افتخار باید از زحمات اعضای هیئت علمی و تلاش دستیاران قدردانی کرد.
رئیس دانشکده پزشکی از تلاش رئیس و معاونان آموزش و درمان دانشگاه برای جذب بیشترین تعداد ممکن رتبه‌های برتر بورد از وزارت بهداشت بعنوان عضو هیئت علمی خبر داد و گفت: طبق ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نظر تعداد اعضای هیئت علمی در سطح کشور وضعیت مساعدی داریم، اما از نظر میانگین سنی سطح بالاتری نسبت به میانگین کشوری داشتیم که به همین واسطه با پیگیری‌های صورت‌گرفته مجوز جذب اعضای هیئت علمی جوان را کسب نموده‌ایم و بر اساس درخواست بخشها محل خدمت اعضای هیئت علمی جدید تعیین خواهد شد.
در ادامه دکتر سیدحسن اینانلو رئیس مجتمع با تبریک به رتبه‌های برتر بورد، اعضای هیئت علمی و فراگیران برگزیده بخش‌ها، دوره دستیاری را مهمترین دوران زندگی حرفه‌ای یک پزشک خواند و اهمیت این دوران را در تعیین مسیر زندگی و هویت پزشکان بی‌نظیر دانست و از آزمون دانشنامه تخصصی بعنوان نقطه عطف مسیر علمی متخصصین یاد کرد.
رئیس مجتمع پاسداری از این مفاهیم را وظیفه اساتید خواند.
دکتر اینانلو خواستار مساعدت اساتید با خودارزیابی عملکرد آموزشی، حذف سختی‌های بی‌مورد و تقویت فرایندهای آموزشی و حمایت پدرگونه از دستیاران شد.
وی در پایان سخنانش، از بررسی و کارشناسی نیاز بخشها به اعضای هیئت علمی جدید بعنوان بخشی از ماموریت معاونت امور دانشگاهی در راستای رشد و بالندگی روزافزون مجتمع خبر داد.
سپس دکتر جمشیدیان استاد پیشکسوت گروه اورولوژی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد فقید دکتر یلدا، سروده‌ای زیبا را از کتابچه شعر خود به‌نام مشق‌زندگی قرائت کرد.
وی خاطرنشان ساخت: وسعت بخشیدن به زندگی از طریق هنر، کتاب، ورزش و برنامه‌های تفریحی خوشایند، رکن اساسی سبک زندگی سالم برای پزشکان است.
توصیه بعدی این استاد پیشکسوت انجام کارها با عشق بود.
دکتر جمشیدیان متعهد بودن را ویژگی بارز پزشک حرفه‌ای دانست و از دوران دستیاری بعنوان دوران طلایی ایجاد دوستی‌های پایدار و بادوام یاد کرد.
توضیح اینکه در این مراسم محمد رضا امینی اجرای مراسم را برعهده داشت و در طول جشنواره از برگزیدگان با اهدای لوح و تندیس تقدیر به‌عمل آمد و در انتهای مراسم نیز به رسم یادبود عکس جمعی حاضرین ثبت گردید.



محمد مرزبان
تهیه کننده:

محمد مرزبان

تصاویر