محتوای خبری مجتمع بیمارستانی امام خمینی

اولین جلسه روسای بخش‌های مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال 1401

رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره): نظر به جایگاه رفیع مجتمع در عرصه سلامت کشور، رفع مسائل آن نیز باید در سطح کلان دیده شود

در اولین جلسه روسای بخش‌های مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) گزارش عملکرد معاونت درمان مجتمع در ایام نوروز ارائه و در خصوص کارنامه عملکردی اعضای هیئت‌علمی، شیوه و زمان اجرای مجدد جلسات جامع گراندراند و ضرورت ارزیابی سلامت دستیاران تبادل‌نظر شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) اولین نشست ماهانه روسای بخش‌های این مرکز در سال جاری، چهارشنبه هفتم اردیبهشت 1401 با حضور دکتر سید علی دهقان منشادی رئیس مجتمع، معاونان پشتیبانی، درمان و امور دانشگاهی و روسای بخش‌های بالینی در سالن شورای ریاست برگزار شد.

دکتر سید علی دهقان منشادی رئیس مجتمع با تجدید تبریک سال نو، آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ایام ماه مبارک رمضان، ادای احترام به عزیزان سفر کرده  و گرامیداشت یاد استاد ممتاز دانشگاه دکتر مسلم بهادری از دانشمندان عرصه پزشکی نوین کشور و دانشگاه به برخی تغییرات مدیریتی بیمارستان‌ها و بخش‌های درمانی مجتمع و بازنشستگی اساتید پیشکسوت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: با نگاهی دوسویه به موضوع بازنشستگی اساتید و تغییرات مدیریتی باید بگویم طبعا همه ما چه در حوزه ریاست دانشگاه و چه مجتمع خواهان بهره‌گیری از تجربیات افراد برجسته دانشگاه هستیم و از طرفی با توجه به‌ضرورت، برخی تغییرات ساختاری در روند انجام امور هم غیرقابل‌اجتناب است. درعین‌حال پذیرای نقدهای سازنده در اصلاح ساختارها و زیرساخت‌ها بوده و به دانشگاه نیز منتقل می‌کنیم.

رئیس مجتمع با اشاره به بازدیدهای مستمر تیم رهبری و مدیریت مجتمع از بخش‌ها و بازدید مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه از این مرکز در ایام نوروز ضمن تشکر از زحمات شبانه‌روزی کادر درمان، تصریح کرد: همه می‌دانیم همان‌طور که این مجتمع در عرصه سلامت کشور بی‌نظیر است به نسبت جایگاه بزرگش مسائل درخور توجهی نیز دارد که باید کلان دیده شود. امیدوارم با یاری شما بزرگان بتوانیم سال 1401 را به‌خوبی و به‌سوی اعتلای بیشتر مجتمع ادامه دهیم.

دکتر امیرحسین اورندی معاون درمان مجتمع به ارائه گزارش عملکرد این معاونت در نوروز 1401 پرداخت و در همین راستا گفت: با کمک هم تعطیلات سنگینی را پشت سر گذاشتیم. ادغام بخش‌ها از 25 اسفند و کشیک‌های نوروزی از 27 اسفند با همکاری گروه‌های مختلف آغاز شد و به همت همه اساتید و همکاران امسال به نسبت سال قبل میزان تعطیلی بخش‌ها کمتر و تعداد تخت فعال مجتمع بیشتر بود. اگرچه پیک کووید کاهش یافت ولی میزان مسافرت‌ها به تهران بیشتر بود و ازاین‌رو با افزایش بار مراجعه به اورژانس در این ایام مواجه بودیم. همچنین با توجه به آمار قابل‌توجه اعمال جراحی در ایام عید از همه اساتید برای مشایعت دستیاران و کمک به تعیین تکلیف بیماران قدردانی می‌کنم. خوشحالم که توانستیم فرآیند خدمت‌رسانی به بیماران را در ایام عید به سرانجام خوبی برسانیم و در خدمت هم‌وطنان عزیزمان باشیم.

معاون درمان مجتمع در ادامه به موضوع کارنامه عملکردی اعضای هیئت‌علمی مجتمع اشاره کرد و گفت: آنچه من به عینه شاهدش هستم تلاش و زحمات دلسوزانه همه دوستان است که قابل جبران نیست ولی همواره قدردان آن هستیم و اما طرح کارنامه عملکردی از سوی معاونت درمان دانشگاه و با هدایت معاونت‌های درمان و امور دانشگاهی مجتمع به جد در حال پیگیری است. از ابتدای سال جاری در جلسات فشرده‌ای که با روسای بخش ها داشتیم، بارش افکار همه گروه ها در شناسایی نقاط قوت و ضعف موجود بسیار کمک‌کننده بود و سبب شد تا بتوانیم با رویکرد مساعدت در رفع کاستی‌های فردی و سیستمی برنامه‌ریزی کنیم.

دکتر محمدرضا صالحی معاون امور دانشگاهی مجتمع موضوع برپایی مجدد جلسات گراندراند را مورد تاکید رئیس دانشگاه و خواسته مسئولان و اساتید این مرکز عنوان کرد و توضیح داد: با نگاهی به پیشنیه این جلسات به نام‌های بزرگی چون استاد یلدا برمی‌خورم که سال‌ها این مراسم باشکوه علمی را با حضور اساتید، دستیاران و فراگیران گروه‌های مختلف به گرمی برگزار می‌کردند. با رایزنی‌های انجام‌شده برگزاری مجدد این جلسات در میان گروه‌های تخصصی با اقبال خوبی مواجه بوده و برای تشکیل مجدد گراندراند جامع مجتمع در این معاونت برنامه‌ریزی‌هایی شده است که امیدواریم با مشارکت و راهنمایی روسای محترم بخش‌ها و تلاش گروه‌ها بتوانیم اولین جلسه آن را خردادماه سال جاری در قالب یک دورهمی صبحگاهی در تالار شهید برگزار کنیم.

دکتر محمد افضلی مقدم رئیس بخش اورژانس مجتمع در این جلسه با ارائه گزارشی از غربالگری سلامت دستیاران طب اورژانس، گفت: با علم به این‌که دستیاران بازوی اجرایی بخش‌ها هستند و نقش مهمی در پیشبرد امور آموزشی درمانی دارند توجه به‌سلامت آن‌ها بسیار مهم است. در ارزیابی انجام‌شده یکی از نکات مهمی که بررسی کردیم موضوع فرسودگی شغلی دستیاران بود. درصدد آنیم تا از اساتید واحد روان‌تنی برای استرس زدایی در دستیاران طب اورژانس کمک بگیریم. من فکر می‌کنم با نگاه کمک به‌سلامت دستیاران، این ارزیابی‌ها می‌تواند در سایر گروه‌ها هم تعمیم یابد.دکتر عبدالرحمان رستمیان رئیس بخش روماتولوژی مجتمع در این جلسه بر اهمیت حفظ سرمایه‌های علمی مجتمع تاکید کرد و افزود: عظمت این مجتمع به تشخیص بیماری‌های نادر، اعمال جراحی منحصربه‌فرد و اساتید برجسته آن است و باید سعی کنیم از مهارت‌های خاص و دانش بی‌بدیل اساتید این مرکز تا زمانی که خودشان توان همکاری دارند بهره بگیریم.

دکتر ابراهیم دریانی رئیس بخش گوارش نقش اعضای هیئت‌علمی مجتمع را در ارتقای آموزش پزشکی و پژوهش بسیار مهم خواند و افزود: تکریم اساتید پیشکسوت منجر به امید و اشتیاق بیشتر در اعضای هیئت‌علمی و فراگیران می‌شود.

وی با استقبال از شکل‌گیری دوباره جلسات گراندراند مجتمع یادی از استاد یلدا و خاطرات گذشته کرد و گفت: خدا استاد یلدا را رحمت کند، نمونه‌های موردمطالعه در گراندراندهای آن زمان CPC بود و همه شرکت می‌کردیم، پایان جلسه استاد یلدا همیشه خودکارش را به من می‌داد. گرفتن خودکار استاد، برای من یک افتخار بود. یادم می‌آید در این جلسات، من و دکتر رامین قدیمی (متخصص گوارش و کبد) مثل دو گلادیاتور همیشه باهم چالش داشتیم. این یک‌قدم بسیار خوب برای آموزش فراگیران است. به نظر من برای به‌روزرسانی آن باید به سراغ مطالعه نمونه‌های نادر در بخش‌ها برویم.

دکتر سید حسن امامی رضوی رئیس بخش جراحی عمومی برپایی جلسات گراندراند مجتمع را احیای یک نوستالژی سازمانی و توفیق آن را مستلزم توجه به نیازهای آموزشی گروه‌های هدف دانست.

دکتر مسعود اسلامی رئیس بخش جراحی قلب نیز انتخاب مناسب case را در جلسات گراندراند مهم خواند و گفت: باید بیماری‌هایی انتخاب شود که گروه‌های تخصصی و فوق تخصصی مختلفی در آن مشارکت داشته باشند و بعلاوه باید به ارائه نکات و یافته‌های جدید پزشکی و آموزش اخلاق حرفه‌ای در این جلسات توجه شود.

دکتر محسن نصیری طوسی فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد بر احیای پزشکی جامعه‌محور تاکید کرد و گفت: تخصصی و فوق تخصصی شدن رشته‌های پزشکی نباید به جامعه نگر بودن آن آسیبی بزند. برگزاری دوباره گراندراند مجتمع امر خوبی است ولی در شیوه اجرای آن باید به راهکارهای مناسب‌تری فکر کنیم.

دکتر نسیم خواجوی رئیس گروه داخلی با پرداختن به موضوع آسیب‌شناسی علل توقف جلسات گراندراند در خصوص اهمیت انتخاب گروه‌های هدف و همکاری گروه‌های تخصصی در برگزاری این جلسات توضیحاتی داد.

دکتر محمدتقی نوربالا رئیس بخش روان‌تنی مجتمع در خصوص موضوع فرسودگی شغلی و افسردگی ناشی از آن گفت: یکی از اشتباهات رایج در بحث سلامت روان به‌کارگیری کلمه روح به‌جای روان است. روان، نرم‌افزار مغز است. ما معتقدیم روح بیمار نمی‌شود. باگذشت زمان و از طریق آسیب‌شناسی بیولوژیک است که مانند سایر مشکلات جسمی به مشکلات روانی فرد پی می‌بریم. متاسفانه در استیگما زدایی از جامعه نسبت به بیماری‌های روانی موفق نبوده‌ایم. ما در مدیریت خشم و مدیریت استرس هنوز در جامعه مشکل‌داریم.

وی در ادامه افزود: عوامل اجتماعی و شرایط کشور در سلامت روانی افراد اثرگذار است. برای استرس‌زایی در فراگیران باید نگاه صمیمانه‌تر، دلسوزانه‌تر و عمیق‌تری نسبت به آن‌ها داشته باشیم.

نجمه باهو
تهیه کننده:

نجمه باهو

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *