محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

هم‌اندیشی مسئولان معاونت امور دانشگاهی و رابطین پژوهشی بخش ها و مراکز تحقیقاتی مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)

دکتر محمدرضا صالحی: ارتباط و انسجام بیشتر گروه‌های تخصصی و مراکز تحقیقاتی د ر توسعه پژوهش‌های بالینی در سطح مجتمع بسیار کمک‌کننده و اثرگذار است

در جلسه همفکری و تبادل‌نظر مسئولان امور دانشگاهی و اساتید مجتمع بیمارستانی امام خمینی بر لزوم هدایت و حمایت از محققان، توسعه بانک اطلاعاتی بیمارستان و پیگیری ارتقا شرایط پژوهشی اعضا هیئت علمی و فراگیران در این مرکز تأکید و چالش‌های موجود در این حوزه بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) اولین نشست مسئولان معاونت امور دانشگاهی با نمایندگان گروه‌های تخصصی و روسای مراکز تحقیقاتی این مرکز، سه‌شنبه 23 آذر 1400 با حضور دکتر محمدرضا صالحی معاون امور دانشگاهی، دکتر سید علی مؤمنی مدیر امور پژوهشی و فن‌آوری و جمعی از اساتید مجتمع با محوریت توسعه و ترویج فعالیت‌های پژوهشی، ایجاد هماهنگی های لازم و رفع چالش‌های موجود در سالن شورای ریاست برگزار شد.
دکتر صالحی با ارزشمند خواندن این همفکری‌ها گفت: با توجه به جایگاه برجسته مجتمع در کشور و حضور بزرگان آموزشی و پژوهشی گروه‌های پزشکی مختلف در این مرکز به نظر می‌رسد رویکرد و سیاست‌های کلی مجتمع در حوزه تولید علم و محصولات پژوهشی نیاز به بازنگری و اصلاحات جدی دارد. بسیاری از اساتید و فراگیران ما به نسبت زحمتی که در بالین بیماران می‌کشند اقداماتشان در حوزه‌های پژوهشی نمود چندانی پیدا نمی‌کند. حیف است که تجربیات ارزشمند و گاها منحصربه‌فرد پزشکان ما به‌صورت علمی جایی ثبت نشود.
وی رابطین و مسئولان پژوهشی بخش‌ها را موتور محرکه توسعه پژوهش در گروه‌های تخصصی و فراگیران مرکز دانست و بر انسجام و تعامل بیشتر مراکز تحقیقاتی و بخش‌های مجتمع تأکید کرد.
معاون امور دانشگاهی در ادامه افزود: به‌عنوان یک وظیفه حرفه‌ای برای تمامی پژوهش‌هایی که به‌نوعی وابسته به مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) بوده و یا در آن انجام می‌شود، درج نام مرکز (به‌صورت یکسان) در قسمت وابستگی سازمانی (affiliation) هنگام انتشار (Publish) مقالات محققان در سامانه‌های مربوطه ضروری است.
دکتر صالحی همچنین در بحث آموزش و راهنمایی اساتید و فراگیران از نحوه انجام و ثبت مقالات در مجلات معتبر کشور و جهان توضیح داد: نسبت به درخواست‌های موجود و نیاز مجموعه با کمبود نیرو مواجهیم؛ ولی اقداماتی برای حضور اپیدمیولوژیست ها و کارشناسان آمار برای کمک به اهداف پژوهشی مرکز در دست انجام است. با توجه به این‌که نگرش‌های متفاوتی نسبت به موضوع پژوهش و تحقیق وجود دارد باید کمک کنیم تا دوستانی که فعالیت‌های پژوهشی کمتری دارند به‌مرور بیش‌ازپیش به این حیطه ورود کنند. شاید حتی لازم باشد در تمامی گروه‌های تخصصی و فوق تخصصی حداقل‌های وظائف پژوهشی برای فراگیران قائل شویم تا توانمندی‌های لازم برای انجام کارهای تحقیقاتی، نوشتن تجربیات و ثبت مقالات علمی خود را پیدا کنند.
دکتر مؤمنی با ارائه گزارشی از محورها و نحوه برگزاری جشنواره آموزشی، پژوهشی و بین‌الملل مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال‌های اخیر از امکان تفکیک بخش آموزش و پژوهشی در دوره‌های بعدی، برگزاری سالانه جشنواره و اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت معاونت امور دانشگاهی در بخش پژوهش، حمایت از توسعه بانک اطلاعات پژوهشی مجتمع، طراحی TASK پژوهشی و ... سخن گفت.
دکتر بابک گرایلی عضو هیئت‌علمی گروه قلب و عروق، معاونت پژوهشی را بال‌های اصلی اعضای هیئت‌علمی در تسهیل پروژه‌های تحقیقاتی عنوان کرد و افزود: کار درمان خستگی می‌آورد و توانایی ذهن برای پژوهش را کم می‌کند. از طرفی بسیاری از اساتید و فراگیران با فرآیندهای پژوهشی آشنا نیستند و نیاز به آموزش دارند. نقش معاونت پژوهشی اینجا بسیار مهم است. بعلاوه مراکز تحقیقاتی هم دارای قدرت‌ها و پتانسیل‌های خوبی هستند که یا نوپا هستند یا حالت سکون به خود گرفته‌اند و باید به آن‌ها هم کمک کرد. از همه این‌ها گذشته رزیدنت‌ها به استادان خود نگاه می‌کنند و ازاین‌رو تغییر نگرش اعضای هیئت‌علمی به حوزه پژوهش بر عملکرد پژوهشی شاگردانشان اثرگذار است.
دکتر سید احمد سید علینقی عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات ایدز نیز با انتقاد از کیفیت پژوهش‌ها و موضوعات پروپوزال‌ها تصریح کرد: نمی‌توان با ورودی‌های (INPUT) ضعیف انتظار خروجی (OUTPUT) قوی داشته باشیم. باید برای راهنمایی، هدایت و حمایت از پژوهشگران چاره‌ای اندیشید.

خبرنگار: نجمه باهو 

شهره  بیات
تهیه کننده:

شهره بیات

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *